یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

بنا به اختيارات حاصل از مقررات ماده «18» قانون ماليات بر ارزش افزوده و در مرحله ششم اجرای این قانون چلوكبابي‌ها، سالن‌هاي غذاخوري و سفره‌خانه‌هاي سنتي و اغذيه فروشي‌هاي زنجيره‌اي از اول سال 1394 مشمول این قانون شده و مجاز به اخذ مالیات و عوارض به میزان 9 درصد از خریداران و مصرف کنندگان هستند.
قابل توجه بنگاه‎های اقتصادی لرستان: مهلت اظهارنامه مالیاتي فصل زمستان تا پایان فروردین 94- یافتهبه گزارش یافته، پیش از این و از مهرماه سال 1387 تا پایان سال 1393 طی پنج مرحله فراخوان نزدیک به نیم میلیون مودی در مشاغل ذیل در نظام مالیات بر ارزش افزوده ثبت نام کرده و مجاز به اخذ مالیات از مصرف کنندگان و استفاده کنندگان شده اند:

مرحله اول: کلیه وارد کنندگان و صادر کنندگان، کلیه فعالان اقتصادی که مجموع فروش کالاها و ارائه خدمات آنها در سال ۱۳۸۶ سه میلیارد ریال یا بیشتر بوده است، کلیه فعالان اقتصادی که مجموع فروش کالاها و ارائه خدمات آنها در پنج ماهه آغازین سال ۱۳۸۷، یک میلیارد و دویست پنجاه میلیون ریال یا بیشتر بوده است.

مرحله دوم: ۱_ کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی که برای آنها جواز تأسیس و پروانه‌ی بهره‌برداری از وزارتخانه‌ی ذیربط صادر شده یا می‌شود. ۲-بهره‌برداران معادن ۳- ارائه دهندگان خدمات حسابرسی، حسابداری و دفترداری و همچنین خدمات مالی ۴- حسابداران رسمی شاغل و موسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی ایران ۵- ارائه دهندگان خدمات مدیریتی و مشاوره‌ای ۶- ارائه دهندگان انواع خدمات انفورماتیک، رایانه‌ای اعم از سخت افزاری، نرم افزاری و طراحی سیست ۷- متل‌ها و هتل‌های سه ستاره و بالاتر ۸- بنکداران، عمده فروش‌ها، فروشگاه‌های بزرگ، واسطه‌های مالی، نمایندگان توزیع کالاهای داخلی و وارداتی و صاحبان انبارها ۹- نمایندگان موسسه‌های تجاری و صنعتی، اعم از داخلی و خارجی ۱۰- مؤسسات حمل و نقل موتوری و باربری دارای مجوز از مراجع ذیربط، زمینی، دریایی و هوایی باربری (به استثناء واحدهایی که صرفاً به امر حمل و نقل مسافر اشتغال دارند) ۱۱- مؤسسات مهندسی و مهندسی مشاور ۱۲- مؤسسات تبلیغاتی و بازاریابی... و مشمولین مرحله قبلی

مرحله سوم: کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که براساس شرایط مراحل اول و دوم ثبت نام ، مشمول اجرای نظام مالیات بر ارزش افزوده نگردیده‌اند، در صورتی که در سال ۱۳۸۷ یا ۱۳۸۸ مجموع فروش کالاها و ارائه خدمات ( غیرمعاف یا معاف و غیرمعاف ) آنها سه میلیارد ریال و بالاتر می‌باشد، مشمول مرحله سوم ثبت نام و اجرای قانون خواهند بود...

مرحله چهارم: ۱- صاحبان کارگاه‌های صنعتی (اعم از صنفی و غیر صنفی که دارای حداقل برق سه فاز ۵۰ آمپر باشد) ۲- فروشندگان طلا و جواهر و سایر فلزات زینتی (شامل پلاتین و نقره) ۳- فروشندگان آهن‌آلات و سایر فلزات ۴- صاحبان تالارهای پذیرائی و رستوران‌ها ۵- صاحبان متل و هتل‌های یک و دوستاره و هتل آپارتمان ۶- صاحبان نمایشگاه‌ها و فروشگاه‌های خودرو و بنگاه معاملات املاک ۷- صاحبان تعمیرگاههای مجاز خودرو ۸- چاپخانه‌داران ۹- صاحبان دفاتر اسناد رسمی ۱۰- صاحبان مراکز ارتباطات رایانه‌ای، دفاتر خدمات ارتباطی (دفتر خدمات مشترکین تلفن همراه و آژانس‌های پستی) و دفاتر خدمات دولت الکترونیک (پلیس+۱۰ )و دفاتر خدمات الکترونیک شهر ۱۱- صاحبان دفاترخدمات مسافرتی و جهانگردی ۱۲- صاحبان سینماها، تماشاخانه‌هاو مکان‌های تفریحی و ورزشی.
 
مرحله پنجم: ۱- کلیه اشخاص حقوقی که تا کنون و بر اساس شرایط مراحل اول، دوم، سوم و چهارم ثبت نام، مشمول اجرای نظام مالیات بر ارزش افزوده نگردیده‌اند، در صورتی که درهر یک از سال‌های ۱۳۸۷، ۱۳۸۸ یا ۱۳۸۹ مجموع فروش کالاها و ارائه خدمات (غیرمعاف یا معاف و غیرمعاف) آن‌ها یک میلیارد ریال وبیشتر ‌باشد مشمول مرحله پنجم ثبت نام و اجرای قانون خواهند بود. 2- کلیه اشخاص حقوقی که قبل یا بعد از سال ۱۳۹۰ ایجاد، تأسیس و به ثبت رسیده یا می‌رسند و حائز شرایط مذکور نگردیده‌اند، در صورتی که مجموع فروش کالا و ارائه خدمات (غیر معاف یا معاف و غیر معاف) آن‌ها در سال ۱۳۹۰ یا سال‌های بعد، به یک میلیارد ریال و بیشتر برسد، از اولین دوره مالیاتی بعد از رسیدن به آستانه مذکور، مشمول مرحله پنجم ثبت نام و اجرای قانون خواهند شد.

از ابتدای سال 1394 و طبق فراخوان مرحله ششم چلوكبابي‌ها، سالن‌هاي غذاخوري و سفره‌ خانه‌هاي سنتي؛  اغذيه فروشي هاي زنجيره اي با مالکيت واحد و يا نام و نشان و عنوان تجاري واحد فارغ از مساحت محل کسب و کار و نوع مجوز نیز مشمول مالیات بر ارزش افزوده هستند.
 
معیار پرداخت مالیات توسط خریداران و مصرف کنندگان
با توجه به قانون فوق این سوال پیش می‌آید که دریافت این مالیات بر اساس چه معیاری باید صورت گیرد و مردم باید مالیات را به چه فروشندگانی پرداخت کنند؟
لازم به ذکر است که با توجه به اینکه اجرای مراحل قبلی و به خصوص مرحله ششم این قانونی مستلزم شناخت عامه مردم از مشمولین دریافت مالیات 9 درصدی است، مردم باید توجه داشته باشند که گواهی ثبت نام در نظام مالیات بر ارزش افزوده، معیار شناسایی مودیان مالیات بر ارزش افزوده است و علاوه بر صنوف مختلف، چلوکبابی‌ها، سالن‌های غذاخوری، سفره خانه‌های سنتی و اغذیه فروشی‌های زنجیره ای نیز که بیشترین مراجعات مردمی را دارند، ابتدا باید در این نظام مالیاتی ثبت نام نموده  تا مجاز به دریافت مالیات از مردم باشند.
‌مردم نیز باید در این خصوص مطالبه‌گر بوده و در صورت درج مبلغی بابت مالیات و عوارض بر ارزش افزوده در صورتحساب‌های خرید خود، گواهی ثبت نام در نظام مالیات بر ارزش افزوده را مطالبه کنند و پس از اطمینان از ثبت نام در این نظام مالیاتی نسبت به پرداخت مالیات و عوارض ارزش افزوده اقدام کنند.
اصناف و بنگاه‌های اقتصادی نیز مکلف شده‌اند، در صورت درخواست مصرف‌کنندگان این گواهی را ارائه کند.


نمونه فرم گواهی ثبت نام در نظام مالیات بر ارزش افزوده، مجوز اخذ مالیات از مصرف کنندگان و معیار شناسایی مودیان این نظام مالیاتی است.


عبدالرضا قاسمیعیدالرضا قاسمی/ کارشناس مالی


دیدگاه‌ها  

#1 لرستانی 1394-02-06 19:56
سپاس از یافته. با این تفاصیل پرداختهایی که روی فاکتورها اضافه میشه باید این گواهی را داشته باشه. اما من خیلی ها را میشناسم که گواهی ندارند و از مردم مالیات میگرند
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا