طبق قانون احراز صلاحیتهای نامزدهای انتخاباتی باید توسط مراجع چهارگانه (ثبت احوال، نيروي انتظامي، دادگستري و اطلاعات) صورت گیرد که اگر نامزدی دارای پروندهاي خاص یا مشکلی باشد با استعلام از آنها میتوان به عدم صلاحیت کاندیدا رسید و اگر دارای پرونده یا سوء سابقه در این مراجع نبود، طبق قانون، صلاحیت کلی آنها مورد تایید میباشد.
حال با توجه به روند رسیدگی هیأت نظارت و اعلام اسامی کاندیداهای رد صلاحیت شده نیمی از آنها مورد احراز صلاحیت قرار نگرفتهاند. یعنی به نحوی که ماهیت این افراد به لحاظ دیدگاه بینشی و سیاسی برای هیأتهای نظارت مشخص نگردیده و اساساً شناختی از آنها برای تایید صلاحیت و محرز شدن صلاحیت آنها برای هیأتهای نظارت مبهم میباشد و شناختی درست و مبنایی از فرد مذکور ندارند. پس بنابراین فاقد صلاحیت نمایندگی مجلس میباشند.
آنچه که مشخص و قابل تامل میباشد صلاحیت فرد احراز نمیشود مگر عدم صلاحیت افراد احراز گردد؛ یعنی شخص فاقد ویژگیها و مشخصاتی که قانون برای آن مشخص نموده است.
همچنین آنچه که در آمیزههای دین و اخلاق وجود دارد تا وقتی که احراز نشده که فردی غیر صالح است، حق نداریم شرعاً و عرفاً وی را غیرصالح بدانیم و فقط عدم صلاحیت افراد قابل احراز میباشد به نحوی که بعضی از کاندیداها از طرف هیأتهای نظارت به عدم التزام عملی به مبانی دینی رد صلاحیت شدهاند.
وقتي فردی به خداوند اعتقاد دارد و ایمان و اعتقاد وی به خدا در دل او جاری است با چه مکانیزمی میتوان اعتقاد و باور او را احراز کرد؟ طبق دین اسلام کسی که شهادتین را به جا میآورد مسلمان بوده و در باور و ایمان او نمیتوان کوچکترین شک و شبههای و ایرادی وارد کرد و او را مصداق عدم احراز صلاحیت معرفی کرد.
وظیفه نهادهای مذکور نیست که به دنبال صلاحیتهای فردی شخص باشند و اور را زیر ذرهبین گذاشته و از طریق افراد محلی بخواهند در مورد شخصی به تحقیق و تفحص بپردازند که مغایرت با اصل 23 قانون اساسی دارد که مصداق تجسس و تفتیش عقاید خواهد بود و حتی امکان اعمال نظر شخصی و جناحی در آن مرتبط میباشد که حتی در گفتههای سخنگوی محترم شورای نگهبان در مصاحبه با روزنامه اعتماد (14 دی 94) از احتمال حب و بغض در تایید صلاحیت کاندیداها توسط معتمدین محلی هیأتهای نظارت سخن به میان آوردند.
پس بنابراین با توجه به حجم رد صلاحیت شدگان که بعضا افراد بسیاری با "عدم احراز صلاحیت" مواجه گشته و فرصت بازنگری در مورد آنها وجود دارد، شورای نگهبان میتواند در زمان باقيمانده كه نسبت به فرصت بررسي اوليه بيشتر است، با سعه صدر و شنیدن اظهارات و مصاحبه با اشخاص در عدم تعیین صلاحیت آنها تجدید نظر کرده و حقوق اجتماعی و سیاسی آنها را شرايطش را دارند مورد تایید قرار دهند تا شاهد انتخاباتی با مشارکت بالا در کشور باشیم.
امین روشنپور
کارشناس ارشد جامعهشناسی
دیدگاهها
فراموش نکنیم دوره گذشته خرم اباد 28 نفر احراز صلاحیت شدند . . .
مردم آگاه باشند یک طیف سیاسی به دنبال مظلوم نمایی بوده و همه کاندیدا های مورد دار خود را وارد صحنه کرد و خود از رد صلاحیت انها خبر داشت . بدانید که کاندیدهاهایی هم که سابقه زندان داشتند وارد صحنه شدند در همین خرم اباد . . .
این اختیارات را برای شورای نگهبان قانون اساسی و قانون انتخابات مشخص کرده و نمی شود با استناد به یک ماده از قانون کل عملکرد قانونی شورای نگهبان را که متشکل از 6 فقیه و 6 حقوقدان است زیرسوال برد و یا درموضع ارشاد آنها برآمد.
شایسته است نویسنده محترم نگاهی به قانون انتخابات و شرایط داوطلبان انتخابات داشته باشند.
با احترام نسبت به همه نامزدها محترم
بعرض میرساند واقعا تحقیق و انتخاب دو نفر از بین ۵۰ نفر کار دشواری است البته اور بخواهیم درست و دور از تعصب باندی و طایفه ای رای بدهیم
تقاضامندیم برخی نامزدها انصراف دهند تا امکان انتخاب راحتر باشد
بررسيها نشان ميدهد بهرغم مظلومنمايي اصلاحطلبان، حدود ۶۰۳ نفر از كانديداهاي اختصاصي آنان تأييد شده است. همچنين از كل تأييدشدگان هزار و ۹۲۲ نفر مستقل هستند كه به تعبير زيباكلام گرايش اكثر آنان اصلاحطلبي است، حال اگر ۴۰ درصد مستقلها نيز اصلاحطلب باشند، ۷۶۸ نفر نيز بايد به عدد قبلي ۶۰۳ نفر اضافه شود كه روي هم رفته اصلاحطلبان هزار و ۳۷۱ كانديدا در صحنه انتخابات دارند.
نویسنده محترم آنهم با مدرک کارشناسی ارشد براین باوراست که احراز صلاحیت ها توسط مراجع چهارگانه انجام می گیرد. درحالی که استعلام از مراجع چهارگانه فقط یکی از راه هائی است که شورای نگهبان برای تعیین صلاحیت افراد از آن استفاده می کند.
بعضی حتی شجاعت ندارند خط و مش خود را عنوان کنند در سخنرانیهای محفلی یک بسم الله و یا نام ولایت و رهبری را نمی اورند ولی در خفا و درنزد شورای نگهبان خود را ولایت مدار و سرباز ولایت می نامند
مگر به دست اوردن چند رای چقدر ارزش دارد
ولی بر عکس کسانی مانند دکتر ویسکرمی و مهندس ملکی راد با شهامت اعلام می کند من سرباز ولایت و خط ومشم نیز مشخص است
جلساتش را با ذکر احادیث و منابع قرانی ختم می کند .
بحث بنده مربوط به عدم احراز صلاحیت شدگان است یعنی شخص یاصلاحیت دارد یا ندارد وتاانتخابات مجلس ششم مقوله ای به نام عدم احراز وجود نداشته و باتوجه به گستردگی هیاتهای نظارت به لحاظ نیرو وتشکیلات قطعا شناخت افراد برای این هیات هامشخصا باید میسر گردد. چون که عدم احراز یعنی شخص هیچ مشکل قضایی وصلاحیتی ندارد..
عدم احراز به معنی این نیست که کاندیدا هیچ مشکلی نداشته بلکه بدان معنی است که درمدت تعین شده برای بررسی صلاحیت ها، هیأت های نظارت نتوانستند ویژگی های ادعا شده داوطلب و شرایط مورد نیاز یک نماینده مجلس را در داوطلب کشف و احراز کنند، یعنی حائز شرایط بودن یا نبودن این داوطلب برای هیأت نظارت محرز نشده است.
اگر شما از جایگاه خودتان اطمینان داری چرا از حضور رقیب وحشت داری؟؟
بحث بنده مربوط به عدم احراز صلاحیت شدگان است یعنی شخص یاصلاحیت دارد یا ندارد وتاانتخابات مجلس ششم مقوله ای به نام عدم احراز وجود نداشته و باتوجه به گستردگی هیاتهای نظارت به لحاظ نیرو وتشکیلات قطعا شناخت افراد برای این هیات هامشخصا باید میسر گردد. چون که عدم احراز یعنی شخص هیچ مشکل قضایی وصلاحیتی ندارد.. sghl
سلام عزیزم احراز نیاز به اثبات و حصول یقین دارد و این مصرح قانون است ...برخی ماهیت سیاسی و اعتقادیشان معلوم نیست و باید ثابت شود که اعتقاد دارند ....ایا حضرتعالی تمام اقوام و دوستان و همسایگانت برایت قابل احراز هستند // چگونه توقع داریم شورای نگهبان توان احراز همه 12000 نفر نامزد را داشته باشد
شخصی که خودرابه عنوان کاندیدامعرفی می کندبایدصلاحیت خودرااثبات کند
عدم احرازیعنی عدم اثبات ازطرف کاندیدا ضعف از شورای نگهبان نیست
برادرعزیزاین مطلبی روهم که شمامی فرمایید مبنی براینکه شخصی که عدم احرازنشدبه معنای صلاحیت اوست غیرمنطقی است چراکه نظارت استصوابی به معنای رسیدن شورای نگهبان به صلاحیت فرداست
پس اگرشورای نگهبان نتوانست صلاحیت شخص راتایید کند خودبه خودشخص رد صلاحیت می شود