یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

برآيند نظرات استانداران، ارجحیت گردشگری برمیراث فرهنگی است. این موضوع بر اساس نگاه اقتصادی دولت به کسب درآمد از انواع گردشگری  در شرايط تحريم استوار است.
 هدف نگارنده در اين نوشتار نفي پتا نسيل‌هاي مغفول گردشگري لرستان و كشور و كسب اشتغال و درآمد نيست. کشور ما دارای پتانسیل فراوان انواع گردشگري است اما در کشورهای دارای رونق گردشگری، ملاحظات و استانداردهای مشخصی برای صیانت از سرمایه‌ي میراث فرهنگی و طبیعی مقررگردیده است و در یک کلام میراث فرهنگی و زیست‌بوم‌ها اصل و گردشگری فرع آن است. توجه به زیرساخت‌های گردشگری نیز پيش‌نياز توسعه پايدار گردشگري است.
 زيست‌بوم‌هاي ميراث فرهنگي لرستان رمق گردشگري ندارند
اما استاندار فعال لرستان از جمله مسوولاني است که با نگاه ترجیحی به درآمدزایی به هر نحو سعی می‌کند مشکل بیکاری را مرتفع نماید.
 در گزارش پايگاه خبري یافته آمده است كه استاندار ذكر كرده لرستان باید قطب گردشگری شود و جايگاه خود را از معبر گردشگري به مقصد گردشگري ارتقاء دهد.
  و اما نکاتي پيرامون اين سخن:
1- لرستان اگرچه دارای رویشگاه‌ها و زیستگاه‌های متنوع و ميراث ملموس و ناملموس متعدد برای ایجادسایت گردشگری است اما به همین اندازه این مناطق در مرحله بحران به سر می‌برند.
2- احداث جاده‌های دسترسی به مناطق بکر نظیر آبشار آب‌سفید و دریاچه گهر نه تنها درآمدزایی برای عموم نداشته، بلکه این مناطق را دچار تخریب‌های متعددی نموده و اعلب استانداردهای زیستی و گردشگری طبيعي در آن‌ها مراعات نشده است.
3- هتل‌سازی و روانه کردن گردشگر بدون ضابطه به مناطق بکر، هزینه کردن سرمایه آیندگان و نسل بعد برای درآمدهای ناپایدار است که نمی‌خواهم فعلاً به اين موضوع ورود کنم.
4- وضع جنگل‌هاي لرستان که در حد فاجعه است. همواره آتش و تیغ و امروز هتل‌سازی بلاي جان آن‌ها شده است.
5- توسعه پایدار از جمله توسعه گردشگری حق نابودی و تخریب میراث فرهنگی و طبیعی بین نسلی را ندارد.
6- زیرساخت‌های گردشگری و فرهنگ آن فعلا وجود ندارد و این نوع نگاه نامتوازن برای کسب اندک درآمد ناپايدار، مانده میراث فرهنگی این دیار را هم به انقراض می‌کشاند. آن‌وقت چيزي نمي‌ماند كه درآمدي از آن داشته باشيم!
در نهایت گواه این استدلال‌ها، تخریب روز‌افزون و انباشت زباله‌ها به عنوان یک معضل زیستی است.
 آقای استاندار؛ زیست‌بوم‌ها و میراث ملموس فرهنگی لرستان در حال حاضر رمق توسعه گردشگری را ندارد. این سرمایه‌ها ابتدا باید بازسازی و صيانت شوند سپس مورد بهره‌برداری اصولی قرار بگیرند.
مقوله تنوع زیستی، استانداردهای مشخصی دارد که پیش‌نياز آن حفظ منابع موجود است‌. بهتر است برنامه‌هاي جامع گردشگري استان با توجه به موارد پيش گفته بر اساس ميراث ناملموس طراحي‌، اجرا و نظارت شود.
ارسال کننده:
محمد  اكبري
محقق سمن‌ها/ اليگودرز
 

دیدگاه‌ها  

#1 فعال محیط زیست 1394-09-10 10:18
آفرین
نقل قول کردن
#2 حمید ت 1394-09-10 12:03
اقای اکبری من هر چی فکر میکنم هتلی در استان لرستان که در عرصه های جنگلی ساخته شده باشد به نظرم نمیاد میشه لطفا یه نمونه نام ببرید؟در ضمن دریاچه گهر که براش جاده ای نساختن همچنان مردم با چهارپایان وسایل سفر رو به دریاچه میرسانند و اجازه ساخت وساز در اطراف دریاچه گهر به هیچکسی تا بحال داده نشده...اقای اکبری درامد گردشگری بسیار بالاست و میتوان با برنامه ریزی صحیح و خرج درصدی از درامد گردشگری برای زیست بومها جبران خسارت کرد . حیف نیست که این همه عرصه های طبیعی داشته باشیم و نتوانیم درامدی برای استانمان بدست اوریم شما یه نگاه به استان گیلان و مازندران کنید ببینید که چقدر بواسطه منابع طبیعی ثروت گیرشون اومده. ما نیز باید استان گیلان و مازندران رو برای استانمان الگو قرار دهیم استان لرستان پایتخت ژئو توریسم کشور هست صحیح نیست زیر ساختهای گردشگری رو به بهانه صیانت از عرصه های طبیعی ومیراث فرهنگی در استانمان اماده نکنیم. و توریست به استان نیاوریم تا الان کی اینجور کاری کرده که ما دومیش باشیم؟ این استان با خیل بزرگ جوانان بیکار مواجه است . بایدتمامی ظرفیتها استفاده شود تا اشتغال مفید ایجاد بشه.
نقل قول کردن
#3 رضا 1394-09-10 20:40
در دوران تصدی استانداران قیلی هم این تفکر وجود داشت دراولین دیدارشان از دریاچه گهر دستور جاده کشی و ساخت وساز های غیر قانونی را صادر میکردند.یا هنگام انتخابات در شهرهای حاشیه اشترانکوه به این موضوع دامن میزدند.اما تلاش ودلسوزی مدافعان محیط زیست تا کنون جلوی این اقدامات را گرفته است
نقل قول کردن
#4 محمد اكبري 1394-09-11 12:30
دوست گرامي كه سوال فرموديد
گردشگري واكوتوريسم اصول واستاندارد ومديريت كارآمد ميخواهد دردنيا استاندارد بوم گردي نظارت قوي وزيرساخت ميخواهد ما همينك كه معبرگردشگري هستيم اندك توريست ها ي موجودرا هم نتوانستيم اداره كنيم فقط منابع خدادادي را نابود كرده ايم وبه ميراث فرهنگي كه سرمايه بين النسلي است خسارت زديم
برويد ببينيد برسر طبيعت چه آورده اند نبايد به گردشگري به عنوان درآمد ناپايدار ومقطعي گروه اندك بنگيريم گردشگري بايد فرع بر ميراث فرهنگي باشد وبه شكل اصولي انجام شود
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا