یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

تاج محمدشاه منصوری: بیش از یک سال است که از شیوع گسترده ویروس منحوس کرونا و کاهش درآمد خانوارها و متعاقباً رکود بازارها و کاهش عرضه کالا و خدمات هستیم و ازدحام خریداران و فروشندگان در سطح شهرها به شکل سابق به خاطره تبدیل‌شده است.
در این شرایط فراغت خاطری ایجاد شد تا نکاتی در خصوص فضای کسب‌وکار و کیفیت فرایند عرضه و تقاضا در حوزه اقتصاد بازار شهرستان‌های کوچک ازجمله الیگودرز با یک نگاه انتقادی و باهدف آگاهی بخشی بیشتر و اصلاح برخی رویه‌های فعالان این عرصه یادآوری شود. در دهکده جهانی کنونی آنچه امروزه برای همه جوامع درهم‌تنیده در سطوح مختلف محلی، ملی، بین‌المللی وجهانی اتفاق افتاده است افزایش قابل‌ملاحظه و چشمگیر شفافیت و کم و کیف فعالیت‌ها و عملکردهای اقتصادی و گسترش دایره انتخاب افراد در حوزه عرضه و تقاضاست.
با پیشرفت تکنولوژی ارتباطی و انفجار اطلاعاتی دو دهه اخیر قرن ۲۱ همه کشورها و بالطبع استان و شهرستان ما نیز از این تحول شگرف بی‌بهره نمانده و دایره انتخاب مشتریان را بسیار وسیع کرده است؛ اما دایره و مدار فضای کسب‌وکار در شهرهای کوچک و مشخصاً شهرستان الیگودرز همچنان در فضایی کم‌رمق و بر مبنای مشتری مداری سنتی جریان دارد.
در این میان برخی فعالان عرصه بازار و عمدتاً در حوزه عرضه کالایی را تا یک یا چندین برابر گران‌تر از شهرهای اطراف و با سودی نامتعارف به مشتری خود می‌فروشند. بعضاً مشاهده‌شده است که فروشنده کرایه مغازه‌ای که خود مستأجر آن می‌باشد کالای موردپسند مشتری را با احتساب کرایه به‌اضافه سود در نظر گرفته‌شده مجزا برای خود به خریدار می‌فروشد.
گویا تجارب بشر در عرصه مبادله و نظریه معروف و اولیه ایجاد تعادل در قیمت عرضه و تقاضا یا همان دست نامرئی آدام اسمیت در تنظیم بازار و کنترل قیمت‌ها را در عرصه اقتصاد قبول ندارند و بقول دوستی "او آمده تا بار خود را ببندد و برود"!
غافل از اینکه در اقتصاد مدرن مصرف‌گرای امروزه بشری اصل "سود کمتر_فروش بیشتر"از رموز موفقیت و رسیدن به تولید انبوه و ایجاد اعتماد و رضایتمندی و رفاه برای تولیدکننده و عرضه‌کننده و مصرف‌کننده است. بعضاً دیده و شنیده‌شده است که اطرافیان ازاین‌گونه سبک کسب درآمد و فعالان بی‌انصاف بازار تحت عنوان " فلانی در کاروکاسبی آدم باعرضه‌ای است"یاد می‌کنند و منظور نیز عمدتاً گران‌فروشی نامتعارف کالا به مشتریان کم آگاه و عمدتاً بی‌بضاعت یا کم‌بضاعت می‌باشد.
این‌گونه افراد روی جیب مردم حساب بازکرده گاها خود را در قیاس با رقبا برتر و زرنگ‌تر محسوب می‌کنند. این مسئله در میان‌مدت و درازمدت در عرصه کسب‌وکار و عرضه و تقاضای بازار تبعات وحشتناکی به دنبال دارد. ازجمله این تبعات سوء و نامبارک می‌بایست به کاهش اعتماد مشتریان به مجموعه اقتصادی بازار و فعالان این عرصه است که تدریجاً منجر به رکود و سرانجام ورشکستگی بسیاری از فروشندگان و تاجران شریف و منصف در درازمدت و بعضاً مهاجرت اجباری آنان به حاشیه پرحاشیه شهرهای بزرگ می‌شود. همچنین روی آوردن مشتریان آگاه به بازارهای شهرهای اطراف؛ جایی که باقیمت‌های مناسب‌تری کالای دلخواه خود را تهیه می‌نمایند از تبعات دیگر این موضوع است که این مسئله اعتبار و حیثیت اقتصادی و اجتماعی شهرستان و شهروندان و فعالان بازار در حوزه عرضه را خدشه‌دار می‌کند.
اثر ناخوشایند دیگر این روند دامنه‌دار تغییر مداوم و چندین‌باره شغل این‌گونه کاسبان مطلقاً سودجو در کوتاه‌مدت و میان‌مدت و برهم زدن نظم طبیعی بازار و ایجاد آشفتگی و هرج‌ومرج در قیمت واقعی یک کالا و سرانجام نارضایتی مصرف‌کننده از این شرایط درهم‌وبرهم است، بخصوص که ممکن است آن کالای خریداری‌شده تقلبی باشد!
 آسیب‌پذیری اقشار کم‌درآمد و بی‌بضاعت در مواقع بحرانی از دیگر تبعات منفی این موضوع می‌تواند باشد. تداوم این شرایط منجر به کاهش سرمایه اجتماعی و اقتصادی یک جامعه کوچک‌شده و با پسرفت روزانه نهایتاً کاملاً مضمحل و ساقط می‌نماید. این شرایط دیگر کارگر و کارفرما و مصرف‌کننده و عرضه‌کننده نمی‌شناسد و طی مدتی همه آن‌ها آسیب‌دیده و متضرر می‌شوند. نهایتاً این شرایط به استهلاک و انهدام حیات اجتماعی و اقتصادی و معیشتی و زیستی یک شهرستان منجر خواهد شد و انتظار می‌رود در سال کاری جدید با نگاهی انتقادی به رفتار اقتصادی خود ضمن سرلوحه قرار دادن اصل انصاف و احادیث نبوی "الکاسب حبیب‌الله"و"عبادت ۹ جزء دارد وبرترین آن کسب روزی حلال است" قدمی درراه ایجاد فضای مثبت و مطلوب کسب‌وکار و نشاط اجتماعی و رونق اقتصادی به همشهریان برداشته و روزانه در مسیر ایجاد اعتماد و آسایش و آرامش و ثبات اقتصادی برای جامعه کوچک شهرستان و استانمان حرکت کنیم.
والعاقبه للمتقین

دیدگاه‌ها  

#1 داوود قاسمی 1399-11-21 15:08
با سلام و خدا قوت خدمت پایگاه خبری یافته خرم آباد به خاطر خدا این مطلب را انتشار دهید شاید یه فرجی شد حقیر در روستای تاج امیر خاوه شهرستان دلفان زندگی میکنم ساختمان حقیر از دو طرف کوچه است اما اکنون دهیار روستا که خودش مجری قانون است با همکاری پدر و عمویش و تز طرف دیگر با پشتوانه فرمانداری بخشداری مانع رفت و آمد حقیر از آن کوچه میشوند و با چوب و سنگ خودشان یک طرف کوچه را مسدود کرده اند در صورتی طبیق نقشه طرح هادی یک گوچه ۸ متری ودوطرف باز است و معابر عمومی است اما چون برای معاون عمرانی خبر گزاری میکند از خطاهای ایشان چشم پوشی میکنند امید داریم این را به گوش مسئولین برسانید خدا خیرتان بده
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا