یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

آن‌گونه که در خبرها خواندیم قرار است لرستان سیل‌زده میزبان دکتر روحانی ریاست محترم جمهوری باشد، استانی با مشکلات انبوه که با تعطیلی کارخانه‌های کوچک و بزرگ چرخ صنعت آن لنگ میزند و حوزه کشاورزی هم نتوانسته مرحمی باشد بر زخم کهنه بیکاری، این در حالی است که سیلاب اخیر مزید بر علت شد تا معضلات لرستان دو چندان شده و بسیاری به‌واسطه نابودی زمین‌های کشاورزی از کار بیکار شوند.




اگر چه امدادرسانی به مناطق سیل زده با همت سپاه و ارتش و نیروهای مردمی به‌عنوان بازوان توانمند ستاد بحران چراغ امید را در دل سیل‌زدگان روشن نمود و پس از این دولت نیز وظیفه دارد نسبت به جبران خسارات وارده به مناطق سیل زده لرستان اقدام نماید و یقیناً تحقق این خواسته نباید با آمدن و یا نیامدن رئیس‌جمهور گره زده شود، اما آنچه مسلم است این سفر برای مسوولان لرستان و به‌ویژه مجمع نمایندگان یک فرصت مناسب جهت پیگیری مشکلات عدیده لرستان می‌باشد که باید به دور از جنگولک بازی‌ها برای تصاحب دعوت از رئیس‌جمهور، از آن به نفع مردم لرستان بهره ببرند.
همان‌گونه که می‌دانیم، امروزه در کشور، لرستان به‌عنوان یک استان با محوریت کشاورزی معرفی شده است، اما متأسفانه در توسعه این حوزه مهم آن‌گونه که شایسته هست، اقدامی صورت نگرفته است.
از جمله مهم‌ترین نیازهای این حوزه آب می‌باشد و به‌رغم اینکه همواره بیشترین میزان بارندگی را در لرستان شاهد بوده‌ایم اما همواره نه‌تنها برای آب شرب بلکه برای کشاورزی نیز اکثر روستاهای استان با مشکلات جدی مواجه بوده‌اند، این در حالی است که بر اساس آمار سالانه حدود ۱۲ میلیارد متر مکعب آب از استان خارج می‌شود که برای مهار آن مدیریتی وجود نداشته است تا جایی که حجم ذخیره تمامی سدهای ساخته شده و در حال ساخت تنها ۴۵۰ میلیون مترمکعب می‌باشد و در نهایت منافع حاصل از بارندگی‌ها نصیب استان همسایه پایین‌دست می‌شود.
استانی که ظرفیت سدهای آن ۲۳ میلیارد مترمکعب می‌باشد و لازم است نمایندگان آن برای استان‌های محرومی نظیر لرستان، ایلام و چهارمحال بختیاری خیر بخواهند و در اجرای سدها سنگ‌اندازی نکنند.
چندی قبل دکتر اردکانیان وزیر نیرو به لرستان سفری داشت و در این سفر نگاه جزیره‌ای نمایندگان لرستان به‌خوبی قابل رؤیت بود، بطوریکه در جلسه مدیریت بحران استان، هیچ‌کدام از نمایندگان لرستان از پروژه‌های آبی رهاشده شهرستان الیگودرز و خسارات طرح موسوم به قمرود سخنی به میان نیاوردند و هرکدام بر لزوم اجرای سدهای حوزه انتخابیه خود تأکید داشتند و متأسفانه همین نگاه‌ها از جمله عوامل مهم توسعه‌نیافتگی لرستان می‌باشد که همواره نسبت به آن‌ها هشدار داده شده است و راه به جایی نمی‌برد.
این در حالی است؛ که منافع اجرای سدهای مطالعه شده دهجانی، قشلاق، دار سفید، چمن سلطان، گایکان، اردودر و.‌‌‌.‌‌. چه در زمان اجرا و چه پس از بهره‌برداری نصیب تمام استان خواهد شد که اگر به سابقه اجرای سدهایی نظیر رودبار و حوضیان و خان‌آباد نگاهی داشته باشیم در می‌یابیم ‌که چه تعداد نیروی کار و حتی پیمانکار از شهرهای مختلف استان لرستان در این مجموعه‌ها فعالیت نموده و از ظرفیت ایجاد اشتغال آن بهره‌مند شده‌اند.
اینک سفر رئیس‌جمهور به لرستان آزمونی برای مجمع نمایندگان استان است.
انتظار می‌رود نمایندگان لرستان نماینده همه استان باشند و با یک برنامه‌ریزی مناسب تمام مشکلات لرستان را مطرح و مهم‌تر از آن در این سفر مصوبه‌هایی گرفته شود که پشتوانه اجرایی داشته باشند.
 امروز فرصت مناسبی است برای مطالبه اجرای سدهای رهاشده لرستان که به اذعان وزیر نیرو اگر اجرایی می‌شدند شاهد این ویرانی‌ها نبودیم.
 
امروز بخش‌های ززو ماهرو و ذلقی الیگودرز در پی سیلاب و رانش زمین به مصیبت‌هایی گرفتارند که نباید در سایه مصیبت عظیم سیلاب پل‌دختر فراموش شوند.
 
امروز جا دارد از ریاست محترم جمهور سؤال شود، در کدامین قاموس عدالت، حجم آب مهار شده و ذخیره شده در پشت 6 سد مخزنی ساخته شده در لرستان تنها حدود 204 میلیون متر مکعب باشد و در مقابل ۱۸۱ میلیون متر مکعب آب در قالب طرح موسوم به قمرود از شهرستان الیگودرز به شهرهای مرکزی انتقال یابد، در حالیکه مشکل تمام سدهای مطالعه شده الیگودرز با تخصیص ۴۱ میلیون مترمکعب رفع و اجرایی می‌شوند.
 
 امروز اولویت اول لرستان ساخت سد تنگ معشوره با حجم 1/2 میلیارد متر مکعب جهت کنترل سیلاب رودخانه کشکان و تأمین آب دشت کوهدشت به‌عنوان بزرگ‌ترین و کم آب‌ترین دشت لرستان می‌باشد و پس از آن اخذ 500 میلیون مترمکعب تخصیص آب جهت تکمیل سدهای مطالعاتی لرستان در دو حوضه دز و کرخه و اخذ اعتبار برای تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام و ساماندهی رودخانه‌ها و نقاط سیل‌خیز باید مدنظر قرار گیرد.
 
کلام آخر؛ امیدواریم این سفر صرفاً به بازدید و بررسی خسارات سیلاب و سخنرانی و... خلاصه نشود و نتایج مثبتی برای مردم استان در پی داشته باشد و این مهم تحقق نمی‌یابد مگر اینکه نمایندگان و دیگر مسؤولین استان با همدلی یک‌صدا فریادگر مظلومیت مردم لرستان باشند.

عباس شاه‌علی/ یافته


 هر گونه کپی برداری منوط به ذکر نام نویسنده و منبع است.

دیدگاه‌ها  

#1 محمد حبیب پور 1398-01-30 18:39
آقای رییس جمهور علاوه بر اینکه باید مشکل سیل را حل کنی باید طرح های عمرانی کوچک وبزرگ خرم آباد واستان لرستان را حل کنی
نقل قول کردن
#2 ناشناس 1398-01-30 21:03
دورود بر یافته
نقل قول کردن
#3 کشوری 1398-01-30 22:08
به نقل از محمد حبیب پور:
آقای رییس جمهور علاوه بر اینکه باید مشکل سیل را حل کنی باید طرح های عمرانی کوچک وبزرگ خرم آباد واستان لرستان را حل کنی

مجمع نمایندگان لرستان باید از رییس جمهور قول ساخت سدهای معشوره و مخملکوه را بگیرند
نقل قول کردن
#4 اکبر-ظ 1398-01-31 07:46
با تشکر از اقای شاه علی حالا که قرار است رئیس جمهور به لرستان سفر کند علاوه بر رسیدگی به امور سیل زدگان می بایست نمایندگان استان به جدیت بحث اجرای سریعتر زیرساختهای انرژی و حمل و نقل را { شامل ساختن سد-نیروگاه خرم اباد-{راه اهن دورود-خرم اباد} و {راه اهن اصفهان-الیگودرز } کریدور شمالغرب-جنوب غرب{ناحیه لرستان}را پیگیری کنند.یقینا تا زیرساختهای لازم احداث نشود پیشرفت تاثیرگذاری حاصل نمی شود.
نقل قول کردن
#5 هداوند 1398-01-31 07:59
احسنت شما همیشه مقالات خوبی مینویسید امیدوارم تمامی نمایندگان استان و مسئولان همگام و هماهنگ به فکر احداث سد و مهار آبهای روان برای ذخیره باشند تا در فصول گرم بکار گرفته شوند
نقل قول کردن
#6 رضا-س 1398-01-31 09:05
مسئولین و نمایندگان استان باید در جلسه با رئیس جمهور موافقت ایشان با ساخت سدهای مورد نیاز و طرح های اشتغالزا و عمرانی را به نتیجه برسانند.فقط دید و بازدید نباشد.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا