یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

وضع قوانین ناقص و اجرای ناقص‌تر آن در طول سالیان گذشته مشکلات زیادی را برای جامعه به وجود آورده‌اند. مبارزه با کرونا هم با قوانین نه‌چندان کاملی که اغلب در این باره وضع شده به غیر از پر پیمانه کردن لیست اقدامات و خدمات ارائه‌شده توسط برخی مدیران در این باره و پیش رفتن در یک مسیر بر روی کاغذ حاصل زیادی نداشته است.
بی‌شک کرونا خیلی جدی‌تر و مصمم‌تر از آن است که با مصوبات ناقص بتوان جلوی آن را گرفت و آن را از پای درآورد.
و اما در پی دستور دولت در هفته گذشته فعالیت مراکز تجاری تا ساعت 6 ممکن بود و ادارات بدون حضور ارباب‌رجوع و تا 50 درصد نیروهایش فعالیت دارند این در حالی است که تجمع مراجعه‌کنندگان در جلوی درب ورودی برخی ادارات و هجوم مردم در خیابان تا قبل از ساعت 6 خبر از همزیستی کرونا با ما تا ماه‌ها و یا شاید سال‌ها بعد را می‌دهد.
 
کرونا و اجاره مغازه سرسام‌آور
غروب پاییز و خیابان‌های نسبتاً شلوغ مرکز شهر، جولان مأموران پلیس برای بستن مغازه‌ها، غرولندهای مغازه‌داران و اعتراض‌های گاه‌وبیگاهشان، دست‌فروشان متحیر از این وضعیت و بلاتکلیف، جیب‌های خالی بازاریان و بازدیدکنندگان مغازه‌هایشان و ماسک‌های رنگ‌ورورفته حال و روز این روزهای خیابان‌های مرکز شهرمان است.
مریم همتی یکی از مغازه‌داران خیابان شهدای خرم‌آباد است وی بسیار از این وضعیت ناراحت است و به " یافته" می‌گوید: در یک سال گذشته اتفاقات مختلفی باعث شده که روز به‌روز بر حجم بدهی‌هایم افزوده شود. وی ادامه می‌دهد: در این شرایط هنوز نتوانسته‌ام اجاره مغازه‌ام را هم درآورم چه رسد به خرج خانواده!
وی با انتقاد از این تعطیلی‌های نصف و نیمه می‌گوید: در شنبه هفته جاری ناچار بودم برای انجام کاری به بانک مراجعه کنم. او می‌افزاید: تعداد آدم‌هایی که در بانک و جلوی بانک برای انجام کارشان جمع شده بودند برایم عجیب بود. همتی می‌گوید: همین تعداد تجمع در یک ساعت کافی است که کرونا دست به دست در میان مردم جابه‌جا شود.
او دلیل این شلوغی را تعطیلی یک‌هفته‌ای بانک‌ها می‌داند و می‌گوید: دلمان خوش بود که برای مبارزه با شیوع کرونا بانک‌ها را تعطیل کردند.
او می‌افزاید: در حوزه کاری ما هم به همین شکل است همیشه بعد تعطیلی چندروزه، مغازه‌هایمان نسبت به قبل، چند روز شلوغ می‌شوند.
همتی ادامه می‌دهد: ما در مغازه‌مان کاملاً نکات بهداشتی را رعایت می‌کنیم حتی اجازه تجمع چند نفر در مغازه را هم به مشتریانمان نمی‌دهیم و با این روش کاری از ابتدای شیوع این بیکاری در روزهایی که تعطیلی نبوده کارکرده‌ایم و هنوز هم هیچ مشکلی برایمان در این باره پیش نیامده است. وی می‌افزاید: به نظر من دولت اگر می‌تواند قبرستان‌ها را کنترل کند و جلوی مراسم‌ها را بگیرد.
 
مردم به خرید ضروریات اکتفا می‌کنند
شهرام مرادی هم یکی از فروشندگان لباس مردانه در سبزه‌میدان است. وی که در مغازه را نیمه‌باز گذاشته است و می‌خواهد تا وقتی مأموران به سراغش می‌آیند مغازه‌اش بازبماند ولو به‌قدر چندین دقیقه.
او به «یافته» می‌گوید: اجاره ماهیانه این مغازه 5 میلیون تومان است علاوه بر این کرایه‌خانه هم باید بدهم. وی می‌افزاید: با این وضع تورم مردم دیگر توان خریدی برایشان نمانده است و به ضروریات اکتفا می‌کنند. او اظهار می‌کند: از صبح چشممان به در است که یک مشتری وارد مغازه شود. مرادی می‌گوید: فروش عمده ما حوالی غروب است انصاف نیست که دخل خالی به خانه برگردیم. وی ادامه می‌دهد: از صبح خیابان‌ها همین‌قدر شلوغ هستند و دم غروب شلوغ‌تر هم می‌شوند. او می‌گوید: به نظر من این‌گونه محدودیت‌ها هیچ دردی از ما دوا نمی‌کنند و فقط ما را شرمنده زن و بچه‌هایمان می‌کنند.
او با یادآوری دختر کوچکش لبخندی می‌زند و می‌گوید هر شب در بدو ورود به خانه به استقبالم می‌آید خجالت می‌کشم دست‌خالی به خانه بروم.
این بازاری قدیمی خرم‌آباد معتقد است که باید به‌طور کلی چند هفته تعطیلی در کشور اعلام شود تا شاید این بیماری تا حدی کنترل شود.
در جایی که نان شب مهم‌ترین دغدغه مردمانش است صحبت از سلامتی و رعایت بهداشت و پروتکل‌های بهداشتی در زدن یک ماسک کهنه خلاصه می‌شود. مردی که ناچار است هزینه زندگی خانواده‌اش را با دست‌خالی فراهم کند بیش از آن‌که به فکر سلامتی‌اش باشد به فکر چشمان منتظر فرزندانش است در چنین شرایطی نمی‌توان انتظار داشت که مردم تاب تعطیلی و بیکار در خانه نشستن را داشته باشند.
 

شلوغی داروخانه‌ها
در میان این‌همه شلوغی و همهمه خیابان، شلوغی یکی از داروخانه‌هایی که طرف قرارداد بنیاد جانباز است توجهم را به خودش جلب می‌کند. از بس شلوغ است نمی‌توان وارد آن شد. دم در می‌مانم و با افراد حاضر در آنجا هم‌کلام می‌شود.
خانمی تقریباً 45 ساله که با همسر جانبازش مراجعه کرده به «یافته» می‌گوید: حدود یک ساعت است که منتظرم. خانم حسنوند ادامه می‌دهد: همسرم مشکل اعصاب و روان دارد و این وضعیت او را بسیار عصبانی کرده است. همسرش را که گوشه پیاده‌رو به دور از شلوغی داروخانه منتظر ایستاده است و بسیار عصبی است به من نشان می‌دهد و می‌گوید: باور کن از وقتی آمده‌ام فقط سعی کرده‌ام با شوخی و خنده آرامش کنم اصلاً حوصله این وضع را ندارد.
مژگان نجفی هم یکی دیگر از مراجعه‌کنندگان در این مکان است. وی به «یافته» می‌گوید: به نظر می‌رسد که این ویروس فقط در لباس‌فروش‌ها جابه‌جا می‌شود ببینید تمام آب‌میوه‌فروشی‌ها و فست فود ها دارند کار می‌کنند و برخی مردم بی‌خیال هم بعد از قدم زدن در خیابان‌های شهر خودشان را به یک خوردنی دعوت و بعد هم به خانه‌هایشان می‌روند این است وضعیت مبارزه با کرونا در اینجا!
 


واقعیت این است که برخی همشهریان ما هنوز هم خطر این بیماری را جدی نگرفته‌اند و با این بی‌مسئولیتی، نه‌تنها جان خود را به خطر می‌اندازند بلکه موجب عزادار شدن خانواده‌های زیادی می‌شوند.
رعایت پروتکل‌های بهداشتی با زدن یک بنر اتفاق نمی‌افتد. فرهنگ‌سازی و سعی در فهماندن مردم برای مبارزه و زندگی در کنار این ویروس منحوس است که می‌تواند برای یک جامعه بیمار زده بی‌خیال، مثمر ثمر باشد.
 تا وقتی به‌طورجدی جلوی مراسمات به‌خصوص مراسم‌های عزا گرفته نشود و فاصله اجتماعی در نانوایی‌ها، داروخانه، بانک‌ها، تاکسی‌ها و... رعایت نشود و مهمانی‌های خانوادگی پایان نیابند و اصلاح رفتاری مناسب برای مبارزه با این بیماری صورت نگیرد نمی‌توان به کنترل این بیماری امیدی داشت.
علاوه بر مسائل ذکرشده کنترل تورم و وجود یک نظام قانون‌مند در خریدوفروش و اجاره مغازه‌ها در سطح شهر و جلوگیری از بالا رفتن پلکانی قیمت‌ها و وجود یک بسته حمایتی مناسب و قابل‌توجه برای کمک به مشاغل آسیب‌دیده و افراد بیکار شده است که می‌تواند یک نظم و آرامش عمومی را بر جامعه حاکم کند.
 


و سخنی نهایی با مردم!
برای پیشگیری جدی از شیوع ویروس، قرار است از روز شنبه اول آذرماه حدود ۱۵۰ شهر که شامل اغلب شهرهای لرستان هم می‌شود به مدت ۲ هفته تعطیل خواهد بود. فارغ از وظایف دولت، مردم به‌عنوان اصلی‌ترین پایه در این موضوع هستند و لازم است همه در جدی گرفتن این محدودیت‌ها همت کنند. بی‌شک با این اقدام می‌شود جلوی شیوع بیشتر پیک سوم این بیماری را گرفت و مانع از مرگ و میر بیشتر عزیزانمان شد.
 
فاطمه دارابی- پایگاه خبری یافته

دیدگاه‌ها  

#1 اکبری 1399-08-30 14:18
خدایا خودت به داد محرومین برس
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا