یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

پایگاه خبری یافته: اسفند 1302 هجري شمسي مصادف بود با سال‌روز اعدام مهرعلي‌خان (اميرمنظم) حسنوند و شيخ‌علي‌خان (شيخه) بيرانوند توسط سپهبد اميراحمدي در ميدان اعدام (آزادي) خرم‌آباد است.
92 سال قبل در چنين روزي، نيروهاي نظامي ارتش غرب به سركردگي اميرلشكر احمدآقا اميراحمدي (كه فروردين 1309 درجه سپهبدي گرفت و به سپهبد اميراحمدي مشهور شد) پس از كسب تكليف از رضاشاه، اقدام به اعدام مهرعلي‌خان و شيخه به همراه چند نفر ديگر نمود كه اكثراً از ايل بيرانوند بودند.
البته اعدام سران عشاير لرستان بدين‌جا ختم نشد و 27 شهريور 1304 نيز 13 نفر ديگر از سران سرشناس عشاير در بروجرد و توسط امير‌لشكر "حسين‌ خزاعي" به دار آويخته شده و عده‌اي ديگري نيز در نهاوند به همين سرنوشت دچار گشتند.
ميدان آزادي خرم‌آباد سال 1302 وجود نداشت و اين محدوده زميني محدود به ورودي پل صفوي (بزرگ) را از جانب غربي شهر در بر مي‌گرفت كه  حدود 3 دهه بعد، به خاطر اين واقعه اعدام، نام ميداني كه در آن‌جا بنا نهاده شد را اعدام مي‌گفتند. بعدها در مجاورت اين ميدان، ساختمان شهرباني و زندان مركزي خرم‌آباد احداث شد و نام ميدان آن به ميدان مجسمه (به خاطر نصب مجسمه رضاشاه وسط ميدان) مشهور گرديد و پس از پيروزي انقلاب اسلامي به ميدان آزادي تغيير نام داد.
 سال‌روز اعدام مهرعلي‌خان حسنوند و شيخ‌علي‌خان بيرانوند توسط سپهبد اميراحمدي + عكس
دو نفر وسط بر چوبه‌ي دار: مهرعلي‌خان حسنوند و شيخه بيرانوند
 
مهر‌علی‌خان فرزند صيدمهدي‌خان حسنوند ملقب به اميرالعشاير و شاه‌زاده‌خانم جايدري (دختر زين‌العابدين‌خان) سال 1259 هجري خورشيدي در سلسه به دنيا آمد. وي كه سيمايي خوش داشت پس از مشروطيت، به ترتيب القاب سردار اسعد، سردار امجد، امير اكرم و امير منظم را از محمدعلي‌شاه و احمدشاه گرفت و پس از شكستن حصر عشاير بيرانوند در تنگه زاهدشير و ورود نيروهاي نظامي در 22 آذر 1302 به خرم‌آباد، اگر چه با آن‌ها همكاري‌هايي داشت، ولي دست آخر توسط سرهنگ گيگو (گريگور ارمني) در منطقه بسطام بازداشت شد.
سرهنگ "محمودخان پولادین" که از طرف امیر‌احمدی به عنوان بازپرس و در حقیقت رئیس دادگاه یقین شده بود، نتوانست حرفی از او بکشد؛ یعنی مهرعلی‌خان هرگز به سوالات او پاسخ نداد و تنها به این نکته اشاره کرد: ما باید اعدام شویم دیگر این سوال و جواب‌ها چه ضرورتی دارد؟
وي به همراه با شيخ‌علي‌خان بيرانوند، سردارخان والي‌زاده (فرزند پاپي‌محمدخان) و يك نفر ديگر كه از ايل بيرانوند بود، چند روز زنداني و دست آخر 18 اسفند 1302 (به قولي 19 اسفند و به قول دیگر 21 اسفندماه 1302) به دار آويخته شدند. از مهرعلي‌خان فرزندي بر جاي نمايند.
***
"ﺷﯿﺦ‌ﻋﻠﯽ‌ﺧﺎﻥ ﺑﯿﺮﺍﻧﻮﻧﺪ" ﻣﻌﺮﻑ ﺑﻪ "ﺷﯿﺨﻪ" و معروف ﺑﻪ "ﺍﻣﻴﺮ العشاير" فرزند حاجي‌علي‌خان و نوه‌ي اسدخان بيرانوند بود. مادر وی "زینتی" نام داشت و از شاخه تاری بیرانوند بود. شيخه سال 1250 هجري خورشيدي به دنيا آمد. (پس از مرگ صيد‌مهدي‌خان حسنوند، خوانين به شيخ‌‌علي خان بيرانوند اميرالعشاير مي‌گفتند)
وي ﺩﺭ ﻣﯿﺎﻥ ﺑﯿﺮﺍﻧﻮﻧﺪﻫﺎ ﺑﻪ ﺷﺠﺎﻋﺖ ﻣﻌﺮﻭﻑ ﺑﻮﺩ ﻭ ﺍﻧﺪﺍﻡ ﺩﺭﺷﺖ ﻭ ﻧﯿﺮﻭﯼ ﺟﺴﻤﺎﻧﯽ ﺍﻭ ﭼﻬﺮﻩ خاص او، هراسي در دل متخاصمين ايجاد مي‌كرد. ﺷﻴﺨﻪ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺗﺮﻭﺭ ﻋﻠﯽ‌ﻣﺮﺩﺍﻥ‌خان (مردو) در بهمن‌ماه 1301، به رياست بخش اعظم ايل بيرانوند دست يافت.
مرحوم حسام‌الدين ضيايي (1368–1298) محقق خرم‌آبادي جهت انتشار كتابي در زمينه تاريخ لرستان طي نامه‌نگاري‌اي كه با سپهبد اميراحمدي سال 1340 داشته، از وي مي‌خواهد خاطراتش را از لشكركشي سال 1302 به لرستان بازگو نمايد تا در اين كتاب منتشر شود. در بخشي از نوشته‌هاي سپهبد اميراحمدي در خصوص مذاكرات سال 1302 با شيخه بيرانوند آمده است:
... پس از چند روز استحكاماتي كه در تنگ زاهدشير در دست ساختمان بود و من براي سركشي آن‌جا رفتم. به من گزارش دادند كه شيخه رئيس طايفه بيرانوند در نزديكي تنگ زاهدشير در ميان يكي از تيره‌هاي بيرانوند توقف كرده است.
يكي از لرستاني‌ها را نزد او فرستادم تا به نزديكي تنگ زاهدشير آمده و با من ملاقات كند. طولي نكشيد كه مشاراليه با 400-500 تفنگچي به طرف من آمد. يك نفر از نظاميان را فرستادم و به او پيغام دادم تفنگچي را دور بگذارد و به تنهايي نزد من بيايد چنان‌كه من به تنهايي جلوي تنگ هستم. مشاراليه پس از چند دقيقه نزد من آمد.
قبلاً فكر مي‌كردم كه شيخ‌علي‌خان رئيس طايفه بيرانوند با داشتن قيافه طبيعي و ساختمان اندام متناسب خواهد بود، ولي وقتي او را ملاقات كرد تعجبم بسيار شد زيرا اين مرد بسيار قوي‌هيكل بود از موي سرش تا نزديك سينه‌اش كه يقه او باز بود يك پارچه سرداري مشكي در بر داشت مثل آن كه نقره‌كاري كرده باشند.
از او پرسيدم كه فارسي مي‌فهمي؟ اشاره كرد كه بله. گفتم: سواد داري؟ گفت: خير. گفتم از اعلاميه اطلاع داري؟ گفت: بله. گفتم: خوب فهميده‌اي؟ گفت: بله.
گفتم شيخ‌علي‌خان، هدف ما همان است كه در اعلاميه نوشتم و غير از آن عملي انجام نخواهم داد. آن‌چه نوشته‌ام اوامر دولت است كه من بايد آن را اجرا كنم و اجرا مي‌كنم. اما خود من هم يك سياستي از نقطه‌نظر فرماندهي دارم كه به موقع به اجرا بگذارم و آن اين است كه در نظر دارم يك نفر از رؤساي طوايف پيش‌كوه (لرستان) را در مقابل والي پشت‌كوه(ايلام) به والي‌گري پيش‌كوه برقرار كنم كه در اردوكشي‌ها و اصلاحات لرستانو تامين سعادت لرستاني‌ها شريك كار باشد. آن‌چه جستجو كردم بهترين فرد تو را انتخاب كردم زيرا در جنگ‌هاي اطراف بروجرد كه من تحت فرماندهي افسران روسي در حكومت قوام‌الدوله به سيلاخور آمدم همه جا با تو تماس حاصل كردم و تو را مرد رشيدي و فرد قابلي دريافتم. بنابراين در نظر دارم تو را به والي‌گري پيش‌كوه برقرار كنم. لكن شيخ‌علي خان تو بايد بداني كه فرمان اين مقام بايد از طرف دولت صادر شود و من نمي‌توانم مقام والي‌گري را بدون حكم دست شما بدهم. براي آن كه بتوانم اين فرمان را از دولت صادر كنم پيشنهادي دارم كه شما آن را اجرا كنيد تا اين فرمان براي شما صادر شود و به سعادت بزرگي نائل آييد و پيشنهادم اين است:
اين تيره ياراحمدي كه از طايفه بيرانوند مي‌باشند و در جلوي تنگ زاهدشير زندگي مي‌كنند و تو رياست آن‌ها را دارا هستي، موقعي كه ما (نظاميان) به تنگ زاهدشير رسيديم (آبان و آذر 1302)، جلوي اردوي مرا گرفته و چند نفر از نظاميان را به قتل رساندند. تو فردا چند قبضه از تفنگ‌هاي آن‌هارا جمع‌آوري كن و با يك نامه نزد من در خرم‌آباد بفرست. عبارت اين نامه چنين باشد: چون اين تيره از طايفه من نفهميده جلوي نظاميان را گرفتند و چند نفر از آن‌هارا به قتل رساندند، من هم براي تنبيه، آن‌ها را خلع سلاح كرده و تفنگ‌هاي آنان را بدين‌وسيله تقديم دولت مي‌كنم. من اين نوشته شما را به تهران مي‌فرستم و صداقت و صميميت تورا با اين نوشته تاييد و تصديق مي‌نمايم و فرمان والي‌گري را براي تو صادر مي‌كنم.
وقتي مطالب من تمام شد، انتظار داشتم از من تشكر كند، لكن دفعتاً قيافه او تغيير كرد و با صورت برافروخته به من گفت: امير غرب! اين حرف‌ها را نزن! اين‌جا تنگ زاهدشير است، عقاب اگر خواسته از روي تنگه عبور كند، مقاديري از پر و بالش را ريخته است! اگر تو بخواهي از لرستان تفنگ بگيري، تكه‌ي بزرگي كه از اين قشون به دست تو خواهد آمد، يك گوش خواهد بود كه در بروجرد تحويل بگيري ...

                                                                              ***
اميراحمدي در خاطراتش نوشته است: اطلاع يافتم كه شب 17 دي 1302 متجاوز از 20 هزار تفنگچي عشاير قصد حمله به خرم‌آباد را دارند؛ اين بود كه تصميم گرفتم 15 دي‌ماه و 2 شب قبل، ما به آن‌ها حمله‌ور شويم. به سرهنگ گيگو دستور داده‌ بودم به عنوان گردش يا به هر بهانه ديگر، مهرعلي‌خان [حسنوند] را با نيرويي كه در اختيار دارد به دامنه كوه ريمله بياورد و اگر مهرعلي‌خان نيامد، خودش با نيرو بيايد و آن‌جا را در دست بگيرد تا حمله‌ي ما به بيرانوندها را تسهيل كند. مهرعلي‌خان آمده و 50 سوار هم با خود آورده بود.

روز چهاردهم دي‌ماه خبر رسيد كه شيخ‌علي خان بيرانوند به خرم‌آباد آمده و در خفا و در منزل يك پيلور به سر مي‌برد و هر چه فشنگ به او عرضه مي‌دارند به هر قيمتي كه باشد خريدار است. يك دسته‌ پياده‌نظام فرستادم و شيخه را در منزلي كه به سر مي‌برد دستگير كردند و او را حبس نمودم. با اين حسن تصادف، رئيس طايفه‌ي بيرانوند با پاي خود به دام افتاد و نقشه‌اي كه داشتند عقيم ماند.

به هر حال، شيخه حدود 2 ماه پس از اين جريان همراه با مهرعلي‌خان حسنوند، سردارخان والي‌زاده و ميرزا بيرانوند، در يكي از روزهاي 18 يا 19 و يا 21 اسفند 1302 (كه احتمالا 18 اسفند درست‌تر باشد) در ميدان اعدام (آزادي) خرم‌آباد به دار آويخته شد. از او 4 پسر به نام‌هاي محمد، حسين‌قلي، باقر و لطيف بر جاي ماند.
ر - ج / خرم‌آباد
منابع:
* سرگذشت خرم‌آباد، سيد فريد قاسمي، 1394
* شورش لرستان، سيد يدالله ستوده، 1388
* نام‌آوران لرستان، محمدرضا والي‌زاده‌معجزي، 1389
* لرستان‌پژوهي (شماره 1 و 2)، به كوشش: سيدفريد قاسمي، 1377
* خاطرات نخستين سپهبد ايران، به كوشش: غلام‌حسين زرگري‌نژاد، 1373
* مشاهير لر، ايرج كاظمي، 1376
 ميدان مجسمه (اعدام) خرم‌آباد با دورنمايي قلعه فلك‌الافلاك؛ سال 1350
ميدان مجسمه (اعدام) خرم‌آباد با دورنمايي قلعه فلك‌الافلاك؛  سال 1350

دیدگاه‌ها  

#1 علی 1394-12-20 21:48
روحشان شاد بزرگ بزرگ میمانداینها شهدای مبارزه با استبداد واستعمار بودند.باتشکر ویژه از سایت بسیار وزین یافته.
نقل قول کردن
#2 هادی رحیمی 1394-12-20 22:08
از سایت یافته انتظار نداشتیم که دم از توسعه و آبادانی لرستان می زند با انتشار این مطلب تهیج انگیز طایفه ای به آسیاب طایفه گرايان واپس گرا آب بریزد،
کجای حرکت خان بیرانوند افتخار آمیز است که طایفه گرايان آن را مایه مباهات خود می دانند، مگر نیروهای اعزامی از سوی حکومت مرکزی بدنبال یکپارچه کردن کشور و نهایتاً توسعه و نوسازی کشور نبودن؟!
امری که سالها بعد آن را محقق کردند. مقاومت سرکرده ی یک ایل در برابر نیروهای مرکزی که همواره بدنبال نگه داشتن اهالی منطقه در فلاکت بوده است، کجایش مایه مباهات و افتخار است؟؟؟
نقل قول کردن
#3 وحید آریافر 1394-12-21 01:25
دورود بر همه آزادیخواهان و یاد همه مدافعان کشور گرامی باد.
با سپاس از یافته
نقل قول کردن
#4 معلم 1394-12-21 06:51
در پاسخ به هادی رحیمی
اصولا هر موضوعی را در ظرف زمان و مکان خودش باید سنجید.
نمی شود گفت صرفا اینها مانع توسعه لرستان بودند. البته با نگاه امروزی شاید این دو مانع توسعه یافتگی لرستان شدند و حداقل 50 سال لرستان را عقب نگه داشتند اما با نگاه 92 سال پیش شاید ما هم اگر بودیم جزء قشونشان بودیم.
ما امروز باید از گذشته درس بگیریم و امروزی فکر کنیم. امروز به جای گلوله، برگ رای تعیین کننده است.
اگر شبیه شهرهای توسعه یافته (مثل تهران) به لیست و تفکر رای دادیم (چپ یا راست یا میانه) می توانیم ادعای توسعه یافتگی کنیم.
آنهایی که به این نوشتار (توصیه به نحوه رای دادن) اینجانب اشکال وارد می کنند 92 سال دیگر همین نوشته را مرور کنند! امیدوارم دچار دور تسلسل نشویم...
نقل قول کردن
#5 بیژن 1394-12-21 08:26
سلام. خواهشا این بحثهای طایفه ایی راه نندازید.این کار برخي از عشایر فقط باعث عقب افتادن لرستان از کورس توسعه بوده که از ایجاد امنیت و بدنبال آن سرمایه گذاری در استان جلوگیری می کردند و چوب آن کارها را ما جوانها الان بيكار هستيم داریم می خوریم ...
نقل قول کردن
#6 باران از اصقهان 1394-12-21 09:47
سلام
آقای رحیمی شما چه بخواهید چه نخواهید اینها تاریخ لرستان هستند
نقل قول کردن
#7 مهران رشیدی 1394-12-21 11:50
هادی رحیمی حرف حساب رو زد و من فقط گفته های ایشون رو تایید میکنم و لازمه بگم اگر این اقدامات رضاخان نبود، الان ایرانی وجود نداشت
نقل قول کردن
#8 وحید آریافر 1394-12-21 12:01
به نقل از هادی رحیمی:
از سایت یافته انتظار نداشتیم که دم از توسعه و آبادانی لرستان می زند با انتشار این مطلب تهیج انگیز طایفه ای به آسیاب طایفه گرايان واپس گرا آب بریزد،
کجای حرکت خان بیرانوند افتخار آمیز است که طایفه گرايان آن را مایه مباهات خود می دانند، مگر نیروهای اعزامی از سوی حکومت مرکزی بدنبال یکپارچه کردن کشور و نهایتاً توسعه و نوسازی کشور نبودن؟!
امری که سالها بعد آن را محقق کردند. مقاومت سرکرده ی یک ایل در برابر نیروهای مرکزی که همواره بدنبال نگه داشتن اهالی منطقه در فلاکت بوده است، کجایش مایه مباهات و افتخار است؟؟؟

جناب رحیمی
لازم است کمی تاریخ را مطالعه کنید تا بفهمید برخي طوایف لرستان برای چه مقصودی جلوی حکومت وقت ایستاده اند.
اینها دلیرانی هستند که همچون ستارخان و باقرخان در تبریز، رییس علی دلواری در بوشهر و میرزاکوچک خان در شمال علیه حکومت استبدادی ایستادگی کرده اند و در تاریخ کشور کمتر از آنان یاد شده است.
نقل قول کردن
#9 زکی زاده 1394-12-21 12:41
اقایان تاریخ خوانده ممکن است زحمت بکشید و بفرمایید آن چهارصد پانصد تفنگ چندتاش مرحمتی انگلیسی ها و چند تاش مرحمتی روس ها بودند؟
اینجا را که باز کنید متوجه خیلی از وقایع خواهید شد.
اصلن این درگیری های لرستان مبتنی بر چه علم و اگاهی بوده است؟
نقل قول کردن
#10 م..ب 1394-12-21 13:25
باسلام وعرض خسته نباشید
کلیه مطالب بالا بر خلاف تاریخ واقعی نگاشته شده و مشخص است از روی تعصب قومیتی یک طایفه خاص نوشته شده
واقعیت چیزهای دیگری میباشد
نقل قول کردن
#11 شهروند 1394-12-21 13:30
کجای اینها شهدای راه ازادی ایران بوده اند؟
ترا بخدا تاریخ را تحریف نکنید
سر گردنه بگیری کجاش افتخاره؟
از سایت وزین یافته انتظار انتشار مطلب اینچنینی را نداشتیم
اگر رضا خان بدی هایی داشته ولی یکپارچه سازی کشور و مبارزه با اشرار در سرتاسر ایران بهترین کاری بوده که در ان زمان انجام گرفته
ضمننا نام شهید و شهادت خیلی عظمت دارد.
نقل قول کردن
#12 سعید 1394-12-21 13:39
دورودبر تمامی دلاور مردان بخصوص دکتر هوشنگ اعظمی نوه علیمردان خان
نقل قول کردن
#13 رررررر 1394-12-21 21:07
شهر خرم آباد رو دو قطبی کردید حسنوند و بیرانوند مابقی طوایف هیچ !
متاسفم در ضمن تقريبا كل هر دو طایفه نامبرده مهاجر میباشند و خرم آبادی نیستند
نقل قول کردن
#14 علی 1394-12-21 21:10
به نقل از هادی رحیمی:
از سایت یافته انتظار نداشتیم که دم از توسعه و آبادانی لرستان می زند با انتشار این مطلب تهیج انگیز طایفه ای به آسیاب طایفه گرايان واپس گرا آب بریزد،
کجای حرکت خان بیرانوند افتخار آمیز است که طایفه گرايان آن را مایه مباهات خود می دانند، مگر نیروهای اعزامی از سوی حکومت مرکزی بدنبال یکپارچه کردن کشور و نهایتاً توسعه و نوسازی کشور نبودن؟!
امری که سالها بعد آن را محقق کردند. مقاومت سرکرده ی یک ایل در برابر نیروهای مرکزی که همواره بدنبال نگه داشتن اهالی منطقه در فلاکت بوده است، کجایش مایه مباهات و افتخار است؟؟؟

هم قومی وهم وطن عزیزم رضاخان و لشکرش میتوانستند با بحث و گفتگو با قوم بزرگ لر برخورد کنند نه اینکه با هواپیما عشایر را بمباران کنند تاریخ جنایات سپهبد امیر احمدی را که معروف به قصاب قوم لر است هرگز ازیاد نخواهد برد
اگر دلاوری نیاکانمان در مقابل بیگانه نبود شاید امروز نامی از قوم لر نبود
عقب ماندگی لرستان امروز گناه نیاکان گذشته مان نیست بلکه از نا توانی نسل امروز است یا علی مدد
نقل قول کردن
#15 شهروند 1394-12-21 21:35
[quote name="هادی رحیمی"]
دقیقا موافقم با فرمایشتان - گويا برخی افراد گردنه گیر سابق باید برای ما مایه فخر باشه ... ما کلی شخصیت های آزادی خواه و بزرگ مرد در طایفه با افتخار بیرانوند داریم ...
نقل قول کردن
#16 عزت اله شرفی 1394-12-21 23:02
بروید در ویکی پدیا سرچ کنید ببینید در قدیم کسی جرات عبور از منتقه لرستان را نداشته پس چرا این مبارزان شجاع امنیت عبور چند غریبه را تامین نکرده اند
من فقط میدونم رضاشاه تونست به این منطقه امنیت را حاکم کند خصوصا با اعدام بعضی از یاغیان
نقل قول کردن
#17 الماسی 1394-12-22 00:12
این دوستان چرا نمی روند تاریخ بخوانند تا بلکه به پاسخ این سوال برسند که چه کسانی روزگار خرم اباد سیاه کردند.
کاشکی منطقی بود ود وری از تعصب جستن تا متوجه می شدیم خرم اباد چراو توسط چه كساني محاصره شد ؟
نقل قول کردن
#18 ض 1394-12-22 08:18
چيزي كه مردم قبل از انقلاب يادشان مي آيد اين بود كه كلمه خان به هر كس اطلاق مي شد نشان از اين بود كه شخصيتش اين است كه حق مردم را ضايع مي كند و بعد از انقلاب هم فيلم هاي زيادي در مورد شخصيت خان ها ساخته اند بخصوص فيلم معروف دادا كه آن موضوع مهم را از رسم و رسوم خان و خان بازي را به تصوير كشيد
همه هم مي دانيم كه خان فردي بوده كه معمولا قانون محلي بر اساس عقل خود برقرار مي كرده و چند نوكر هم آنرا در محل اجرا مي كرده است و جديدا هم فيلم سريال باران بود كه موضوع خان را بررسي مي كرد حالا خودتان حساب كنيد كه اين افراد چرا با حكومت وقت مخالفت داشته اند
خواهشمند است مطلبي كه مي گذاريد روي حساب و منطق باشد اين قضيه ايجاد حكومت مركزي و تقويت آن نيز كه از زمان رضاشاه كه متاسفانه ايشان نيز لقب خان را يدك مي كشد در همه كشور از طرف خان هاي محلي مخالفت شده است و تقريبا كشور ما هم كه عشير ه اي است در تمام مناطق اتفاق افتاده و باعث افتخار نيست
نقل قول کردن
#19 اسدی 1394-12-22 10:16
با سلام واحترام
مطلب خیلی جالبی بود
روحشان شاد و یادشان گرامی باد
حیف که استان ما کسی ندارد که این بزرگان را معرفی نماید.اینان چه از میرزا کوچک خان و یا رئیس علی دلواری کم دارند اینان نیز برعلیه استبداد مبارزه کرده اند
نقل قول کردن
#20 امید 1394-12-22 15:39
به نقل از وحید آریافر:
به نقل از هادی رحیمی:
از سایت یافته انتظار نداشتیم که دم از توسعه و آبادانی لرستان می زند با انتشار این مطلب تهیج انگیز طایفه ای به آسیاب طایفه گرايان واپس گرا آب بریزد،
کجای حرکت خان بیرانوند افتخار آمیز است که طایفه گرايان آن را مایه مباهات خود می دانند، مگر نیروهای اعزامی از سوی حکومت مرکزی بدنبال یکپارچه کردن کشور و نهایتاً توسعه و نوسازی کشور نبودن؟!
امری که سالها بعد آن را محقق کردند. مقاومت سرکرده ی یک ایل در برابر نیروهای مرکزی که همواره بدنبال نگه داشتن اهالی منطقه در فلاکت بوده است، کجایش مایه مباهات و افتخار است؟؟؟

جناب رحیمی
لازم است کمی تاریخ را مطالعه کنید تا بفهمید برخي طوایف لرستان برای چه مقصودی جلوی حکومت وقت ایستاده اند.
اینها دلیرانی هستند که همچون ستارخان و باقرخان در تبریز، رییس علی دلواری در بوشهر و میرزاکوچک خان در شمال علیه حکومت استبدادی ایستادگی کرده اند و در تاریخ کشور کمتر از آنان یاد شده است.

بنظر شما همون افرادی که نام بردی برعلیه رضاخان بودن ویا هم جهت-مردم خود رو قاضی کنند
نقل قول کردن
#21 رسول 1394-12-22 17:10
به عنوان کسی که سالها روی تاریخ لرستان کار کردم باید بگم که رضاشاه کار بسیار خوبی در اعدام این قبيل افراد کرد.
سیستم عشیره ای سالها جز زیان و بیچارگی برای ما نیاورده. ما هنوز هم داریم چوب این طایفه بازی ها رو می خوریم.
کسانی که ادعا می کنند این افراد شهید و قهرمانن و در برابر استبداد وایسادن!!!(هر کی ندونه کتب ولتر و ژان ژاک روسو رو خوندن و آزادی خواه شدن) بلکه کسانی که ادعا دارن فقط یکی از دستاوردهای این خوانین رو برای مردم اسم ببرید. یه دستاورد.
جز غارت يا خون ریزی چی داشتن؟
حكومت بعد از اعدام این افراد برای لرستان امنیت، سواد، بهداشت، جاده و ... نیاورد؟
نقل قول کردن
#22 کوشکی 1394-12-22 22:29
با سلام آقای اسدی
رییس علی دلواری مقابل بیگانگان جنگید و باعث افتخار است و میرزا کوچک خان قصد تجزیه ایران را داشت که از اين نظر کارش جالب نبود .
کلا هر کس که مقابل آبادانی و یکپارچگی مملکت ایستادگی کند کار درستی انجام نمیدهد
نقل قول کردن
#23 ساواش 1394-12-23 01:01
این دو نفر بخشی از تاریخ گذشته لرستان میباشند و مواجه تک ساحتی بااین حادثه تاریخی ساده انگارانه وغلط هستش وهردودسته مخالف وموافق واقعیت های مسلم تا رخی رونادیده میگیرن وحکم خودشون جاری میکنن
اینکه آزادیخواه ومبارز توصیف شدن شوخی بیش نیست و یا حکومت دیکتاتوری رضاخان به دنبال توسعه وپیشرفت دراین دیاره بوده خطای تا ریخی است.
به هرحال سیاست های غلط ونادرست حکومت وقت در دامن زدن به هرج ومرج وآشوب رو نباید نادیده گرفت
برای اطلاع بیشتربه کتاب رضاخان وتوسعه آمرانه نوشته تورج اتابکی در صفحات میانی مراجعه شود که به وضوح درمورد لرستان اشاره شده است
درضمن یاداوری تاریخ گذشته سرزمینمان نباید این قدر حساسیت برانگیزباشد
این دونفربخشی ازتاریخ گذشته مان میباشند چه برای بعضی حسن و یا حزن باشه
نقل قول کردن
#24 علي 1394-12-24 10:00
ياغي گري و تفكرات غلط و گردنه گيري هاي آنها نه تنها افتخار نيست بلكه باعث عقب ماندگي استان و ننگ مردم لرستان است
حتي حكومت هاي بعدي مثل جمهوري اسلامي حركت آنها را زشت و ريختن خون سربازان هموطن را و نوعي خيانت قلمداد مي كنند
بسيار متاسم براي سايت يافته كه با عنوان كردن اين مطالب به پديده زشت طايفه گري دامن مي زند .
نقل قول کردن
#25 حسن زاده 1394-12-24 12:12
سلام.
متاسفانه ما حتي تحليل هايمان هم جانبدارانه است چه مثبت چه منفي.
چرا همه قضايا را صفر و يكي مي بينيم.
طايفه مسائل خوب داره بد هم داره ولي ما كلا رد مي كنيم.
دنياي مدرن الان دارن به سنت هاشون توجه مي كنن ولي ما كلا نفي مي كنيم.
طوابف كاركرد مثبت هم دارن همش منفي نيست
نقل قول کردن
#26 babak 1394-12-24 17:08
با نظـر رحیمی کاملا مخالفم
نقل قول کردن
#27 امیر همایون 1394-12-27 11:17
دوست عزیز : ض
خان یعنی گذشت .....
خان یعنی ادب .......
خان یعنی شهامت ......
همین امروز اگر مشکلی برای شما پیش بیاید اگر طرفت خانزاده ای باشد متوجه گذشت و کار راه اندازی و فداکاری و ادب خوانین می شوی .....
سریال های امروز رو جدی نگیر ....
درود بر خوانین خوب و بزرگ زادگان
نقل قول کردن
#28 کرمی حسنوند 1395-04-15 02:59
دورود بر بزرگان لرستان که درمقابل ظلم سرخم نکردن وبرای شرافتشان جنگیدن
نقل قول کردن
#29 حمیدرضا علی یاری 1395-06-04 23:03
بزرگان لرستان در زمره اولین افرادی بودند که مدال افتخار مبارزه با استکبار را به گردن آویختند.
آن حکومت مرکزی که دوستمان با جانب داری از وی نام میبرد منظورش شخص شاه ملعون و سرسپرده ایی بود که نهایت خشونت را با افراد داخلی داشت و نهایت احترام و گردنکجی را در مقابل اجانب.
درود بر اولین مبارزان ضد استکباری که سران لرستان بودند.
نقل قول کردن
#30 صمد...... 1395-09-21 00:25
کسی آن موقع یارای نگاه کردن به قشون مردوو ...وشیخه..ومه علی خان رانداشته...حالا شماجاتون گرمه ا این حرفها میزنید....
نقل قول کردن
#31 بیرانوند 1395-09-29 16:44
درود بر سرداران با غیرت لرستان که جان خود را فدا کردند که ثابت کنند لرستانیها زیر بار ظلم و ستم نمی روند.
درود بر آن بزرگمردان که با دستان خالی و ابتدایی ترین سلاح ها در برابر توپخانه قشون دولتی ایستادگی کردند.آری حال نوبت ماست که با تحصیل علم و کمک به توسعه استان همیشه سرفراز لرستان، راه آن سرداران را ادامه دهیم.
گرامی باد یاد و خاطره سرداران شیخ علی خان بیرانوند، امان الله خان کاظمیان دلفان،مهرعلی خان حسنوند،،یوسف خان سرتیپ نیای دلفان و دیگر غیور مردان لرستان که بدست حکومت رضاخان اعدام شدند.روحشان شاد و یادشان گرامی.
نقل قول کردن
#32 رضایی 1395-11-25 15:50
اگه هدف رضا شاه یکپارچه کردن کشور بوده است... چرا در بدو ورود فرماندهان اعلام میکردن فلان طایفه باید اینقد مالیات بدهد.. و اگه امتناع میکردن غارت میشدن... و عشایر هم که این ظلم برایشان قابل تحمل نبود.. لذا طوایف غیرتمند به مقابله بر می خاستن و طایفه های بی زور مجبور به فروش کلیه اموال خود میشدن... تا فرماندهان با غارت اموال مردم ضعیف در تهران صاحب ملک و سرمایه شدن..... از جمله سپهبد امیر احمدی..... شابختی
نقل قول کردن
#33 علی ابدالی 1395-12-05 23:47
سلام ودرود بر بزرگان ایل بیرانوند که بارشادتهای خود بازماندگان بیرانوند را سربلند کردند
نقل قول کردن
#34 رضا خیاط بروجرد 1395-12-20 21:28
باسلام و احترام خدمت هم میهنان و هم استانی های عزیز لطفا سر ماجرا های بیخودی بحث نکنید ما که نمیتونیم برگردیم گذشته رو درست کنیم
خدارو شکر که اون موقع این شیر مردان هم. بودن وگرنه منو شما الآن معلوم نبود اینجا باهم صحبت میکردیم یانه
نقل قول کردن
#35 لرستانی 1396-01-05 19:53
با سلام و احترام ،
دورود بر شرافت و غیرت بزرگ مردان قوم لر که هیچگاه در برابر زور و ظلم رضاخان تسلیم نشدند
نقل قول کردن
#36 لرستانی 1396-01-05 21:23
با سلام ، لرها در هر زمان مایه افتخار ایران بوده و در مقابل ظلم وستم تسلیم نشده اند و هر لرستانی باید به این غیرت و شجاعت افتخار کند ،لرستانی های عزیز در دفاع مقدس شیر مردان لر خوش درخشیدند و این غیرت و شجاعت رادر دفاع از سرزمینمان به اثبات رساندند
نقل قول کردن
#37 بیرانوند 1396-01-07 04:14
با سلام
وقتی نسل به ظاهر باسواد ما دلیرمردان تاریخ دیار خودشونو غارتگر و سرگردنه گیر معرفی میکنن حقمونه

دیگرانی که ما انها را میپرستیم انها همان کسانی هستند که با چنگ و دندان از تاریخشون دفاع میکنن و کوچکترین دلیری را تبدیل به حماسه میکنند ولی ما اینجا داریم قصابان و متجاوزان به خاک و جان نیاکانمان را ستایش و پرستش میکنیم
ان شیران بیشه دلاوری و شرافت یکصد سال است که از زندگانی دنیا اسوده شده اند خب تو این یک قرن که ان شیران نیستند چرا لرستان پیشرفت نکرده
مگر همین بزرگمردان نبودند که متجاوزان روس و انگلیس رو از خاک لرستان تارومار کردن مگر علت مرگ این بزرگمردان چیزی بجز مقابله با ظلم و ستم و تجاوز بود
ای شماهایی که این شیرهای بیشه دلاوری را محکوم به خیانت و شرارت و قتل و غارت میکنید ایا شما قادرید زجرها و دردها و گرسنگی ها و سردی ها و مرگ ها و دربه دری ها و تشنگی ها و غصه ها بی خوابی های یک هفته این زجرکشیدان را تحمل کنید ایا واقعا چنین توانایی دارید ایا انها یک عمر زجر و درد رو بخاطر یاغیگری و گردنه گیری به جان خریدند
نقل قول کردن
#38 بیرانوند 1396-01-07 04:18
ای کاش نسل راحت طلب و منتقد ما که اینچنین ناجوانمردانه درباره تاریخ دیارمان قضاوت میکنیم اندازه یک هزارم ان دلیرمردان غیرت و عرضه و شهامت داشتیم تا استان لرستان حق پایمال شده کل کشور نمیشد
نقل قول کردن
#39 دیناروند 1396-01-31 13:04
در تاریخ معاصر افرادی مثل رئیس‌علی دلواری و میرزا کوچک‌خان جنگلی وحود داشتند و مبارزه کردند
ما چرا نباید از بزرگان لر حرف بزنیم تا کسی خرف میزنه به او تهمت نژادپرستی و طایفه‌بازی میزنند
این موضوع رو قبول دارم که بعضی‌ها زیاده‌روی میکنند و هنه‌چیز رو طایفه‌ای نی‌بینند اما این دلیل نمیشه ما از کسانیکه مانع ورود روس‌ها به خاک لرستان شدند تعریف نکنیم شیخه و مردو و بقیه‌ی یارانشون در شمال لرستان در شهر بروجرد که موقعیت استراژیک حساسی داره شجاعانه ایستادند و تا حد توان مانع ورود قوای بیگانه به محدوده‌ی لرستان شدند
در پاسخ به اون دوستی که فرمودند خان‌ها ظلم میکردند این حرف درسته اما من از کسانی‌ که از بزگان و ریش‌سفیدان شنیدند شنیدم که شیخه مردی دانا و بسیار خوش‌اخلاق بوده و با بقیه بسیار محترمانه برخورد میکرده پس بی‌خودی به بقیه تهمت ظلم‌کردن رو نزنید
و دوستی گفتند طوایف مهاجر هستند خب این چه مشکلی داره به‌جای این حرفا باید برادر باشیم پس حرفی نزنید که زمینه‌ی اختلاف و شادی عده‌ی دیگری رو دی پی داشته باشه
نقل قول کردن
#40 رحیمی 1396-04-06 20:16
از شنیدن نام این دلاوران خون در رگهایم به جوشش درمی‌آید...درود ...درود
نقل قول کردن
#41 محسن 1396-04-08 17:44
افرادی مانند مهرعلی خان ومردان و...افتخارات لرستان هستند که به حکومت ان زمان ثابت کردند که لرها چشم وگوش بسته نیستندودر برابر ظلم ونابرابری تسلیم نمیشوند
نقل قول کردن
#42 محسن 1396-04-09 16:54
زنده باد سرداران لرستان
نقل قول کردن
#43 امیر خوش کیش 1396-04-20 00:01
روح همه آزادیخواهان شاد و یادشان گرامی باد.
نقل قول کردن
#44 علی سبزی پور تاری 1396-05-15 12:18
بزرگان ما باعث افتخاروسربلندی ماهستندومانباید انهارابه دست فراموشی بسپاریم زیراکه مابدون انهاازغیرت حرفی برای گفتن نداریم
نقل قول کردن
#45 نورمرادی 1396-06-02 12:29
هر درگیری تاریخی با دلایل وعلت وقوع آن ارزش گذاری میشود ونه نحوه کشته شدن وجنگها و خون های ریخته شده از عواطف بهره برد، واقعیت اینست که علت درگیری آن زمان مخالفت با احداث جاده، روحیه جدایی طلبی و مقابله با قوای دولتی وراهزنی در بعض نقاط.
نقل قول کردن
#46 سایروس 1396-06-07 20:34
با سلام و عرض ادب.
خوانین لرستان از هر ایل و طایفه ای برعکس به تصویر کشیدنشان در رسانه ها خوانین ظالم و خونریزی نبوده اند مگر در مقابل ظلم و بی عدالتی حکومت مرکزی .
این دوستانی که از حکومت آن زمان به نیکی (توسعه و پیشرفت) یاد میکنند و سران لرستان و قشون همراهشان را یاغی خطاب میکنند کاش مطالعه ای در مورد جنایات و ظلم حکومت مرکزی به مردم لرستان از جمله حمله سربازان روس به فرماندهی امیراحمدی و سرهنگ گیگور داشتند .
البته همین دوستان با نظرات خود که قابل احترام است اگر در آن موقعیت قرار میگرفتند مثل همان قشون عمل میکردند
نقل قول کردن
#47 ص عالینژاد 1396-07-11 00:25
سلام وعرض ادب خدمت همه عزیزان
لطفاباتوجه به شغل شریفتان درجهت آگاه کردن مردم نسبت به تاریخ گذشته لرستان ازبزرگ مردی از ایل حسنوند واز تیره توخن یا(توخان)اسکندر بنام ممه مروت (محمد) که بدون شک یکی ازبزرگترین تیراندازان وشجاع ترین مردان لرستان بوده که همیشه از مظلوم دفاع نموده وهمیشه دربرابر غارتگران وزورگویان ایستادگی ومقابله نموده ونام او بدون شک در دل زورگویان وحشت ایجاد میکرد وباتوجه به اطلاعات شفاهی که درسینه بزرگان حسنوند وبیرانوند از وی بیاد دارن میتوان تحقیق نمود واز آن رشادتها وشجاعتها کتابها وفیلم ها نوشت و ساخت که متاسفانه درمورد وی کوتاهی گردیده درزمان رضاخان واوایل محمدرضاشاه چون قانون حاکم نبود مردم ازامنیت کمی برخودار بودن وگروهای یاغی وغارتگر به بعضی ازطوایف حمله میکردنداما محمد مروتی معروف به ممه مروت باشجاعت ورشادت وحس دفاع ازمظلوم ومهارت بی نظیر درتیراندازی از تیرها وطوایف حسنوند واز ناموس آنها دفاع میکردکه داستانهایی ازاین رشادتها درخاطرات بزرگان طایفه بیادگارمانده که انسان را به حیرت وامیدارد
نقل قول کردن
#48 ص عالینژاد 1396-07-11 00:43
ضمن سلام واحترام لطفادرمورد محمد مروتی معروف به ممه مروت از طایفه حسنوند تیره توخن یا توخان اسکندر از رشادتها وشجاعتها ومهارت بی نظیر درتیراندازی ودفاع ازمظلومان دربرابرغارتگران وافراد وگروهای یاغی آن زمان که خاطرات بزرگان حسنوند وبیرانوند از وی انسان را به حیرت میندازد لطفا تحقیق کنید وباتوجه به شغل شریفتان درجهت اطلاع رسانی تاریخ لرستان تادرمورد وی حق مطلب ادا گردد ممه مروت درسال ۱۳۴۳ درسن ۶۰ سالگی دارفانی را وداگفت حق نگهدار
نقل قول کردن
#49 محمد بیرانوند 1396-07-19 22:17
سلام.اونایی که دم از رضا خان میزنید

هنگامی که جوانان بی سر لر که با تابه داغ و آهنی بی سر از جای خود بلند میشدند شما کجا بودید؟زمانی که رضا خان اولین حمله هواپیمایی تاریخ ایران را به لرستان کرد شما کجا بودید؟
شکست از رضا پالانی باعث شد که امروز ما مستعمره فارس های بی هویت شویم
نقل قول کردن
#50 هدایت الله ناصری -دره شهر ایلا 1396-08-06 13:03
درود بر شرف و مردانگی بزرگمردان لک و لر و تمامی میهن پرستانی که جان شیرین خودرا فداکرده تا پرچمدار مبارزه با ظلم و ستم زمان (ستمشاهی )خودباشند روحشان شاد
نقل قول کردن
#51 فرهاد بیرانوند 1396-08-09 00:07
جناب هادی رحیمی
پیشنهاد می‌کنم جنایات امیراحمدی در غارت و قتل‌عام عشایر را مطالعه نمایید. (کتاب ترجمه‌ نشده‌ی ویلیام داگلاس رئیس اسبق دیوان عالی آمریکا بنام "سرزمین‌هاس عحیب با مردمانی دوست‌داشتنی".
امیراحمدی در لرستان جنایاتی کرد که امروز از داعش می‌بینیم. در آمریکا نیز سرخپوستان را به بهانه‌ی توسعه و پیشرفت نابود کردند ولی هیچ بشر با وجدانی سرخپوستان را یاغی نمی‌داند.
نقل قول کردن
#52 پیمان رضایی.ایلام ابدانان. 1396-10-13 11:35
درود بر بزرگمردان ایل حسنوند وبیرانوند.مردان ی که همیشه نامشان در تاریخ این دیار جاودانه خواهد بود.
نقل قول کردن
#53 سجاد 1396-11-12 01:19
درود بر مهرعلی خان بزرگ
نقل قول کردن
#54 مهدی اهوازی 1396-11-22 13:17
بادرود بربزرگمردان لر،رضاشاه ملعون ودست نشانده انگلیسی ها یکی از اهداف شما غارت نفت ما خوزستانی ها بود که در خوزستان شیر علی مردان خان وبزگ قلاوند وقدم خیر شیرزن لردرمقابل ظلم وغارتشان سر تسلیم فرود نیاوردن بحث طایفه نیست اما مهم اینه که زیر بارظلم نرفتن رضاخان فقط یه نوکر بود ومهره خوبی بود که انگلیسی ها برنامه هاشونو خوب پیش ببرند ازمرگ ننگین بارش مشخصه
نقل قول کردن
#55 محمد مهدی 1396-11-27 22:51
قدرت بهایی ها ویهودی وهابی ها های از زمان قاجاریه تا الان سر کار هستند و رضا خان انگلیسیها یهودی ها بهایی هان سر کار آوردند و قتل ها معرو ف زمان رضا خان تیمورتاش وزیر وقت سردار علی قلی خان بختیار وزیر دفاع فرخی یزدی که با آمپول آب داغ آمپول هوا کشته شدند وسرکوب بزرگ مردم لرستان تبریز خوزستان چهارمهال بختیاری استان فارس و کهگیلویه بود که در لرستان به طرز فجیعی به اسم امنیت و پیشرفت کشته شدند.
نقل قول کردن
#56 حامد 1396-12-03 13:33
با سلام خدمت همگی
نمیدانید وقتی مطالب بعضی دوستانو خوندم چقد متاسف شدم.با خود بیاندیشید اگر یک بیگانه به خانه شما بیاید و حرف و عمل کاملا منطقی را ابراز نماید شما به او احسنت میگویید؟یا او را از خانه خود بیرون میندازید؟بیگانه جایش بیرون خانه است.روس و انگلیس و نیرو های دست نشانده اش جایی در لرستان نداشتند.متاسفم برای کسانی که به جای بوسه زدن به مقبره این عزیزان سعی بر تخریب کورکورانه میکنند.
ایا این همه خون به ناحق ریخته ایلاتی مانند ایل بیرانوند شما را متاثر نمیکند.
نام خرم اباد و لرستان از وجود مردانی اینچنین پابرجاست.
اینها شهدای این سرزمین اند.در عجبم از کسانی که دم از ازادی و پیشرفت میزنند و این ازادی و پیشرفت را از بیگانه طلب میکنند.کسی که طلب پیشرفت از بیگانه داشته باشد فردی ترسو است.
درود بر بزرگ مردانی چون علی مردان خان بیرانوند که وقتی ایت الله بروجردی به او نامه نوشت و تقاضای کمک در برابر ظلم و ستم روس و انگلیس کرد.اجابت کرد و انها را تا نزدیکی قم عقب راند.
جانم فدای بزرگان ایل پر صلابت ،مقتدر،مغرور،وط ن پرست بیرانوند.
نقل قول کردن
#57 ...... 1396-12-05 01:33
به نقل از عزت اله شرفی:
بروید در ویکی پدیا سرچ کنید ببینید در قدیم کسی جرات عبور از منتقه لرستان را نداشته پس چرا این مبارزان شجاع امنیت عبور چند غریبه را تامین نکرده اند
من فقط میدونم رضاشاه تونست به این منطقه امنیت را حاکم کند خصوصا با اعدام بعضی از یاغیان

ویکی پدیا بیکاره بیاد از این چیزا بنویسه؟؟؟بیاد در مودرد ایران بنویسه؟اصلا میدونید ویکیپدیا چی هست؟
من خودم ۷ سالم بود تازه الفبا یاد گرفته بود میرفتم ویکی پدیا رو ویرایش میکردم... :-?
نقل قول کردن
#58 همت بیرانوند رزمنده وایثارگر 1397-02-05 22:33
درتاریخ نمی شود دست کاری کرد در طول دوران ثابت شده است که دلیر مردانی برای حفظ وحراست از ایران خون دل خورده اند وجنگین تا وجبی ازخاک ایران به دست دشمن نیافتد اما ایل بزرگ بیرانوند تعبیدی 1303 از پونه به صالح اباد خوزستان اندیمشک فعلی بالغ بر 30 هزار نفر که در ان سنه به تعبیددر خوزستان شده اند ودر قلعه حسبنیه اسکان یافتهه ان زمان جرمشان چه بوده است که از کیوره بروجرد وپونه تعبید به دروازه اعراب شوند
نقل قول کردن
#59 هدایت اله ناصری از استان ایلام 1397-03-07 14:13
نام نیک دیگران ضایع مکن تا بماند نام نیکت برقرار درود میفرستم به روح بلند تمام آزادیخواهان و بزرگان
نقل قول کردن
#60 احمد 1397-03-13 09:04
با سلام، خدمت همه شما دوستان عزیز
بنظر من پایبندی به فرهنگ و رسوم قومی و طایفهای کار بسیار پسندیده ای است، ولی متاسفانه بیشتر مردم ما لرستانیها کور کورانه از بزرگ طوایف خود وارد یکسری بازیهای خطرناکی در طول تاریخ شده ایم و باعث شده که بین طوایف استان اختلاف ایجاد بشه، بنظر من باید همه مردم لرستان دست به دست هم برای استانی پیشرفته تلاش کنیم ، لازم بذکر است که استان ما بیشترین امار بیکاری بین استانهای غربی را دارد، و از لحاظ صنعتی نیز حرفی برای گفتن ندارد، و در بیشتر کارهای استان روابط فامیلی و طایفه ای در اولویت است تا شایسته و متخصص بودن
نقل قول کردن
#61 یاران 1397-03-23 16:22
چندتا سوال داشتم از روشن فکر نماهایی که اینجا این بزرگا نو یاغی خطاب کردن اول از همه چرا میرزا کوچک خان و ستارخان و باقرخان که همچین مبارزاتی رو داشتن باید بشن سردارملی و بعنوان نماد ملی ازشون یاد بشه ولی دفاع مشروع عشایر بیرانونداز خاک و ناموسشون بشه یاغی گری؟ آیا کسی قصد تجاوز به خانواده و سرزمین شما رو داشته باشه شما میشینید نگاش میکنید؟ آیا همین بزرگان نبودن که تو همون دوره هرج و مرج واسه دفاع از خاکشون با تجاوزگران روس و انگلیسی جنگیدن؟ مطمعنا اگر ماهم بجای تخریب بزرگان ایل و تبارمون یکم واقعیتها رو میگفتیم این عزیزانم میشدن سردار ملی شایسته نیست در مورد کساییکه جونشونو در راه دفاع از ایل و تبارشون دادن اینجوری صحبت بشه
نقل قول کردن
#62 ب 1397-10-08 08:17
بسیار جای تاسف دارد که که این داستان های تخیلی را به عنوان تاریخ مینوسید در سال حدود 1302کل ارتش ایران 20هزار تفنگ و اسلحه نداشته که فقط طایفه ای که الان هم همه را جمعشان بزنید در لرستان 20هزار تفنگچی داشته باشد که بخواهد به شهری حمله کند این یک مثال را در این داستان زدم که کمی روی عقل و حساب کتاب حرف بزنید و فقط احساسی با هم برخورد نکنید
نقل قول کردن
#63 مشتی 1397-11-03 21:11
به نقل از سعید:
دورودبر تمامی دلاور مردان بخصوص دکتر هوشنگ اعظمی نوه علیمردان خان

درود بر خودت اقا سعید
نقل قول کردن
#64 فرهاد 1397-12-16 09:28
با عرض سلام خدمت همه بزرگان که اعلام نظر فرمودند به عرض برسانم که فارغ از حساسیت قومی و قبیله ای و جانبداری از هر دو گروه مخالف و موافق انچه که اشکار و اعیان است لرستان هم اکنون علیرغم داشتن
نقل قول کردن
#65 فرهاد 1397-12-16 09:30
همه ظرفیت های اقلیمی فرهنگی تاریخی و تحصیلی که در دوران گذشته داشته و تاکنون از عقب ماندگی و عدم توسعه یافتگی رنج میبرد.هنوز فرهیخته گان ما در بالا ترین سطوح علمی یا طبقات متوسط که می توانند اساسی ترین حرکت ها و پیشرفت ها را در توسعه و پیشرفت استان انجام بدهند در گیر موضوعی بنام رجعت به خود یا رهایی از خود هستند.یا انچنان بر تعصبات متحجرانه خود در پوشش فرهنگی گرفتارند یا در قالب فرزانگی و فرهیختگی تاریخ و سرگذشت خود را به باد فراموشی سپرده مسیر رهایی طی می کنند.
نقل قول کردن
#66 یونس 1398-01-08 12:23
با اسلحه و بمباران صلح و توسعه بی معنی هست عملا دست اورد رضا خان از این همه کشتار در اذربایجان لرستان ایل قشقایی و... چی بود حتی جلوی بیگانگان دو ساعت نتونست دوام بیاره
نقل قول کردن
#67 مرتضی دلیران بیرانوند 1398-02-08 02:05
به نقل از الماسی:
این دوستان چرا نمی روند تاریخ بخوانند تا بلکه به پاسخ این سوال برسند که چه کسانی روزگار خرم اباد سیاه کردند.
کاشکی منطقی بود ود وری از تعصب جستن تا متوجه می شدیم خرم اباد چراو توسط چه كساني محاصره شد ؟

لرستان همیشه مردان غیوری داشته و خواهد داشت همانند شهید شیخ علی خان وعلی مردان بیرانوند انها مزدور بیگانه نبودند ونمیخواستن زیر بیرق کسی که مزدور انگلیس بود باشند یاد شان گرامی باد
نقل قول کردن
#68 احسان 1398-04-21 04:14
با سلام .من اصالتا لرستانی هستم ولی هرگز اونجا زندگی نکردم .متولد و بزرگ شده استان دیگه ای هستم ولی عاشق تاریخ و فرهنگ و اصالت لرستان غیورم.از خواندن این مطلب چیزی ک دستگیرمن شد این بود ک خان بیرانوندها با دولت جنگیده و خان حسنوند ها با امیر احمدی همکاری داشته .این یعنی خوانین لرستان باهم هماهنگ و پشت هم نبودن.یعنی واقعا اینجوری بوده؟بهر حال روح این بزرگان شاد
نقل قول کردن
#69 ناشناس 1398-05-27 11:59
با سلام
به نظر من باید از گذشتگان درس گرفت رفتار هر شخص نشان دهنده ریشه و اصالتش هست.
.من اصلا لرستانی نیستم ولی 4 سال دانشجوی خرم آباد بودم مردمانی نجیب و مهمان نواز دارن و تونستم دوستای بسیار خوبی پیدا کنم. و تنها خاطره بدی که دارم به واسطه برخی بود که متاسفانه در مهمان نوازی و خساست زیر خط فقر بودن و تعصبات بیجای داشتن. و از نظر رفتار اجتماعی خیلی ضعیف بودن.
نقل قول کردن
#70 محمد 1398-06-11 01:21
سنت در برابر تلاش برای مدرنیسم، نه میتوان گفت حامیان سنت و سنت گرایی بد و وحشی بودند و نه این که طرفداران تجدد خوب و فرشته بودند، این دو در همه جای جهان در برابر یکدیگر بوده اند
نقل قول کردن
#71 سامان 1398-06-20 12:18
در نهایت نمیتوان به این مسائل افتخار کرد
نقل قول کردن
#72 بارانی 1398-07-20 13:38
دورود بر علیمردان خان و شیخعلی خان بیرانوند و دورود بر مرتضی خان و دکتر هوشنگ اعظمی

بحث افتخار نیست جناب سامان..اینا حقایقی هستن ک یه عده نمیخوان قبول کنن..اینجا از خوبیه این اشخاص گفته شده و به دیگر طوایف توهینی نشده ک یه عده بر علیه بزرگان لرستان حرف بزنن...این عزیزان شهیدن شهید
نقل قول کردن
#73 علی 1399-01-10 02:58
طوایف لرستان با هم هماهنگ نبودن چون همدیگر را غارت می کردند.و این باعث می شد روبرو هم وایسن.و مطلبی دیگر رقابت بر سر والی گری اونها رو از هم دور میکرد.
نقل قول کردن
#74 حمید 1399-02-14 03:21
بحث طایفه ای نیست
این تاریخ لرستان است
من نه حسنوندم نه بیرانوند هر ملتی تاریخ نداند محکوم به تجربه دوباره تاریخ است
کشتار لرستان جز بد ترین کارهای رضا شاه است
بت نسازیم ولی نقد منصفانه کنیم

نه از رضا شاه بت بسازیم

نه تخریب کنیم، صرفا تاریخ را بگوییم هر چند تلخ باشد

یاد سران عشایر لرستان گرامی❤️
نقل قول کردن
#75 حمیدرضا بیرانوند از بروجرد 1399-02-18 04:05
تاجایی که بنده کتابهای مربوط به تاریخ وطنم رو خوندم بیشترین دلاوری ها سلحشوری ها مربوط به قوم بزرگ بیرانوند بوده...
البته طوایف غیرتمند زیادی هم بودن که پشت به پشت این قوم جنگیدند وکشته وشهید شدن واز خاک وناموس دفاع کردن وناموس و وطن پرست بودند...
در کل تاریخ ایران که هزاران پادشاه غیرتمند داشتیم تنها شاهی ناموس ایران وایرانی رو به باد داد رضا خان قانون کشف حجاب بود برید وتاریخ را بخوانید
ببینید آیا پادشاهی تا کنون چنین جسارتی به ناموس کشورش کرده؟
ایا رضا خان پشیزی برای خاک و ناموس خود و کشورش ارزشی قائل بود؟
اگر بود چرا قوای روس وانگلیس در خاک وطن جولان میدادند؟

اینها از جانب حکومت پهلوی خیالشون اسوده وپشتشون گرم بود...
این اجنبی هاروچه کسی وچه قشونی تاورامین فراری داد؟
آیا رضا خان بود ؟
خوشحالیم وخدا راشاکریم که از نسل این دلیر مردان هستیم وافتخار میکنیم لرستانی هستیم..........
نقل قول کردن
#76 سیروس رشیدی 1399-07-08 22:39
آنچه دوستان گفتن .. عشایر بخصوص بیرانوند ها تحمل ‌زور و جور حاکمان را نداشتن .. تاریخ لرستان نوشته والی‌زاده معجزی را بخوانید..هنگام عبور بیرانوند ها از رودخانه صیمره و دست درازی به دختر زیبا..و مرگ وی و.........
نقل قول کردن
#77 م م ح 1399-11-18 03:39
قابل توجه نویسندگان وفیلمسازان تاریخ معاصرلرستان
محمد مروتی ( معروف به ممه مروت)
از تیره توخن یا( توخان ) طایفه حسنوند لرستان
سرداری که تاریخ مکتوب لرستان میبایست در مورد او حق مطلب را ادا نماید نویسندگان وفیلمسازان متعهد تاریخ لرستان میتوانند جمع آوری اطلاعات دقیق و مستند وقابل اعتماد را از بزرگان طایفه حسنوند تیرهای اسکندر و دولتشاه و بسطام و خوانین هنام وبزرگان الشتر و سلسله گردآوری نمایند فرزندان وی محمود ، احمد ، علی محمد ، اکرام ، منوچهر ، ملک (مراد) و۷ دختر بوده درود ورحمت خدا بر بزرگ مردانی مانند ممه مروت یا محمد مروتی و دیگر بزرگان ایلات وطوایف لرستان که در زمان خود ایجاد امنیت و دفاع از جان ومال وناموس مردم را بر عهده داشتند که حق بزرگی بر گردن همه ماها دارند ونام ویاد آنها همیشه باید زنده نگهداشته شود که الحق سر گذشتش وعملکرد و ایثار جنگ آوری ودفاع جانانه از مظلومان بیشتر به افسانه میماند وبه قول یکی از معلمان باسواد وسخنور بنام حمید مرادی به ممه مروت ( محمد مروتی) لقب اورانیوم غنی شده داده بودند
نقل قول کردن
#78 م م ح 1399-11-18 04:13
بنام خدا
باسلام وعرض ادب خدمت نویسندگان و فیلمسازان متعهد تاریخ لرستان
نوشتن در مورد محمد مروتی معروف به ممه مروت از تیره توخن یا توخان اسکندر حسنوند سردار و جنگ آوری کم نظیر و مرد شجاع وتیراندازی بی نظیر در لرستان وایران که تمام عمر خود را وقف دفاع از جان ومال وناموس و امنیت مردم وحفظ آرامش آنها در برابر هر زورگویی در اواخر دوران رضاشاه واوایل دوران محمد رضاشاه کرد که داستان رشادتهای آن در خاطره بزرگان ایل حسنوند ودیگر طوایف وجود دارد امید که نوشتن سرگذشت این سردار شجاع وعدالتخواه مورد توجه نویسندگان وفیلمسازان متعهد وگرامی که وظیفه بزرگ روشنگری واطلاع رسانی بر عهده دارید برای انتقال به نسل حاظر وآینده قرار گیرد وحق مطلب در مورد وی ادا گردد زیرا متاسفانه تاکنون در مورد معرفی محمد مروتی معروف به ممه مروت کوتاهی صورت گرفته
نقل قول کردن
#79 جهان 1399-11-25 00:49
درود برایلات بیرانوند وحسنوند که مردان بزدگی دارد به همه دوستان عرض میکنم
. درودبر شیخ علی خان . مهرعلی خان وعلی مردان خان وباقرخان اعظم السلطنه کاکاوند
نقل قول کردن
#80 رضا 1399-12-22 11:40
سلام عرض ادب خدمت تمام ایلات و سروران لرستان و دورود بر شرف سران ایلات عزیز در راه ظلم و ستم مبارزه کردند روحشان شادیادشان گرامی((ای کاش در باره طوایف محترم دیگر و طائفه چاغروند الخصوص میرزا رحیم خان چاغروند ملقب به معنی السلطنه هم که خدمات زیادی به لرستان کرد توسط رضا کشته شد هم عنوان میکردید باتشکر
نقل قول کردن
#81 محمد رضا خان کرمی 1399-12-25 22:16
بخاطر بعضی از فیلم های امروزی و بر خی از غلط ان ازی هاست که بعصی از مردم فر مکنن خان ها ادمای زور گو و غارتگر بودند ، در حالی که :
خان یعنی ادب
خان یعنی حیا و نجابت
خان یعنی بخشندگی
خان یعنی شهامت
خان یعنی از خود گذشتگی
خان یعنی ....
هر کسی با اصالت و بزرگ منش و بزرگ زاده نیستچون اگه بو همه خان بودند.
درود خدا برهمهی خان های غیرتمند لرستان و خانهی بزرگ ایل بزرگ یوسفوند.
نقل قول کردن
#82 مسعود 1400-01-13 22:47
سلام به برادران لر اینجانب مسعود زلقی ‌به همه لرهای قهرمان سلام و عرض ادب دارم.لرها هیچ وقت در برابر ظلم کوتاه نیومدند و این یه واقعیته.دوست بلوچی داشتم که خیلی باغیرت بود و اگر از ما بهتر نبود ولی دست کمی از لرها نداشت.
نقل قول کردن
#83 بیرانوند 1400-02-10 07:01
باسلام.شجاعت، قدرت تمییز و مردانگی همیشه در فطرت پاک خواهد بود.درود بر شرف و غیرت همه ازادگان خستگی ناپذیر. روحشان شاد و یادشان گرامی
نقل قول کردن
#84 سالاری باباحسین 1400-02-26 00:00
دورود بر سرداران ایل برزگ حسنوند ( مهر علی خانخان حسنوند ، سرهنگ موسی خان حسنوند ، علی محمد خان صادقی حسنوند )
نقل قول کردن
#85 سالاری باباحسین 1400-02-26 00:06
دورود بر سرداران بزرگ ( ایل حسنوند )
مهر علی خان حسنوند( سردار امجد )سرهنگ موسی خان حسنوند( (سردار جنگ )
علی محمد خان صادقی

ایلات سلسله : حسنوند . کولیوند. یوسفوند . زند .قیاسوند . ترکاشوند
نقل قول کردن
#86 rezaei 1400-03-24 13:43
:P رضا شاه مردی نظامی بود و بجای نرمش در مقابل سران لر .بالاخص ان لر دلیر و شجاع .امیر احمدی را که مردی بگیر و ببند و بکش بود فرستاد تا مردمی را که در کوه ها بسختی امرار معاش میکردند و ایرانی بودند .کشتار کند.اگر از ستم نظامیان در اندوره خبر ندارید کتاب خاطرات اعظام قدسی را بخواتید تا دلتان بر ان مردم بینوا رحم اید. عشایر از نیرو های نظامی انزمان خاطره بدی داشتند.و اعتمادی بین انها وجود نداشت.گویا پولی که در اختیار شیخه بوده و او انرا صرف خانواده های لر مینموده نیز مد نظر امیر احمدی طماع بوده.
نقل قول کردن
#87 ۱۴۰۰ 1400-04-10 15:55
عرض سلام دارم خدمت شما فعالان عزیز ،هنگی خستگی نباشید. ارادتمند شما از ایل ذوله قوم لک
نقل قول کردن
#88 ۱۴۰۰ ذوله 1400-04-10 22:36
با سلام و درود محضرعزیزان و مدیریت محترم این سایت
در رابطه با ایل ذوله یا زوله تا کنون از طرف فعالان دیگر ایلات هر کسی تعریفهای گوناگونی راجع به ایل ذوله بیان داشته، در روزگاران قدیم ( تا حمله عثمانی ها به ایران )جغرافیای سیاسی ، و حدود و ثغور مرزی بین استان های کرمانشاه ، ایلام و لرستان با کشور عراق و... وجود نداشته و کشورهای همسایه تحت امپراطوری ایران بزرگ بوده اند و به روایت مُعَمَرین، ایل ذوله یکی از بزرگترین ایلات قوم لک در زاگرس و در کنار ایلات ( کُرد،لر و لک) در بین استانهای لرستان،کرمانشاه ، ایلام و همدان سکونت روستایی و عشایری داشته ،و این ایل از حدود ۱۲ طایفه تشکیل شده، بعضی از فعالان در بعضی سایتها نوشته اند این ایل همراه ایل زنگنه از عراق به این سو آمده که از نظر ما کاملا کذب و بدون منبع است ،زیرا در اصل ایل ذوله یا زوله ایلی ایرانی الاصل و یکی از ایلات زاگرس نشین بوده ،
ص۱
نقل قول کردن
#89 ۱۴۰۰ ذوله 1400-04-10 22:42
ص۲ ، بنا به نقل قول بزرگان این ایل، در قدیم الایام ورود تیره هایی از ایلات کُرد بداخل ایل زوله و تشکیل رابطه فامیلی سببی در این تغییر گویش یعنی زبان کُردی تاثیرگذا بوده،و به همین دلیل جمعیت زیادی از مردم این ایل به زبان کُردی تکلم مینمایند،
مورخین و دیگر اهل قلم کمتر به تاریخ و فرهنگ ایل ذوله یا زوله پرداخته اند و حتی در کنفدراسیون ایلی ،ایل زوله را یکی از طوایف ایل زنگنه نام برده اند،
نقل قول کردن
#90 ۱۴۰۰ ذوله 1400-04-10 22:46
با سلام و درود محضرعزیزان و مدیریت محترم این سایت

در رابطه با ایل ذوله یا زوله تا کنون از طرف فعالان دیگر ایلات هر کسی تعریفهای گوناگونی راجع به ایل ذوله بیان داشته، در روزگاران قدیم ( تا حمله عثمانی ها به ایران )جغرافیای سیاسی ، و حدود و ثغور مرزی بین استان های کرمانشاه ، ایلام و لرستان با کشور عراق و... وجود نداشته و کشورهای همسایه تحت امپراطوری ایران بزرگ بوده اند و به روایت مُعَمَرین، ایل ذوله یکی از بزرگترین ایلات قوم لک در زاگرس و در کنار ایلات ( کُرد،لر و لک) در بین استانهای لرستان،کرمانشاه ، ایلام و همدان سکونت روستایی و عشایری داشته ،و این ایل از حدود ۱۲ طایفه تشکیل شده، بعضی از فعالان در بعضی سایتها نوشته اند این ایل همراه ایل زنگنه از عراق به این سو آمده که از نظر ما کاملا کذب و بدون منبع است ،زیرا در اصل ایل ذوله یا زوله ایلی ایرانی الاصل و یکی از ایلات زاگرس نشین بوده ، بعضی از طوایف و تیره های ایل ذوله به زبان کردی تکلم می نمایند ،
نقل قول کردن
#91 ۱۴۰۰ ذوله 1400-04-10 22:48
صفحه ۲.
بنا به نقل قول بزرگان این ایل، در قدیم الایام ورود تیره هایی از ایلات کُرد بداخل ایل زوله و تشکیل رابطه فامیلی سببی در این تغییر گویش یعنی زبان کُردی تاثیرگذا بوده،و به همین دلیل جمعیت زیادی از مردم این ایل به زبان کُردی تکلم مینمایند،
مورخین و دیگر اهل قلم کمتر به تاریخ و فرهنگ ایل ذوله یا زوله پرداخته اند و حتی در کنفدراسیون ایلی ،ایل زوله را یکی از طوایف ایل زنگنه نام برده اند، از اینکه بعضی از محققین ایل زوله را اهل شهر زَور عراق دانسته شاید کوچ این ایل در فصل زمستان به مناطق قشلاقی یعنی شهرهای کلار،خانقین،چمچ مال شهر زَور و رود دجله (زَوراء)در آن زمان
نقل قول کردن
#92 ۱۴۰۰ ذوله 1400-04-11 12:37
صفحه ۳
یعنی در زمان شاه اسماعیل صفویه بوده، تعداد زیادی از مردان ذوله از تفنگچیان کریم خان زند بوده و تا پایان حکومت این شاه عادل سواره نظام قشون و سپاه کریم خان زند بوده و پس از سقوط حکومت زندیه توسط آغامحمدخان قاجار ایل ذوله را قلع و قمع نموده و تعداد زیادی از تیره ها و طوایف این ایل را به اجبار به خارج از زیستگاهشان کوچانده شده و به روایت مُعَمَرین ایل ذوله یکی از بزرگترین ایلات در زاگرس و خاستگاه ایل ذوله را مناطق نور آباد و الشتر دانسته از طرفی تعدادی از شهرهای لک نشین لرستان تا سال ۵۲ جزء ایالت کرمانشاهان بوده ،مضافا به اینکه مانند دیگر ایلاتی که در منطقه لرستان توسط حاکمان مورد ظلم وستم قرار گرفته اهالی ایل ذوله نیز از جور و ستم حاکمان بی نصیب نبوده ، و در زمان حمله ارتش رضاخان جمع زیادی از مبارزین طوایف این ایل مانند بانوقدمخیر و برادرانش بنامان شیره و مردان از طایفه لرستانی ذوله توسط نیروهای تیمسار احمدی که فرمانده عملیات وقت بوده کشته میشوند
ما به همه اقوام ایرانی افتخار میکنیم.
نقل قول کردن
#93 مهتیام 1400-04-11 13:45
رضاخان سواد کوهی متولد آلاشت سوادکوه مازندران بود ومادررضاشاه نوش‌آفرین آیرملو (۱۲۶۳[۲]–۱۲۳۹) از مهاجران قفقازی گرجستان بود که در دوران قاجار در ایران ساکن شدند. وی به همسری عباسعلی داداش‌بیگ درآمد و مادر رضاشاه پهلوی شد که در سال ۱۳۰۴ دودمان پهلوی را بنا نهاد.عباس‌علی داداش‌بیگ فرزند مرادعلی خان سلطان از بزرگان منطقه سوادکوه مازندران بود و در روستای آلاشت در یک خانواده پرجمعیت متولد شد. مرادعلی خان پدر بزرگ رضاشاه در سال ۱۲۱۰ قمری و در اوایل سلطنت آقامحمد خان قاجار در آلاشت بدنیا آمد و بعدها در فوج سوادکوه مشغول به خدمت شد
نقل قول کردن
#94 روژین 1400-04-11 18:40
خدا را شکر که حکومت فاسد و بی دین و ستمگر و خونین و ننگین پهلوی سرنگون شد و رضاشاه ومحمدرضاشاه قاتل درتبعید و ذلت جان دادند.
نقل قول کردن
#95 ۱۴۰۰ ذوله 1400-04-12 15:28
با سلام خدمت فعالان عزیز و ب تشکر از مدیر محترم سایت وزین
از بحث و تعاریف خوب شما عزیزان استفاده بردیم ،آنچه بنده میخواهم خدمتتان عرض کنم صرفا اطلاعاتی است که از محضر بزرگان ایل خود جمع اوری نموده ، گویا در آن زمان یعنی حمله نیروهای ارتش رضا شاه به منطقه لرستان ،شخصی بنام شیخ غزل در خوزستان ادعای خود مختاری داشته و برای خود حکومتی تشکیل میدهد و هدف اصلی اعزام نیروهای رضاخان برای سرکوب شیخ غزل و قصد اعزام به خوزستان را داشته ،از طرفی در بین رئسای ایلات لرستان و شرق استان کرمانشاه اداره این مناطق بصورت ملوک الطوایفی بوده و رییس هر ایلی قصد داشته برتری ایل خود را به سایر ایلات رقیب نشان دهد و رئیس هر ایل تعداد زیادی تفنگچی بصورت سواره و پیاده در اختیار داشته و بیشتر درگیریها در بین ایلات این منطقه به همین دلیل بوده که به روایت تاریخ منجر به قلع و قمع سران ایلات گردیده.
نقل قول کردن
#96 پیمان 1400-08-12 10:15
به نقل از هادی رحیمی:
از سایت یافته انتظار نداشتیم که دم از توسعه و آبادانی لرستان می زند با انتشار این مطلب تهیج انگیز طایفه ای به آسیاب طایفه گرايان واپس گرا آب بریزد،
کجای حرکت خان بیرانوند افتخار آمیز است که طایفه گرايان آن را مایه مباهات خود می دانند، مگر نیروهای اعزامی از سوی حکومت مرکزی بدنبال یکپارچه کردن کشور و نهایتاً توسعه و نوسازی کشور نبودن؟!
امری که سالها بعد آن را محقق کردند. مقاومت سرکرده ی یک ایل در برابر نیروهای مرکزی که همواره بدنبال نگه داشتن اهالی منطقه در فلاکت بوده است، کجایش مایه مباهات و افتخار است؟؟؟

تو از غرور اقوام لر هیچ نمیدونی ، اگر بدونی این حرف رو نمی‌زنی ، البته الان اون غرور دلاوری کمتر مشاهده میشه
نقل قول کردن
#97 کرمیان 1400-11-11 08:56
دورود بر بزرگان لرستان علی الخصوص ایل بزرگ سگوند با سوران شجاعش
مرد بی تکرار لرستان و ایران زمین غلامرضاخان رحیمخانی سگوند که در جنگ آهودشت اعراب را که با همدستی اعراب عراق تا نزدیکی بخش حسینیه خوزستان پیشروی کرده بودند و حکومت مرکزی نیز دیگر توان درگیری با آنها رو نداشت غلامخان اعراب را شکست داده و تا شوش آنها را عقب میراند و سگوندها تمام املاک اعراب را تصرف میکنند،هر چی لر در خوزستان داریم و الان ساکن خوزستان هستند مدیون رشادتهای سواران غیور سگوند هستند که هم اکنون نیز مالک اصلی زمینهای بسیاری در خوزستان هستند.
نقل قول کردن
#98 کهنه سرباز جنگ 1400-12-08 16:54
سلام ودرود برشرف بزرگ مردان لرستان که درمقابل حاکمان خائن ایستادگی کردن وبجرم مقاومت وآزاد مردی جان خودرا فدا کرد.
نقل قول کردن
#99 حمیدرضا پوررضایی 1401-03-01 06:51
گذشته را فراموش کنید ب حال بنگرید
نقل قول کردن
#100 مبینا 1401-03-14 09:09
به نقل از هادی رحیمی:
از سایت یافته انتظار نداشتیم که دم از توسعه و آبادانی لرستان می زند با انتشار این مطلب تهیج انگیز طایفه ای به آسیاب طایفه گرايان واپس گرا آب بریزد،
کجای حرکت خان بیرانوند افتخار آمیز است که طایفه گرايان آن را مایه مباهات خود می دانند، مگر نیروهای اعزامی از سوی حکومت مرکزی بدنبال یکپارچه کردن کشور و نهایتاً توسعه و نوسازی کشور نبودن؟!
امری که سالها بعد آن را محقق کردند. مقاومت سرکرده ی یک ایل در برابر نیروهای مرکزی که همواره بدنبال نگه داشتن اهالی منطقه در فلاکت بوده است، کجایش مایه مباهات و افتخار است؟؟؟

چه توسعه ؟ واقعا اقدامات سخیف رضاخان علیه یک حکومت بی پشت و پناه که ۷۰۰ سال خود مختار بوده تایید میکنین یک پارچگی می‌توانست با صلح سیاسی ایجاد شود نه مسابقه اعدام کتاب خاطرات امیر احمدی مطالعه شود
نقل قول کردن
#101 میراحمدسوری 1401-06-06 23:09
خان یعنی
بزرگ یعنی باشهامت یعنی باگذشت یعنی بزرگ منش شمارا به خدا قسم میدهم که به خان توهین نکنید خاندر لرستان یعنی مهمامدار
نقل قول کردن
#102 سعید 1401-06-12 21:18
ما قوم لر مرزنشین نبودیم ، مرزهای ایران را آنقدر از دست دادیم تا به سرزمین های لرنشین رسید و شد مرز
تاریخ ایران هیچ گاه قوم لر و رشادت هایش را نشان نداد تا جایی که نام یوتاب خواهر آریوبرزن در ثبت احوال مجوز نامگذاری ندارد ، قوم لر ،لک حتی کرد همیشه پاسبان و آبرودار ایران بودند ، از بیرانوند تا خان طلا تا رئیس علی دلواری تا کی لهراسب و کریم خان و کورش و آریوبرزن تا هزاران شهید دفاع مقدس ، ایران بدون لر عقابی است بی پروبال
نقل قول کردن
#103 بهمن صفایی امرایی 1401-08-19 23:11
درود بر خوانین با اصالت وهمه خوانین لرستان
نمونه خوانین باسواد رو مثال میزنم علی محمد خان غضنفری امرایی نماینده لرستان ، غلامرضا خان غضنفری امرایی نماینده طرهان ، محمد حسین خان غضنفری امرایی نماینده لرستان و شهردار خرم آباد دکتر هوشنگ اعظمی بیرانوند دکتر سیروس غضنفری امرایی و هزاران خان با اصالت دیگر همه اینای که مثال زدم فرزند و نوادگان نظرعلی خان امرایی امیر اشرف میباشد
خوانین شناسنامه تاریخ لرستانن
نقل قول کردن
#104 روح الله زند بیرانوند 1401-10-03 12:55
برادران وخواهران گرامی هیچ وقت تاریخ را قضاوت نکند مگر اینکه این سرداران باشند. ودر حضور آنها سوال پرسید پس تاریخ درزمان خودش مورد بحث است ولاغیر حال چند نکته شما به جای شیرمردان ایلات لرستان خصوصا بیرانوندها که اصیل ترینهای حوزه زاگرس با خواستگاه ایذه هستند جمعیتی؟بالای یک میلیون نفر وقتی بلوط غذای این عزیزان باشد والیان سنگین بدهند مسلم هست طغیان می‌کند چه چیز باعث می‌شودکه جان خود را در طبق اخلاص بگذارند جز دفاع از خود ناموس و شرف مردان خان که از نوادگان وشاهزاده کریم خان زند بود که در زمان کریک خان فرماندهان لشگر با ۲۰هزار لر بیرانوند بودند مسلم هست قاجار ورضا خان تمام هدفش حذف این دشمنانمنتسب به زندیه بود واینکه سلطان حسین کاشی بیرانوند که در زمان شهید مدرس به قیام نایبان معروف هست از پولدارها ی حوزه کاشان به زور می‌گرفتند وبه فقرا دور میدان شهر می‌دادند آیا حقایق بهتر نیست حقایق را بدون کینه صحه صدر واتحاد ایلات بگوییم ایران به این اقوام نیاز حیاتی دارد بگذارید غرور مردمان ستمدیده ما برگرده وایران مایحتاج بیگانه نباشد
نقل قول کردن
#105 روح الله زند بیرانوند 1401-10-04 13:39
با سلام خدمت مدیریت محترم سایت استعمار با هرفردی کردن عقاید و منش نقشه ای شوم برای عدم اتحاد ایران دارد ودر مقابل هم گذاشتن آنها بدانید که جنگزاهد شیر مردانی از همه طوایف به کمک بیرانوندها آمدند غمخواروبرادر بودند یک نکته را یادآور میشوم وقتی مرجع عالیقدر جهان اسلام به سران عشایر بیرانوند می‌زند که با تمام قوا بر روس‌ها بتازید قصد تعرض به نوامیس رادارند این چه چیزهست به جوش آمده وبیرانوندها روس‌ها را از ایران بیرون می‌کنند چرا قبل لشگر قاجاریه وکل ایلات ایران نتوانستند با نقشه قبلی آلمان‌ها آدم چه چیزش را فدای وطن کند باید در دلها جاودانه شود جز جان این غیرت وشجاعت آن مردان بزرگ هست که ندای لبیک به مرجع جهان تشیع دادند خواهشا ماهمه برادریم ومتعهد به حفظ تمامیت عرضی ایران ما در این زمان نیاز به بارور شدن غرور احساسی وملی خود داریم بنگرید جوانان ما راکمک کنید به باورهای گذشتگانمان ایمان داشته باشند یاحق
نقل قول کردن
#106 محمد باجولوند 1401-11-21 23:09
یه عده بی سواد نظر گذاشتن وحال آدم رو به هم میزنن. علیمردان خان بیرانوند(ره) از ناموس کل لرستان دفاع کرد. این سردار بی مثال الگوی بزرگی از رشادت. درایت. فرمانروایی بودن. روح این شهید بزرگ قرین رحمت.
نقل قول کردن
#107 شمس بیرانوند 1401-12-25 22:37
دورود به سرداران پرافتخار ایل بیرانوند و حسنوند
نقل قول کردن
#108 شهید مهر علی خان 1402-01-26 15:40
با سلام، بزرگان لرستان خاصه شهدای والا مقام مبارزه با استبداد رضا خانی نه باید تک ساحتی دید و قضاوت کرد، همه ما نقاط مثبت یا منفی شخصیتی داریم.
در پاسخ به دوستان مخالف عرض میکنم که لازم است تاریخ را مطالعه کنیم که چه کسانی در جریان جنگ جهانی اول و نبرد گنگاور در مقابل قوای متجاوز خارجی ایستادند و از ناموس ایرانی دفاع نموده اجازه اشغال لرستان و به تبع آن ایران را ندادند!
به گواهی تاریخ مهرعلی خان امیر منظم فردی متدین، مردم دوست و دوستدار توسعه لرستان بود و در هر کجا که به امارت رسید به آبادانی آن مناطق همت گمارد.
متاسفانه جریانات ضد لرستان که ریشه در مناطق خاصی از کشور دارند با زیرکی و چسباندن انگ هایی چون طایفه گرایی یا خان( به معنای زورگو، در حالیکه عمده خوانین لرستان اهل اعتدال و مردم گرایی بودند) سعی در بایکوت مردانی چون مرحوم شهید مهرعلی خان و شهید شیخ علی خان دارند تا مبادا زحمات و خدمات این بزرگان که اگر بیشتر از ستارخان ها نباشد کمتر هم نیست دیده شود...

مردمانی که تاریخ خود را نداند به راحتی قابلیت استثمار شدن را دارند.
نقل قول کردن
#109 ع 1402-01-29 21:57
به نقل از هادی رحیمی:
از سایت یافته انتظار نداشتیم که دم از توسعه و آبادانی لرستان می زند با انتشار این مطلب تهیج انگیز طایفه ای به آسیاب طایفه گرايان واپس گرا آب بریزد،
کجای حرکت خان بیرانوند افتخار آمیز است که طایفه گرايان آن را مایه مباهات خود می دانند، مگر نیروهای اعزامی از سوی حکومت مرکزی بدنبال یکپارچه کردن کشور و نهایتاً توسعه و نوسازی کشور نبودن؟!
امری که سالها بعد آن را محقق کردند. مقاومت سرکرده ی یک ایل در برابر نیروهای مرکزی که همواره بدنبال نگه داشتن اهالی منطقه در فلاکت بوده است، کجایش مایه مباهات و افتخار است؟؟؟

درود
نقل قول کردن
#110 امیر 1402-02-20 03:03
به نقل از رررررر:
شهر خرم آباد رو دو قطبی کردید حسنوند و بیرانوند مابقی طوایف هیچ !
متاسفم در ضمن تقريبا كل هر دو طایفه نامبرده مهاجر میباشند و خرم آبادی نیستند

خرم اباد همه مهاجرن تا صد سال پیش یه روستای هزار نفره بیشتر نبود که فقط سادات توش سکونت داشتن
نقل قول کردن
#111 شهروند 1402-04-18 18:25
اگر ۲۰ هزار تفنگچی داشت که خرم آباد رو فتح میکرد نه اینکه پنهانی بیاید و توسط یک دسته ، دستگیر شود ضمنا اگر اینو هم قبول کنیم پس اون همه تفنگچی هیچکدامشان حرکتی برای نجات دادن شیخه نکردند؟؟؟!!! یافته جان یه دقت بکن که نوشتاری که برات میفرستن آمار تفنگچی و سوار و اینا رو پنجاه برابر برات نفرسته یه کم با حقیقت بخونه و بقول مثل لری پَرو بشه
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا