یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

مروری بر آنچه تا کنون بر راه‌آهن دورود -خرم‌آباد گذشته جهت اطلاع و احیانا پیگیری دغدغه داران توسعه لرستان به‌ویژه مهندسین و متخصصین حوزه راه ریلی.
نکته قابل‌تأمل اینکه به برکت حضور پررنگ رسانه‌های امروزین و بیداری بعضی از منتقدان منصف نمد گزافه‌گویی را پشمی نمانده است که کسی در پی بافتن کلاهی بهر خویشتن باشد بلکه امید است هر توضیح و تبیینی چون چراغی باشد که کور سوی آن رهروان توسعه استان و کشور را به‌سوی سر منزل مقصود یاری‌رسان باشد.
 سپاس از آنانی که از ایده تا اجرا و از اجرا تا انجام پروژه راه ریلی خرم‌آباد از قبل از انقلاب تاکنون نقشی داشته، دارند و یا خواهند داشت.
کار سترگ همت والا می‌طلبد. پروژه راه‌آهن دورود-خرم آباد به طول ۱۱۴ کیلومتر به‌عنوان یکی از پیچیده‌ترین پروژه‌های ریلی کشور (از نظر فنی، طراحی و اجرا با داشتن حدود ۳۳ کیلومتر تونل) سال ۹۲ در قالب قرارداد طراحی و اجرا به مبلغ تقریبی ۴۷۰ میلیارد تومان در ظرف زمانی ۴ سال یعنی تا پایان ۹۵ به قرارگاه سازندگی خاتم واگذار شد.
آب‌باریکه بودجه سنواتی و ۳۸۰ میلیارد تومان بودجه ملی از محل فروش سهام فولاد خوزستان -که تا نیمه سال ۱۳۹۸ مبلغ ۳۱۰ میلیارد آن هزینه شده بود. منابع و مبالغی است که این پروژه را پشتیبانی می‌کردند.
در سال ۹۷ سازمان برنامه‌وبودجه به‌عمد یا سهو مبلغی از درآمد حاصل از فروش سهام فولاد خوزستان متعلق به راه‌آهن دورود- خرم‌آباد را در محلی دیگر هزینه کرده بود که با تلاش و جدیت نمایندگان مرکز استان و استاندار و تشکیل چندین جلسه با سازمان برنامه‌وبودجه کشور اعتبار به سرفصل اصلی خود برگشت.
دولت طی سال‌های اخیر ۹ پروژه راه ریلی کشور را در دستور کار قرار داد و بر اساس شاخص‌هایی آن‌ها را اولویت‌بندی کرد.۵ پروژه از این ۹ پروژه تقریباً به ایستگاه پایانی رسیدند و پروژه خرم‌آباد دورود هم‌اکنون در اولویت قرار دارد.
 پروژه یادشده در مدت‌زمان اولیه قرارداد یعنی پایان سال ۹۵ به دلیل مشکلات عدیده (مالی و فنی) به پایان نرسید و با تمدید آن تا تاریخ ۹۸/۱۱/۱۲ به کار خود ادامه داد که از این تاریخ نیز تا سال ۱۴۰۲ مجدداً زمان آن تمدید گردیده است.
 مشکلات قراردادی و عدم کفاف مبالغ مندرج در فهرست‌بها در قبال عملیات انجام‌شده به دلیل فریز شدن تعدیل از انتهای سال ۹۶ تاکنون و همچنین شوک‌های ارزی چندین‌باره و تغییر مکرر قیمت‌ها موجب ناهمخوانی صورت‌وضعیت‌های پیمانکار و قیمت واقعی عملیات شد و درنهایت همین امر موجب گردید عملاً شاهد عدم توازن ریالی پروژه و رکود قابل‌توجه و کاهش عملیات اجرایی باشیم.
از مهم‌ترین پیگیری‌های صورت گرفته که هم‌اکنون نیز در حال پیگیری است می‌توان به تهیه و تقدیم لایحه تغییر نرخ پیمان و همچنین تلاش جهت آزادسازی تعدیل صورت کارکردهای انجام‌شده اشاره کرد که با توجه به صدها ساعت کار کارشناسی و فنی صورت گرفته توسط مجموعه کارفرما، در حال حاضر مساعدت و موافقت شورای محترم فنی و متعاقباً سازمان محترم برنامه‌وبودجه را می‌طلبد که در صورت‌ترمیم نرخ پیمان و آزادسازی تعدیل شاهد از سرگیری عملیات اجرایی و برگشت پروژه به روزگار رونق خود یعنی ایجاد اشتغال در استان به میزان تقریبی ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ نفر به‌صورت مستقیم و صدها شغل به‌صورت غیرمستقیم خواهیم بود.
سال ۹۷ به‌اتفاق جناب دکتر فلاحت پیشه نماینده محترم اسلام‌آباد جهت گسترش راه ریلی کشور برای محور لرستان- قصر شیرین تقاضای اعمال ماده ۲۱۵ قانون برنامه را داشتیم.
 در خصوص چگونگی هزینه کرد منابع مالی پروژه تاکنون باید گفت: از مبلغ در نظر گرفته‌شده برای این پروژه، بخشی مصروف عملیات اجرایی به میزان ۴۰ درصد، تعادیل، آزادسازی و تملک گردیده است.
در انتهای سال ۹۸ و ابتدای سال ۹۹ تمام تلاشمان را معطوف به این ساختیم که در حد مقدورات دولت به میزان ۱۲۰ میلیارد از محل فروش اوراق به این پروژه اختصاص یابد، که در این خصوص نیز بایستی مسئولان محترم سازمان برنامه‌وبودجه نسبت به این مهم نیز مساعدت لازم را مبذول فرمایند.
 
توضیح:
 سال ۹۴ آنتنی بروجرد نیز به محور راه‌آهن دورود - خرم‌آباد اضافه شد و در سال ۹۷ نیز به‌منظور خروج بروجرد از بن‌بست به پیشنهاد و پیگیری نمایندگان وقت و همراهی دولت اتصال این خط به ملایر اضافه شد که مقرر گردید در سال‌های بعد در ردیف بودجه قرار گیرد که ما هم این مهم را همراهی کرده و می‌کنیم چراکه هر خدمتی در این استان انجام پذیرد منافع آن به‌کل استان خواهد رسید.
به امید تحقق این مهم به همت همگان.
یاحق
 

محمد بیرانوندی/ نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس دهم

دیدگاه‌ها  

#1 بسیج فعال 1399-07-22 10:58
آقای بیرانوندی،
شما هم مثل گذشتگان و آیندگان هیچ کاری واسه این شهر نکردی.
به عنوان کسی که بهت رای داده دوره، ازت خواهش میکنم که به آینه یه نگاه بکنی، بعد با خودت بگی من که کاری نکردم، لااقل بزار یه نفر دیگه هم بره و اونم 4 سال جیب خودشو پر کنه.
سوال: آیا این خودخواهی نیست که همش به فکر خودمون باشیم، و اجازه ندیم کس دیگه ایی چیزی نخوره؟
یافته جان خواهشا انتشار بده، شاید آقا بیرانوندی دید و نوشته این حقیر باعث شد 5 ثانیه به این نوشته فکر بکنه!!!
نقل قول کردن
#2 اکبر-ظ 1399-07-22 13:08
تلاشهای شما فایده ایی هم داشت؟طرح این راه اهن مربوط به رژیم قبلی بوده اما بعد از41 سال پس از انقلاب هنوز خبری از اتمام این پروژه نیست.جالب اینجاست هر وزیر یا مسئولی که می اید دم از سختی کوههای زاگرس و پیچیدگی طرح می زنند که مردم را توجیه کنند{سرکار بزارن}.یکی نیست به اینا بگه پس چطوری در زمان پهلوی اول خطوط راه اهن و تونل ها را با قلم چکش درست می کردند؟ واقعیت این است که سران کشور لرستان بخصوص مرکز ان را فراموش کرده اند .گیریم که طرح یک پروژه عظیم را با بوق و کرنا در لرستان شروع کنند اما وقیکه هر سال اعتبار قطره چکانی برای ان در نظر بگیرند چه فایده ایی دارد؟ افتخار دولت های بعد از انقلاب این است که بعد از نیم قرن 100 کیلومتر راه اهن را احداث کنند {البته اگر تا 10 سال اینده این راه اهن افتتاح بشه}.
نقل قول کردن
#3 لرستان 1399-07-22 13:49
قطار کی میا؟
نقل قول کردن
#4 علی 1399-07-22 15:55
با توجه به وضعیت فعلی مجلس اگه تکرار میکردیم شاید بهتر بود هرچند دیگه دیر شده
نقل قول کردن
#5 فرزاد 1399-07-23 08:24
به نقل از اکبر-ظ:
تلاشهای شما فایده ایی هم داشت؟طرح این راه اهن مربوط به رژیم قبلی بوده اما بعد از41 سال پس از انقلاب هنوز خبری از اتمام این پروژه نیست.جالب اینجاست هر وزیر یا مسئولی که می اید دم از سختی کوههای زاگرس و پیچیدگی طرح می زنند که مردم را توجیه کنند{سرکار بزارن}.یکی نیست به اینا بگه پس چطوری در زمان پهلوی اول خطوط راه اهن و تونل ها را با قلم چکش درست می کردند؟ واقعیت این است که سران کشور لرستان بخصوص مرکز ان را فراموش کرده اند .گیریم که طرح یک پروژه عظیم را با بوق و کرنا در لرستان شروع کنند اما وقیکه هر سال اعتبار قطره چکانی برای ان در نظر بگیرند چه فایده ایی دارد؟ افتخار دولت های بعد از انقلاب این است که بعد از نیم قرن 100 کیلومتر راه اهن را احداث کنند {البته اگر تا 10 سال اینده این راه اهن افتتاح بشه}.

درود بر شرفت...
نقل قول کردن
#6 رضا -س 1399-07-28 08:28
نمایندگان فعلی از وضعیت اجرای راه آهن خرم آباد به مردم گزارش دهند.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا