یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

جنگ‌طلبان آمریکایی، اسرائیل، اعراب مرتجع خلیج‌فارس و مخالفان داخلی برجام از همان زمان انعقاد نطفه این توافق اگر چه با اهداف متفاوت ولي در یک هماهنگی نانوشته شمشیرهای خود را علیه آن تیز کردند. ناخرسندی و ضدیت بی‌حدوحصر مخالفان برجام با نشستن ترامپ بر صندلی ریاست جمهوری آمریکا و خروج اين كشور از توافق به ثمر نشست و آن‌ها را به پیروزی نهایی بسیار نزدیک کرد، اما با ادامه پايبندی عاقلانه ايران به برجام، مرگ آن رقم نخورد و نیمه‌جان به حيات خود تا به امروز ادامه داده و با همين حال نزار همچنان در حال تأمین منافع حیاتی ايران است.
 با اينكه آمريكا با اتكا به قدرت عظيم اقتصادی خود با اعمال تحریم‌های یک‌جانبه عملاً ایران را از مزایای اقتصادی برجام محروم کرد، اما با پایبندی سیاسی همه دنیا حتی متحدان سنتی آمریکا به‌استثنای اسرائیل و اعراب مرتجع خلیج‌فارس به برجام، آمريكا در انزوایی قرار گرفته كه در تاريخ آن نظير ندارد. در يك ماه گذشته برجام نیمه‌جان دو شكست سنگين و تاریخی را به تنها ابرقدرت دنيا تحمیل كرد. اول ناكام شدن آمريكا در رأی‌گیری شوراي امنيت براي تمديد تحريم تسليحاتي ايران كه فقط يك كشور کوچک با او همراه شد و دومی درخواست برای فعال كردن ماشه بازگشت تحریم‌های شورای امنیت که این بار حتی آن کشور کوچک هم با او همراهی نکرد. برجام ستيزان وطنی از شکست‌های سياسي آمريكا در سازمان ملل به هيجان می‌آیند، اما از كنار اين موضوع كه ابزار ايران براي شکست‌های آمريكا چي بود زیرسبیلی رد می‌شوند.
 مخالفان برجام که عمده مشکلات فعلی کشور را حاصل برجام می‌دانند یا توجه ندارند یا خود را به ندانستن می‌زنند که در فقدان برجام همه فشارهای فعلی تام و تمام وجود داشت اما خبری از تنفس سال‌های ۹۴ تا ۹۷ که موجب بهبود وضعیت اقتصادی شد نبود، سایه شوم شش قطعنامه شورای امنیت همچون شمشیر داموکلس بر سر ما باقی می‌ماند، ایران همچنان به‌عنوان تهدید جهانی ذیل بند ۷ منشور سازمان ملل قرار داشت (تابه‌حال هیچ کشوری بدون حمله نظامی از بند ۷ رها نشده) و مهم‌تر از همه آمریکا مجبور به اعمال تحریم‌های یک‌جانبه نمی‌شد. آمریکا در فقدان برجام می‌توانست با اتکا بر شش قطعنامه و بند ۷ بی آنکه هزینه دلخوری و دوری از متحدان خود را پرداخت کند با همکاری آن‌ها حتی با کمک چین و روسیه که به همه آن قطعنامه‌ها رأی مثبت داده بودند همین فشار حداکثری را بر ایران وارد کند. در یک ماه آینده در صورت پیروزی بایدن و بازگشت آمریکا به برجام ایران به پیروزی دست خواهد یافت که در تاریخ معاصر کشور نظیر نخواهد داشت.
مخالفان سرسخت برجام اگر صادقانه به این سوال ساده بدون حاشیه رفتن و آسمان و ریسمان به هم بافتن جواب بدهند، ارزش برجام حتی در این وضعیت نیمه‌جان بیش از پیش آشکار می‌شود.
چرا بعد از گذشت قریب به سه سال از خروج یک‌جانبه آمریکا از این توافق و با وجود اینکه به دلیل خلف وعده آمریکا، ایران برای خروج از آن در موضع اخلاقی و قانونی به مراتب بهتری قرار دارد، ولی همچنان با وجود محروم شدن از مزایای اقتصادی برجام از آن خارج نمی‌شود؟
 دفاع از برجام به‌هیچ‌وجه به معنای بی‌نقص بودن آن و ندیدن سختی‌ها و مشکلات عدیده مردم در این شرایط دشوار نیست، این نوشته فقط تأکیدی بر ارزش برجام است که در فقدان آن مشکلات بیشتر هم می‌شد.
 
غلامرضا مصدق
 
 

دیدگاه‌ها  

#1 اکبر-ظ 1399-07-08 14:04
در جواب سطر 24.
چون مردم دارن از جیب هزینه تحریمها را می پردازند.
نقل قول کردن
#2 جیب مردم ایران 1399-07-11 12:04
جواب داخل جیب مردم ایران است برای ایدئولوژی بعضی ها.و در قدرت ماندن.این حق الناس که فشار را بر روی مردم قرار داده اید تا خود در قدرت بمانید محکوم است.و نفرینتان می کنیم.
نقل قول کردن
#3 سیامک 1399-07-13 08:33
حقوق ماهی ۵۰ میلیونی سران چه داند فلاکت و بیکاری و تورم لرستان بزرگ را......
نقل قول کردن
#4 k.g 1400-01-14 15:20
سلام اولا در حال تأمین کدوم منافع حیاتی ايران بوده که ما خبر نداریم دوما مگه ما برجام را برای منزوی کردن آمریکا امضا کردیم!!!؟
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا