یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

"سوختگی" درد کشورهای فقیر است، کشورهایی که برای ایمن‌سازی ساختمان‌ها، محیط کار و خانه‌ها آیین‌نامه‌ای ندارند یا در صورت نصویب آن اقدامی انجام نمی‌دهند.
آمارها از سوختن سالانه 150 هزار نفر در کشور خبر می‌دهند که 3 هزار نفر آن‌ها فوت می‌کنند و تعداد زیادی از آن‌ها نیز معلول می‌شوند.
بیمارستان سوانح سوختگی لرستان؛ فرصتی که برای همیشه سوخته می‌شودبرای محاسبه جبران خسارت‌های مادی و معنوی این حوادث نیز باید آمار را ضرب در تعداد اعضای خانواده این بیماران کرد، چرا که زندگی آن‌ها نیز تحت تاثیر این اتفاق قرار می‌گیرد.
از طرفی، باید گفت که متاسفانه اسید و سایر مواد شیمیایی به راحتی و با قیمتی ارزان در بازار سیاه در دسترس مردم قرار می‌گیرد و هیچ نظارتی بر خرید و فروش آن‌ها نمی‌شود  و همچنین نکات ایمنی و فنی هنگام کار و ساختمان‌سازی رعایت نمی‌شود و در نتیجه سوختگی با میل‌گرد و سیم‌های برق بدون روکش تبدیل به پای ثابت لیست مراجعه به بیمارستان‌ها شده است.
علاوه بر این، خودسوزی را هم به این فرایند بایستی اضافه کرد که در استان‌های غربی بیش‌تر نمود پیدا می‌کند.
با توجه به آمار ذکر شده در کشور فقط 864 تخت سوخنگی داریم که مربوط به تهران و استان‌های برخوردار می باشد و در استان لرستان به طور تخصصی بیمارستان سوانح سوختگی وجود نداشته و عملا بیمارستان‌های عمومی این نقش را ایفا می‌کنند که گاه صدمات جبران‌ناپذیری متوجه بیمار می‌شود.
در استان‌های غربی تلاش برای ایجاد بیمارستان سوانح سوختگی در کرمانشاه و همدان از چند سال گذشته شروع شده  که ثمره آن ایجاد دو بیمارستان بزرگ در این شهرها بوده است. حتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام هم دست به کار ساخت بیمارستان سوختگی شده ولی در استان لرستان هنوز خبری نیست‌!
بیماران سوانح سوختگی در لرستان آواره استان‌هایی می‌شوند که نه تنها دردی از آلام خود نمی‌کاهند بلکه اطرافیان خود را هم در شهر و دیار غربت محزون می‌نمایند!
اگر بیماران سوختگی به موقع به بیمارستان اعزام نشوند شاید دیگر فرصتی برای التیام بدن‌های سوخته خود نیابند و سال‌ها بر این فرصت از دست رفته اندوه خود و اطرافیان‌شان را نظاره‌گر باشند.
طي 6 ماه اول امسال لرستان 24 نفر بر اثر سوختگی فوت نمودند و آمار معلولان سوختگی نیز چندین برابر فوت شدگان است که بیش‌تر آنان را زنان تشکیل می‌دهند.
سال گذشته یکی از مسئولان استان اصفهان از اعزام اهالی استان لرستان به خاطر بالارفتن آمار مصدومان سوختگی در اصفهان انتقاد کرد و افزایش این آمار را متوجه لرستان دانسته و خواستار توجه متولیان دانشگاه علوم پزشکی لرستان به این مسأله شده بود.
نماینده ولی فقیه در استان هم در آبان‌ماه امسال بر لزوم ساخت  بیمارستان سوانح سوختگی در لرستان تاکید نمود و ورود مجمع خیرین سلامت در این امر را خواستار شده بود. امام جمعه‌ای که شاید در سایه  بینش درخور تحسین و به روز ایشان غبار محرومیت از چهره لرستان برداشته شود.
آری قصه غم‌انگیز دردهای لرستان بر پیکره رنجور آن همچنان سنگینی می‌کند. استانی که حضور حداکثری شرکت‌کنندگان در انتخابات همواره سکوی پرتابی برای مسئولین محلی و نمايندگان مجلس بوده است. آنانی که با رأي لرستانی‌ها در انتخابات، مراتب اعتلای منصبی را یک شبه طی می‌کنند بدانند که آخرتی هم هست و مردم این دیار سر راه‌شان را خواهند گرفت.
آن‌چه در پایان این یادداشت بایستی بیان شود نبود عزمی برای پایان این محرومیت و همچنین فقر مطالبه‌گری که سال‌ها گریبان‌گیر مردم ميرحسين شيخي‌بهارونداین استان شده است.
اميدواريم با انتشار مطالبي از اين دست، مسئوليني كه از اهميت چنين معضلي تا كنون غافل بوده‌اند، گام‌هاي اساسي بردارند بلكه دعاي خير مردم و صواب اين كار بدرقه آينده و آخرت‌ آنان گردد.
 
 میرحسین  شیخی‌بهاروند
کارشناس ارشد روابط بین‌الملل
 
 

دیدگاه‌ها  

#1 حمید ت 1394-10-07 22:47
شاید مطلبی که میگم زیاد ربطی به مقاله نویسنده محترم اقای بهاروند نداشته باشه ولی بهتره که بیان شود چونکه در سالهای اخیر شهرستان خرم اباد صاحب صدها ساختمان مرتفع گردیده و بزودی صاحب ساختمانهای سی طبقه خواهد شد ولی متاسفانه اتش نشانی فاقد تجهیزات اطفای حریق و نجات در ارتفاع بالا می باشد.
اگر از همین الان بفکر نباشیم و خدای ناکرده اتش سوزی در اینگونه از برجها رخ بدهد اون موقع ممکنه که تلفات جانی و مالی بسیاری متحمل شویم.حادثه خبر نمی دهد ...پس امروز باید به فکر باشیم
نقل قول کردن
#2 رامین 1394-10-08 03:12
واقعا جای تاسف که علوم پزشکی در این زمینه اینقدر ضعیف عمل می کنه مگر جمعیت استان لرستان با جمعیت کرمانشاه برابر نیست پس چرا ما این همه در همه ی زمینه ها از این استان عقب باشیم
واقعا تا کی مسولین می خواهند بی خیال توسعه در این زمینه باشند و به کمتر اواره شدن مردم ما در شهرهای غریب کمک کنند ما در حوزه ی بهداشت و درمان خیلی عقب مانده هستیم
مرکز استان جای تاسف و شرمساری دارد که فاقد یک بیمارستان سوانح و سوختگی می باشد و باید هر چه زودتر در خرم اباد یک بیمارستان ساخته شود.
نقل قول کردن
#3 لرستانی 1394-10-08 10:58
واقعا بیمارستان سوانح سوختگی نیاز خرم اباده که مردم استانمون به استانهای اطراف نرن و جونشون نجات پیدا کنه.چون خطوط لوله نفت و گاز و وجود صنایع بزرگی مانند پتروشیمی و فولاد میطلبه این بیمارستان ایجاد بشه
نقل قول کردن
#4 یک خرم ابادی عاشق لرستان 1394-10-09 18:38
کاش هرچه زودتر این بیمارستان در جنوب خرم اباد ساخته بشه
نقل قول کردن
#5 گمنام 1394-10-10 10:26
کاش به جای بیمارستان های ناقص و در هم ریخته

هر بخشی یک بیمارستان داشت

بیمارستان پوست و مو و سوختگی .......
بیمارستان داخلی ... بیمارستان سوانح و تصادف
...............


نه همه رو بیارن بیمارستان عشایر

بهترین و شریف ترین پرسنل بیمارستان عشایر داره با کارمندان با تجربه
............... ..

بدترین بیمارستان هم شهید رحیمی که اصلا به بیمار توجهی ندارند
............... ..

بیمارستان قلب هم باز بهتره از شهید رحیمی
نقل قول کردن
#6 ایراندوست 1394-10-15 17:53
انشاء الله به یاری خدا این بیمارستان را به همت خیرین در بروجرد بزودی خواهیم ساخت تا مردم استان نگران نبود این بیمارستان در استان نباشند.
طرح احداث 14 بیمارستان به نیت 14 معصوم در بروجرد
نقل قول کردن
#7 ولی زمانپور 1400-01-22 10:42
سلام خرم آباد به یک بیمارستان سوانح سوختگی لازم دارد با پزشک خوب بیمارستان امام موسی کاظم اصفهان ۷۰ در بیماران از لرستان همراهان سرگردان بدبدخت ۰۹۱۹۶۴۴۶۷۵۴
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا