یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

دوم آذرماه 1394 مصادف بود با ششمين سال‌روز درگذشت آيت‌الله حاج شيخ "مهدي قاضي" از ياران امام خميني (ره).
آيت‌الله قاضی سال 1306 در خانواده‌ای مذهبی و در محله درب دلاكان خرم‌آباد متولد شد. پدرش مرحوم آقارضا قاضی (متوفي 1329) از معتمدين و افراد خير شهر خرم‌آباد بود.
وی جزء نخستين گروه طلاب خرم‌آباد بود كه برای فراگيری علوم دينی به حوزه علميه قم رفت. مرحوم قاضی از شاگردان حضرات آیات عظام و حجج اسلام: بروجردی، امام خمینی‌، محقق داماد، کمالوند‌خرم‌آبادي، صاحب‌الداری‌، مشکینی‌، صدوقی‌یزدی، علامه کرباسچی، سلطانی‌طباطبایی و اشراقی بود كه پس از اقامت در شهر قم به همراه آيت‌الله كمالوند به خرم‌آباد زادگاه خود بازگشت و آيت‌الله كمالوند را در تشكيل و بنيان حوزه كماليه خرم‌آباد ياری رساند.
وی پس از رحلت مرحوم كمالوند در اردي‌بهشت 1343 سرپرستی حوزه علميه خرم‌آباد را بر عهده گرفت و منشأ خدمات فرهنگی، دينی، علمی و اجتماعی در اين ديار شد.
آيت‌الله مهدی قاضی، از ياران نزديك امام خمينی(ره) بود و در مبارزات سياسی پيش از انقلاب به رهبری امام راحل(ره) نقش قابل توجهی داشت به‌نحوی كه بارها مورد تعقيب ساواك قرار گرفت و مدتی در زندان به سر برد. وی در سال‌های خفقان و حكومت پليسی شاه، نماينده امام در خرم‌آباد بود، وی پس از پيروزی انقلاب اسلامی به عضويت شورای عالی قضايی درآمد و به‌ عنوان معاون اين شورا خدمات ارزنده‌ای به نظام جمهوری اسلامی داشت.
آيت‌الله قاضی مؤسس مدرسه عالی قضايی قم و دانشگاه قم بود و تا زمان رحلت رياست اين دانشگاه را عهده‌دار بود و با تربيت فضای فرهيخته خدمات ارزشمندی از خود به يادگار گذاشت.
وی در لرستان منشأ خدمات ارزنده‌ای بود كه از جمله آن‌ها می‌توان به ايجاد اولين كارخانه برق در خرم‌آباد، احداث منازل مسكوني محله بزرگ قاضی‌آباد و ايجاد آن با اصول و ضوابط نوين شهرسازی و فراهم نمودن خانه و سرپناه برای اقشار متوسط جامعه با شرايط سهل و آسان و از قبل فعاليت‌ها زمينه ارتباط دائمی ايشان را با اكثر اقشار خرم‌آباد فراهم كرد.
تأسيس دبيرستان ملی- مذهبی پسرانه علوی در قاضی‌آباد، تأسيس و كمك به تأسيس چند مسجد و كارهای عام‌المنفعه ديگر در سطح شهر خرم‌آباد و روستاهای اطراف اين شهر از جمله فعاليت‌های قبل از انقلاب ايشان است.
 شيخ مهدي قاضي خرم‌آبادي
وی سال 1359 با همكاری جامعه مدرسين حوزه علميه قم و به‌خصوص تأكيد شهيد بهشتی و شهيد قدوسی، مبادرت به تأسيس مدرسه عالی قضايی و تربيتی طلاب قم همت گماشت.
 اين عالم برجسته سرانجام سحرگاه دوم آذرماه 1388 هجری شمسی به علت ایست قلبی در بيمارستان ايران‌مهر تهران دارفانی را وداع گفت. رهبر انقلاب به همين مناسبت پيام تسليتي به اين شرح ارسال نمود: «در گذشت عالِم خدمتگزار و ایثارگر جناب حجت‌الاسلام و المسلمین آقای حاج شیخ مهدی قاضی رحمت‌الله علیه را به خاندان مکرم ایشان و به همه‌ی ارادتمندان این شخصیت روحانی دانا و توانا تسلیت عرض می‌کنم. خدمات برجسته‌ی این روحانی پرتلاش و مبتکر چه پیش از انقلاب و چه در دوران مبارک جمهوری اسلامی، از ایشان، شخصیتی کم‌نظیر در جامعه‌ی ر‌وحانیت و حوزه‌های علمیه پدید آورده بود و درگذشت ایشان، فقدانی تأسف‌بار است. از خداوند متعال رحمت و مغفرت و اجر جزیل برای تلاش خستگی‌ناپذیر و فداکارانه‌ی این روحانی عالیقدر مسألت می‌کنم.»
پيكر اين روحاني عالي‌قدر صبح روز چهارشنبه چهارم آذر 1388 از مسجد امام حسن عسکری (ع) تا حرم مطهر حضرت معصومه (س) تشییع و پس از اقامه نماز به امامت آیت‌الله سبحانی در مسجد شهید مطهری قم، در حرم کریمه اهل بیت(ع) به خاک سپرده شد.
سید یاسر  طاهری
 

دیدگاه‌ها  

#1 سیدنادر صورتیان 1394-09-04 09:11
سلام خدا ایشان رارحمت کند انشاله ایت اله قاضی (ره)فردی انقلابی ومردمدار و خیراندیشی بی نظیر که در طول عمرپربرکتشان باتلاش مثال زدنیشان منشا اثرات مثبت فراوان علمی واجتماعی وفرهنگی واقتصادی وعمرانی درسطح زادگاهشان خرم ابادوهمچنین کشوربودندچراکه اثا نیکشان درشهربعداز 50سال دیگرتکرارنشد وبرای سایرین باید الگو قرار بگیرند
نقل قول کردن
#2 مسعود قاسمی 1394-09-04 09:45
خداوند متعال روح مطهر عالم مجاهد آیت الله قاضی را با اولیا و انبیا خود محشور گرداند و همچنین به بیت شریف ایشان علی الخصوص حاج یاسر عزیز توفیق خدمت به اسلام و مسلمین و کسب رضایت الهی عطا نماید.
نقل قول کردن
#3 اسی 1394-09-04 10:18
روح این بزرگ مرد با اولیا محشور باد ان شاالله
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا