یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

نبي بختياري نژاداولین تصمیمات مهندس بازوند استاندار جدید لرستان در زمینه‌ي انتخاب تیم همکاران در ستاد استانداری نشانگر رویکرد ایشان به مسایل عدیده استان است‌.

بدیهی است که استاندار به عنوان عالی‌ترین نماینده دولت در هر استان منعکس‌کننده و در عین حال اشاعه‌دهنده و نیز مجری سیاست‌های دولت در سطح استان است‌. وي لرستان و محرومیت‌های عمرانی آن را می‌شناسند. از آن‌جا که محروم بودن لرستان مشکلات اقتصادی و اجتماعی و به دنبال آنها سیاسی را می‌تواند به همراه داشته باشد، لذا انتخاب یک تیم کاری مجرب و قوی در حوزه سیاسی، عمرانی و برنامه‌ریزی می‌تواند راه‌گشا برای غلبه بر پیچیدگی‌های موجود وپاسخ به انتظاراتی باشد که مردم از دولت تدبیر و امید دارند‌.

توجه به شخصیت و تخصص چند تن از استاندارانی که در دولت دکتر روحانی منصوب شد‌ه‌اند نشان از توجه دولت به اقتصاد و صنعت است‌. مثلاً استانداران جدید تهران و البرز هر دو از صاحب‌نظران و مدیران صنعتی بوده‌اند و دلیل انتصاب آنان وجود بیش از 60 درصد صنایع بزرگ کشور در این دو استان است.

مهندس بازوند نیرویی توسعه‌گراست و اگر چه به اندازه کافی با کار سیاسی و چند و چون آن آشنایی کافی دارد اما با وجود نزدیکی به تصمیم‌گیران سیاسی در استان‌های محل خدمت، تا حدی از حاشیه‌های سیاسی دوری گزیده به کار تخصصی خویش یعنی امور عمرانی پرداخته‌اند و به نظر می‌رسد وزارت کشور بیش‌تر رفع مشکلات عمرانی استان ما را در انتخاب یک متخصص عمران و توسعه‌گرا به عنوان استاندار را مد نظر داشته‌اند‌.

بنا‌براین آقای بازوند در حوزه معاونت سیاسی خود باید کسی را انتخاب کنند که به کار خود وارد باشد‌. ترکیب و جغرافیای انسانی در استان و ویژگی‌های درونی هر یک و نیز مناسبات بین شهرها و نیز نقاط قوت وضعف و توانمندی‌های آن‌ها را بداند‌. آن‌چه که موجب هم‌گرایی است را تقویت و هر آن‌چه را که واگرایی را تشدید می‌نماید رفع و رجوع نماید‌.

انتخاب مدیران در صف یعنی فرمانداران و بخشداران را به تناسب هر منطقه از بین افراد کاردان و ترجیحاً از بین نیروهای معتدل (‌اصلاح طلب و اصول‌گرا) موجود در وزارت کشور به کار بگمارد‌ و به صورتی عمل نماید تا استاندار با فراغت خاطر بیشتر به برنامه‌ریزی عمرانی و اقتصادی برای پیشبرد روند توسعه استان بپردازد و در یک کلام معاون سیاسی استاندار باید حاصل کارش تنش‌زدایی و خلوت کردن پیرامون استاندار از حاشیه‌های سیاسی نفس‌گیر و زمان بر باشد‌.

مهندس بازوند به خوبی می‌دانند که لرستان یک استان با استعدادهای نهفته بسیار است و به برکت آب و هوای متفاوت در شمال، جنوب، شرق و غرب استان و نیز معادن و کانی‌های فراوان محصولات مختلفی را تولید و یا استخراج می‌کند ولی هنوز صنایع تبدیلی که باعث گسترش تولید این محصولات گردد به انداز‌ه کافی در آن ایجاد نشده است‌.

پس سازمان صنعت، معدن و تجارت باید برای ایجاد تحول به دست مدیران کار‌بلد و نخبه سپرده شود‌ و هماهنگی برای معرفی چنین مدیرانی با وزیر مربوطه از وظایف قانونی استاندار است و این نکته از ضروریات برای استان است‌. استاندار به تعبیر رهبری در حکم رییس‌جمهور استان است و چیدن کابینه‌ای کارآمد و وارد به کار خویش با هماهنگی وزرا از اختیارات اوست‌.

یکی از معایب هر دولت در هر کشور نادیده گرفتن تجاربی است که در طی سالیان متمادی به هزینه مردم در مدیران اندوخته می‌شود‌. در دولت نهم و دهم به ریاست آقای احمدی‌نژاد چنین ضربه‌ای به پیکره مدیریتی کشور وارد گردید و موجب خسارات فراوانی شد از یک طرف صدها مدیر که هر یک توانمندی‌های خویش را در طول سالیان در طی جنگ تحمیلی و پس از آن به بهای گزافی اندوخته بودند و در ضمن خدمت به تحصیلات تکمیلی مرتبط با کار نیز پرداخته بودند و هنوز توانایی داشتند تا سال‌ها از این اندوخته‌ها به نفع کشور استفاده شود و نیرو های جوان در کنار آنها کار آزموده شوند به یک باره کنار زده شده و یا ناچار به قبول بازنشستگی شدند‌.

در واقع آن پیوستاری که بین مدیریت‌های مجرب کار دیده و نیروهای جوان ضرورتاً باید استمرار داشته باشد در خیلی از سازمان‌ها دچار انقطاع گردید. نمونه آن بازنشسته کردن خیلی از اساتید دانشگاه‌ها‌ست‌ که به نظر می‌رسد این دولت در صدد وصل دوباره این روند است و نمونه‌های آن را در معرفی وزیرانی مثل مهندس نعمت‌زاده می‌توان برشمرد  و اگر در این مسیر در استان نقصانی به وجود آمده باشد به نفع استان است که جبران گردد.

ادامه دارد...
نبي بختياري‌نژاد/یافته

 

 

 

 

دیدگاه‌ها  

#1 بهاروند 1392-07-14 18:10
سلام
در سالهای گذشته حضور استانداران و معاونین مجربی که صرفا سیاسی نبودند و بعضا بیشتر به کار عمرانی می پرداختند تا حدودی باعث پیشرفت استان از لحاظ کارهای عمرانی شدند که خود بنده با تعدادی از آنها همانند مهندس انتظاری و مهندس مجیدی کار کرده ام اینان هم و غمی نداشتند بجز توسعه و پیشرفت حوزه کاری که بعهده داشتند
شاید باور نکنید با مهندس مجیدی که معاونت عمرانی استانداری را بر عهده داشتند تا پاسی از شب کار میکردیم و ایشان انگیزه فراوانی را برای توسعه استان داشتند.
نکته ای که بایستی به عرض برسانم متاسفانه حضور نیروهای سیاسی و فشارهایی بود که به نیروهای کاری می امد و از مسیری که برای توسعه استان در نظر داشتند منحرف نمودند کشور در این شرایط به نیروهایی نیاز دارد که خالصانه و به دور از هر گونه سیاسی کاری بی هدف در راه توسعه استان گام بردارد.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا