یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

جمله «ما شیفتگان خدمتیم نه تشنگان قدرت» از عبارات مشهور شهید بهشتی است که طی 34 سال گذشته بسیار شنیده و بر لزوم رعايت آن تأكيد شده است، اما به قول معروف شنيدن كي بود مانند ديدن؟!
نمي‌دانم چرا در استان ما برخي ترجيح مي‌دهند مسوول نباشند و رئيس باشند؛ مردمي نباشند و جدا ازمردم باشند؛ وكيل ملت نباشند و وكيل دولت يا "وكيل‌الدوله‌"باشند؛ اما مي‌دانم آن‌چه از آموزه‌هاي ديني و روش‌هاي درست سياسيون برخي استان‌هاي ديگر برمي‌آيد، لرستان به شيفتگان خدمت احتياج دارد نه تشنگان قدرتخروجي‌اش مانند ادعايي كه در لرستان مي‌شود نيست.
فلسفه پذيرفتن مسووليت و وكيل ملت بودن، نوعي ارزش بوده و داراي اعتباري ماندگار است كه پيش‌نياز خردمندانه توسعه جوامع محسوب مي‌شود. موسم انتخابات كه مي‌شود شهرونداني كه مدت‌ها شهر و ديار خود را فراموش كرده بودند با زادگاه خود آشتي مي‌كنند.
اين طور مواقع است كه برخي گاهي يادشان مي‌افتد كه لر هستند و رگ احساس تكليف آن‌ها كه به دليل دوري از ديار در پايتخت يا شهرهاي ديگر، خوابيده بود، به يك‌باره بيدار مي‌شود و ياد لرستان و محروميت‌هايش مي‌افتند و در ظاهر مي‌خواهند خدمت‌گزار مردم باشند البته فقط در كسوت وكالت نشستن بر روي صندلي‌هاي بهارستان‌!
اگر نبايد پيش‌داوري در خصوص اين قبيل افراد كرد اما اميدوارم نيت آن‌ها واقعا از راه‌يابي به مجلس خدمت به مردم لرستان باشد و اگر هم به مجلس نرفتند، به قول نويسنده يكي از يادداشت‌هاي پايگاه خبري يافته، بدون نماينده شدن هم مي‌توانند به مردم لرستان خدمت كنند و راه‌هاي ديگري نيز بجز نماينده شدن براي خدمت به لرستان وجود دارد. (كليك كنيد)
توصيه‌هاي امام راحل را به كانديداها كه مرور مي‌كردم، ايشان قريب به اين مضمون فرموده بودند كه حتماً نياز نيست براي خدمت‌گزاري وكيل بود.
مشارکت سیاسی و اجتماعي  آن هم به صورت آگاهانه و فعالانه سرمایه‌ي ‏گران‌بهايي است که ضامن بقا و عامل مصونیت هر نظام حکومتی به شمار می‌‏آید‌. مدت مدیدی چنین تصور می‏شد که انتخابات‌، عنصر اساسی در بحث مشارکت سیاسی  است زیرا تنها شکل اقدام سیاسی بود که توده‏های شهروند در آن حق شرکت داشتند‌.
تحقیقات بعدی این دیدگاه را با یک دیدگاه چند بعدی دیگر عوض کرد‌. در دیدگاه جدید، مشارکت شامل شماری از اعمال می‏باشد که «انتخابات» تنها یکی از مصادیق آن است؛ تشکل‏های حزبی‌، فعالیت‏های مانند راه‏پیمایی‌، شرکت در مباحث سیاسی‌، فعالیت آزادانه برای کسب مقام‏های سیاسی نيز از دیگر وجوه مشارکت سیاسی هستند.
در تعریف مشارکت سیاسی گفته شده: «رفتاری است که بر نتایج و تصمیمات حکومتی اثر می‏گذارد و یا قصد تأثیرگذاری دارد.» مایکل راش‌ انواع گوناگون فعالیت‏ها و مشارکت سیاسی را به صورت سلسله مراتب نشان می‌دهد. با این دیدگاه‌، «داشتن مقام سیاسی» بالاترین و «رأی دادن» پایین‏ترین سطح مشارکت سیاسی است.
اينك برخي در لرستان مشاركت سياسي اجتماعي را در بالاترين سطح يا پايين‌ترين سطح مدل پيش گفته مي‌دانند. البته علل متنوعي دارد كه ذكر آن در اين مقال نمي‌گنجد، لذا با توصيه  امام راحل اين مطلب را به پايان مي‌رسانم و اميدوارم برخي كانديداها با نيت خدمت‌گزاري فقط به كسب قدرت سياسي  نينديشند و لرستان محروم را فداي مطامع شخصي خود و اطرافيان‌شان نكرده و در صورت پيروزي در انتخابات، فرداي اعلام نتايج لرستان و لرستاني را تنها نگذارند.
امام خميني (ره) فرمود: «شما وکیل مردمی هستید که همه اسلام را می‌خواهند و همه کشور خودشان را می‌خواهند؛ شما باید برای محمد اكبرياین ملت خدمت کنید، به آن كسي که شما را وکیل کرده است، خدمت بکنید. اگر انحراف پیدا کنید بر خلاف ملت؛ خیانت کرده‌اید به وکالتی که دارید.»
 
ارسال کننده:
محمد  اكبري 
محقق سمن‌ها و فعال جامعه مدني اليگودرز
 
 

دیدگاه‌ها  

#1 شهروند 1394-11-26 09:24
از زمانی که برخی از نخبگان که در راس امور لرستان شدند...آقا شنیدم تو این دو سال اخیر سرمایه گذاران داخلی و خارجی برا سرمایه گذاری در لرستان صف کشیدند... اصلا جا نیست برخی رو هم جواب کردند اکثر مدیران هم مثل سابق ابتدا دنبال جیب خودشان و اطرافیانشان هم نیستند اینه که همه در کمال آرامش برا سرمایه گذاری اومدن ...راستی یه خبر خوش اکثر جوانان و نخبگان هم دارن بر می گردن لرستان... تازه آرزوی اراکی ها هم برا وصل به بزرگرا پل زال هم داره محقق میشه نخبگان کمی صبر کنند و از جاده شازند ازنا تشریف نیارن ... توی جاده به اطرافتون هم توجه کنید روی بیلبورد های کنار جاده چی نوشته آها لرستان بهشت سرمایه گذاران حتما برخی مدیران استان هم کلید دار و صندوقدار بهشت شدند ....
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا