یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

باران‌های سیل‌آسا در تعطیلات نوروز سیل را مهمان ناخوانده پل‌دختری‌ها و جز سین ناخوانده امسال قرار داد.
سیلاب راه ارتباطی، آب شرب و برق شهر و روستاها را قطع کرد و به روستاها و باغات حاشیه کشکان خسارت وارد کرد. سیل ویرانگر و خشمگین فروردین‌ماه آنچه پیش رویش بود را از بیخ کند و با خود برد.
زمین ما و خاک اجدادی‌مان به دست سیل غارت شد و جز بغض چیزی باقی نگذاشت. حالا دیگر از خانه‌های برخى مناطق شهر و روستایی چیزی جز مشتی خاک باقی نمانده و سیل همه‌چیز را با خود برده است و آبی که عصاره زندگی بود این بار با خود آوارگی، خانه به دوشی و مهاجرت آورد.
سیلاب 12 فروردین پل‌دختر را به خاک سیاه نشاند و مردم علاوه بر خانه و زندگی خود منبع‌های درآمد و حاصل دسترنج و تلاش خود را در یک‌چشم بر هم زدن از دست دادند و باغات و مزارع به‌جای گُل دادن در بهار به گِل نشستند تا مردم نه خانه و کاشانه داشته باشند و نه منبع درآمد.




سیلاب زمین‌های کشاورزی، باغات حاشیه کشکان را با خود برده و در برخی مناطق زمین‌های کشاورزی ناپدید شده است و دیگر وجود خارجی ندارد، برخی پُر از سنگلاخ شده و دیگر امکان کشاورزی در آن‌ها وجود ندارد برخی باغات روستاهای منطقه معمولان و منطقه بن لار و زیودار که قطب انجیر سیاه ایران است و زودرس‌ترین انجیر جهان را به بازار عرضه می‌کند این روزها تا ارتفاع دو تا سه متر زیر گل‌ولای مدفون‌شده‌اند که اگر گل‌ولای بیرون برود درختان نجات پیدا می‌کنند و گرنه ثمره چندین و چند ساله مردم و کشاورزان از بین خواهد رفت و مردم علاوه بر خانه و کاشانه شغل خود را هم از دست خواهند داد.
سیل علاوه بر خانه و کاشانه مردم، بازار این شهر را هم تحت‌الشعاع خود قرار داد و خیلی از مغازه‌ها را با خود برد. سیل از ابتدای شهر و ساحلی گرفته تا خیابان هفت‌تیر که اکثر مغازه‌های پل‌دختر در این محل قراردارند درب و کرکره مغازه‌ها را شکسته و با خود برده و از سرمایه بازاریان پل‌دختری چیزی جز ویرانی باقی نمانده است.
بعد از گذشت دو ماه به شهر سیل‌زده پل‌دختر که وارد می‌شوی چادرهای هلال‌احمر در ورودی شمالی شهر بیش از هر چیزی خودنمایی می‌کند و بعد از گذشت نزدیک به دو ماه از سیلاب، مردم بدون سرپناه در روزهای گرم آخرین ماه فصل بهار در زیر چادر هلال‌احمر زندگی می‌کنند. آب برخی مناطق شهر قطع می‌شود و حالت پایداری ندارد برخی مناطق آب فشار ندارد که مردم بتوانند استفاده کنند که سبب نارضایتی از آبفای شهری شده است.
حالا بعد از گذشت دو ماه از سیلاب ویرانگر مردم سیل‌زده پل‌دختر با مشکلات فراوانی دست‌وپنجه نرم می‌کنند شست و شوی شهر به‌طور کامل انجام نشده، سیلاب بعد از گذشت دو ماه گرد و خاک به پا کرده و نفس مردم این شهر را با شماره انداخته است. برخی جداول، معابر و محله‌ها مثل محله تخریب‌شده سازمانی‌ها هنوز پر از لجن، خاک، زباله و نخاله هستند و شهروندان از همه اقشار به طور خودجوش و با شعار «همه می‌آییم برای پل‌دختری زیبا، نه برای کسی، نه علیه کسی» به پاک‌سازی خیابان‌ها و معابر می‌پردازند.
بازار ضلع غربی شهر هنوز نیمه تعطیل است برخی که می‌توانستند بدون کمک‌های دولتی مغازه‌ها را بازگشایی کردند. بعد از گذشت دو ماه از سیلاب کسبه آسیب‌دیده هنوز بیکار و خانه‌نشین شده و برخی در حال مهاجرت به شهرهای صنعتی هستند تا بتوانند زندگی کنند. بعد از گذشت دو ماه از سیلاب هنوز حریم رودخانه کشکان مشخص نشده تا جابجایی شهر و روستاهای آسیب‌دیده در دستور کار قرار گیرد همین موضوع سبب بلاتکلیفی مردم شده است

نحوه توزیع اقلام و لوازم‌خانگی این روزها در شهر پل‌دختر و روستاهای آسیب‌دیده صدای اعتراض برخی شهروندان را درآورده است. هیچ‌گونه سیستم جامعی از اول سیلاب برای توزیع اقلام در شهر وجود نداشت و همین موضوع سبب نارضایتی مردم شده است.
بزرگ‌ترین انجیرستان ایران که زیر گل و لای ناشی از سیلاب مدفون شده توسط گروه‌های جهادی در حال پاک‌سازی است، جاده پل‌دختر به خرم‌آباد که در فصل بهار پذیرای هزاران مسافر از سراسر کشور بود این روزها حال روز خوشی ندارد و به گفته مسئولان 60 کیلومتر از آن تخریب شده و بیشتر شبیه جاده‌های روستایی است تا جاده ترانزیتی چون خیلی از این محور به‌صورت خاکی است و بعد از گذشت دو ماه هنوز ترمیم و بازسازی اصولی جاده شروع نشده است تا رانندگان و مسافران با دلهره از این جاده ناایمن عبور کنند
سد و دیوار ساحلی شهر پل‌دختر که نتوانست جلوی سیلاب ویرانگر را بگیرد و تخریب شد هنوز هیچ‌گونه اقدامی برای بازسازی آن انجام نشده تا در صورت یک بارندگی با حجم کم دوباره آب را روانه خانه پل‌دختری‌ها کند. به‌راستی پل‌دختر سیل‌زده و با انبوهی از مشکلات را چه کسی از این حالت خارج می‌کند؟

مجتبی پسند/ یافته- پلدختر

دیدگاه‌ها  

#1 میر 1398-03-15 00:48
هنوز هیچ کاری نکردند
نقل قول کردن
#2 سید محمد قاسمی 1398-03-28 14:24
ضمن تقدیر و تشکر از نویسنده دردمند /
سازمانی به نام " قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل زده " مدیریت بازسازی را به عهده دارد .
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا