یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

لرستان به داشتن شرایط اقلیمی و آب و هوایی خاص خود همواره در معرض بحران قرار داشته به گونه‌ای که در تمامی فصول در این استان شاهد رخدادهای طبیعی و بحران‌هایی نظیر سیل، زلزله، آتش سوزی، جنگل و … هستیم.
از سویی اهمیت این استان با توجه به حجم زیاد مسافر در طول سال (محور ترانزیتی شمال به جنوب) بر کسی پوشیده نیست و این مهم ایجاب می‌کند قبل از وقوع هر حادثه ای مراتب از طریق مدیریت بحران استان با توجه به نقش و وظیفه‌ای که بر آن مدیریت محول شده اطلاع‌رسانی شود تا شاهد حداقل خسارت در این‌گونه رویدادها باشیم.
حال این سوال پیش می‌آید که در مورد حادثه سیلاب اخیر در استان لرستان بالاخص شهرستان پلدختر اطلاع‌رسانی و اقدامات به موقع و سیل لرستان و عملکرد مدیران/ جان و مال ما در دست چه مسئولاني است؟!صحیح صورت گرفته است یا نه؟
با توجه به شواهد و قرائن موجود در این باره روشن است که عدم اطلاع‌رسانی قبل از وقوع این حادثه باعث خسارات فراوانی به بخش زیرساخت‌ها، کشاورزی، معابر شهری و روستایی، تأسیسات آب روستایی و شهری و پل‌های ارتباطی وارد کرده است که  مطمئناَ در صورت آگاهی مردم و مسئولان شهرستانی از تبعات وخسارات آن کاسته می‌شد.
28 مهرماه سال 93 سیل منطقه‌ی شوراب در جنوب خرم‌آباد را فرا گرفت و زنده‌یاد "کاظم صفرزاده" و سه دانش‌آموز در اين حادثه جان باختند. همان موقع هم تأکید شد که با به‌کارگیری درست امکانات و مدیریت‌ها، دیگر شاهد تکرار چنین حوادثی نباشیم اما پس از گذشت یک سال شهرستان کوهدشت سیل زده شد و جان یک خانواده سه نفری شامل پدر مادر و فرزندی را گرفت وحالا سیلاب به شهرستان پلدختر هجوم برده است.
هواشناسی استان در خصوص بارش باران و جاری شدن سیل و آب‌گرفتگی معابر هشدار داده بود و از مسئولان و متولیان خواسته بود تدابیر لازم را در این ارتباط اتخاذ کنند، اما باز با غفلت دیگر مسئولان امر در استان سبب بروز خسارت‌های فراوان در استان لرستان بالاخص شهر پلدختر شده که در یک نگاه می‌توان به عمق خسارت‌های این شهر پی برد.
متاسفانه دستگاه‌های اداری و نهاد‌های ذی‌ربط در بحث مدیریت بحران آمادگی لازم برای برخورد با این‌گونه حوادث غیر مترقبه را ندارند. تا زماني كه به مقوله مديريت بحران به عنوان يك مديريت لوكس نگاه كنيم بايد همچنان منتظر حوادث ناگواري همچون سيل و زلزله و آتش سوزی و ... در جاي جاي كشور باشيم. وقتي درك صحيحي از مديريت بحران با توجه به شرايط موجود كشور كه هميشه در بحران هستيم نداريم چگونه مي‌توانيم انتظار داشته باشيم بتوان از حوادث ناگوار به سلامت عبور كرد؟
حادثه سیلاب شوراب و کوهدشت و سیل اخیر در پلدختر ، آتش‌سوزی جنگل‌های بلوط در تابستان گذشته و ...  نشان داد که مدیریت بحران در استان لرستان بیش‌تر جنبه تشریفاتی دارد. سيل اخیر و مشابه آن در سال گذشته‌، خود بهترین گواه بر اين مدعا است كه مديريت بحران در استان ما از جنبه عملياتي آن خارج شده است. چرا  هماهنگي بين سازمان هواشناسي، مديريت بحران، اورژانس، هلال احمر، آتش‌نشاني و شهرداري وجود ندارد و اگر وجود دارد چرا در حوادث كوچك چنان خسارت‌هاي جاني و مالي سنگيني به بار مي‌آورد كه ديگر مجالي براي پرداختن به حوادث بز‌رگ نمي‌ماند؟
اما در این‌جا این سوال مطرح است که مسئولان ارشد و نمایندگان دولت در قبال این سیل چه تدابیری اندیشیدند؟ چرا ستاد مدیریت بحران شهرستان و استان تشکیل نمی‌شود تا با ارئه راه‌کارهای خود از خسارات سیلاب احتمالی جلوگیری نمایند؟
راستی چرا همیشه بعد از حادثه به فکر چاره می افتیم؟ در چنین مواقعی به جای این همه دخالت نیروی مردمی آموزش ندیده که از روی دلسوزی هر کاری ار دست‌شان بر آید انجام می‌دهند چرا نباید از  نیروهای آموزش‌دیده استفاده کرد؟
در بین رودخانه‌های لرستان، رود‌‌خانه کشکان سیل‌خیز‌ترین و شهرستان پلدختر آسیب‌پذیر‌ترین شهرستان لرستان محسوب می‌شود‌. آیا وقت آن نرسیده که اجرای پروژه‌های کنترل و مهار سیلاب این رودخانه در اولویت قرار بگیرد؟ این همه آب که امروزه از مسیر کشکان خارج می‌شود نیازمند برنامه‌ریزی حساب شده‌ای می‌باشد. احداث سد در شهرستان پل‌دختر ضرورت اجتناب‌ناپذیری دارد.
مردم شهر پلدختر بیش از یک هفته است که از قطعی آب رنج می‌برند چون بخشی از لوله خط انتقال آب آشامیدنی این شهر بر روی پل معلقی در روستای گل‌گل نصب بود که سیلاب سبب خمیدگی و شکسته شدن این لوله در دو نقطه شد.
در قطعی آب شهرستان پلدختر سیلاب هیچ تقصیری ندارد بلکه بی‌تدبیری بشری است چرا که خط لوله انتقال آبی که از روی رودخانه می‌گذرد باید با زیرساخت‌های مناسب و کارشناسی شده انجام گیرد تا با بالا آمدن آب و خروش رودخانه و بر اثر برخورد وسایل سنگین شکسته نشود.
هم‌اکنون مردم شهرستان پلدختر درگیر بی‌آبی و مشکلات ناشی از آن شده‌اند که البته این معضل نه ‌تنها مردم شهر بلکه روستاهای توابع را درگیر خودساخته است. با این‌وجود معلوم نیست مشکل قطعی آب شهر تا کی ادامه دارد البته با کشیدن خط اضطراری و جای‌گزینی آن پس از یک هفته قطعی آب هر چند وقت یک‌ بار برای چندساعتی در برخی از خانه‌ها آب با فشار خیلی کم در لوله‌ها جریان دارد اما بیش‌تر مناطق شهر از داشتن آب مصرفی محروم هستند.
مسئولان کشوری برای بررسی مشکلات این شهرستان نیامدند و این در حالی است که وزیر نیرو وقتی به استان خوزستان رفت به شهرستان پلدختر نیامد. شاید عدم حضور مسئولان و مدیران از منطقه سیل‌زده شهرستان پلدختر با هدف جلوگیری از کثیف شدن کت و شلوار و کفش‌های مدیریتی باشد.
نقش کمرنگ و بسیار ضعیف صدا و سیما در عدم اطلاع‌رسانی و پوشش خبری و خبررسانی درست از وضعیت تاسف‌بار و نابه‌سامانی‌های مجتبي پسندناشی از سیل و نبود آب آشامیدنی در شهرستان پلدختر‌، از دیگر تاسفات قابل ذکر در این رابطه می‌باشد.
یک سوال مهم از تمام مدیران استان و شهرستان‌: فاصله زمانی از سیلاب شهرستان کوهدشت تا سیلاب شهرستان پلدختر تقریباً 6 ماه بوده است. در این بازه زمانی چه اقداماتی برای پیش‌گیری از این بحران‌ها انجام داده‌اید؟
 
مجتبي پسند
پايگاه خبري يافته/ پلدختر
 

دیدگاه‌ها  

#1 شاهرخی 1395-02-05 09:25
این عکس سیلاب سال 84می باشددر ضمن با این همه برکات خداوند اگر یک هفته هم اب قطع شود دنیا به اخر نرسید چون مئسولین امر هم کوتاهی نکرده اند
نقل قول کردن
#2 شهروند 1395-02-05 10:21
البته برای ارسال تصاویر سیل به شبکه های کشوری و بیان مشکلات مردم که صدا وسیمای لرستان همیشه کوتاهی کرده ... ضمنا کسی هم هست این شبکه رو در لرستان مشاهده کند ... اکثر عوامل صدا وسیما از جمله مجری اون چند شغله هستند.و شبها هم یه سری به اونجا می زنن ... و به علت عدم استقلال در انعکاس مشکلات مردم کوتاهی می کنند.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا