یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

از زمانی که عنوان بام آبی ایران برای شهر الیگودرز پیشنهاد داده شده چند ماهی می‌گذرد؛ اما به‌رغم تصویب در شورای نام‌گذاری شهرستان تا کنون با مخالفت‌هایی روبه‌رو شده است.
اگر چه در قبال این اندک مخالفت‌ها، موافقان بسیاری هم تحقق این خواسته را تا رسیدن به نتیجه پی می‌گیرند، اما در این‌جا ضمن ادای الیگودرز بام آبی ایران نام گرفتاحترام به تمام نظرات بنا به وظیفه اطلاع‌رسانی بیان نکاتی را ضروری دانسته و فواید این نام را برای شهرستان بازگو خواهیم نمود به امید آن که فارغ از تعلقات و مباحث سیاسی این عنوان شایسته مدنظر قرار گیرد.
نام بام آبی ایران نه در انحصار یک شخص و یک جناح خاص است و نه می‌توان آن را به نفع کسی مصادره نمود، بام آبی ایران عنوانی زیبا و منحصر در کشور و برگرفته از ارتفاع منابع آبی الیگودرز نسبت به دیگر شهرها می‌باشد و این که برای مخالفت با آن عنوان شود دریافت حقا به شهرستان با مخاطره مواجه می‌شود بیش از آنکه به واقعیت و منطق نزدیک باشد بهانه‌تراشی را در ذهن تداعی می‌نماید و... زیرا حوزه تخصیص و انتقال وزارت نیرو از تمام منابع آبی کشور اطلاع داشته و یک عنوان نمی‌تواند نظر آن‌ها را دچار تغییر نماید.
 در ثانی اگر این اظهارنظر صحیح باشد که نیست در حال حاضر عنوان بام آبی ایران در کنار نام الیگودرز در رسانه‌ها و سایت‌ها ثبت گردید و تنها نصب تابلوهای آن باقی مانده است که با این اظهارنظر و تفاسیر وزارت نیرو در پرداخت حقوق ما به تابلوها استناد خواهد نمود!
همچنین عده‌ای عنوان می‌دارند اگر نام الیگودرز بام آبی ایران باشد شهرهای کویری دندان طمع خود را نسبت به بردن آب این شهر تیز خواهند نمود که بازهم باید عنوان شود که تصمیمات وزارت نیرو مبتنی بر یک عنوان اتخاذ نمی‌شود و همان‌گونه که دهه 80 آب این شهر بی‌نام را به شهرهای مرکزی انتقال دادند و بر اساس مطالعات قبل از انقلاب این طرح شکل گرفت و چه شد و چه باید می‌شد که نشد را در اجرای این پروژه فعلاً بیان نمی‌کنیم اما همین را بدانیم که نه به‌واسطه یک نام شهری را از حقوق خود محروم می‌نمایند و نه می‌توان با استفاده از نامی جعلی بهره‌ای کسب نمود که اگر این‌گونه بود امروز شهرهای پر آب نام کویر بر خود می‌نهادند تا سهم بیشتری ببرند.
ما عنوان بام آبی ایران نه تنها زیانی برای این شهر ندارد بلکه دارای منافع بسیاری است که مهم‌ترین آن جذب گردشگر است و پس‌ازآن ایجاد مطالبات برای شهری که با این نام از آن توقع می‌رود.
همچنین جنگ ساله‌ای آینده جدال سخت برای آب است و هر شهری که منابع آبی بیشتری داشته باشد برنده این جدال است و سرزمین آبشارها٬ نامی برازنده‌ی لرستان/ هنی‌کلا را هنی ندیده‌ام!همان‌گونه که پیش از این عنوان شد شهرهای نفت‌خیز کشور باید به منابع آبی دیگر شهرها غبطه بخورند.
همچنین اگر تصور شود که سرمایه‌گذاران صنایع مادر و یا دیگر واحدها که با آب مرتبط می‌باشد مقرر شود شروع به فعالیت نماید، هدف احداث را شهرهایی قرار می‌دهند که با مشکل کمبود آب مواجه نباشند و یقیناً با توجه به هزینه‌های انتقال آب سعی می‌شود صنعت به سمت منابع آبی برود و در این میان آنچه برای سرمایه‌گذار اهمیت دارد انتخاب منطقه موردنظر می‌باشد که با یک عنوان به اهداف خود خواهد رسید و در حقیقت نام بام آبی ایران به‌تنهایی جذب سرمایه‌گذار را انجام داده است.
اما در رابطه با این عنوان یکی از کارشناسان منابع آب دلایل مستدل و مستندی ارائه نمود که به آن‌ها اشاره خواهد شد؛ وی عنوان داشت به دلایل مستند زیر نام بام آبی ایران برازنده الیگودرز است:
1 - در ایران هیچ شهری چنین سد و دریاچه مصنوعی با حجم بزرگی از آب و چسبیده به شهر مانند حوضیان ندارد.
2- رقوم قرارگیری شهرستان الیگودرز از سطح دریا به‌طور متوسط بیش از 2200 متر می‌باشد که این نشان می‌دهد که جزو شهرهای مرتفع ایران است.
3- رقوم متوسط شهر الیگودرز بیش از 2100 متر است که بیشتر از رقوم شهرکرد هست که این شهر بام ایران لقب گرفته است.
4- کدام شهرستان در ایران است که به مایید کارشناسان منابع آب لرستان حجم روان آب خروجی از آن به حدود 4 میلیارد مترمکعب در سال می‌رسد؟ لذا این خود در ایران در بحث آب یک رکورد است.
5- کدام شهرستان در ایران به‌جز الیگودرز را می‌توانید نام ببرید که در آن سه سد بزرگ برق‌آبی (رودبار، لیرو و ذالکی) در خود جا دارد؟
6- کدام شهرستان در ایران را می‌توانید نام ببرید که سرچشمه اصلی بزرگ‌ترین سد برق‌آبی دنیا یعنی سد بختیاری را تأمین می‌کند؟
7- بزرگ‌ترین طرح انتقال آب حوزه به حوزه مانند قم‌رود در کدام شهرستان ایران انجام گرفته؟ 8- کدام شهرستان به‌جز الیگودرز را می‌توانید در ایران نام ببرید که این تعداد سد مخزنی (حوضیان، خان‌آباد، کزنار، عالی محمود، کندر، دره حیدر و رودبار لرستان) در خود ساخته و بهره‌برداری نموده و در حال اجرا می‌باشند و به گفته مجربان مطلع منابع آب می‌توان در این شهرستان ده‌ها سد مخزنی دیگر اجرا کرد (تعداد ده سد مخزنی دیگر من‌جمله سد چمن سلطان در حال تکمیل مطالعات است)
8- کدام شهر را می‌شناسید که به اندازه الیگودرز رودخانه و رواناب دارد (رودخانه‌های بزرگ و کوچک سرچشمه دز و رودخانه سرچشمه قم‌رود که از نزدیکی چمن سلطان سرچشمه می‌گیرند)
9- کدام شهر ایران به‌اندازه الیگودرز آبشار دائمی، بلند و پر آب دارد آب سفید، چکان، وارک، تیندر، محمدبن حسن و...
10- قرار گرفتن الیگودرز در مجاورت دو دریاچه بزرگ طبیعی گهر و تمی در رشته کوه اشترانکوه و کینو
11-وجود سازه‌های آبی تاریخی بی‌نظیر در الیگودرز مانند تونل و کانال انتقال آب ارجنک، سد بند دختر کزنار، انتقال بین حوضه‌ای سرچشمه کمندان به مورزرین و ده‌ها قنات و سازه آبی دیگر به نحوی که اولین موزه آب غرب ایران در سد حوضیان در حال ساخت می‌باشد.
12- وجود قلل برف‌گیر دارای یخچال طبیعی اشترانکوه و قالی کوه و کینو در این شهرستان
13- وجود منابع سرشار آب زیر زمینی در آبرفت و سنگ در تمامی مناطق الیگودرز
14- وجود چشمه‌های آب‌معدنی فراوان و ساخت و راه‌اندازی یکی از مدرن‌ترین و بزرگ‌ترین کارخانه تولید آب‌معدنی در خاک بتیه و...
به هر حال نام بام آبی ایران در شورای شهر و شورای نام‌گذاری شهرستان مصوب شده و لازم‌الاجرا می‌باشد و یقیناً هیچ زیانی متوجه شهر نخواهد شد مگر اینکه مباحث سیاسی در میان باشد که در این رابطه هم‌سخن بسیار است و... اما انتظار داریم که همه ما به نظرات یک‌دیگر احترام بگذاریم که اگر چنین نشود نباید توقع احترام به افکار عمومی الیگودرز از سوی مدیران استان را داشته باشیم.

عباس شاه‌علی/ اليگودرز

دیدگاه‌ها  

#1 حامدازخرم آباد 1395-04-14 19:03
باسلام اتفاقا بسیار نام زیبایی است متوجه نشدم مخالفت بخاطر چیست اما هر چه هست باز می گردد به بخل و حسادتی که در استان ما کم شاهد آن نبوده ایم.بیاییم چشم هایمان را بشوییم و فرا تر از بینی خود را ببینیم .
نقل قول کردن
#2 مولود 1395-04-14 19:35
درود بر یافته بزرگ که امروز با یادداشتهای متنوع فرهنگی؛ اجتماعی و اقتصادی روز پر فروغی داشت.
احسنت بر شما و تبریک بایت اعتباری که کسب کرده اید
نقل قول کردن
#3 حمید ت 1395-04-14 19:56
درود بر شما ......
نقل قول کردن
#4 شهروند 1395-04-15 02:11
از کی گهر شد برا الیگودرز و اشترانکوه نیز در حوزه سه شهر الیگودرز و دورود و ازنا هستش و امروز آب شرب شهر الیگودرز از سد کمندان ازنا تامین میشه...ضمن اینکه مشکلات و سکونت نیمی از مردم این شهرستان همچون بخش شول آباد بر روی مردم شهر دورود هستش ...و تمام مردم این منطقه یه خانه در دورود هم دارند حتی مردگانشون هم در دورود دفن می کنند ...حال این چه وسعتی هستش که مایه افتخار یه شهرستان باشه ... بام آبی برا خوزستانی ها و قمی ها چون چیزی از این آبها به لرستان نمی رسه
نقل قول کردن
#5 رحمان 1395-04-15 08:41
دوست عزیز بهتر است احساسی برخورد نکنی اگر به نقشه مراجعه بفرمایید دریاچه گهر در بخش زز و ماهرو الیگودرز واقع شده است اگر ما بخواهیم شهرهای یکدیگر رامنکوب نماییم باید بگوییم درود هم پایتخت طبیعت ایران نیست و این گفته با قیاس قابل اثبات است اما اینها یک برند کشوری برای استان محسوب می شود در ضمن مردم چالانچولان هم ارتباط بیشتری با بروجرد دارند این دلیل نمی شود و بر همین روال مردم بویین میاندشت و دره ساری و دره حوض اصفهان و دهنو و قلعه کهر یزدر استان مرکزی هم با الیگودرز ارتباط دارند و این دلبل به مرز بندی نمی شود در ضمن بام به معنای ارتفاع می باشد و شهرستان الیگودرز و قم را متوجه شدیم اما خوزستان را ...
نقل قول کردن
#6 رحمان و من 1395-04-15 08:56
این دوستمون با معنی نیمی را نمی داند یا می داند و... دوستان وقتی نظر می دهند کاvشناسی و عقلانی باشد همه شول اباد با 4 هزار جمعیت در ضمن ارتباط آنها در زمستان با سفید دشت می باشد که آن هم در بخش پاپی خر م آباداست
نقل قول کردن
#7 محمودی 1395-04-15 09:01
بام آبی ایران یکی از زیباترین اسامی است آفرین به این انتخاب
نقل قول کردن
#8 نوریان 1395-04-15 10:48
بله بعضی هر چیزی را با عینک سیاسی می نگرند ... به هر نام این برای مردم استان مفید است مردم شهرستان جای خود دارند. به نظرم تمام این اقدامات ریز و درشت در نظام اسلامی افتخار نهایی برای انقلاب اسلامیست. این را باید با بلند نظری و ذهن باز و توسعه یافته تر نگاه کنیم . این پیشنهاد از هر کس که بوده اهل این دیاراست و به نظرم مردم با این نام اتفاق نظر دارند...حال آقایان مخالف چه نظر دارند؟ یعنی شما میفرمایید بام خاکی بهتره...؟
بیاییم با شستن دیده ها ، نگاهمان را با اتفاق نظرها برای توسعه ی این شهرستان که نا مهربانی زیاد به خود دیده است به صلح پایدار نزدیکتر کنیم... شورای مردم ، نماینده مردم ، در صورت همسویی در مسیر مردم موفق و مفید خواهند بود در غیر همسویی و اتحاد در صراط مردم کارها ابتر و اشخاص در هر لباس و کسوت منفور نگاه مردم خواهند بود...
نقل قول کردن
#9 ترابی 1395-04-15 13:51
احتمال دندان طمع تیزکردن برای آبهای لرستان زیاداست چون چندین سال پیش یکی ازکاندیداهای ریاست جمهوری حرف ازصادرات آب لرستان به کشورهای زد تامنبع درآمدیبرای کشورایران باشد
ولی سازمان حفظ محیط زیست با این طرح مخالفت کردچون ازلحاظ کارشناسی اینکارموجب خشک شدن چاه ها وقناتها وسفره های زیرزمینی خواهد
همانطورکه آب الیگودرزراغیرعا دلانه وبدون هیچ گونه حقوق مزایایی برایالیگودرزواس تان لرستان بانام قمرودوازسرشاخه ددزبرای قم بردند
چرانام قمرودراباسیاست برآن نهادند؟
چرابااین کارشان موجب خشک شدن چاه های الیگودرزشدند.

تامردم خوب ومظلوم لرستان ادعای حقوق نکنند
آیایی باانتخاب این نام زیبابرای الیگودرزدلیلی برای هجوم شهرهاودریاچه های خشک کشوراکنون یابعدهابه علت خشکسالی به سمت لرستان نخواهدشد
نقل قول کردن
#10 شهروند 1395-04-15 15:09
دریاچه گهر در حوزه سیاسی و اجتماعی و... شهرستان دورود هستش و بحث تعصب هم نیست معاونت محترم سیاسی استانداری هم تذکر لازمه را سال گذشته به مسولین الیگودرز داده است ... در خصوص جمعیت شهر شول آباد عرض کنم ساکنان این منطقه از طایفه حاجیوند هستند و جالبه خود رو دورودی می دانند و زندگیشان در دورود هستش و فقط اسما در حوزه سیاسی الیگودرز هستش ... وسعت زیاد شهرستان الیگودرز تنها مشکلات بخشهای این شهرستان رو افزایش داده و مردم شهر دورود رو هم با مشکل مواجه نموده است یعنی سر ریز جمعیتی که در لیست خدمات یک شهرستان نیست ...
نقل قول کردن
#11 ماهرو 1395-04-16 13:29
بسیار زیباست اظهار نظر باید کارشناسی باشد دندان طمع تیز می شود و ...مبنای کارشناسی ندارد لطفا واقع بین باشیم نام زیبایی است جهت معرفی آن اقدام نماییم از جناب قاسمی مدیر مسوول یافته درخواست دارم در جهت معرفی این نام بیشتر از گذشته تلاش نمایند سپاس
نقل قول کردن
#12 مهران موسوی 1396-02-03 16:30
وقتی خودی ها اینجور خنجر به دست پشتمون وایسادن.دیگه فکر کن دشمنا چجوری باشن
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا