یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

آمار کاشت بذر و نهال آنچه هرساله در هفته درخت‌کاری و سایر ایام توسط افراد یا نهادهای خصوصی، مدنی و دولتی اظهار می‌شود از چند میلیون اصله و چند صد هکتار فراتر می‌رود و اگر با یک حساب سرانگشتی این چهل سال را حساب کنیم باید میزان بیش از ۲۱ میلیون هکتار جنگل قبل از انقلاب هم‌اینک حداقل دو برابر می‌شد؛ یعنی رقمی بیش از ۴۰ میلیون هکتار!
در صورتی که بنا به آمارهای رسمی همان حدود ۲۱ میلیون به حدود نصف کاهش یافته است.
بنابراین باید پذیرفت که به‌جز در مکان‌های محدودی آن‌هم توسط افراد یا نهادهای محدودی بیشتر این تبلیغات جنبه آمار کمی و نمایشی دارند و نه کیفی چون بستر و زیرساخت‌های لازم در زمینه‌های مختلف هم به لحاظ فرهنگی و هم متولیان امور چندان فراهم نیست.
از این رو بنا به آماری در هفته منابع طبیعی و درخت‌کاری حدود بیست میلیون نهال کاشته می‌شود با هزینه‌ای حدود ۵۰۰ میلیارد تومان!
 از این رو لازم است تشکل‌ها و حامیان واقعی محیط‌زیست بجای دنباله‌روی از این جوگیری ها مطالبه گری منسجم و با دوام خویش را بیشتر در راستای فراهم شدن و ایجاد بسترها و زیرساخت‌های لازم در این راستا صرف نمایند تا از هدر رفت بخشی از سرمایه ملی در هر سال خودداری شود.
بنابراین اهمیت درخت‌داری فراتر از درخت‌کاری می‌باشد.
 
حاجیعلی شرفی/ فعال اجتماعی

دیدگاه‌ها  

#1 محمد 1399-12-18 12:39
حقیقتا به مطلب درست و بجایی اشاره فرموده اید. هرسال با همت افراد دلسوز و خیر خواه تعداد زیادی درخت کاشته می شود ولی متاسفانه همان درخت به علت در تابستان بعلت عدم ابیاری خشک می شود. لذا اگر درخت کاری می شود ابیاری تابستان ان درخت پیش بینی بشود و اگر امکان ابیاری تابستان برای ان درخت فراهم نیست از ابتدا ان درخت کاشته نشود . واصلا چه خوب است یکسال اعلام شود درخت کاری نشود بجای ان بودجه را صرف نگهداری همان درختانی که داریم بشود.
نقل قول کردن
#2 علی 1399-12-18 13:13
بهترین مقاله وگفته اسفند ماه خبر گذاری یافته
همین مقاله است.
لازمه درخت کاری درخت داری است............ .
جز ده کشور اصلی در تخریب منابع طبیعی هستیم
در چندین سال اینده با مشکلات شدید زیست محیطی
رو به رو خواهیم شد.
نقل قول کردن
#3 حسین#11 1399-12-19 20:43
درخت کاری سنت حسنه خوبی است ولی نگهداری وآبیاری به موقع خیلی مهم است.درختانی که در حاشیه شهر ها کاشته می شوند بعلت عدم آبیاری اکثرا خشک می شوند.خیابانهاو پارک های شهر خرم آباد هر روز کم درخت میشود.وبجای خارج شهر خیابان ها وپارک ها را درخت کاری کنید.الان بسیاری از شهرهای کویری از خرم آباد سر سبز تر هستند
نقل قول کردن
#4 کارشناس 1399-12-20 08:00
احسن
متاسفانه آمار دروغ کشور را نابود کرد ودستگاه های نظارتی هیچ گونه بررسی بر روی آمار وعملکرد دستگاه های اجرایی برای راست آزمایی ندارند این آمار ها که می دهند ده برابر آمار واقعی هستند مدیران باورشان این است اگه آمار واقعی بدهند کسر شأن است ؟؟؟
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا