یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

این روزها بداخلاقی در جامعه ما به‌ شدت رواج یافته است که نمود آن را در رسانه‌های دیداری، شنیداری، مکتوب و به‌ویژه در فضای مجازی می‌بینیم.
اخیراً یکی از دوستان پرسید که به نظر شما چرا این‌قدر فضای رسانه‌ای در کشور و به‌تبع آن در استان ما ملتهب شده و طرفداران شخصیت‌های سیاسی و حقوقی تمام تلاش خود را برای نفی رقیب و طرف مقابل به کار می‌گیرند؟
در پاسخ به سؤال این دوست و همکار که احتمالاً سؤال بسياري از مردم باشد، باید گفت که متأسفانه در جامعه ما خیلی از افراد قضایا و مسائل اجتماعی را فقط سیاه یا سفید می‌بینند، در حالی که در بین این دو رنگ اصلی ده‌ها و صدها رنگ دیگر نیز وجود دارد.
به عنوان مثال برخی افراد يك رئيس جمهور يا نخست وزير پيشن را نعوذ بالله در حد امام معصوم می‌پرستند و حال آن که در طرف مقابل، اآن فرد را به عنوان كسي که مملکت را به لبه پرتگاه کشانده می‌دانند. در مورد دکتر روحانی و سایر شخصیت‌های سیاسی و اجتماعی نیز چنین است.
در صورتی ‌که تحلیل منطقی این است که ما وقتی می‌خواهیم در خصوص این افراد و جریانات سیاسی کشور قضاوت و تحلیل کنیم باید نقاط ضعف و قوت را در کنار هم ببینیم و بازگو کنیم و قضاوت واقعی را به عهده مردم بگذاریم.
به‌جز خداوند باری‌تعالی و ائمه معصومین سلام‌الله‌علیه که خیر مطلق و مصون از خطا و اشتباه هستند، تمام انسان‌ها و حتی افرادی که در طول تاریخ منشأ خدمات مهمی به بشر بوده‌اند هم مصون از خطا و اشتباه نبوده و در زندگی شخصی و اجتماعی و حتی سیاسی خود تصمیمات اشتباهی گرفته‌اند.
شایسته است نخبگان جامعه، عقلای دو جناح و به‌ویژه افراد صاحب‌قلم مصالح جامعه را بر منافع جناحی و حزبی ارجح بدانند و از رواج تهمت، افترا و بداخلاقی در جامعه جلوگیری کنند. اگر وضع به همین منوال پیش برود و گروه‌های سیاسی و حتی افراد به‌راحتی به دیگران تهمت بزنند، علاوه بر این که باعث یاس و سرخوردگی در جامعه به‌ویژه در بین نسل نوجوان و جوان جامعه می‌شوند، باعث ملتهب شدن فضا و ایجاد تنش در جامعه نيز خواهند شد.
فعالان سیاسی و اجتماعی و به‌ویژه فعالان در فضای مجازی در تحلیل‌ها و قضاوت‌های‌شان درباره افراد و شخصیت‌های سیاسی انصاف به خرج دهند و سریع حکم به رد و تکفیر دیگران ندهند، چرا که همین شخصیت‌های سیاسی و اجتماعی ما که بری از خطا و اشتباه هم نیستند، سرمایه‌های اجتماعی جامعه هستند و هیچ جامعه توسعه‌یافته و منطق‌گرایی، سرمایه‌های خود را تباه نمی‌کند.
 بسياري از ما نقد منصفانه را کنار نهاده و متأسفانه چشم خود را بر خدمات رقیب می‌بندیم و فقط نقاط ضعف‌ها را برجسته می‌کنیم که این دور از انصاف و جوانمردی است. بالاخره دولت‌هاي گذشته در کنار تمام ضعف‌ها و کاستی‌ها، باید منصفانه نقد شوند، خدمات بسياري هم انجام داده‌ا‌ند. مثلاً مسکن مهر با تمام نقاط مثبت و منفی‌اش تنها یک نمونه از خدمات دولت قبل است حال ‌آن که همان دولت در سیاست خارجی آن‌چنان که باید موفق نبود.
 طرفداران دولت گذشته هم باید در نقد دولت دکتر روحانی منصف باشند و چشم خود را بر خدمات این دولت نبندند، هر چند که در کشور مشکلات اقتصادی و معیشتی وجود دارد ولی با تلاش دولت یازدهم تا حدودی تورم و بی‌نظمی‌های اقتصادی مهار شده است. تثبیت قیمت زمین و مسکن در 3 سال گذشته در حقیقت کمک به حفظ ارزش پول ملی است، فراموش نکرده‌ایم که در دولت گذشته برخی از املاک در یک روز چند دست معامله می‌شد و در هر دست به دست شدنی ده‌ها و صدها میلیون گران‌تر می‌شد و این یعنی ارزش پس‌انداز کارمندی مثل من روزانه کمتر می‌شد.
واضح‌تر بگویم اگر کسی هم‌اینک 150 میلیون تومان پس‌انداز داشته باشد با توجه به این که قیمت ملک ثابت نگه‌داشته شده، می‌تواند یک ملک 150 میلیونی بخرد ولی اگر مثل سال‌های گذشته در یک‌چشم برهم زدن قیمت آن ملک 2 برابر شود در حقیقت ارزش پول ملی پایین آمده و ارزش پس‌انداز 150 میلیونی نصف شده است.
توضیح بیش‌تر در این خصوص و نیز اقدامات مثبت دولت روحانی در داخل کشور را به مجالی دیگر وا می‌گذارم، زیرا از بحث اصلی خارج می‌شویم. در سیاست خارجی نیز دولت روحانی موفق عمل کرده است. برای جلوگیری از اطاله کلام در این خصوص به همین اندک بسنده می‌شود.
 در پایان دوباره متذکر می‌شوم که برای پرهیز از تنش در جامعه باید همه اخلاق سیاسی را مد نظر قرار داده و منافع مردم و کشور را بر منافع حزبی و گروهی خود ترجیح دهند و به‌راحتی دیگران را تخریب نکنند.
باز هم تکرار می‌کنم شخصیت‌های سیاسی، اجتماعی و علمی ما سرمایه‌های کشور هستند، سرمایه‌های خود را هدر ندهیم. متأسفانه ما ایرانی‌ها نخبه‌کش هستیم، رگ دست امیرکبیر را خارجی نزد، خودمان زدیم، مصدق را خودمان ساقط کردیم، تختی و ... را همچنین.
گذشته چراغ راه آینده است، از گذشته درس بگیریم افراط ‌و تفریط را کنار بگذاریم و به‌سادگی دیگران را تخریب و تکفیر نکنیم. انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا را در پیش داریم، مواظمصطفي رباطيب باشیم در زمین دشمن بازی نکنیم، از تجربه‌های فتنه 88 درس بگیریم. به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی، کمک کنیم کشور از این پیچ تاریخی به‌سلامت عبور کند.
 
مصطفی رباطی
/ کارشناس ارشد علوم سیاسی
 
 

دیدگاه‌ها  

#1 ehsan 1395-05-09 21:32
با سلام.نمیخوام از دولت فعلی دفاع کنم ولی خساراتی که دولت قبل به این کشور وارد کرد از خسارات هشت سال جنگ بیشتر بود.بحث یارانه ها دولت سابق مطرح کردن که با تورمی که به کشور وارد کرد و بالا رفتن هزینه های آب و برق و گاز و...هر ایرانی واسه گرفتن چهل تومن یارانه باید چندین برابر اون هزینه به دولت پرداخت کنه و طرح ایشون کاملن به نفع دولت بود نه مردم.در بحث مسکن های مهر بی کیفیت و بدون امکانات که نفش تاثیر گذاری هم بر کاهش قیمت مسکن نداشت پنجاه هزار میلیارد اسکناس بدون پشتوانه چاپ کردن.اختلاس های کلان هم در زمان ایشون اتفاق افتاد و اکثر معاونین ایشون به جرم فساد مالی روانه زندان شدن که سلامت کاری دولت قبل رو زیر سوال میبره.دولت قبل با کاغذ پاره دونستن قطعنامه های شورای امنیت کشور و با تحریم و بحران روبه رو کردن این فقط گوشه ای از ضعف ها و عملکرد بد دولت بدون کارشناسی و ضعیف قبل هست
نقل قول کردن
#2 شهروند 1395-05-10 16:07
یکی از اثار بد تبلیغات وسیع دولت مردان دولت تدبیر وامید در جهت تخریب دولت قبلی بدون ارائه عملکرد کازی در این سالی که از عمر دولت می گذرد در همین شهر خودمان در زمان استانداری دکتر دهمرده با حداقل اعتبار و با استفاده از امکانات دستگاههای اجرایی استان بام لرستان احداث و نزدیک دومیلیون نهال در ان کاشته شد ولی متاسفانه در این دولت نه تنها در راستای توسعه ان گامی بر داشته نمی شود بلکه حداقل کار که ابیاری منظم درختان و نصب تابلوی راهنمای در معرض دید برای ورود و خروج در خیابانهای این مجتمع خوداری شده
نقل قول کردن
#3 جودکی 1395-05-11 12:10
هردولتی که دولت قبلی را عامل همه مشکلات بداند بدعتی ایجاد میکند که دولتهای بعدی هم درموردخودآنها این کار را خواهندکرد. ضعف وناتوانی خودمان را ناشی از دولتهای قبل ندانیم مردم هوش بالائی دارند وزودمتوجه میشوند.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا