روز گذشته و به دنبال انتشار اخباری مبنی بر "قرار گرفتن طرح راهآهن دورود_بروجرد_ملایر در ردیف اعتبارات ملی"، برخی مخاطبان "پایگاه خبری یافته" سوا لاتی را در خصوص چگونگی اجرای پروژههای ریلی استان؛ به شرح زیر مطرح کردند:
1- - مختصری از این پروژه، بودجه و اقدامات انجامشده.
2- آیا این دو پروژه در لرستان از نظر بودجهای با هم تداخل دارند و یا جدا هستند؟
3- آیا با اجرای این پروژه، در نقشه قبلی پروژه تهران – خرمآباد – اندیمشک تغییری حاصل میشود؟
جه پاسخگویی به این ابهامات، سؤالات فوق در اختیار اداره کل راه و شهرسازی استان لرستان قرار گرفت که پاسخ دریافتی از طرف روابط عمومی این اداره به شرح ذیل دریافت و عینا" منتشر میشود:
راهآهن درود-خرم آباد-اندیمشک با هدف رفع گره ترافیکی (بار و مسافر) کریدور جنوب در محدوده درود تا اندیمشک در سال ۱۳۹۲ در قالب قرارداد طرح و ساخت به قرارگاه خاتمالانبیا (ع) واگذار گردید.
از اهداف مهم دیگر راهآهن مذکور عبور از شهرستان بروجرد جهت اتصال به راهآهن غرب کشور باهدف تکمیل کریدور جنوب به غرب و نهایتاً اتصال به کشور عراق (عتبات عالیات) از طریق مرز خسروی است.
قرارداد اولیه پروژه ۴۶۹ میلیارد و تا در حدود ۳۱۰ میلیارد هزینه ساخت آن شده است.
با پیگیری و درخواست مسئولین شهرستان بروجرد در سال ۹۸ اتصال به شهرستان بروجرد که درنهایت جز اهداف از پیش تعیینشده طرح بود در قانون بودجه کشور قرار گرفته و محور به اسم راهآهن درود- خرم آباد - اندیمشک و اتصال به بروجرد تغییر پیدا کرد و در سال جدید اتصال به شهر ملایر (جهت وصل شدن به راهآهن غرب کشور) اضافه شد.
کل محور ذکر شده دارای یک ردیف اعتبار بود که بر اساس اولویت فنی تعریف شده از طریق مجری طرح و بر اساس اعتبارات و تخصیصهای تزریقشده به مرحله اجرا در خواهد آمد.
پروژه مذکور با اهداف توضیح دادهشده در فوق باعث توسعه استان در ابعاد مختلف بود که نیاز به همدلی و هماهنگی بیشتر جهت بالا بردن اعتبارات و تخصیصهای سالیانه بوده چرا که محور اشاره شده از پروژههای خاص و سخت ازنظر فنی به دلیل عبور از رشتهکوههای زاگرس است که نیاز به اعتباری بیش از ۲۳۰۰ میلیارد جهت تکمیل فاز اول آن (درود به خرمآباد و بروجرد) دارد.
دیدگاهها
پروژه بروجرد ملایر در مسیر اصلی جنوب به غرب قرار دارد و قاعدتا در اولویت قرار میگیرد مگر اینکه با عدالت، و بودجه دو برابری کار رو ادامه داد،فعلا برای قضاوت کردن زود است ولی با گذشت زمان مشخص خواهد که آیا سرمون کلاه رفته یا نه .از نمایندگاه خوب شهرم میخام ،که خیلی هوشیار باشند چون ما تجربه های تلخ، از دست دادن پروژهها به نفع شهرهای دیگر زیاد داریم . نمیدونم چرا مطلب فوق همش من یاد سخنان چند روز پیش خانم مقصودی میندازه و مقداری نگران کنندست . در آخر. آرزوی پیشرف برای دو شهر عزیز یعنی خرم آباد و بروجرد رو دارم ..
حالا مگر از لرستان و حتی خوزستان مردم چقدر به غرب کشور مسافرت میکنند- این امر باید از سوی نمایندگان فعلی خرم اباد مد نظر بوده
پروژه بروجرد ملایر در مسیر اصلی جنوب به غرب قرار دارد و قاعدتا در اولویت قرار میگیرد مگر اینکه با عدالت، و بودجه دو برابری کار رو ادامه داد،فعلا برای قضاوت کردن زود است ولی با گذشت زمان مشخص خواهد که آیا سرمون کلاه رفته یا نه....
در حالی آرزوی توسعه خرم اباد و بروجرد رو دارید که نسبت به حتی طرح راه آهن بروجرد به ملایر واکنش نشان می دهید؟( یافته هم مطابق همیشگی نظرات موافق بروجرد رو سانسورکن)
رضا جان ریشه تمام بدبختی ها همین اعلام نکردن های شفاف هست ؟
اساساٌ اگه به مردم همه چیز رو شفاف اعلام میکردند که الان این وضعمون نبود.
هر وقت خبری میاد اول مثل اون آقای روایط عمومی و بین الملل انکار میکنند . بعد میگن شایعه بد خواهان هست. بعدش هم که مشخص میشه میگه نه عده ای شهروند نما دارند شلوغش می کنند و این موضوع ربطی به آن موضوع نداره.! آخر کار هم معلوم میشه که همون صحبت های اولیه درست بوده. همچین خونسرد به دوربین نگاه میکنند و خلاف واقع می گویند که آدم به خودت و عقلت شک میکنی و عذاب وجدان میگیری که به این خانمها و آقایان محترم شک کرده بودی و باید طلب مغفرت کنی.. ولی آخر کار همه شایعه ها درست از آب درمیاد...!
همین بود که ظلم اشکارا به لرستان و خرم اباد
بعد از یک سال از شروع پروژه راه اهن دورود خرم اباد تغییر داده شده به دورود بروجرد خرم اباد
امسال هم شده دورود بروجرد ملایر
و چه ظلمی در حق خرم اباد شده
جای تبریک داره به مسئولین و نمایندگان شریف و دلسوز بروجرد و لرستان
تهران مرکز همه راههاست و از همین الان باید به فکر راه آهن توره - بروجرد - خرم آباد بود تا همدلی بین مردم دو شهر بیشتر شود و مردم لرستان نفع واقعی از راه آهن ببرند. این خط پیشنهادی را می توان حتی تا مرز مهران ادامه داد و به یک کریدور بین المللی تبدیل کرد. احداث این خط، مناطق محروم غرب لرستان و ایلام را هم منتفع خواهد کرد و به دلیل اتصال تهران به مرز غربی، قطعا به یکی از شریان های اصلی ریلی کشور تبدیل خواهد شد.
و در اینده باز هم توسط روسای جمهور بعدی کلنگ زده میشود.
بجای راه آهن باید آسفالت خیابانها و جاده ها را درست کنید
با شروع عملیات اجرایی این پروژه موجب ایجاد چندهزار شغل در طول چندسال برا مردم استان میشه و یکی از بهترین مزیتهاش همین اشتغالزایی کوتاه و بلند مدته.
عملیات اجرایی اتصال بروجرد هم با تغذیه از منابع مالی پروژه اصلی یعنی دورود خرمآباد شروع به کار کرد و عملاً موجبات کند شدن روند عملیات اجرایی با توجه به نداشتن ردیف بودجه مستقل و استفاده از منابع مالی و ماشینآلاتی پروژه اصلی شد.
در این میان هم نمایندگان بروجرد خصوصا ...ا ایجاد هیاهو و تنش موجبات افزایش کندی در عملیات اجرایی پروژه اصلی شده تا جاییکه بصورت کامل این اَبَرپروژه ریلی کاملا متوقف گردید و بیش از هزاروسیصد نفر افراد شاغل در این پروژه تعدیل و بیکار شدن و خیلیاشون به دلیل نداشتن درآمد و شرمندگی جلوی زن و بچه به سراغ شغلهای کاذب و حتی غیرقانونی رفتند !!!