یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

ماه­‌های منتهی به زمان برگزاری انتخاب مجلس شورای اسلامی، تازه یادمان می­‌افتد که اكثر نمایندگان ادوار گذشته‌ی استان در خانه‌ی ملت، خواسته­‌های ما را جامه‌ی عمل نپوشانده­‌اند!
تازه متوجه می­‌شویم نه ‌تنها هیچ اقدامی در جهت توسعه و اعتلای حوزه‌ی انتخابیه‌ی خود انجام نداده‌اند، بلکه از پس وعده و وعیدهای دوران کاندیداتوری خودشان ­هم بر نیامده‌­اند. در این زمان است که مطالبه­‌گر خواسته‌­هایی می­‌شویم که پایه و اساس آن را با "منفعت شخصی و سیاسی" بنا کرده‌ایم.
درست زماني كه از پی‌گیری "مطالبات شخصی" نزد نمایندگان نا‌امید می­‌شویم، بر شیپور "تخریب" که آن ­را "انتقاد" ناميده؛ می­‌دمیم و دایعه­‌ی کم­‌کاری نمایندگان را سر می­‌دهیم! تازه متوجه می­‌شویم که باید مطالبات جمعی و عوامل توسعه نیافتگی استان و شهرمان را از نمایندگان پیشین طلب کنیم. چنین مواقعی­ است که با ذوق و شوق فراوان و بیان نظرات "به ظاهر کارشناسانه"، چنان از برنامه­‌های کاندیداي مورد علاقه­‌مان دم می­‌زنیم و کاندید رقیب را، "تخریب" که چه عرض کنم؛ "محو" می­‌کنیم، گویا؛ نه "حق­‌الناسی­" در میان است و نه روز حسابی.
از سوی دیگر، توسعه‌ی استان و شهر و دیارمان را در گرو حضور "نمایندگان مورد علاقه‌­مان" در مجلس شورای اسلامی می­‌بینیم و با بزرگ‌نمایی و مبالغه، چنان آن­‌ها را همراهی می­‌کنیم که گویا قرار است به بهارستان بروند تا معجزه کنند!
سوزنی به ما و جوال‌دوزی به نمایندگان لرستان/ خواسته¬های شخصی، تبدیل به معیار انتخاب¬ شده
اكثر ما با شرح وظایف وكلاي‌مان در خانه‌ی ملت آشنا هستیم و خوب می­‌دانیم یک نماینده‌ی مجلس، مسئول آسفالت کوچه و خیابان‌های شهر و ساخت پل­ و زیرگذر و ... نیست، بلکه وظیفه‌ی اصلی نمايندگان، وضع قوانین گوناگون مورد نیاز کشور، تهیه، تعدیل و تصویب آن­‌هاست.
نکته‌ی قابل تأمل، معیار انتخاب از بين کاندیداهاست، انتخابی که "شهرت" و سر زبان افتادن برخی از کاندیداها جایگزین شایسته‌سالاری و گزينش فرد اصلح می­شود که در این بین، عدم توجه به تخصص و تحقیق لازم از سوی مردم و نحوه‌ی تبلیغات سنتی کاندیداهای توانمند، و از طرف دیگر، ديدگاه ما در انتخاب كانديدايي كه احتمال دارد درخواست شخصي ما نظير استخدام فرزندمان را بهتر اجابت كند، سبب می­‌شود سناریوی نحوه‌ی انتخاب، گاه‌گاهی تکرار شود. 
در این‌که مطالبه‌­گری شهروندان لازمه‌ی دست‌یابی به جامعه‌ای دانا­ است شکی نیست؛ مطالبه‌­گری و انتقاد ضمن پویایی جامعه، احساس مسئولیت و پاسخ‌گو بودن مسئولان را در قبال خواسته­‌ها و مطالبات افراد جامعه، دوچندان خواهد کرد.
اگر خواسته­‌هایمان رنگ و بوی "منفعت‌طلبی" به خود نگیرد و با شناختی دقیق و بهتر از اوضاع "سیاسی، اجتماعی، فرهنگی" جامعه‌ی خود، مبنای مطالبه‌گری ‌ما توسعه‌ی همه­‌جانبه‌ی شهر و دیارمان باشد، آن ­زمان به جرأت می­‌توان گفت بیان نظرات‌ "انتقاد" است و نه "تخریب"!
با این اوصاف، بارها شاهد بوده‌­ایم که برخی از کاندیداها برای کسب آراء مردم، وعده­‌هایی می­‌دهند که نه قابلیت اجرا شدن دارد و نه به ذائقه‌ی ما خوش می­‌آید، بلکه فقط به‌عنوان یک رسم مطرود، آن ­را پیش گرفته­‌اند که از کوران رقابت عقب نمانند.
همه‌ی ما از شرکت کاندیداها در مراسم ختم و مجالس عروسی و گرفتن "عکس سلفی" با نیازمندان و انجام کارهایی از این قبیل که صرفاً جنبه‌ی تبلیغاتی دارند، به ستوه آمده‌­ایم! گلایه­‌هایی که یا روی کاغذ "بدین شکل" نگاشته می­‌شوند یا در مباحث گوناگون، در فضای مجازی و محافل مختلف، آن‌را بیان می‌کنیم، اما وقتی وارد میدان عمل می­‌شویم، با تعصبات بیش از حد قومی، قبیله‌­ای، حزبی و ... ادامه‌دهنده‌ی راهی می­‌شویم که خود مخالف آن هستیم! 
باید پذیرفت نحوه‌ی تبلیغات و دادن وعده و وعید­های انتخاباتی کاندیداها، بر اساس مطالبات و خواسته‌­های ما صورت می‌پذیرد. تغییر نگرش ما برای برهم زدن این سنت نامیمون نیاز اصلی این دوره از انتخابات است.
زمان آن فرا رسیده که با مطالبه­‌گری و درخواست­‌های منطقی، انتظارات و توقعات خود را به رخ بکشیم و یک‌­صدا اعتلا و توسعه‌ی دیارمان را مطالبه کنیم. با نگاهی دقیق به وعده‌­های انتخاباتی دوره­‌های گذشته و انتظارات ما از نمایندگان در می‌یابیم "منافع شخصی" را بر "منافع عمومی" ترجیح داده­‌ایم و در نهایت، عده‌ی قلیلی از طرفداران به خواسته‌­های‌شان رسیده‌­اند.
 
همان‌طور که در ادوار گذشته هم شاهد بودیم، اگر هر کاندیدا در خرم­‌آباد باید بیش از 50 هزار رای داشته باشد، مي‌تواند به‌عنوان نماینده‌ی مردم وارد مجلس شود. این در حالی است که بسياري از رای‌دهندگان، از کاندیدای منتخب‌شان درخواست­‌های شخصی دارند و همین عامل سبب می­‌شود که یک نماینده‌ی مجلس به محض ورودش به بهارستان با هزاران درخواست و انتظار ریز و درشت مواجه شود. در چنین حالتی­ است که سیل درخواست­‌ها و مطالبات شخصی جاری می­‌شود و اکثر قریب به اتفاق مراجعه­‌کنندگان با جواب منفی و یا وعده­‌های سر خرمن از سوی برخي نمایندگان روبه­‌رو می­شوند. انتظاراتی که چنان زیاد است که می‌­تواند هر نماینده‌ی فعال و قدرتمندی را از وظایف قانونی باز دارد.    
یقیناً یک نماینده، نه طي 4 سال حضورش در بهارستان، بلکه در طی 40 سال هم نمی­‌تواند انتظارات موکلانش را برآورده سازد که یکی از دلایل عدم رای اعتماد مجدد مردم به نمایندگان ادوار گذشته همین "سهم‌خواهی­‌ها" است.
بايد متذكر شد هدف نگارنده‌ي مطلب از ذكر چند سطر اخير، حمایت از عملکرد نمایندگان دوره­‌های گذشته و حال نیست، بلکه نقد نحوه‌ی انتخاب و انتظارات و خواسته‌­هایی­ است که  مردم از نمایندگان دارند. "خواسته­‌های شخصی" که رفته رفته تبدیل به معیاری برای انتخاب‌های‌مان شده‌اند.
زمان آن رسیده که خواسته‌­هایمان را غربال کرده و با نگاهی منطقی و به‌دور از هرگونه احساس عمل کنیم.
هر چقدر مطالبات‌مان جمعی باشد، عیار کاندیداها بیش‌تر عیان می­‌شود و  زمینه‌ی حضور شخصیت‌­های فرهیخته بیش‌تر فراهم می­‌گردد. اما عکس این قضیه: هر چقدر مبنای مطالبات و خواسته­‌های‌مان "شخصی" باشد، فرهیختگان و افراد توانمند در این عرصه، حضور کم‌رنگ‌تری خواهند داشت و به‌ناچار اشخاص ضعیف و ناکارآمد روانه‌ی بهارستان خواهند شد كه به جاي منافع عمومي قول برآوردن مطالبات شخصي اطرافيان را مي‌دهند.
فراموش نکنیم سهم استان‌­ها از ثروت ملی در گروی انتخاب نمایندگان قوی و با برنامه است، زیرا تولید ثروت، تابع قدرت است و به طبع در استان­‌هایی که از دولت و مجلس نمایندگان مقتدری حضور داشته باشند، از آن بهره‌ی بیش‌تری خواهند برد.
نیک می­‌دانیم قدرت نفوذ نمایندگان در کمیسیون‌­های مختلف مجلس و نقش‌آفرینی آنان در این مهم و ملزم کردن دولت‌ها به اجرای مصوبات استانی، زمینه‌ساز رشد و توسعه خواهد شد. پس لازم است برای تحقق بخشیدن به این خواسته، افرادی را روانه‌ی "خانه ملت" کنیم که از قدرت سیاسی و توان مدیریتی کافی برخوردار باشند.
 از طرفی، احساس مسئولیت نمایندگان در قبال حوزه‌ی انتخابیه و اجرایی کردن برنامه­‌ها و شعار­های تبلیغاتی خود که به پشتوانه‌ی آن­، امين جعفرينشستن بر کرسی سبز بهارستان را تجربه کرده­‌اند، مطالبه‌ی جدی و خواسته‌ی به حق موکلان آن­‌هاست.
اکنون زمان آن رسیده که بر اساس معیار­های علمی و منطقی و با داشتن روحیه‌ی پرسش‌گر و انتقادی، نماینده‌ی اصلح را انتخاب کنیم و مهم‌تر از آن، با داشتن مطالبات جمعی، آنان را در اجرای وظایف‌شان همراهی نماييم.
 
امین جعفری
 
* این مطلب در صفحه 8 شماره نخست هفته‌­نامه "فرین" مورخ 23 آذرماه 94 منتشر شده است.

دیدگاه‌ها  

#1 حمید ت 1394-09-26 11:00
اقای جعفری نوشته های شما کامل و بی نقص بود هر چی که لازم بود برای انتخاب اصلح توضیح داده اید ..امیدوارم به چنان سطح رشد و بالندگی برسیم که منافع جمعی رو به منافع شخصی ترجیح بدهیم و بر همین اساس رای خود را در صندق بیندازیم...
نقل قول کردن
#2 خرم ابادی 1394-09-26 18:22
ای کاش فیلتر شورای محترم نگهبان مواظب کسانی باشد که از هر طریقی دنبال رای جمع کردن هستند استفاده از الفاظ لات منشانه و ادعای دوستی و رفاقت با قاچاقچیان شیشه و کراک و... چرا می بایست این افراد به خود جرات کاندید شدن بدهند کاندید شدن در مجلسی که به فرموده امام راحل عصاره فضیلتهایس یک ملت است . همه هوشیار باشند افراد صالح و دلسوز واقعی مردم به مجلس راه یابند .
نقل قول کردن
#3 آرتا 1394-09-26 20:36
با سلام . جناب جعفری شما چرا هیچ اشاره ای به هزینه های میلیاردی بعضی کاندیداها نداشتید ؟ آیا نباید مرجعی نظارت داشته باشد ؟ کسی که میلیاردی هزینه میکند قطعا هنگام نماینگی به دنبال جبرانش خواهد بود.نمی دانم چرا ؟؟؟؟؟؟؟ مردم فهیم ما توجهی به این مورد ندارند ویا چرا عملکرد بعضی نمایندگان ادوار را در نظر نمی گیرند .چه کسی آرزوی پتروشیمی را برای خرم آباد جامه عمل پوشید؟و راهآهن؟ووووووو ؟؟؟؟؟؟؟
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا