یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

استان لرستان از مسائل و آسیب‌های اجتماعی متعددی از جمله اعتیاد، نرخ بالای بیکاری، نزاع و خشونت، مهاجرت، افرایش کودکان کار و خیابانی، طلاق و... رنج می‌برد و در سال‌های اخیر به دلیل توزیع ناعادلانه ثروت و مسائل و مشکلات اقتصادی و نداشتن رویکرد مناسب جهت جذب سرمایه‌گذاری در استان، شاهد افزایش مهاجرت از روستا به شهر و از شهرهای کوچک‌تر به مرکز استان هستیم که این امر منجر به شکل‌گیری و گسترش محلات حاشیه‌ای در شهر خرم‌آباد شده است.
حاشیه‌نشینی سبک خاصی از زندگی در شهر است که جمعیت ساکن در آن‌ها از حداقل امکانات و خدمات شهری، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی محروم بوده و همین امر باعث می‌شود که آنان در حاشیه قرارگرفته و جذب اقتصاد و اجتماع شهری نشده و به دلیل نابرابری اجتماعی و اقتصادی در زمره آسیب‌پذیرترین و فقیرترین خانوارهای شهری جای بگیرند.
بافت‌های فرسوده در بسیاری از مناطق شهر خرم‌آباد وجود دارند و مشکلات مختلفی را از جهت نحوه و کیفیت زندگی برای ساکنان خود ایجاد کرده‌اند؛ محلات دره گرم شرقی و غربی، فلک الدین و میدان تیر، جهانگیر آباد و پاچنار، اسدآبادی و کرگانه، کوی علی‌آباد و شمشیر آباد، اسبستان و پشته مطهری، گل‌سفید و پشت بازار و ماسور از جمله مناطق مهم و حاشیه‌ای در شهر خرم‌آباد محسوب می‌شوند.
با توجه به مسائل و مشکلات متعدد به‌خصوص آسیب‌های اجتماعی فزاینده در این مناطق، لزوم توجه به مسائل و مشکلات آن‌ها از اهمیت به سزایی برخوردار است.
دفاتر تسهیلگری و توسعه محلی به‌عنوان حلقه واسطه بین شهروندان با دولت و دستگاه‌های اجرایی دولتی به شمار می‌روند. «توسعه محلی به دنبال پیشرفت جامعه محلی است که اقدامات اجتماع‌محور و دیدگاه‌های آنان را در توسعه اجتماعی، اقتصادی و محیطی در اولویت قرار می‌دهد و به دنبال توانمندسازی جامعه محلی است. هدف این توسعه، به‌کارگیری و تقویت ظرفیت افراد به‌عنوان شهروندان فعال و کنشگر، از طریق همکاری، هم‌اندیشی، همراهی و تعامل در گروه‌های اجتماعی، سازمان‌ها، شبکه‌ها از یک‌سو و تقویت ظرفیت نهادها و ادارات به وسیله تعامل و گفت‌وگو با شهروندان و مسئولان در شکل‌دهی و ایجاد تغییرات در محله از سوی دیگر است».
دفاتر تسهیلگری از شش کارشناس تشکیل شده است؛ کارشناس اجتماعی، اقتصادی، شهرسازی، مددکاری، حقوقی و مدیر دفتر، همچنین هر دفتر جمعیتی نزدیک به 15 هزار نفری را تحت پوشش خود دارد.
دفاتر تسهيلگري با رویکرد اجتماع‌محور به دنبال توسعه اجتماعی محلات کمتر برخوردار هستند و با مشارکت اهالی محله و شناسایی نیاز جوامع محلی و افزایش سرمایه اجتماعی و اعتمادسازی در جامعه به دنبال توانمندسازی محلات هستند،
فلسفه تشکیل دفاتر تسهیلگری و توسعه محلی در محلات حاشیه‌ای، شناسایی و استفاده از منابع و توانایی‌های درونی محله به‌منظور استفاده بهینه از ظرفیت‌های موجود در گسترش زیرساخت‌های اقتصادی و اجتماعی محلی با هدف ایجاد رشد پایدار کالبدی، نهادی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در محله می‌باشد.
با توجه به وظایف دفاتر تسهیلگری و توسعه محلی در سطح محلات و کارها و اقدامات خوب دفاتر از جمله اعتمادسازی در سطح محلات و برگزاری کارگاه‌های پیشگیری از آسیب‌ها و مسائل اجتماعی، اقدامات حوزه کالبدی از جمله بهسازی محیطی و آسفالت خیابان‌ها و...، جا دارد که افکار عمومی و رسانه‌ها در جهت انعکاس مسائل و مشکلات مربوط به مناطق حاشیه‌ای و ترغیب و تشویق نهادهای مدنی و ngo ها نسبت به فعالیت بیشتر در مناطق حاشیه‌ای، همکاری بیشتری با دفاتر مربوطه داشته باشند تا شاهد خدمات بهتر از جنبه‌های مختلف کالبدی، اجتماعی و اقتصادی و... به شهروندان این محلات باشیم.
طاهره احمدی (مدیر دفتر تسهیلگری و توسعه محلی گلی سفید و پشت بازار)

دیدگاه‌ها  

#1 فاضلی 1398-12-19 13:43
واقعاخسته نباشن خانم احمدی وهمکارانش ...من بعنوان یک شهروند خرم ابادی قدردان زحماتشون هستم...خدا قوت
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا