یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

به برکت کرونا، پرورش که تعطیل شد آموزش هم برای تعداد زیادی از دانش آموزان و خانواده‌هایشان به مشکل بزرگی تبدیل‌ شده است. در دسترس نبودن گوشی‌های هوشمند برای همه خانواده‌های لرستانی از یک طرف، آموزش‌های ناقص صداوسیما از طرف دیگر موجب شده در برخی مناطق حاشیه‌ای شهرمان کلاس‌های درس مثلاً با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برقرار شوند و دانش آموزان و معلمان به‌ناچار در برخی کلاس‌های درس حضور یابند.
به‌طوری که دیده شده در مدارس کوی علی‌آباد، اسبستان و ماسور و ... کلاس‌هایی به‌صورت حضوری البته با تعداد کم برگزار می‌شود و دانش آموزان به‌صورت گروه‌های تا ده نفره و به صورت چرخشی در مدرسه حاضر می‌شوند.
 
دانش آموزان علی‌آباد را دریابیم
رسول پاکدل رئیس موسسه خیریه باب‌الحوائج در کوی علی‌آباد خرم‌آباد در این باره به «یافته » می‌گوید: بیشتر خانواده‌های این منطقه از نظر اقتصادی شرایط سختی را می‌گذرانند. وی ادامه می‌دهد: بیشتر خانواده‌ها حقوق ثابتی ندارند و کارگر روزمزدند که یک روز کار دارند و چند روز بیکارند.
پاکدل می‌گوید: متاسفانه تعداد زیادی از دانش آموزان این منطقه نمی‌توانند از آموزش الکترونیک استفاده کنند چرا که برای خانواده‌هایشان امکان خرید گوشی هوشمند وجود ندارد.
او می‌افزاید: به همین دلیل معلمان ناچارند کلاس‌ها را به‌صورت حضوری برقرار کنند. وی اظهار می‌کند: ما به همراه برخی دوستان هر شب فضای مدرسه را ضدعفونی می‌کنیم. او ادامه می‌دهد: تمهیدات خاصی برای جلوگیری از مبتلا شدن بچه‌های این منطقه به کرونا در این مدارس دیده نمی‌شود فقط مدیر دبیرستان زینبیه برای کمک به دانش‌آموزانش یک تب‌سنج خریده است.
پاکدل می‌گوید: کوی علی‌آباد بیش از 200 دانش‌آموز دارد که همه آن‌ها ناچارند به مدرسه بروند.
 
70 درصد خانواده‌های پشته مطهری مشکل اقتصادی دارند
رئیس دفتر تسهیل گری و توسعه محلی در اسبستان و پشته مطهری خرم‌آباد به «یافته» می‌گوید: اسبستان و پشته 15 هزار نفر جمعیت و 3 هزار خانوار دارد با احتساب هر خانواده یک دانش‌آموز که درواقع خیلی بیشتر از این رقم می‌شود چراکه برخی خانواده‌ها حتی تا 4 نفر هم دانش‌آموز دارد می‌توان به این نتیجه رسید که تعداد دانش آموزان این مناطق بیش آر 3 هزار نفر است.
مریم چدنی ادامه می‌دهد: در پشته حسین‌آباد بیش از 70 درصد مردم ما مشکل اقتصادی دارند و در اسبستان یک‌سوم مردم در فقر به سر می‌برند.
او اظهار می‌کند: در یک آمارگیری که بین خانواده‌های این دو منطقه انجام شد، دیده شد که عمده مخارج بیشتر این خانواده‌ها، خرج خورد و خوراک است و برای مسائل فرهنگی و تفریحی اصلاً هزینه نمی‌شود.
وی ادامه داد: حتی دیده شد در برخی خانواده‌ها باوجود چند دانش‌آموز ماهیانه 100 تا 200 هزار تومان برای تحصیل هزینه می‌شود.
چدنی می‌گوید: در سال‌های قبل خیرینی بودند که مقدار زیادی لوازم‌تحریر و کیف و کفش در اختیار این موسسه قرار می‌دانند او اظهار می‌کند: ما امسال از این افراد می‌خواهیم که تا جایی که می‌توانند برای خرید گوشی‌های هوشمند برای آموزش بچه‌ها فراهم کنند. وی ادامه می‌دهد: بعضی افراد برای کمک به خانواده‌های ضعیف چند وقتی یک‌بار گوسفندی را قربانی می‌کنند و گوشتش را بین مردم توزیع می‌کنند ما از این افراد خواهش می‌کنیم نوع کمکشان را تغییر دهند تا بچه‌های این مناطق هم بتوانند از آموزش کافی برخوردار شوند.
چدنی می‌گوید: آموزش‌وپرورش می‌تواند با گسترش برنامه‌های آموزشی در صداوسیما امکان آموزش یکسان و همگانی را برای دانش آموزان فراهم آورد.
وی می‌افزاید: برخی پدر و مادرها به ما مراجعه می‌کنند و از ما خواهش می‌کنند که شرایط دریافت وام چندمیلیونی را برای خرید گوشی برایشان فراهم کنیم این درخواست از جانب خانواده‌هایی است که به نان شب محتاج‌اند و نمی‌خواهند فرزندانشان از آموزش جا بمانند.
 
بیش از 500 خانواده در ماسور درگیر کرونا هستند
نورعلی دریکوند فعال اجتماعی در این باره به " یافته" می‌گوید: وضعیت اقتصادی برخی خانواده‌ها در منطقه ماسور بسیار اسف‌بار است. وی ادامه می‌دهد: خانواده‌های زیادی در این منطقه حتی تلویزیون هم ندارند که بخواهند از آموزش‌های صداوسیما استفاده کنند چه رسد به گوشی هوشمند!
وی می‌افزاید: بیشتر از 500 خانواده در ماسور درگیر کرونا هستند و اوضاع بسیار خطرناک است. او می‌گوید: در اینجا وضعیت سیاه است و در چنین شرایطی مدارس به صورت حضوری برگزار می‌شوند.
دریکوند می‌گوید: در دبیرستان دانش آموزان بهتر می‌توانند رعایت کنند اما در مدارس ابتدایی نمی‌توان چنین انتظاری را داشت.
وی می‌افزاید: به‌طوری‌که دیده‌شده دانش آموزان ابتدایی، ماسک‌هایشان را با هم عوض می‌کنند چون درکی از موضوع ندارند.
 
4/74 درصد، میزان دسترسی دانش آموزان لرستانی به گوشی هوشمند
 
 معاون آموزش متوسطه آموزش‌وپرورش و رئیس ستاد مهر لرستان به " یافته" می‌گوید: میزان دسترسی دانش آموزان لرستانی به گوشی هوشمند در نیم سال دوم سال تحصیلی گذشته 4/74 درصد و میزان دسترسی به شبکه‌های اینترنتی توسط دانش آموزان 25 درصد بوده است.
 نصرالله بازگیران ادامه می‌دهد: 25 درصد از معلمان 65/8 درصد که برابر با 1500 نفر است نیز به دلایل مختلف از جمله قرار داشتن در مناطق صعب‌العبور نتوانستند از شبکه‌های اینترنتی بهره‌مند شوند.
او اظهار می‌کند: در سال تحصیلی گذشته 1567 روستا به شبکه اینترنت متصل نبودند که آمار در حال حاضر به 110 روستا رسیده است.
وی ادامه می‌دهد: انتظار می‌رود میزان دسترسی در سال تحصیلی جدید به اینترنت با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته توسط آموزش‌وپرورش و مخابرات استان، افزایش یابد.
بازگیران می‌گوید: در مناطق محروم ناچاریم آموزش را به‌صورت حضوری پیش ببریم. وی ادامه می‌دهد: البته این مهم هم با رضایت خانواده‌ها و رعایت نکات بهداشتی صورت می‌گیرد و هیچ اجباری در کار نیست.
این مقام مسئول می‌افزاید: برای تمام مدارس استان به‌اندازه تمام مصرف سال تحصیلی آب ژاول تهیه کرده‌ایم و در دسترسشان قرار داده‌ایم اما تهیه ماسک بر عهده خانواده‌هاست.
او می‌گوید: البته در نظر داریم که از ظرفیت هنرستان‌های استان برای تهیه ماسک همه دانش آموزان استان استفاده کنیم.
وی اظهار می‌کند: به‌منظور تأمین سلامت مردم به‌صورت روزانه از مدارس استان در مناطق مختلف بازدید به عمل می‌آید و چنان چه وضعیت خطرناکی مشاهده شود مدارس به‌سرعت تعطیل می‌شوند.
بازگیران می‌افزاید: ناچاریم با کرونا زندگی کنیم پس بهتر است عادت‌های زندگی‌مان را تغییر دهیم.
 
توزیع لوح‌های فشرده آموزشی بین دانش آموزان
معاون آموزش متوسطه آموزش‌وپرورش و رئیس ستاد مهر لرستان می‌گوید: ازآنجا که دانش آموزان زیادی در استان وجود دارند که نمی‌توانند از آموزش‌های شبکه شاد استفاده کنند ما به همراه 5 استان دیگر، توانستیم با بهره‌گیری از معلمان باتجربه هر استان، اقدام به تولید لوح‌های فشرده برخی دروس در همه پایه‌ها کنیم. وی می‌افزاید: هر استان تولید محتوای بیش از 5 درس را عهده‌دار شد. او می‌گوید: با این روش هزینه آموزش‌وپرورش هر استان هم در این باره کاهش یافت.
بازگیران ادامه می‌دهد: به‌زودی این لوح‌های فشرده در اختیار مدارس قرار می‌گیرد و مدیران می‌توانند آن‌ها را کپی کنند و در اختیار دانش آموزان قرار دهد.
وی اظهار می‌کند: بسیار تلاش شد که ساعات آموزشی که در صداوسیما پخش می‌شود افزایش یابد تا دانش آموزان بهتر بتوانند از آموزش بهره‌مند شوند اما متأسفانه به دلیل ازدیاد تعداد دروس این امکان برای صداوسیما وجود نداشت.
او ادامه می‌دهد: حتی از صداوسیمای شبکه افلاک هم درخواست همکاری کردیم که آن‌ها اعلام کردند بیش از 2 ساعت نمی‌توانند در اختیار آموزش و پرورش قرار دهند.
وی می‌گوید: شخص وزیر کشور به دنبال رایزنی برای تأمین تبلت های ارزان‌قیمت برای دانش آموزان است اما به دلیل تعداد زیاد دانش آموزان، کار دشواری است.
او می‌افزاید: در واقع وقتی صحبت از توزیع تبلت بین دانش آموزان شود دیده می‌شود که میزان تقاضا خیلی بیشتر از نیاز واقعی است و در برخی مناطق حتی کسانی که این امکان در خانواده‌هایشان وجود دارد بازهم در میان متقاضیان دریافت تبلت قرار می‌گیرند.
بازگیران می‌گوید: برای افزایش کیفیت آموزش دانش آموزان در سال جدید و با توجه به بحران پیش رو بیش از هر زمان دیگری به مشارکت و نظارت خانواده‌ها بر کیفیت آموزشی نیاز داریم. وی اظهار می‌کند: بدون کمک خانواده‌ها نمی‌توانیم شرایط مطلوبی را برای دانش آموزان لرستانی ایجاد کنیم و زمینه تأمین سلامت و آموزش مناسب را برای آن‌ها فراهم کنیم.
او ادامه می‌دهد: از خانواده‌ها تقاضا می‌شود در صورت مشاهده هرگونه کوتاهی در زمینه رعایت پروتکل‌های بهداشتی و آموزش‌های نیمه‌حضوری و مجازی در مدارس استان، این موضوع را توسط شماره تلفن‌های 33420083(دفتر مستقیم آموزش متوسطه) – 33410539(دفتر مستقیم آموزش ابتدایی) و 33405004 (پاسخگویی ارزیابی عملکرد) به آموزش‌وپرورش اطلاع دهند.

فاطمه دارابی-پایگاه خبری یافته


محرومیت از گوشی هوشمند، محرومیت از آموزش


توجه: هرگونه استفاده از مطلب با ذکر منبع و نام نویسنده، نشانه‌ی احترام شما به تلاش آن‌ها است.


         

دیدگاه‌ها  

#1 مریم 1399-07-05 10:31
سلام خیلی بهتر بود امسال تمام مدارس تعطیل ویک سال همه عقب می ماندن .اینطور از استرس و فشار اقتصادی برای خانواده ها کاسته میشد .وباعث نمی شد دانش آموز کم سواد وضعیف به مقطع بالا تر برود .واقعا آموزش با گوشی برای اکثریت دانش آموزان و خانواده کاری سخت با یاد گیری کم هست
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا