یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

مرحوم محدث نوری (صاحب مستدرک الوسایل) حکایتی می‌کند که بسیار تاثرآور است. در این حکایت آورده است که مردی رفت نزد مرحوم صاحب مقامع (مرحوم آقا محمد‌علی پسر مرحوم وحید بهبهانی که هر دو مردان بزرگی بوده‌اند) گفت: دیشب خواب وحشتناکی دیدم.
پرسید چه خوابی دیدی؟
گفت: خواب دیدم با این دندان‌های خودم گوشت‌های بدن امام حسین(ع) را دارم می‌کَنَم!
این مرد عالم لرزید، سرش را پایین انداخت، مدتی فکر کرد گفت: شاید تو مرثیه‌خوان هستی؟
 گفت: بله.
فرمود: بعد از این یا اساساَ مرثیه‌خوانی را ترک کن و یا از کتاب‌های معتبر نقل کن. تو با این دروغ‌هایت گوشت بدن امام حسین(ع) را با دندان‌های خودت می‌کَنی! این لطف خدا بود که در این رویا به تو نشان بدهد.
تردیدی نیست که مداحان و مرثیه‌خوانان شأن و جایگاهی والا و ممتاز دارند اما این حکایت نیز حقیقتا یک درس عبرت‌آموز برای همه است. همگان باید بدانند که آستان مقدس اهل بیت به ویژه امام حسین (ع) جای سهل‌انگاری و سستی نیست. لذا تمام افرادی که دست‌اندرکار برگزاری مراسم ولادت و شهادت معصومین (ع) هستند باید دقت تمام و کمال را به خرج داده تا خدای ناکرده به شعایر الهی خدشه ای وارد نشود.
در این مقاله برآنیم که به برخی آسیب‌هایی که متوجه مداحان محترم هستند را بررسی کرده و مطالبی چند را یادآوری نماییم.
مطالب دروغ و خرافات: (چند مورد را به عنوان نمونه دکر می‌کنیم)
الف) کَس نونه کربلا داوَته یا چَمره ... که اشاره به  دامادی قاسم (ع) یا دامادی علی‌اکبر (ع) دارد! بر همگان روشن است که چنین مطالبی دروغی بیش نیستند.
ب) او می‌دوید و من می‌دویدم ... او سوی مقتل، من سوی قاتل ... او می‌نشست و من می‌نشستم ... او روی سینه، من در مقابل ...؛ از حرم از چه برون آمدی ای خواهر من! که اشاره به دویدن حضرت زینب (س) به سمت مقتل دارد! چنین مطلبی در مقاتل معتبر یافت نشده است.
ج) مهلاً مهلا ... یابن زهرا... حکایت مهلاً مهلا و بوسه در زیر گلوی امام حسین(ع) به هنگام وداع آخرینش نه در مقاتل معتبر و نه در کتب تاریخی چنین وصیتی دیده نشده است.
د) خدا داند که من طاقت ندارم ... علی را بر خیمه رسانم ... چنین جمله ای ابدا از اباعبدالله (ع) صادر نشده است. امام حسین (ع)  تنها خطاب به جوانان بنی‌هاشم فرمودند که بدن علی‌اکبر (ع) را به خیمه منتقل کنند که البته دلیل ایشان ناتوانی جسمی نبود چرا که امام فقط یک بار فرمودند که پشتم شکسته شد آن هم به هنگام شهادت حضرت عباس(ع) بود؛ یقیناً دلیل امام یک دلیل فقهی بود خواه این باشد که حمل جنازه پسر توسط پدر مکروه است که این خود درس بزگی است که امام در اوج مصیبت هم مکروهی انجام ندادند؛ خواه به خاطر عدم اهانت به بدن پاره پاره علی‌اکبر(ع) باشد. لذا در هر صورت ذره‌ای از توانایی ایشان کم نشد و این را  از خطبه‌های امام(ع)  در روز عاشورا که هیچ گونه اثری از ناتوانی و یاس ندارد، میتوان فهمید.
عدم رجوع به مقاتل معتبر: مقاتلی مانند مقتل الحسین منسوب به ابومخنف، نورالعین فی مقتل الحسین(ع)، روضة‌الشهداء، المنتخب فی جمع المراثی و الخطب، محرق القلوب، اسرار الشهادة، ناسخ‌التواریخ، تذکرة الشهداء، و معالی السبطین حاوی مطالب کذب و غبر قابل استناد و به هیچ وجه نباید به این منابع رجوع کرد. منتهی‌الامال، نفس المهموم و الارشاد از مهم‌ترین مقاتل معتبر هستند.
عدم تسلط و اگاهی دینی کافی برخی مداحان در برخی علوم ضروری مانند تاریخ اسلام، علم کلام و فقه: لازم است، دانسته شود جایگاه امام در دین کجاست؟ چرا امام (ع) حج را به عمره تبدیل کردند؟ چرا امام (ع) پیشنهاد جنیان را قبول نکردند؟ چرا امام حسین(ع) حاضر به بازگشت به مدینه نشدند؟ و... مساله ساده تر اینکه قاطبه مردم و حتی برخی از مداحان محترم گمان می‌کنند که حضرت عباس(ع) روز تاسوعا به شهادت رسیده است!
غلوگویی: که گاهی منجر به توهین به معصومین (ع) می‌شود مانند:
ای که ره بستی میان کوچه‌ها بر فاطمه                  گردنت را می شکست آنجا اگر عباس بود
که نعوذ باالله توهینی آشکار به امام حسن (ع) است، که در آن‌جا حضور داشتند. یا این بیت:
                             آید به جهــان اگر حسیـــن دگری                           هیهــــات برادری چو عبـاس آیـــد
حضرت عباس (ع) را بالا می‌بریم یا معاذالله امام حسین(ع) را پائین می‌آوریم؟
غفلت از آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی مانند مواد مخدر، مشروبات الکلی، ماهواره، اخلاق خانواده و ...‌: بسیار به جا و پسندیده است اگر در مراسم مذهبی از مضرات ماهواره و ... سخنی به میان آید چرا که تاثیر‌پذیری مخاطب در این موقعیت بسیار بالاست.
پایین آوردن قداست اهل بیت (ع): (چند مورد به عنوان نمونه ذکر می شود)
هر شب به شما من تک می‌زنم تو جواب ندی پیامک می‌زنم!،
نوار مغز سرم... در محضر دکترا.. خط خطی و قاطی بود!! ... طبییب توی مطب متحیر صدا زد... این چه نوار مغزی بود! ... می‌دونی چی دادم من ... جواب به دکتر ... علت عیبش اینه آقای دکتر... من روانی‌ام روانی حسین! ... خط خطی شده از عشق حسین!.... باز باز بی‌قرارم... کاری به غریبه ندارم ... می‌زنم من سرم به دیوار ... کاری به کسی ندارم! (پس امر به معروف و نهی از منکر چه می‌شود؟)... حالا بریم! (آدم را یاد مراسم عروسی می‌اندازد!) سگ دیوانه عباس‌ پرستم می‌کنم!، عو عو عو عو من کلب حسینم! …‌، یک تیکه استخون امشب بسهمونه آقا!  سگ لیلا شدم الحمدالله!، مست جلوه دادن عزاداران پرشور، کف زدن و کل کشیدن در ششم محرم الحرام و عروسی گرفتن برای حضرت قاسم(ع)!
 بدیهی است که سخیف بودن اشعار بالا به حدی روشن است که نیازی به جواب نیست.
پرداختن به آن‌چه مستمع بيشتر مي‌پسندد به جاي آن‌چه بايد بشنود: نمونه‌هاي بسياري از اين تعامل را اين روزها مي‌بينيم كه مداح طبق خواست و سليقه صاحب هيأت يا جو‌ حاكم بر يك هيئت خاص مي‌خواند و مورد مقبوليت و تأييد آن جمع قرار مي‌گيرد. يعني مداح دنباله‌روي مستمع مي‌شود. مثلا‌ خود مداح مقيد به نماز اول وقت است ولي وقتي در يك جو‌ خاص كه به عزاداري بيش از نماز اهميت مي‌دهند قرار مي‌گيرد، نه خود نماز اول وقت مي‌خواند و نه ديگران را امر به معروف مي‌كند.
بعضي از مداحان با‌تقوا كه شاهد اعمال خلاف شرع و شئونات اسلامي در بعضي هيأت‌ها هستند، از ترس گريز مخاطب‌شان از يك تذكر عادي و دوستانه نيز ابا دارند و ترجيح مي‌دهند همه چيز را به امام حسين (ع) بسپارند.
مدح‌های بیجا: مقام معظم رهبری در این مورد می‌فرمایند: چیزی که بنده در بعضی از جلسات مداحی اطلاع پیدا کردم استفاده از مدح‌ها و تمجیدهای بی‌معناست که گاهی هم مضر است. فرض کنید راجع به حضرت اباالفضل صحبت می‌شود بنا کنند از چشم و ابروی آن بزرگوار تعریف کردن مثلاً قربون چشمت بشم، مگر چشم قشنگ در دنیا کم است؟ مگر ارزش اباالفضل به چشم‌های قشنگش بوده... این‌ها سطح معارف دینی ما را پایین می‌آورد. معارف شیعه در اوج اعتلاست... ارزش اباالفضل العباس به جهاد و فداکاری و اخلاص و معرفت او به امام زمانش است، به صبر و استقامت اوست، به آب نخوردن اوست ..(بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار مداحان و شاعران اهل بیت1384)
استفاده از موسیقیای که در شأن عزاداری حسینی نیست: رهبر فرزانه انقلاب میفرمایند: من شنیدهام در مواردی از آهنگ‏های نامناسب استفاده می‏شود. مثلاً فلان خواننده‏‌ی طاغوتی یا غیرطاغوتی شعر عشقیِ چرندی را با آهنگی خوانده؛ حالا ما بیاییم در مجلس امام حسین و برای عشاق امام حسین، آیات والای معرفت را در این آهنگ بریزیم و بنا کنیم آن را خواندن؛ این خیلی بد است. (بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار مداحان و شاعران اهل بیت 1384)
فوت نماز اول وقت و قضا شدن نماز صبح: در حالی که امام حسین(ع) به همراه یاران وفادارش در ظهر عاشورا و در مقابل تیرهای دشمن، نماز اول وقت را بر پا نمودند، برخی از مداحان و عزاداران  به آن کم‌توجهی میکنند. رهبر معظم انقلاب در این باره می‌فرمایند: اهمیت دادن به نماز در ظهر عاشورا و در میان مراسم سینهزنی و عزاداری، خود یک نقطه برجسته است. ما همیشه از این که میبینیم جوانان و مردممان، سینه زنی روز عاشورا را میکنند و نمازشان به نزدیک غروب میافتد رنج می‌بریم. مردم اهمیت نماز و ذکر خدا و یاد الهی را در لابه‌لای مراسم عاشورا نشان دهند.(بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در خطبه‌های نماز جمعه تهران 1381)
دامن زدن به اختلاف و تفرقه مذهبی به نام تولی و تبری: ناگفته خود هویداست که بسیاری از ترورها وکشتارهایی که در مناطق شیعه‌نشین ممالک اسلامی به وقوع می‌پیوندد نشات گرفته از اختلا‌ف‌افکنی برخی مداحان و یا سخنرانان تندرو است. بر مبنای فتاوای مقام معظم رهبری و مراجع بزرگوار تقلید لعن و فحاشی نسبت به مقدسات اهل سنت حرام است.
لزوم تعیین نام‌های شایسته برای هیأت عزاداری: نام‌هایی مانند: شیفتگان لب غنچه علی اصغر(ع)!  که اسمی مضحک است. یا فطرس!  که طبق نص صریح قرآن، ملایکه الهی معصوم از هر گونه خطایی هستند لذا این نام‌گذاری چیزی جز تحریف نیست. شایسته است مدیر هیآت نسبت به انتخاب نام هیات دقت زیادی را مبذول فرمایند تا دستاویزی برای بیماردلان و دشمنان نشود.
ضرورت مقابله با عوام‌گرایی دینی: فردی شعری را با این مضمون سرود: حاجب! اگر معامله حشر با علی است ... من ضامنم که هر چه خواهی گناه کن ... آن فرد شب همان روز امام (ع) را در خواب دید که امام (ع) به او فرمود: شعرت را این‌گونه بسرا: حاجب! اگر معامله حشر با علی است... شرم از رخ علی کن و کم‌تر گناه کن. لذا باید گفت بین این دو مکتب تفاوت بسیاری وجود دارد، امام حسین(ع) برای نماز شهید شدند، حضرت زینب(س) در شب یازدهم عاشورا، نشسته نماز شب خواند، آن وقت برخی افراد چراغ سبز گناه به مردم نشان می‌دهند و در عمل مکتب حسینی را وارونه معرفی می‌کنند!
بیان زبان حال دور از شأن اهل بیت: بیان مصیبت یا به زبان قال است یعنی هرآن‌چه که گفته شده را عینا به زبان بیاوریم یا زبان حال است که این نوع بیان باید مطابق شروط خاصی از جمله عدم مخالفت با شان اهل بیت، نص قرآن، روایات و مبانی مسلم عقلی اشکالی ندارد که بیان شود. گاهی زبان حال ائمه اطهار(ع) ، از زبان مردم عادی بیان می‌شود و از تشنگی، زخم، دوری فرزند، اسارت، زينب مضطر، امام زين‌العابدين بيمار و . . .  شِکوِه میشود که دور از شأن والای آن بزرگواران است.
مبنا قرارگرفتن خواب و مكاشفه: به عنوان يك مبنا در عرصه دین، معارف اسلامي اعتقادي سست را بنا مي‌نهد كه به راحتي زوال مييابد. خواب، مكاشفه و حتي رؤياي صادقه براي ديگران وحتی بيننده آن حجت شرعي نمي‌باشد و تنها خواب معصوم(ع) كه شيطان راهي بر او ندارد، حجت است. راهي براي اثبات و نفي خواب و مكاشفه وجود ندارد و ميتواند به عنوان حربهاي در دست شيادان در جا انداختن دروغ و ايجاد تحريف در عرصه معارف اسلامي به كار رود.گاهی بعضی از مداح‌ها به جای طرح روایات قوی از دیدار با امام حسین(ع) در عالم خواب و رویا داستان‌سرایی می‌کنند. وقتی آیات و روایات فراوانی درباره امام حسین(ع) وجود دارد، دیگر چه نیازی به طرح خواب و مکاشفات است. بیان خواب و رویا نه تنها خدمت به امام(ع) نیست بلکه موجب طرح سست و ضعیف معارف و ضربه به اعتقادات مقدس شیعه می‌شود.
جدايي دين از سياست: اين گفته و تفكري نادرست است كه در برخي مجالس عزاداري «ما گريه و عزاداري مي‌كنيم و كاري به سياست نداريم» بيان مي‌شود، در حالي كه خود معصومين(ع) ساسه العباد بودند و بر اساس تدبير و دورانديشي عمل مي‌كرده‌اند. جلسات عزاداري اهل بيت(ع) نيز سياسي بود و در آن تولّي و تبري وجود داشت. لائيك‌ها و سكولارها از يك سو و متحجرين از سوي ديگر همواره مانند دو لبه تيز قيچي همواره در پي جدائي دين از سياست بوده‌اند. بي‌تفاوتي برخي مجالس مذهبي در رابطه با اصل نظام اسلامي، مصداقي از تفكر جدايي دين از سياست است و آسيبي جدي به شمار مي‌رود.
اظهار مطالب موهن پیروان اهل بيت (ع): هرچند تواضع، رابطه عاطفي و ابراز محبت به اهل بيت(ع) را شيعه افتخاري براي خود مي‌داند و به آن مباهات ميكند اما مداحي و شعرخواني در اين مجالس نبايد دستاويزي براي دشمنان و وهن شيعه قرار گيرد. در مجالس اهل بيت(ع) شايسته است اشعاري خوانده شود كه فضايل، مصائب و مظلوميت آن بزرگواران را براي مردم تبيين نمايد، به كار بردن كلماتي مانند كلب الحسين، كلب الرقيه و بستن قلاده به گردن در حين عزاداري و عوعو كردن در برابر بارگاه سالار شهيدان از مصاديق وهن شيعه است. یقینا اگر گفتن چنین مطالبی افتخاری میبود، ابتدا باید مراجع و علمای ما این کار را انجام می‌دادند.
امرار معاش از طریق مداحی و روضه‌خوانی: معین کردن نرخ برای مداحی و روضه‌خوانی و دریافت اجرت در مقابل آن، شأن و منزلت ائمه و تعالیم بلند اسلام را در حد مادیات تنزل می‌دهد ولی گرفتن هدیه نه تنها هیچ گونه اشکالی ندارد بلکه یک امر پسندیدهای نیز می‌باشد.
تشویق به برهنه شدن و خودزنی: اگر برهنه شدن و بر سر و سینه زدن‌های آنچنانی و آسیب زدن به بدن، صحیح و دارای ثواب باشد، بایستی مراجع عظام تقلید و علمای اسلام که بیشتر از مردم عادی به ائمه اطهار ارادت دارند پیش‌قدم شوند. این کار چندین بار توسط مقام معظم رهبری نهی شد ولی توجهي به رهنمود ایشان نشد و اگر هم شد آن‌چنان که بایسته و شایسته باشد، نبود.
ذکر حسین حسین گفتن‌های طولانی: بعید است که با ذکرهای طولانی حسین حسین معارف بلند دینی به مخاطب منتقل شود. شایسته به جای این کار، شعری یا ذکر مصیبتی یا مدحی گفته شود تا بر علم و فهم مخاطب چیزی افزوده شود.
مراسم عزاداری بدون سخنران: یکی از آسیب‌هایی که احساس می‌شود بزرگ‌ترین آسیب است، اجرای برخی مراسم‌ بدون حضور سخنران است. از آن‌جایی که سخنران شعور مخاطب را تقویت می‌کند و مداح هم شور حسینی را بالا می‌برد، لذا اگر صرفاً به شور پرداخته شود مجالس به انحراف کشیده خواهند شد پس شایسته است که به هیچ عنوان سخنرانی از مجالس عزا حذف نشود.
این دو (مداحی و سخنرانی) همواره در کنار هم قرار گیرند. لذا در بسیاری از هیئات سخنرانی وجود ندارد و جوان امروزی بدون آگاهی از تاریخچه عاشورا و دلایل قیام حضرت اباعبدالله (ع) فقط در یک حرکت احساسی بدون مقدمه با شروع مداحی شروع به سینه زدن می‌کند و هیچ پشتوانه فکری و اصولی برای سینه زدن و عزاداری کردن حاکم نیست و جوان‎های دهه‌های دورتر هرچه از قیام عاشورا می‌دانستند صرفا از این ده روز عزاداری و سخنرانی وعاظ بوده است و چون روح این سخنرانی‌ها در کالبد جسم که همان سینه‌زنی است نشسته بود و همین تفکر باعث پدید آمدن جوانان نسل انقلاب و جنگ شد پس بسیار حیاتی و مهم است که اجازه ندهیم هیچ هیأتی بدون سخنرانی و آگاهی بخشی مخصوصا برای نسل دهه‌های هفتاد و هشتاد مراسم خود را آغاز کند.
گاهاً مشاهده می‌شود که مراسم عزاداری اباعبدالله الحسین بانیانی دارند که متاسفانه فهم ابتدایی از دین نداشته و مسئولیت سنگین هیأت‌داری به او سپرده شده است و اصولاً این‌گونه است که تقریباً هرکس تقاضای ثبت هیأت کند شرایط پذیرش بسیار راحت است و این خود به مرور به دلیل کم‌توانی این افراد در گرداندن هیأت و استفاده از راه‌های صحیح و ناصحیح جهت شلوغکردن هیأت خود موجب بدعت در مراسم عزاداری شده و قطعاً آن‌گونه که باید به اصول برپایی مراسم پرداخته نمی‌شود که عدم استفاده از سخنران و واعظ در مراسم و تشریح دین و فلسفه قیام خود نشات گرفته از همین ناآگاهی و کم سوادی بعضی از هیأت‌داران می‌باشد.
ایجاد رنگ و بوی تفرقه با هیئات طایفه‌ای و گروهی: این مشکل بیش‌تر در مناطقي از شهر خرم‌آباد و برخي شهرهای استان و البته اکثر روستاها دیده می‌شود که متاسفانه صورت خوبی ندارد. باید با فرهنگ‌سازی و تشویق به تجمعات عظیم، در هرچه باشکوه‌تر برگزار شدن مراسم عزای حسینی کمک کرد.
پوشش نامناسب: کُونُوا لَنا زَیْناً... (برای ما اهلبیت (ع)، زینت باشید). همچنان که آداب و گفتار ما معرف آئین ماست، ظاهر غیراسلامی، به هر بهانه و توجیهی، مخرب و زیان‌بار است. به صرف اینکه چون جوانانِ گنهکار از قیافههای مذهبی خوششان نمیآید و باید به آنها نزدیک شد، آیا تراشیدن صورت و استفاده از گردنبند طلا و زلف زنانه برای جذب آن‌ها جایز است؟ نباید به خاطر عمل مستحب، مرتکب حرام شویم.
بهکار بردن کلمات سخیف: گاها مشاهده می‌شود مداح برای عرض ارادت از کلمات بی‌ادبانه استفاده می‌کند مثلا: من سگ حسینم. انا کلب الرقیه و ... یا قلاده به گردن می‌اندازد و صدای سگ درمی‌آورد. بی تردید اهل بیت(ع) نیازی به خوار و حقیرشدن دوست‌داران‌شان ندارند بلکه نیازمند به انسان‌های عالم و فهیم و بامعرفت هستند تا ایشان را در مواقع ضروری یاری نمایند وگرنه در همان زمان عاشورا سگ و اسب فراوان بود ولی امام می‌فرمودند ما به این‌ها نیازی نداریم بلکه به لبیک خودتان نیازمندیم.
استاد مرحوم آیت الله تبریزی یک روز از دست یکی از مداحان روی منبر گریه کردند و فرمودند: برخی از مداحان می‌آیند و میگویند که مثلا سگ حسینم! مگه امام حسین سگ می‌خواهد؟! ابا عبدالله الحسین (ع) انسان‌هایی مثل حبیب، مسلم بن عقیل، علی‌اکبر، عباس و ... می‌خواهد؛ کسانی که عارف به دین باشند و به معنای حقیقی انسان باشند.» بهتراست مداحان بزرگوار از کلمات شایسته‌تری در عرض ارادت استفاده کنند.
سخنرانی مداح: ورود به عرصه‌های غیرتخصصی حتی با نیت خیرخواهانه میتواند مضر باشد. همه ما به وعظ و نصیحت نیاز داریم، اما وسط روضه یا دعاء، اظهار نظرهای غیرکارشناسی و سطحی نسبت به تحولات اجتماعی، سیاسی، جناحی و حزبی می‌شود. به چه منظور و توسط چه کسانی است؟ این موضوع نیاز به تامل دارد. نباید از ارادت قلبی مردم به جلسات، برای اغراض نه چندان خدائی، بهره‌برداری کرد. بعضی مداحان در مجالس عزاداری الفاظ خلاف اخلاق بیان می‌کنند. آیا در این افراد احساس مسئولیت فوران کرده است یا مردم را در تحلیل اوضاع نابالغ می‌دانند؟
راه‌کارها: بهره‌گیری از تجربیات موفق و مفید هیأت‌های مذهبی و موفق، بهره‌گیری از نظرات صاحب‌نظران و کارشناسان، داشتن یک روحانی موفق و دلسوز و با سواد در هیأت که نقش هدایتگری و نظارت دینی داشته باشد، داشتن مداح موفق و با مطالعه و پای‌بند به آداب و اخلاق دینی، برنامه‌ریزی بیشتر برای جذب جوانان و نوجوانان، دعوت از سخنرانان مذهبی موفق و مقید و تاثیرگذار، دعوت از شاعران خوب برای خواندن اشعار مفید و دلنشین و داشتن سایت اینترنتی فعال می‌تواند در بهبود کیفیت مراسمعزاداری سیدالشهدا(ع) موثر باشد.
ذکر مطالب فوق دلیل بر این نیست که مداح باتقوا، مخلص و مسلط کم داریم اما به نظرم رسید (با توجه به مشاهدات عینی و تحقیق‌هایی که داشته‌ام و مشاهده شدن این آسیب‌ها در بیشتر هیئات) گفتن و نوشتن این مطالب ضروری است. لذا در نوشته‌ام مداح یا هیات خاصّی مد نظر این‌جانب نبوده است.
حسن ختام این نوشتار، کلام نورانی رهبر معظم انقلاب درباره ضرورت تحریف‌زدایی است ایشان دراین باره می‌فرمایند: ما حالا می‏خواهیم این معارف را در مقابل چشم مردم دنیا قرار دهیم. من این‏جا، با تشکر از همه افراد و آحادی که در سال گذشته یک حرکت تحریف‏آمیز را از صفحه حجت‌الاسلام محمد صفربيرانوندعزاداری عاشورا حذف نمودند، باز می‏خواهم بر روی همین قضیه تکیه کنم. عزیزان من، امروز حسین‏ بن‏ علی می‏تواند دنیا را نجات دهد؛ به شرط آن‏ که با تحریف، چهره او را مغشوش نکنند. نگذارید مفاهیم و کارهای تحریف‏آمیز و غلط، چشم‌ها و دل‌ها را از چهره مبارک و منوّر سیّدالشهدا (علیه‏ الصّلاة والسّلام)، منحرف کند. با تحریف مقابله کنید. (بیانات مقام معظم رهبرى‏در دیدار روحانیون و وعاّظ، در آستانه ماه محرم‏)
 ارسال کننده:
حجت‌الاسلام محمد  صفربيرانوند
 
 

دیدگاه‌ها  

#1 شهروند1 1394-09-11 23:19
سلام سپاسگزار جناب آقای بیرانوند
نقل قول کردن
#2 روح الله بیرانوند 1394-09-12 08:56
با سلام
مطالب بسیار خوب و آموزنده بودن

مرکزفرهنگی دوکوهه خرم آباد
نقل قول کردن
#3 عبدالحجه 1394-09-12 09:04
بعضی از مواردش خوب بود ولی بیشتر حرفها پاسخ هم دارند که مجالش نیست
نقل قول کردن
#4 صفربیرانوند 1394-09-12 18:33
به نقل از شهروند1:
سلام سپاسگزار جناب آقای بیرانوند

سپاس از نظر لطف شما
نقل قول کردن
#5 احمدپورخداداد 1394-09-12 20:50
فرموده بودید گفتن تعابیری مانند کلب الحسین اشتباه است مگرنه مراجع مااین کارراانجام می دادند/// در مبحث علم که متاسفانه توجهی به نظرمراجع نکرده بودید اماجالب است برای شما سخنان شیخ الفقها مرجع عالیقدرشیعه ایت الله وحید خراسانی
رادراینجابیاورم البته همراه باشعر غدیریه ایشان درمدح امیرالمومنین /وحیدم من اگردرجرم وتقصیر/ سگی بودم شدم درکوی توپیر/به آن خانی که یک عالم نشسته/سگی هم درکنارش پاشکسته/توکه قاتل به خوان خودبخوانی/مپندا رم که این سگ رابرانی
نقل قول کردن
#6 باران 1394-09-12 21:32
باسلام و خدا قوت سخنان بسیار خوبی بودند اما کاش قبل از شروع محرم وآغاز عزاداریهای و روضه ها ی مرسوم و رایج در رسانه ها و خصوصا صدا و سیما بطور جدی ترگفته میشدند هرچند که برای درس گرفتن هیچگاه دیر نیست من خودم بارها در این مراسمات بودم ولی گاهي مداح آنقدر بیسواد بوده که احساس شرم کردم ودیگر رغبتی به شرکت در اینگونه مراسم ندارم اما در هر حال حاج آقا بسیار سپاسگزارم
نقل قول کردن
#7 احمد پورخداداد 1394-09-12 21:39
فرموده بودیدامام حسین کشته نماز شداما برادر عزیز ، امام حسین اصل دین است نماز فرع چگونه اصل فدای فرع می شود این مطلب کوچک جلوه دادن نماز نیست نماز معراج مومن امام حسین روز عاشورااهمیت نماز را به مانشان دادنداما در کدام روایت آمده امام حسین کشته نمازاست؟ اباعبدالله فرمودبرای بقا دین جدم واصلاح امت او قیام کردم چراامت فاسد شده بودند دلیلش دوری از صراط مستقیم که همان اهل بیت هستند بود آیااباعبدالله فریاد زد مردم نماز بخوانید و به علت پافشاری روی این عقیده او را به شهادت رساندند یاامام معصوم به علت مخالفت با حکومت ظالم و غاصب به شهادت رسید؟
نقل قول کردن
#8 احمدپورخداداد 1394-09-12 21:58
فرموده بودیدبرهنه شدن وبرسروسینه زدن آنچنانی که موجب اسیب شوداشکال داردچراکه مراجع ازاین کارهانمی کنندقبلا درمبحث علم اشاره کردم ایت الله وحیدخراسانی می فرمایندفقیه حایری بودفقیه نایینی بودفقیه بروجردی بودفقیه اینانندکه می گویندسینه بزنیدزنجیربزنید خون هم جاری شدبشود این ازنظراین چهارفقیه ومرجع شیعه ایت الله سیستانی می فرماینددرعزادار ی اباعبدالله قایل به حرمت نیستم یعنی لطمه هم خوردیدبخورید ایشان درموردلخت شدن وحتی هروله که نوعی حرکت باشتاب دردسته های عزاداری است می فرماینداشکال ندارد
نقل قول کردن
#9 احمدپورخداداد 1394-09-12 22:14
درموردلخت شدن عزاداران، امام خمینی مقام معظم رهبری ایت الله بهجت ایت الله فاضل لنکرانی ایت الله مظاهری ایت الله جوادی وایت الله سیدصادق روحانی می فرمایند درصورت رعایت محرم ونامحرم جایزاست حال چگونه است که جناب بیرانوندبرهنه شدن راهم جزآسیب های عزاداری میدانند جای تعجب است
نقل قول کردن
#10 احمد پورخداداد 1394-09-12 23:33
همانگونه که جناب بیرانونداطلاع دارند ذکراهل بیت ذکرخداست امااینکه زمان آن نبایدزیادباشدهی چ کس ندیده که مراسم عزاداری به جزمراسم سخنرانی بیشترازیک یادوساعت طول بکشد جزدرروزهای خاص ویامجالس خاص بعیداست که بتوان ذکرحسین حسین که ذکرخداست جزآسیب های عزاداری به حساب آورد حتی اگردرتمام مدت عزاداری که معمولا بیش ازیک ساعت طول نمی کشدفقط همین ذکرراگفت چراکه ذکرحسین عبادت است مومن باچندبارنام امام حسین رابردن اشکش جاری می شود ونیازی به روضه ندارد برخی ازجلسات شخص مداح متوجه می شودجمعیت چندان اهل اشک وروضه نیستندوبهتراست به جای روضه بیشترازاین اذکاراستفاده کند
نقل قول کردن
#11 صفربیرانوند 1394-09-13 01:34
به نقل از احمد پورخداداد:
فرموده بودیدامام حسین کشته نماز شداما برادر عزیز ، امام حسین اصل دین است نماز فرع چگونه اصل فدای فرع می شود این مطلب کوچک جلوه دادن نماز نیست نماز معراج مومن امام حسین روز عاشورااهمیت نماز را به مانشان دادنداما در کدام روایت آمده امام حسین کشته نمازاست؟ اباعبدالله فرمودبرای بقا دین جدم واصلاح امت او قیام کردم چراامت فاسد شده بودند دلیلش دوری از صراط مستقیم که همان اهل بیت هستند بود آیااباعبدالله فریاد زد مردم نماز بخوانید و به علت پافشاری روی این عقیده او را به شهادت رساندند یاامام معصوم به علت مخالفت با حکومت ظالم و غاصب به شهادت رسید؟

سلام خدمت برادر عزیز
امام حسین (علیه السلام) فرمودند: من برای امر به معروف و نهی ازمنکر و اصلاح امت جدم قیام می کنم.
سوال: آیا نماز، معروف محسوب نمی شود؟ آیا نماز بالاترین معروف نیست؟ آیا خلیفه تارک الصلوه نبود؟
نقل قول کردن
#12 صفربیرانوند 1394-09-13 02:00
به نقل از احمدپورخداداد:
درموردلخت شدن عزاداران، امام خمینی مقام معظم رهبری ایت الله بهجت ایت الله فاضل لنکرانی ایت الله مظاهری ایت الله جوادی وایت الله سیدصادق روحانی می فرمایند درصورت رعایت محرم ونامحرم جایزاست حال چگونه است که جناب بیرانوندبرهنه شدن راهم جزآسیب های عزاداری میدانند جای تعجب است

برادر عزیز!! آنچه که شما فرمودید نظر فقهی مراجع عظام است. ولی آنچه مورد تاکید علما هست و این حقیر نیز در متن بالا آورده ام این است که برهنه شدن از نظر اخلاقی کاری ناپسند است. چنانچه مقام معظم رهبری در دیدار با مداحان هم از لخت شدن انتقاد شدیدی کردند. در ضمن رهبر انقلاب در منزل یکی از خانواده شهدا فرموده بودند: من به شدت مخالفم با برهنه شدن (به نقل از حاج مهدی سلحشور)
نقل قول کردن
#13 صفربیرانوند 1394-09-13 02:05
به نقل از احمد پورخداداد:
همانگونه که جناب بیرانونداطلاع دارند ذکراهل بیت ذکرخداست امااینکه زمان آن نبایدزیادباشدهیچ کس ندیده که مراسم عزاداری به جزمراسم سخنرانی بیشترازیک یادو ساعت طول بکشد جزدر روزهای خاص و یا مجالس خاص بعیداست که بتوان ذکرحسین حسین که ذکرخداست جزآسیب های عزاداری به حساب آورد حتی اگردرتمام مدت عزاداری که معمولا بیش ازیک ساعت طول نمی کشدفقط همین ذکرراگفت چراکه ذکرحسین عبادت است مومن باچندبارنام امام حسین رابردن اشکش جاری می شود ونیازی به روضه ندارد برخی ازجلسات شخص مداح متوجه می شودجمعیت چندان اهل اشک وروضه نیستندوبهتراست به جای روضه بیشترازاین اذکاراستفاده کند

ذکر حسین حسین خوب است و ذکر خداست ولی گفتن مطلبی که در آن معارف عمیق و بلند الهی به مستمعین منتقل شود یقینا ارزشش بیشتر و بهتر است.
نقل قول کردن
#14 یحیی مرادی از اهواز 1394-09-13 09:44
با سلام و تشکر ویژه از جناب آقای احمد پور خداداد بخاطر مطالب مستند و مستدل
آقای صفربیرانوند مطالبی متناقض مطرح کردند که شایسته جواب دادن بود . از یک طرف بر مبنا قرار گرفتن خواب و مکاشفه میتازند و از طرف دیگر خواب یک شخص ناشناس در مورد خوردن گوشت نعوذ بالله سید الشهدا علیه السلام رو مبنای صدور حکم قرار میدهند .
به نوحه معروف « جوانان بنی هاشم بیایید علی را بر در خیمه رسانید » ایراد میگیرند و علت این حرکت امام علیه السلام را کراهت حمل جنازه فرزند توسط پدر میدانند ولی توضیح نمیدهند که همین پدر جناز حضرت علی اصغر را خودش حمل کرد .
به ظاهر در مورد ملاک قرارگرفتن سیره مراجع گفته اند ولی اینکه حضرت آیت‌الله وحید یا آیت الله صافی شعر در مورد کلبیت گفته اند اشاره نمیکنند .
نقل قول کردن
#15 احمدپورخداداد 1394-09-13 11:32
خواهشمنداست حاج آقادقیقابفرماین دمنظورشان ازمعارف عمیق وبلند الهی چیست
نقل قول کردن
#16 احمدپورخداداد 1394-09-13 11:51
فرموده بودیدبالاترین معروف نمازاست وبالاترین امربه معروف امربه نمازاماقابل توجه حضرت عالی طبق خطبه غدیربالاترین امربه معروف امربه پذیرش ولایت امیرالمومنین است وبالاترین معروف ولایت اهل بیت پس معلوم می شودبالاترین معروف ولایت ایمه است
نقل قول کردن
#17 احمد پورخداداد 1394-09-13 12:00
ازیافته عزیزتقاضامی کنم سخنرانی ایت الله وحید وبخشی که به دلایل تشبیه امیرالمومنین به شیروامام زمان به طاوس پرداخته بودم راپخش کنید
_____________________________
يافته: سلام و سپاس از شما و حاج آقا صفربيرانوند
رسانه محل مجادله (تا اين حد) نيست
خواهشمندم اگر بيش از اين قصد مناظره با يك‌ديگر را داريد شماره تلفن خود را به همديگر داده و يا براي قرار حضوري با هم هماهنگ نماييد
نقل قول کردن
#18 احمدپورخداداد 1394-09-13 13:40
فرموده بودیدمراجع نظرفقهی داده اندمبنی برجوازبرهنه شدن سوالی که اینجامطرح می شوداین است آیافقه امری غیراخلاقی راجایزدانسته
نقل قول کردن
#19 احمد پورخداداد 1394-09-13 14:12
در مورد لطمه زدن امام صادق فرمودند هر آینه چاک زدند گریبان ها را و لطمه زدند صورت هارازنان فاطمیات بر حسین بن علی وبر مانندآن بزرگوارلطمه زده می شود برصورت ها وچاک زده می شود گریبان ها ویاحکایت خواب جناب سکینه خاتون که برای یزید لعنت الله علیه نقل کردند مبنی براینکه حضرت فاطمه سلام الله علیها در مصیبت اباعبدالله لطمه می زدند منبع کتاب لهوف و یاحضرت بقیت الله که در زیارت معروفه وارد شده حورالعین به خود لطمه زدند
نقل قول کردن
#20 احمد پورخداداد 1394-09-13 14:25
قضیه معروف از علامه بحرالعلوم طویریج نام منطقه ای است در اطراف کربلا که هر ساله روزعاشورادسته عزاداری باشکوهی ازآن منطقه باپای پیاده به سمت کربلا حرکت می کنند یک سال مرحوم علامه بحرالعلوم باعدهای ازطلاب به منظورخوش آمدگویی واستقبال به سمت بیرون شهرمی روند هنگامی که دسته طویریج واردمی شودناگهان طلاب وهمراهان مرحوم بحرالعلوم می بینند که ایشان باآن مقام وعظمت عمامه عبا و عصاراکنار گذاشته و خود را میان عزاداران انداخت وبه سروسینه میزند اطرافیان هرچه می کنند مانع این کار شوند موثرواقع نمی شود تااین که عده ای ازطلاب برای حفظ جان ایشان اطراف اوحلقه زده تازیردست و پانیفتد بعدازآن جریان برخی خواص ازآن بزرگوارعلت راجویامی شوند درحالی که چنین کاری بین بزرگان مرسوم نبوده مرحوم سیدبحرالعلوم فرمودندوقتی به دسته عزاداری رسیدم امام زمان رادیدم که باسروپای برهنه درمیان جمعیت عزاداری به سروسینه می زنند وگریه می کنند نتوانستم طاقت بیاورم
نقل قول کردن
#21 احمدپورخداداد 1394-09-13 14:27
یامثلامرحوم حکیم که فایل تصویری آن هم موجوداست که چگونه عمامه از سرمی اندازند و بر سر وصورت می زنند
نقل قول کردن
#22 احمد پورخداداد 1394-09-13 15:57
باسلام خدمت شما. ایشان مطالبی راکه نظرشخصی خودشان است به اسم دین درسایت شمامنتشرکرده اندپس درهمین فضاهم بایدبانقل سخنان بزرگان دین ودلایل عقلی پاسخ داده شودنه بنده می توانم ایشان راعوض کنم نه ایشان بنده را اما با پاسخ به مطالب ایشان باید مطالب بیشتری رادر اختیار مخاطب قرارداد تابا فضای بزرگتری برای قضاوت روبرو شوند شما که تاالان سعه صدرداشته اید حداقل امروز را هم تحمل کنید و مطالبی راکه چه در بحث علم چه درمطلب اخیرارسال کرده ام انعکاس دهید باتشکرازشما
__________________________
يافته: سلام. متاسفانه برخي از مطالب شما به دبلايلي قابليت انتشار ندارند. مي توانيد بخش‌هايي كه منتشر نشده را با ايشان هماهنگ كرده و حضورا گفت و گو كنيد
نقل قول کردن
#23 احمدپورخداداد 1394-09-13 16:07
اگرمنظورشماسخنر انی ایت الله وحیداست که فایل این سخنرانی درسایت های مذهبی موجوداست واتفاقاخودآقای بیرانوندکه روحانی هستندقبل ازهمه ماازاین سخنرانی آگاهی دارند
_______________________________
يافته: سلام
لطفا لينك آن را در همين بخش نظرات بگذاريد، هر كس مايل باشد مراجعه نموده و مطالعه مي‌نمايد
نقل قول کردن
#24 احمدپورخداداد 1394-09-13 16:30
حقيقتادراین مدت خیلی اذیت شدم می دیدم مطالبی راکه نظرشخصی افراداست به اسم دین درسایت شمامنتشرشده خواهشمنداست . مشکل این است که جناب بیرانوندوهن مذهب رابااصل مذهب اشتباه گرفته اند ازجناب بیرانوندهم تشکرمی کنم که بنده رالایق دانستندودرپرسش وپاسخ شرکت کردند
نقل قول کردن
#25 احمدپورخداداد 1394-09-13 21:26
سلام برای دانلودسخنرانی ایت الله وحیددرموردواژه هایی هم چون کلب الحسین که حاج آقافرمودهاندمی توانیدبه سایت مرکزدانلوداسلام ی شیعه سی بخش سخنرانی های ایت الله وحیدمراجعه کنیدسخنرانی مربوط است به سال ۱۳۶۹دقیقاشرح شعرغدیریه ایشان است
نقل قول کردن
#26 یحیی مرادی از اهواز 1394-09-14 08:16
با تشکر از پایگاه وزین یافته
به نظر میرسد با توجه به طرح شبهات توسط اقاي صفر بیرانوتد و توضیحات منطقی جناب آقای پور‌خداداد ادامه بحث نه تنها به صلاح است بلکه برای روشن شدن اذهان خوانندگان ضروری هم هست .
نقل قول کردن
#27 احمد پورخداداد 1394-09-14 13:52
این شعری که فرمودیدشعری است که ان ولی بزرگ خدا مرحوم شیخ جعفر مجتهدی فرموده اند شیخ جعفر همان کسی است که مقام معظم رهبری می فرمایند در دوره نوجوانی برای مشکل معدوی متوسل به امام رضاشدم زمانی که ازحرم بیرون امدم مرحوم شیخ جعفربه من فرمودندامام رضا حاجتت راداد به نقل ازایت الله صدیقی فایل صوتی ان هم موجوداست .
به نقل از خواص و کملین روزی شیخ جعفر مجتهدی به یکی از دوستان امر کردند که تکه کاغذی بیاور تا یک دوبیتی در مدح ماه منیر بنی هاشم حضرت ابوالفضل العباس(علیه السلام) بنویسم. کاغذی فراهم کردند و به دست شیخ دادند.شیخ در حین اینکه شعر را می نوشتند به دوستشان فرمودند فلانی امام زمان روحی فداء فرمودند هر کس با این دوبیتی به عمویم عباس متوسل شوند بدون شک مشکلش حل می شود و سپسپ شعر را نوشتند.
"اتفاقا این شعر به وقوع پیوست و حسین های دیگری که همان ائمه زمان بودند آمدند ولی هیچ کدام یاری چو ابوالفضل نداشتند.
نقل قول کردن
#28 احمد پورخداداد 1394-09-14 15:29
فرموده بودید لعن مقدسات اهل بیت حرام است اما برادر عزیز ان چیزی که مراجع فرموده اند لعن علنی دشمنان اهل بیت است چراکه تقیه واجب است مگر درزیارت عاشورا دشمنان اهل بیت چه صراحتا و چه به کنایه لعن نشده اند حفظ وحدت بین شیعه وسنی برای مقابله بادشمنان اسلام وحفظ خون شیعه است نه این که ماعقاید حقه خودرافراموش کنیم شما تقیه را بااصل عقاید شیعه اشتباه گرفته اید شما را به کتاب اسرارال محمدسلیم بن قیس هلالی ارجاع می دهم
نقل قول کردن
#29 احمد 1394-09-14 17:19
فرموده بودیدشعرجوانان بنی هاشم بیاییدعلی رابردرخیمه رسانید خداداندکه من طاقت ندارم علی رابردرخیمه رسانماشتباه است چراکه اباعبدالله ناتوان نشد
مرحوم شیخ جعفرشوشتری درکتاب خصایص الحسینیه می فرمایند ابی عبدالله درمصیبت علی اکبرسه مرتبه به حالت احتضاردرآمدومشر ف به مرگ شد اول وقتی دیدعلی اکبرآماده میدان شددوم وقتی که ازمیدان برگشت وازپدرطلب آب کردوسوم زمانی که ازاسب برزمین افتادوپدرراصداز دحضرت سکینه میفرمایدپدرم دراین زمان مشرف به مرگ شد پس خداداندکه من طاقت ندارم علی رابردرخیمه رسانم عیبی هم برای حضرت نیست چراکه امام ریوف ترین قلب عالم هستی است
علی اکبرهم به فرموده اباعبدالله شبیه ترین مردم است به پیامبرخلقا وخلقا حال ریوف ترین قلب عالم مواجه شده باچنین شخصیتی درحالی که بدنش قطعه قطعه شده بالب تشنه ومابقی ماجرا
نقل قول کردن
#30 احمد پورخداداد 1394-09-14 23:10
پس همان طورکه دربالااشاره کردم این شعرعظمت مصیبت حضرت علی اکبررامی رساندویاحتی طبق این سخن جناب شیخ جعفرشوشتری می تواندعین واقعیت هم باشدامااینکه آیا حضرت عین این سخن راگفته یانه مطلبی نیست که تحریف عاشورامحسوب شودوقتی جوانان بنی هاشم می بینندحال منقلب اباعبدالله راوقتی می بینندگریه دشمنان رابراین حالت اباعبدالله وقتی می بینند اباعبدالله راکه به تعبیرجناب سکینه روبه موت است و آنجااباعبدالله بااین حالات فهماندندکه من طاقت ندارم
نقل قول کردن
#31 صفربیرانوند 1394-09-15 02:36
ضمن ادب و احترام خدمت مدیر محترم سایت یافته
به نظر اینجانب نیز ادامه گفتگو در سایت بیش از این به مصلحت نیست. لذا دوستان اگر خواستار ادامه مباحثه و گفتگوی بیشتر هستند می توانند به آدرس mohamadsafari94 .blog.ir مراجعه و نظرات خودشان را ارایه بفرمایند.
نقل قول کردن
#32 احمدپورخداداد 1394-09-15 14:03
درموردشعری که که فرمودیدای که ره بستی میان کوچه هابرفاطمه گردنت رامی شکست آن جااگرعباس بوداین شعردرحقیقت احساسات شاعرراوحسرت اوراازاین واقعه می رساندابالفضل نمادغیرت وشجاعت است واین توهین به امام حسن محسوب نمی شودکمااینکه نه شاعرچنین منظوری داشته نه کسی که این شعررامی شنودمثل اینکه ماحسرت می خوریم کاش ابالفضل بودکسی به نوامیس اهل بیت که اسیرشده بودندجسارتی نمی کردآیااین توهین به امام سجاداست که درآنجاحظورداشته اگربگوییدامام سجادبیماربود ومصلحت نبودماهم می گوییم امام حسن کودک بودومصلحت نبودپس این شعرحسرت شاعراست
نقل قول کردن
#33 احمدپورخداداد 1394-09-15 21:10
.............
يافته: سلام جناب پورخداداد
زمينه اصلي كار پايگاه خبري يافته مطالب فرهنگي، اجتماعي و ورزشي است؛ اما مطابق قانون مطبوعات، رسانه‌ها اجازه دارند 20 درصد مطالب را به ساير زمينه‌هاي نيز اختصاص دهند

حجت‌الاسلام صفر بيرانوند فرمودند كه حاضرند با شما از طريق وبلاگ خودشان يا راه ديگري كه صلاح مي‌دانيد گفت‌و‌گو كنند
انتشار برخي بحث‌ها جلوي انظار عمومي شايسته نيست حتي اگر درست باشند. از قديم گفته‌اند: هر راست نشايد گفت ...

لذا ضمن سپاس از شما و وقتي كه براي شركت در مباحث گذاشتيد، خواهشمنديم ادامه موضوع براي اين دو بخش از مطالب منتشره را در وبلاگ ايشان دنبال نماييد و چنان‌چه مطلب جديدي منتشر شد، در حد عرف، نظرات ارزشمند خود را براي مطلب جديد درج نماييد

خودتان هم متذكر شده‌ايد كه نه شما مي‌توانيد افكار خود را به ايشان القا كنيد و از نه ايشان مي‌توانند اين كار را در مورد شما انجام داده و شما را راضي كنند، لذا ادامه مجادله با اين وضعيت در يك رسانه عمومي و جلوي ديد ديگران به هيچ وجه شايسته به نظر نمي‌رسد

با تشكر مجدد از شما و حجت‌الاسلام صفر بيرانوند كه به يقين با دست بردن به قلم، نيت خير داريد
نقل قول کردن
#34 احمد پورخداداد 1394-09-15 22:43
بنده نیزبه نوبه خودازاینکه این فرصت رادراختیارمن قراردادیدتابدون هیچ مشکلی نظراتم رابیان کنم سپاسگذارم قطعاهم بنده هم جناب حجت الاسلام صفربیرانوندقصدم ان خیراست امااکنون که امکان ادامه بحث درسایت شماوجودندارد ترجیح می دهم به این بحث خاتمه داده شود چراکه ماآنچه شرط بلاغ بودازبزرگان دین نقل کردیم وحرفمان رابه ایشان رساندیم . یاعلی
نقل قول کردن
#35 عبدالحجه 1394-09-19 19:52
احسنت به آقای پورخداداد
انصافا منطقی و مستدل و بسیار روشنگراته فرمودید
بنده استفاده کردم
متشکرم
نقل قول کردن
#36 کرم الهی 1395-08-09 10:34
باسلام شما قرار بود درمورد اسیب های عزاداری لرستان اظهارنظر بفرمایید اما ظاهرا هیچ ربطی به موضوع نداشت وبا کمال احترام جنابعالی خیلی تخصص و اطلاعی از مداحی و سابقه عزاداری خرم اباد نداریدو بیشتر شاید........
نقل قول کردن
#37 حمیدرضا 1396-08-20 12:02
خدا لعنت کند کسانی را که بدون علم وتحقیق درباره مجالس روضه سیدشهدا علیه السلام زیر سوال میبرند. ولعنت الله علی قوم ظالمین
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا