یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

اغلب از کلمه روزنامه نگاری و خبرنگاری به جای یکدیگر استفاده می شود که این اشتباه می باشد. چرا که روزنامه نگاری دارای طیف گسترده ای از ارائه خبر می باشد و خبرنگاری یکی از زیر شاخه های روزنامه نگاری تلقی می شود. در این مقاله سعی خواهیم کرد تا روزنامه نگاری وخبرنگاری را از جنبه های متفاوت مورد بررسی قرار دهیم.
تفاوت روزنامه نگار با خبرنگار
اغلب از کلمه روزنامه نگاری و خبرنگاری به جای یکدیگر استفاده می شود که این اشتباه می باشد. چرا که روزنامه نگاری دارای طیف گسترده ای از ارائه خبر می باشد و خبرنگاری یکی از زیر شاخه های روزنامه نگاری تلقی می شود. در این مقاله سعی خواهیم کرد تا روزنامه نگاری وخبرنگاری را از جنبه های متفاوت مورد بررسی قرار دهیم تا خوانندگان تفاوت این دو را بهتر درک کنند.
 
روزنامه نگاری و دامنه ی شغلی آن
حرفه ی روزنامه نگاری اصطلاحی جهانی است که خبرنگاری زیر مجموعه آن می باشد. ممکن است یک روزنامه نگار بعنوان خبرنگار نیز عمل کند. اما یک خبرنگار بعنوان روزنامه نگار نمی تواند عمل کند یک روزنامه نگار مراحل خبرنگاری را پشت سر گذاشته و تبدیل به یک روزنامه نگار شده است. یک روزنامه نگار با نام های، سر دبیر مجله، خبرنگار ویژه، خبرنگار بخش تجاری، مسئول تنظیم خبر، معاون سر دبیر، مسئول بخش ورزش، سرمقاله نویس، عکاس، گرافیست، فیلمبردار شناخته می شود. روزنامه نگاران دارای تخصص بالا در تجزیه و تحلیل مسائل جامعه و اتفاقات رخ داده می باشند و اخلاق روزنامه نگاری ایجاب می کند که آنان در رابطه با نوشته ها و خبر ها و تجزیه تحلیل های خود مسئولانه برخورد کنند. اندرسون کوپر، کریستینا امان پور و گرگ بلیتزر که برای سی ان ان کار می کنند همه نمونه های خوب روزنامه نگاران هستند. به یک نمونه از ارائه خبر توسط یک روزنامه نگار و یک خبرنگار نگاهی می اندازیم تا تفاوت آن ها را بهتر درک کنیم.
 
خبرنگار: یک هواپیمای 747 دیروز در میانه اقیانوس اطلس سقوط کرد.
روزنامه نگاری: بررسی گزارش های نگهداری از هواپیمای 747 که ماه گذشته سقوط کرد، نشان داد که این هواپیما دارای قطعات موتور معیوب است. گزارش ها حاکی از آن است که مدیریت هواپیمایی هشدارهای مربوط به عدم کارایی قطعات را نادیده گرفته است.
 
خبرنگاری
خبرنگار گزارشگر شخصی است که گزارشی را درباره رویدادی که در هر جای دنیا رخ می دهد، گزارش می کند. او نظر و تحلیل خود را به گزارش اضافه نمی کند. اما روزنامه نگار، برخلاف خبرنگار می تواند شامل مراحلی مانند تحقیق، تجزیه و تحلیل، و تفسیر یا تفسیر کاملاً تفکر شده باشد. یک روزنامه نگار وقتی قطعه ای می نویسد، تمام این مراحل را طی می کند. در مورد حادثه هواپیما ، روزنامه نگار چند قدم فراتر از گزارش دادن آنچه اتفاق افتاده است می رود. او تاریخ سقوط را برای آن شرکت هواپیمایی یا مدل هواپیما بررسی می کند و در مورد مسائل مربوط به تعمیر و نگهداری و غیره صحبت می کند. یک خبرنگار اخبار را به روزنامه نگار ارائه می دهد، که در مورد آن تجزیه و تحلیل وتحقیق کند، یا به خبرنگار می دهد تا آن را ارائه کند، یا در برخی موارد ممکن است خودش آن را ارائه کند. در عمل، می بینیم که در رسانه های خبری، بسیاری از روزنامه نگاران نیز خبرنگار هستند زیرا برنامه های تلویزیونی تحقیق، نظر یا تحلیل خود را دارند، اما خبرنگاران به عنوان روزنامه نگار عمل نمی کنند. خبرنگار باید تلاش کند تا خبری که در اختیار عموم قرار می دهد صحیح، دقیق و معتبر باشد وهمچنان باید در صحت اخباری که به دست می آورد تحقیق و تفکر کند. خبرنگاران نباید واقعیت ها را تحریف کنند و یا اینکه واقعیتی را از مردم پنهان نمایند.

در کل می توان تفاوت خبرنگاری و روزنامه نگاری را اینگونه بیان کرد:
خبرنگاران به طور کل خبر ها جمع آوری می کنند اما روزنامه نگاران خبرهای جمع آوری شده را تجزیه تحلیل ویا تفسیر می کنند وددر کل روزنامه نگاران از مرحله ی خبرنگاری عبور می کنند وبه فیلم بردای و عکاسی در زمینه خبر های مرتبط نیز می پردازند./ ساعد نیوز
 

دیدگاه‌ها  

#1 ALIREZA NOURI 1399-12-29 17:38
اظلاعات مفیدی بود ممنون
:-)
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا