یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

بیانِ رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان بیان ویژه‌ای است، اندکی با فرهنگ مدیریتی کشور و استان ما متفاوت است! او خیلی عامیانه و احساسی صحبت می‌کند و با استفاده از زبان بدن، سادگی، صراحت و احساسات، برای مخاطبان جذابیت ایجاد می‌کند ؛ هرچند تلاش می‌کند با به کار بردن عبارات انگلیسی، بیان عامیانه را به بیان تخصصی نزدیک‌تر کند. مصاحبه‌های وی که به‌سرعت در فضای‌ مجازی منتشر می‌شود، بیانگر تاثیرگزاری پیام این مسئول است. وی اما در سخنان اخیرش بدون توجه به واقعیت‌های جامعه، مسائلی را عنوان می‌کند که قابلیت اجرا شدن ندارد. نمونه‌اش اظهارنظر اخیر درباره تعطیلی دوهفته‌ای استان! این‌ را می‌دانیم که هیچ تضمینی نیست که بعد از دو هفته مشکل کرونا در لرستان برطرف شود. در حالت خوش‌بینانه ممکن است مقداری فروکش کند ولی با توجه به اظهارات کارشناسان و مسئولان ذی‌ربط، در پاییز و زمستان پیش‌رو، مجدد اوج خواهد گرفت که فقط رعایت کامل دستورالعمل‌ها می‌تواند از سرعت انتشار این ویروس بکاهد!

سادگی در بیان؛ پیچیدگی در عمل!




با این وجود آقای رئیس که توانایی‌های دولت را به خوبی می‌شناسد و می‌داند پهلوان‌پنبه دولت نمی‌تواند اقشار ضعیف و کم‌درآمد را که نه برای سیر شدن که برای زنده ماندن مجبور هستند بیرون بیایند و کار کنند را حمایت کند؛ تلاش می‌کند با زبانِ ‌ساده، افکار عمومی را نسبت به وحشی‌تر شدن این ویروس سرکش حساس کند!
 به‌جای پیشنهاد دادن این تعطیلی‌ها که بعید به نظر می‌رسد اجرایی شود، می‌توان مسئولان را از سفرها و بازدیدهای غیرضروری منع کنند و مطالبه‌گر جدی اجرایی شدن مصوبات ستاد مقابله با کرونا شد و البته ابراز گلایه‌مندی به برخی از اعضای این ستاد نسبت به عدم تمکین به مصوباتی که خودشان وضع کرده‌اند و با حضور در مراسمات ختم، زمینه‌‌ساز رفتارهای دوگانه در جامعه شده‌اند!
طبیعی است که جامعه از این رفتارهای دوگانه در خصوص رعایت کردن و بی‌توجهی به دستورالعمل‌ها، بخصوص توسط مسئولان، الگو می‌گیرد که انگار خطری نیست!
شاید بی‌اعتمادی مردم به دولت که یک سابقه دیرینه هم دارد و همچنین بی‌اعتمادی به رسانه‌های داخلی از جمله صدا و سیما عاملی دیگر باشد که باعث می‌شود تا حدودی مردم خطر کرونا را جدی نگیرند!
به‌هرحال، جدای از عملکرد دانشگاه علوم پزشکی استان و ستاد مقابله با بیماری کرونا که موضوع این یادداشت نیست، از سخنان دکتر نیکبخت باید احساس ترس کرد! او می‌داند که ممکن است ستاد مقابله با کرونا بنا به دلایلی تصمیم به تعطیلی دوهفته‌ای استان نگیرد و با توجه به امکانات و تجهیزات محدود لرستان که بارها از این موضوع سخن به میان آورده، این احتمال را هم می‌دهد با افزایش تعداد مبتلایان چه فاجعه‌ای ممکن است در آینده‌ای نزدیک رخ بدهد، ازاین‌رو در حضور رسانه‌ها، با شور و حرارت خاص خودش سعی در بالابردن حساسیت این مهم دارد. ماهم نیمه‌ی پر لیوان را می‌بینیم و هدف از بیان صریح و صحبت خودمانی ایشان با مردم را حفظ سلامت و جان مردم می‌دانیم و نیمه‌خالی که ممکن است توپ را از زمین خود دور کرده باشد را نمی‌بینیم و تناقض در صحبت‌های ایشان نسبت به روزهای اول شیوع «کرونا» که مانند زمان حال تاکید بر جدیت و حساسیت نداشتند را هم به حساب ناشناخته بودن این ویروس و عدم اطلاعات کافی کادر درمان کشور در این زمینه می‌دانیم! با این اوصاف، این پیام‌ها و هشدارها را باید جدی بگیریم، واقعیت این است که حالا حالاها با کرونا درگیریم و بعید است به این زودی از بین برود؛ روزهای سختی را در پیش داریم که باید خودمان را برای آن آماده کنیم! آمارهای روزانه‌ی قربانیان و مبتلایان جدید و عدم توجه عده‌‌ای از ما به دستورالعمل‌هایی بهداشتی، این احتمال ناامیدکننده را می‌دهد!
 
امین جعفری_ کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه

پایگاه خبری یافته


توجه: هرگونه استفاده از مطلب با ذکر منبع و نام نویسنده، نشانه‌ی احترام شما به تلاش فرهنگی آن‌ها است.


 

دیدگاه‌ها  

#1 هاشم 1399-08-15 10:07
چقدر ما بدبختیم سرنوشت این همه انسان نخبه توی این استان محروم به دست چه کسانی افتاده . واقعا این نمونه برخوردهای زرگرانه تمسخر است وبس.
نقل قول کردن
#2 محمد 1399-08-15 11:16
وقتی مطالب رو گزینشی منتشر می کنید در کار رسانه ای مردود هستید . چرا منتشر نمی کنید خوابگاههای دانشگاه لرستان باز هستند . مردم شصت متری کوچه افلاک ۱۰ چه گناهی دارند که باید هر روز از کنار چهل نفر دانشجوی که جدیدا هشت نفرشون تست کرونا دادن و مثبت شده عبور و اهالی محل در خطر هستند.خوابگاه ها بسته نیستند و شلوغ هستن و همه کرونا دارن. منتشر نکنید .خودتون هم کرونا می گیرد شک نکنید .
نقل قول کردن
#3 حبیب 1399-08-15 14:01
تعجب می کنم ازنگارنده که می گویدتعطیلات دوهفته ای فقط باعث کاهش مواردابتلا می شود وبیماری ازبین نمی رودکاهش میدانی یعنی چه یعنی عده ای عزیز شان ستون خانه شان ونان آور شان وگرمی خانه شان راازدست نمی دهند باورکنیم تعدادمواردفوتی عددنیست انسان است انسان هرکاری هرچندکوچک ارزش دارد لطفا پیشنهادهای سنگ بزرگ ندهیدکه نشانه نزدن است عملی ترین کار وساده ترین کارکه جوانانمان جلوی چشم افرادبی تفاوت پرپرنشوندتعطیلی دوهفته ای است کارهای بزرگ ونشدنی پیشکشتان
نقل قول کردن
#4 hasan 1399-08-15 14:15
درود بر شما. متاسفانه ایشون و سایر مقامات استان استقلالی در تصمیمات ندارند و نباید ازشون خیلی انتظار داشت.
نقل قول کردن
#5 امانی 1399-08-15 14:17
کار ایشان در برخی اتفاقات توجیه ندارد. بحث مناظره با فرماندار کالفرنیا بحث سخیفی بود که عملکرد ایشون را زیر سوال برد.
برخی اوقات هم دچار مرور زمان شد و پیشگیری برای بروز اتفاقات را نداشت.
اما در کل سواد و تجربه لازم را دارد
نقل قول کردن
#6 شهروند 1399-08-15 14:51
نگارنده محترم شما چه مقدار ویروس کرونا را میشناسید که میفرمائید اطلاعات کم کادر درمان ایا در این زمینه تخصصی دارید .بیان بفرمائید تا کادر درمان به اطلاعات کافی شما دسترسی پیدا کنند و خدمتی به همنوعان خود.اشتباه ما اینه که در هر زمینه علمی اضهار نظر میکنیم
نقل قول کردن
#7 لرستان 1399-08-15 16:52
جناب آقای نیکبخت انسانی توانا و دارای دانش است.
بسیار پرتلاش و پیگیر امور هستند
نقل قول کردن
#8 راهی 1399-08-15 20:27
به نقل از شهروند:
نگارنده محترم شما چه مقدار ویروس کرونا را میشناسید که میفرمائید اطلاعات کم کادر درمان ایا در این زمینه تخصصی دارید .بیان بفرمائید تا کادر درمان به اطلاعات کافی شما دسترسی پیدا کنند و خدمتی به همنوعان خود.اشتباه ما اینه که در هر زمینه علمی اضهار نظر میکنیم

دوست گرامی. رفتار و سفارشات وزارت بهداشت را اگر مرور کنید متوجه میشد که تناقض بسیاری در گفتار وچود داشت که نشان از آشنا نبودن با فرآیند درمان بود که صد البته طبیعی است. ( نمونه: ماههای اول دستکش در اولویت بود و نه ماسک)
نقل قول کردن
#9 احمد 1399-08-16 11:40
درودها. مدیران باید بدانند که از چه کلماتی در سازمان استفاده کنند زیرا مدیر مغز یک سازمان است و برخی کلمات را نباید استفاده کند.
اینکه شرایط گفتاری نیکبخت تاثیر گذار است شکی نیست. اما تناقض در گفتار را نباید فراموش کرد
نقل قول کردن
#10 تارا 1399-08-16 11:50
یک مدیر برای اینکه کاریزماتیک تر به نظر برسد مطمئنا باید از ادبیات خاصی استفاده کند. و البته باید این ادبیات در شان باشد
نقل قول کردن
#11 رشنو 1399-08-17 17:03
چرا واکسن آنفلوآنزا در هیچ داروخانه و مرکز بهداشتی نیست؟ دولت با شروع پاییز باید واکسن آنفلوآنزا را در اختیار مردم قرار دهد تا کرونا کمتر شود
نقل قول کردن
#12 حسنا 1399-08-17 23:33
جوانان پرتحرک هستندودر بازار وخیابانها وپاساژها و سطح شهر می گردند وبرای
به نمایش گذاشتن مد وآرایششان ول می گردندوکارضروری هم ندارند وعامل انتشارویروس کرونا هستند ودانش آموزان هم که بافراغ بال و آسایش خاطر همراه خانوااده هایشان به مسافرت وبازدیددوخوشگذر انی مشغولند . مردم به مراسم عزا وعروسی می روند وجانشان را به خطر می اندازند . چاره را خود مردم هم به مسخرگی میگیرند ورعایت پروتکل های بهداشتی را نمی کنند آیا برگزاری مراسم عزا و عروسی ومسافرت ودیدوبازدیها واجب وضروری است؟
عقل و تفکر و ایمان و وجدان واحساس دین وحق الناس هم خوب چیزی است که متاسفانه عده ای فاقد این خصوصیات وصفات الهی هستند وباندانم کاریهایشان جان و سلامتی خودودیگران را به خطرمی اندازند.
نقل قول کردن
#13 عزیز حسنوند 1399-08-21 08:11
از نگارنده محترم تقاضامندم که از نشر اینگونه مطالب سلیقه ای و دارای حب و بغض پرهیز نماید.
یعنی چی؟ تمام متخصصان و عالمان در این زمینه داد تعطیلی کشور رو سر میدن، واونوقت جنابعالی چه تخصص علمی دارید که اینگونه باید در یک رسانه جمعی حرف های غیر کارشناسی بزنید. از یافته انتظار نمی رود که این گونه مطالب آبکی را انتشار دهد.
آیا نگارنده اطلاعی از خستگی کادر درمان دارد؟ آیا نگارنده تعداد مرگ و میر روزانه را می بیند؟ بس کنید تو رو خدا ....
اینقد گارد همه چیز دانی به خودتان نگیرید. ..
آرزوی کمی تامل
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا