یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

یکی از مؤلفه‌های اثرگذار بر امنیت سرمایه‌گذاری نماگر «نماگر عملکرد دولت» است. در این مؤلفه بدترین عملکرد مربوط به سه استان کرمانشاه، سیستان و بلوچستان و لرستان است که نمره عملکرد دولت در آن‌ها بیش‌تر از 7.80  ثبت شده است.
به گزارش یافته، بر اساس بیست و یکمین گزارش فصلی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی- زمستان 1401 و پس از استخراج مؤلفه‌های پیمایشی و آماری نماگر‌ها و مؤلفه‌های مؤثر در سرمایه‌گذاری استان‌ها و بخش‌های اقتصادی کشور و با تلفیق این موارد به روش علمی، سه استان کرمانشاه، سیستان و بلوچستان و لرستان قرار دارند که بدترین وضعیت عملکرد دولت را در میان استان‌های کشور به خود اختصاص داده‌‌اند.
 
 
سه استان بوشهر، مازندران و هرمزگان نسبت به استان‌های دیگر بهترین عملکرد دولت را در زمستان ۱۴۰۱ داشته‌‌اند. عملکرد دولت در این سه استان در زمستان ۱۴۰۱ نسبت به زمستان سال گذشته خود بهبود چشمگیری داشته است. اما همچنان در محدوده وضعیت مناسب قرار ندارد.
 
در نقطه مقابل سه استان کرمانشاه، سیستان و بلوچستان و لرستان قرار دارند که بدترین وضعیت عملکرد دولت را در میان استان‌های کشور به خود اختصاص داده‌‌اند. آمارها گویای آن است که وضعیت این استان‌ها در زمستان ۱۴۰۱ نسبت به زمستان ۱۴۰۰ نامناسب‌تر شده است. به عنوان مثال استان کرمانشاه با ۸.۰۴ در جنوبی‌ترین نقطه عملکرد دولت در امنیت سرمایه‌گذاری کشور قرار گرفته است. گفتی است این استان نسبت به سال گذشته خود نیز به اندازه ۰.۶۶ افت داشته است.
لرستان نیز در این شاخص با 7.89 در رتبه سوم بدترین‌ها قرار دارد.
 
 
شرح گزارش:
 
بر اساس اعلام مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی  گزارش های فصلی امنیت سرمایه گذاری بر آن است تا با جلب توجه عموم مسئولان کشور به این عامل کلیدی در توسعه اقتصادی، اما مغفول مانده در سیاستگذاری اقتصاد ایران، به گفتمان سازی در جهت افزایش امنیت سرمایه گذاری و ضمانت های اجرایی حقوق مالکیت فعالان اقتصادی ایران و نیز بهبود عینی و واقعی امنیت اقتصادی و فضای سرمایه گذاری در ایران کمک کند. این گزارش، با استفاده از آمارهای رسمی منتشر شده و در دسترس و نیز ارزیابی ۳۶۹۴ فعال اقتصادی نمونه از میان فعالان اقتصادی همه استان های کشور بوده است. حاصل تحقیق انجام شده، ارزیابی شاخص امنیت سرمایه گذاری در ایران برای فصل زمستان ۱۴۰۱ و محاسبه ۷ نماگر مربوطه است. براساس محاسبات انجام شده شاخص کل امنیت سرمایه گذاری در ایران که با استفاده از دو مجموعه داده های پیمایشی و آماری تهیه می شود در زمستان ۱۴۰۱ کمّیت ۶/۱۰ از ۱۰ (۱۰ بدترین حالت) سنجیده شده است. مقدار عددی این شاخص در مطالعه فصل پاییز و تابستان ۱۴۰۱ با کمّیت ۶/۸۲ و در پیمایش سه فصل قبل تر (بهار ۱۴۰۱) با کمّیت ۶/۵۱ ارزیابی شده بود که نشان می دهد امنیت سرمایه گذاری با وجود آنکه در بازه بهار تا پاییز ۱۴۰۱ با توجه به ارزیابی فعالان اقتصادی مشارکت کننده در یک روند نامناسب شدن قرار گرفته بوده، اما با تثبیت برخی از متغیرها و مثبت تر ارزیابی شدن برخی از مؤلفه ها، روند نا مناسب شدن آن متوقف و به مقدار قابل توجهی مناسب تر ارزیابی شده است.
 
 
 
معرفی شاخص امنیت سرمایه‌گذاری
سرمایه‌گذاری یکی از بنیان‌های توسعه هر کشور است و برای ارزیابی این مهم در ایران شاخصی تحت عنوان پایش امنیت سرمایه‌گذاری وجود دارد که ازسوی مرکز پژوهش‌های مجلس به صورت فصلی منتشر می‌شود. این شاخص از هفت نماگر تشکیل شده که هریک از نماگرها خود از چند مولفه پیمایشی یا آماری تشکیل شده‌اند.
 
این هفت نماگر مهمترین عوامل تاثیرگذار بر شاخص امنیت سرمایه‌گذاری هستند که وضعیت این شاخص را به دقت بیشتری نشان می‌دهند. این هفت نماگر شامل «تعریف و تضمین حقوق مالکیت»، «ثبات اقتصاد کلان»، «ثبات و پیش‌بینی‌پذیری مقررات و رویه‌های اجرایی»، «شفافیت و سلامت اداری»، «فرهنگ وفای به عهد و صداقت و درستی»، «مصونیت جان و مال شهروندان از تعرض» و «عملکرد دولت» است.
شاخص امنیت سرمایه‌گذاری به همراه نماگرها و مولفه‌های تشکیل‌دهنده‌اش بین صفر تا ۱۰ ارزیابی می‌شوند. به‌این‌صورت که اگر ارزیابی هریک از فاکتورهای گفته شده به صفر نزدیک‌تر باشد وضعیت آن بخش مناسب‌تر و هرچه به ۱۰  نزدیک شود به معنای وضعیت نامناسب آن بخش است.
 
 
معرفی نماگر «عملکرد دولت»
یکی از نماگر‌های مهم در تحلیل امنیت سرمایه‌گذاری در کشور، نماگر «عملکرد دولت» است. این نماگر از سه مولفه پیمایشی زیر تشکیل شده است:
۱. سهولت احقاق حقوق قانونی شهروندان در ادارات
۲. اختلال در کسب‌و‌کار بر اثر تحریم‌های جدید خارجی
۳. حمایت و همراهی واقعی مقامات استانی از داوطلبان سرمایه‌گذار
بررسی این نماگر به همراه مولفه‌های تشکیل‌دهنده آن نشان می‌دهد عملکرد دولت در ایجاد امنیت سرمایه‌گذاری در کشور به چه شکل بوده است.
 

جداول و رتبه لرستان




رتبه بندی استانها از نظر شاخص ملی امنیت سرمایه گذاری در زمستان ۱۴۰۱














جزییات بیشتر را در گزارش پایش امنیت سرمایه گذاری به تفکیک استان ها و حوزه های کاری (21): زمستان 1401 مطالعه نمایید:
 
 لینک گزارش:       pdf 19263 (8.04 MB)
 
 
تلخیص گزارش: عبدالرضا قاسمی/ پایگاه خبری یافته

دیدگاه‌ها  

#1 رسول 1402-07-03 00:09
استانهای زاگرس بخاطر بافت قبیله‌ای و عشیره‌ای نیاز به فرهنگ سازی دارند وقتی‌که مثلا ورزشکاری از زاگرس و همین لرستان میره روی سکو و به رای و نظر داوران و کارشناسان احترام نمیزاره خب چه پیامی در سایت‌ها و نشریات منتشر و بازتاب میشه؟ تمام این افعال آخرسر به ضرر تصویرسازی و جذب سرمایه‌گذاری منجر میشه
نقل قول کردن
#2 شهروند 1402-07-03 00:12
برخی دوست دارن اونارو به خشونت و جنگاوری و
تعصب بشناسند خب دیگه نام و نشانشان به عنوان افراد خشک و تعصبی معرفی شده و بخاطر همین کمتر کسی رغبت به ساخت صنعت و گسترش سرمایه‌گذاری ندارد در بلاد زاگرس.
نقل قول کردن
#3 دانشجو 1402-07-03 00:13
وقتی بافت ادارات ما طایفه‌ای هست و تخصص و همکاری به حاشیه رفته خب نباید بیشتر از اینم انتظار داشت
نقل قول کردن
#4 لرستانی 1402-07-03 08:47
تا زمانی که استخدامات برحسب تخصص نباشه و به بومی و متولد هر شهری امتیاز ندهند استان ما همیشه درگیر محرومیت و بیکاری است
نقل قول کردن
#5 خرم‌آبادی 1402-07-03 14:40
به نقل از لرستانی:
تا زمانی که استخدامات برحسب تخصص نباشه و به بومی و متولد هر شهری امتیاز ندهند استان ما همیشه درگیر محرومیت و بیکاری است
الان اکثر پرسنل ادارات خرم‌آباد مدرک تحصیلی شان ربطی به تخصصشان نداره یعنی مثلا بعضا نامرتبط است از طرفی خرم‌آباد هیچ صنعتی و کارخانه‌ای نداره لذا برای کاهش بیکاری باید اولویت استخدام از طریق آزمون و اولویت با متولد همون شهر باشد
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا