یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

شاخص فلاکت یکی از شاخص‌های اقتصادی است که از مجموع نرخ بیکاری و نرخ تورم به دست می‌آید و تا حدودی بیانگر میزان رفاه اقتصادی مردم است. طبق آخرین بررسی‌های انجام شده که بر اساس نرخ بیکاری اعلام شده در زمستان 98 و نرخ تورم اندازه‌گیری شده در فروردین‌ماه 99 صورت گرفته است، اندازۀ شاخص فلاکت کشور به 42.8 درصد رسیده و در میان استان‌های کشور، لرستان با نرخ فلاکت 53.8 درصد (مجموع نرخ بیکاری معادل 16.8 درصد و نرخ تورم معادل 37 درصد) از نظر بالا بودن نرخ فلاکت در رتبۀ نخست قرار دارد و به‌عنوان مفلوک‌ترین استان کشور شناخته شده است.
فلاکت عملاً با فقر رابطۀ مستقیمی دارد چراکه تورم و بیکاری خود دو عامل مؤثر در ایجاد فقر هستند. سابقۀ بیکاری در لرستان پیشینۀ درازی دارد و آمارهای رسمی سال‌های گذشته گواه این موضوع هستند. متاسفانه در سال‌های اخیر نه‌تنها رشد و توسعه زیرساخت‌های اشتغال در لرستان چشمگیر نبوده بلکه بسیاری از کارخانجات و کارگاه‌های تولیدی که در گذشته فعال بودند، امروز دیگر فعالیتی ندارند. با استناد به گزارش مرکز آمار ایران برآورد نقطه‌ای نرخ بیکاری در لرستان در نیمۀ دوم سال 1398 از 13.8 درصد (در پاییز 98) به 16.8 درصد (در زمستان 98) افزایش یافته است و این افزایش چشمگیر در این مدت کوتاه جای تامل دارد. نرخ تورم 37 درصدی استان نیز به‌تنهایی سهم به‌سزایی در بالا رفتن نرخ فلاکت داشته است. تورم، روند فزاینده و نامنظم افزایش قیمت‌هاست و افزایش تورم با کاهش قدرت خرید مردم همراه است. افزایش تورم خود دلیلی بر کنترل نامناسب و عدم نظارت درست بر قیمت‌هاست چراکه تورم را می‌توان با کنترل قیمت‌ها کاهش داد.
این فلاکت بی‌سابقه در استان لرستان نشان می‌دهد که طبقات اجتماعی از نظر اقتصادی ضعیف‌تر در این استان بیش از پیش تحت‌فشار قرار دارند و به‌سختی امرارمعاش می‌کنند. البته هرچند ممکن است که مسئولین محترم استانی اقدامات مهم و قدم‌های بزرگی را برای کاهش نرخ بیکاری و کنترل تورم انجام داده باشند، اما آمارهای اعلام‌شده نشان ‌می‌دهند که اقدامات آن‌ها به اندازه‌ای که باید موثر نبوده تا لرستان را از کسب رتبۀ نخست فلاکت بازدارند.
ازآنجاکه فراهم آوردن زمینه‌های عدالت اجتماعی و فقرزدایی در هر استان یکی از وظایف استانداران می‌باشد، شاید وقت آن رسیده که استاندار محترم به‌عنوان نمایندۀ عالی دولت و فردی که ادارۀ استان را بر عهده دارد در رابطه با اقداماتی که در این راستا انجام داده یا نداده‌اند به مردم توضیح دهند و در مقام مسئول پاسخگو باشند که چرا شاخص‌های اقتصادی و آماری اعلام شده بر بدتر شدن وضعیت اقتصادی مردم دلالت دارند. آیا گماردن نیروهای بومی و مطلع از نقاط ضعف و قوت استان در پست‌های کلیدی به‌جای استفاده از نیروهای غیربومی و ناآشنا با مسائل ریز استانی نمی‌توانست از کسب رتبۀ نخست فلاکت برای استان پیشگیری کند. جناب آقای خادمی، آیا وضعیت کنونی لرستان درس عبرتی نیست برای استان‌های دیگر که شاید در آینده جنابعالی استاندار آنجا باشید و احتمالاً در کنار معاونین و مدیران همراهتان به مدیریت آنجا بپردازید.
ما که نمی‌دانیم و تا استاندار محترم توضیح ندهند نخواهیم دانست. از استاندار محترم خواهشمند هستم در جهت آگاه‌سازی بندۀ حقیر و شاید بعضی دیگر از هم‌استانی‌های عزیز که منتظر پاسخگویی شما هستند اقدام کنید و با توضیحات خود در جهت امر خداپسندانه آگاه‌سازی قدم خیر و مثبتی بردارید.
 

دیدگاه‌ها  

#1 یاوریان 1399-02-17 09:12
مسولین پاسخگو باشند ؟ کدام دفعه مدیر صمت پاسخگوی ترم اجناس بوده کدام دفعه مدیر جهاد پیگیر مشکلات کشاورزان بوده کدام پاسخگویی ؟ آیا میتوان توقعی جهت پاسخگویی داشت ؟
نقل قول کردن
#2 محمد 1399-02-17 09:35
البته بهتراست نمایندگان محترم مجلس هم در پایان این چهار سال نمایندگی به مردم گزارش کنند در مدت این چهار سال چه اقداماتی جهت بهبود وضعیت استان انجام داده اند و پیش وجدان خود خود خلوت کنند اگر ذره ای کوتاهی کرده اند فردای حساب دادن باید حساب پس بدهند. وچه خوب است نمایندگان محترم کنونی تیژ به این شاخصه های استان توجه کنند ودر جهت بهبود وضعیت استان تلاش کنند و صرفا هدفشان تغییر فلان مدیر و گماردن اشنا و اقوام خودشان در فلان پست نباشد.
نقل قول کردن
#3 علی 1399-02-17 10:06
به نقل از محمد:
البته بهتراست نمایندگان محترم مجلس هم در پایان این چهار سال نمایندگی به مردم گزارش کنند در مدت این چهار سال چه اقداماتی جهت بهبود وضعیت استان انجام داده اند و پیش وجدان خود خود خلوت کنند اگر ذره ای کوتاهی کرده اند فردای حساب دادن باید حساب پس بدهند. وچه خوب است نمایندگان محترم کنونی تیژ به این شاخصه های استان توجه کنند ودر جهت بهبود وضعیت استان تلاش کنند و صرفا هدفشان تغییر فلان مدیر و گماردن اشنا و اقوام خودشان در فلان پست نباشد.

دوست عزیز نمایندگان گذشته مجلس گزارش کامل داده اند.
مقام اول بیکاری. مقام اول فلاکت. مقام اول تورم
مقام اول اجاره بها وهمه مقام های اول منفی
کشور.
درضمن اگراز نماینده بپرسید نماینده هم به گردن
سیاست ها وعدم رسیدگی وعدم توجه تهران
می اندازد........
مشکل مربوط به خود ماست
نقل قول کردن
#4 شهروند 1399-02-17 11:31
آیا مدیران اقتصادی ومسئولان تنظیم بازارواکنش ویاپاسخی برای مردم دارندنتیجه هزینه های سنگین سیستم نظارت وبازرسی بازاروجلوگیری ازافزایش قیمتها چیست
نقل قول کردن
#5 بهاروند 1399-02-17 13:35
تمام مسئولان و مدیران غیربومی هستند حتی پرسنل اداری هم اکثرا غیرمحلی هستند چرا باید دلشون بسوزه؟
نقل قول کردن
#6 بازگیر 1399-02-17 13:40
از سال 76 تا الان نتونستند هتل پارک صخره‌ای رو به نتیجه‌ای برسانند یا کتابخانه مرکزی خرم‌آباد فقط یک طبقه است دو دهه است ناتمام رها شده یا کارخانه سیمان یا راه آهن که از سال 89 که هنوز سی درصد پیشرفت داشته بنظرم دولت باید مدیران لرستان را عوض کند
نقل قول کردن
#7 رضا صفاری 1399-02-17 13:41
از سال 1316 راه آهن از لرستان میگذره ولی هنوز شهرهای بزرگ لرستان به راه آهن وصل نیستند سنندج و کرمانشاه و بوشهر و اردبیل به راه آهن وصل شدند ولی هنوز مسئولین لرستان نتوانستند راه آهن را از دورود به خرم‌آباد بیاورند
نقل قول کردن
#8 حسن 1399-02-17 16:26
مسئولین چه گناهی دارند؟
نقل قول کردن
#9 دریکوند 1399-02-17 22:56
به نقل از حسن:
مسئولین چه گناهی دارند؟
هیچی تقصیر مردم است که انتقاد نمیکنند
نقل قول کردن
#10 فلاکت لرستانی 1399-02-18 08:28
مسئولین چه گناهی دارند . ایشان برای گذران زندگی محتاجند وگرنه (اضافه کار 175 ساعت در ماه ، رفاهیات ماهیانه حداقل دو میلیون تومان ، حق مسکن مدیران غیر بومی حداقل دو میلیون تومان ، حق ماموریت روزی حداقل 200 هزار تومان و ماهی 6 میلیون تومانی ، حق جلسه ، حق الکشف و ... ) کجای دندان این عزیزان راپرمیکنند . همگی از ناکجا آباد آمدند و همگی بچه تهران شدند
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا