یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

در روز هواي پاك‌، شهروندي با تعجب مي‌پرسيد: مگر لرستان هم هوايش آلوده است؟!
29 دي‌ماه در تقويم كشور روز ملي هواي پاك نام نهاده شد. اين مناسبت محيط زيستي از جمله مناسبت‌هاي ملي كشور است، گر چه علت نام‌گذاري چنين روزي مربوط به آلودگي هواي كلان‌شهرها در سال 1374 بوده، اما امروزه موضوع آلودگي هوا محدود به آلاينده‌هاي لرستان؛ معبر يا كانون آلودگي هوا؟!فسيلي شهرهاي بزرگ نيست و ريزگردها هواي پاك شهرهاي كوچك و بزرگ را آلوده نموده‌اند و علت آلودگي هواي بسط و توسعه يافته آلودگي ذرات كم‌تر از 5 ميكرون سلامت انسان را به مخاطره انداخته است‌.
بروز مسائل وپديده‌هاي زيستي جديد، هم اجتناب‌ناپذير است و هم پيش‌بيني و پيش‌گيري‌پذير. لذا علاج واقعه را قبل از وقوع بايد كرد نه بعد از وقوع!
لرستان چندسالي است كه ميزبان و معبر ريزگردها است‌. كارشناسان معتقدند اگر برنامه جامع و موثري در بررسي كانون‌هاي توليد ريزگرد كه با خشكيدگي جنگل‌ها‌ي بلوط در پيوند است تدوين و اجرا نشود، لرستان خاستگاه كانون‌هاي ريزگرد خواهد شد.
 آري! لرستان هم با همه جنگل‌‌هايش، هواي آلوده خواهد داشت. جنگل‌ها كه ممد حيات هواي پاك بايد باشند منشاء هواي ناپاك در سرزمين پاك خواهند شد. آلودگي هواي ناشي از ريزگردها در لرستان طي ساليان گذشته از رقم 6 تا 21 برابر حد مجاز و يك‌سوم روزهاي سال هم گذشته است‌! لذا مي‌طلبد متوليان امور بيايند يك‌بار براي هميشه از بوركراسي و سندسازي در اطاق‌هاي بالادستي پايين بيايند، آن‌قدر پايين كه مردم و اكوسيستم‌ها را ببينند، نظرات جوامع ميداني را هم بشنوند و از مشاركت پايين‌دست هم بهره ببرند تا برنامه و اجراي آن موثر افتد. امري كه ديگران مكرراً آن را نوشته و به متوليان محيط زيست متذكر شده‌اند هر چند بعيد مي‌دانيم نوع نگاه‌ها زميني‌تر شود و هواي تنفس‌مان هوايي‌تر!
برخي اظهارات مسئولين در خبرگزاري‌ها از سال 1389 تا كنون در پي مي‌آيد كه قضاوت در مورد ان را به با شما خوانندگان محترم واگذار مي‌كنيم:
1- استاندار لرستان با اشاره به اين که در بحث ريزگردها چند سال است که استان لرستان گريبان‌گير اين مشکل است، اظهار کرد: بايد مديران به دنبال راه‌کاري براي مقابله با اين مهمان خوانده باشند.
"هوشنگ بازوند" با بيان اين که اگر نتوانيم راه‌کاري را براي مقابله با اين ريزگردها پيشنهاد کنيم گر چه ما توليد ريزگرد نداريم و ميزبان هستيم اما ممکن است در آينده‌اي نزديک تبديل به کانون ريزگردها شويم. (اسفند 93)
2- در سند جامع مقابله با ريزگردها حدود 860 ميليارد ريال مبلغ توسط دستگاه‌هاي اجرايي استان در نظر گرفته شده است، برنامه سند جامع دو سال طول مي‌كشد تا اجرايي شود. (ارديبهشت 94 استاندار لرستان)
 3- به گزارش فارس، مدير كل محيط زيست لرستان اظهار داشت: در حال حاضر ميزان آلودگي هوا بر اثر ريزگردها در لرستان بيش از 850 ميكروگرم در متر مكعب است كه بيش از 66.5 برابر حد مجاز است.
"محمدحسين بازگير" بيان كرد: حد مجاز آلودگي هوا در لرستان 150 ميكروگرم در متر مكعب بوده كه اين رقم در حال حاضر به 850 ميكروگرم در مترمكعب رسيده است.
وي افزود: در سال گذشته بيش از 100 روز آلوده در لرستان بر اثر اين ريزگردها داشته‌ايم. (ارديبهشت 89)
 
ارسال کننده: محمد  اكبري
فعال محيط زيست/ اليگودرز
 

دیدگاه‌ها  

#1 حمید ت 1394-10-29 16:48
امسال تعداد روزهای الوده بر اثر ریز گردها از نود روز به شصت روز کاهش پیدا کرده است پس الودگی هوا کمتر شده .. درضمن در این امار که شما اشاره میکنید به نحوی نوشته شده است که انگار در تمامی روزهای سال هوا الوده می باشد ... پارسال که خرم اباد رو هشتمین شهر الوده جهان معرفی کردن علتش این بود که ملاک و شاخص رو بدترین و الوده ترین روز سال قرار داده بودند و نزدیک بود این چهارتا توریست رو هم بخاطر اعلام این امار از دست بدهیم..
هوای لرستان بهترین هوای کشور است حالا اگر چند روز هم در سال بخاطر ریزگردها الوده میشود نباید مسئله رو انچنان بزرگ کرد که به اقتصاد و توریسم منطقه ضربه بخورد
نا گفته نماند توسعه جنگل کاری و افزایش سرانه فضای سبز میتواند نقش موثری در مهار ریزگردها داشته باشد
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا