یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

لرستان در شاخص متوسط درآمد سالانه یک خانوار شهری با درآمد کل سالیانه  1.084.163 هزار ریال در ردیف سوم استان‌های کم درآمد قرار دارد.
به گزارش یافته، گزارش درآمد و هزینه خانوار در سال ۱۴۰۱ توسط مرکز آمار ایران منتشر شد.



این گزارش نشان می‌دهد که لرستان در شاخص متوسط درآمد سالانه یک خانوار شهری با درآمد کل سالیانه  1.084.163 هزار ریال در ردیف سوم استان‌های کم درآمد قرار دارد.
همچنین لرستان در شاخص متوسط هزینه کل سالانه یک خانوار شهری با هزینه کل سالیانه 916.910 هزار ریال در ردیف ششم استان‌های کم هزینه قرار دارد.
بررسی متوسط هزینه کل سالانه یک خانوار روستایی نشان می‌دهد که استان لرستان در این شاخص یا هزینه کل سالیانه 674.034 هزار ریال در ردیف دهم استان‌های کم هزینه قرار دارد.
اما کمترین متوسط درآمد سالانه یک خانوار روستایی در لرستان به درآمد کل سالیانه  711.448هزار ریال است که لرستان در ردیف ششم استان‌های کم درآمد قرار دارد.
 
اطلاعات تکمیلی:
 نگاهی به مهم‌ترین نتایج طرح در سال ۱۴۰۱ در مناطق شهری و روستایی نشان می‌دهد که متوسط هزینه‌ کل خالص سالانه‌ یک خانوار شهری ١,٣٧١,٤٦٠ هزار ریال (۱۳۷ میلیون و ۱۴۶ هزار تومان) بوده است که نسبت به رقم مشابه در سال قبل ٤٨,٣ درصد افزایش نشان می‌دهد.
 
متوسط درآمد و هزینه خانوار به تفکیک استان‌ها
بررسی متوسط هزینه کل سالانه یک خانوار شهری نشان می‌دهد که استان تهران با ١,٩٦١,٨٩٤ هزار ریال بیشترین و استان کرمان با ٧٩٠,٥١٧  هزار ریال کمترین هزینه را در سال ١٤٠١ داشته‌اند.
لرستان در این شاخص یا هزینه کل سالیانه 916.910 هزار ریال در ردیف ششم استان‌های کم هزینه قرار دارد.
 
همچنین استان تهران با ٢,٣٠٦,٦٢٢  هزار ریال بیشترین و استان خراسان شمالی با ١,٠٢٤,٦٣٥  هزار ریال، کمترین متوسط درآمد سالانه یک خانوار شهری را در سال ١٤٠١ به خود اختصاص داده است.
لرستان در این شاخص با درآمد کل سالیانه  1.084.163 هزار ریال در ردیف سوم استان‌های کم درآمد قرار دارد.
 
بررسی متوسط هزینه کل سالانه یک خانوار روستایی نشان می‌دهد که استان مازندران با ١,٣٠٣,٦٣٩ هزار ریال بیشترین و استان سیستان و بلوچستان با ٤٢١,٤٣٩ هزار ریال کمترین هزینه را در سال ١٤٠١ داشته‌اند.
لرستان در این شاخص یا هزینه کل سالیانه 674.034 هزار ریال در ردیف دهم استان‌های کم هزینه قرار دارد.
 
همچنین استان مازندران با ١,٦٧٦,٢٥٠ هزار ریال بیشترین و استان سیستان و بلوچستان با ٤٤٠,٥٥١  هزار ریال، کمترین متوسط درآمد سالانه یک خانوار روستایی را در سال ١٤٠١ به خود اختصاص داده است.
لرستان در این شاخص با درآمد کل سالیانه  711.448هزار ریال در ردیف ششم استان‌های کم درآمد قرار دارد.
 

گزارش: عبدالرضا قاسمی/ یافته


 ******************************************

طرح آمارگيري هزينه و درامد خانوار با قدمتي بيش از ٥٠ سال به عنوان يكي از مهم‌ترين طرح­‌هاي آماري مركز آمار ايران با هدف كلي برآورد متوسط هزينه و درامد يك خانوار شهري و یک خانوار روستايي در سطح کشور و استان‌ها هر ساله اجرا مي‌گردد. اين طرح در سال ١٤٠١ با آمارگيري از  ١٩٥٦٧ تعداد خانوار نمونه نقاط شهری و ١٨٣٨٤ خانوار نمونه نقاط روستايي كشور آمارگيري شده كه به پيوست چكيده نتايج طرح آمارگيري هزينه و درامد خانوار سال ١٤٠١ برای بهره برداري ايفاد مي‌گردد.

نگاهي به اهم نتايج طرح درسال ١٤٠١ در مناطق شهري و روستايي نشان مي‌دهد كه:

-  متوسط هزينه‌ كل خالص سالانه‌ يك خانوار شهري ١,٣٧١,٤٦٠ هزار ريال بوده است كه نسبت به رقم مشابه در سال قبل ٤٨,٣ درصد افزايش نشان مي‌دهد. از هزينه‌ كل سالانه‌ خانوار شهري ٣٧٦,٨٢٢ هزار ريال با سهم ٢٧.٥ درصد مربوط به هزينه‌های خوراكي و دخاني و ٩٩٤,٦٣٨ هزار ريال با سهم ٧٢.٥ درصد مربوط به هزينه‌هاي غيرخوراكي بوده است. در بين هزينه‌‌هاي خوراكي و دخاني، بيشترين سهم مربوط به هزينه‌ گوشت با سهم ٢٠.٧ درصد و در بين هزينه‌هاي غيرخوراكي بيشترين سهم با ٥٢.٥ درصد مربوط به هزينه مسكن، سوخت و روشنايي بوده است.

-  متوسط درامد اظهار شده‌ سالانه‌ يك خانوار شهري ١,٦٦٩,٦٤١ هزار ريال بوده است كه نسبت به سال قبل، ٤٨,٥ درصد افزايش داشته است. بر اين اساس در سال ١٤٠١، رشد متوسط درامد سالانه خانوارهاي شهري بیشتر از رشد متوسط هزينه كل سالانه است. منابع تامين درامد خانوارهاي شهري نشان مي‌­دهد كه  ٣٢.٨درصد درامد از مشاغل مزد و حقوق بگيري، ١٦ درصد از مشاغل آزاد كشاورزي و غيركشاورزي و ٥١.٢ درصد از محل درامدهاي غيرشغلي خانوار تأمين شده است.

- مقایسه درصد خانوارهای شهری استفاده کننده از لوازم عمده زندگی در سال ١٤٠١ نسبت به سال ١٤٠٠  نشان می­‌دهد كه خانوارهاي استفاده كننده از اجاق گاز از ٩٨,٨ به ٩٨.٥، تلوزیون رنگی از ٩٧.٦به ٩٧.٠، جاروبرقی از ٩٢.١به ٩١.٦، ماشین لباسشویی از ٨٨.١به ٨٨.٠، یخچال فریزر از ٧٠.٨ به ٦٧.٧، اتومیبل شخصی از ٥٣.٩به٥٣.٧ ، مایکروويو و فرهاي هالوژن دار از ١١.٩به١٢.٩ و ماشین ظرفشویی از ٨.٣ به  ٨.٠درصد تغيير يافته است.

- در سال ١٤٠١، عمده ترین نوع سوخت مصرفی ٩٥,٥درصد از خانوارهای شهری برای گرما، گاز طبیعی(شبکه عمومی) بوده است.

- متوسط هزينه‌ كل خالص سالانه‌ يك خانوار روستایی ٧٨٨,٥٩٤ هزار ريال بوده است كه  نسبت به سال قبل ٥١,٩ درصد افزايش نشان مي‌دهد. از هزينه‌ كل سالانه‌ خانوار روستاي ٣٢٨,٥٢٧ هزار ريال با سهم ٤١.٧ درصد مربوط به هزينه‌هاي خوراكي و دخاني و ٤٦٠,٠٦٨ هزار ريال با سهم ٥٨.٣ درصد مربوط به هزينه‌هاي غيرخوراكي بوده است. در بين هزينه‌هاي خوراكي و دخاني، بيشترين سهم مربوط به هزينه‌ گوشت با سهم ٢٠.٧ درصد و پس از آن هزينه‌ آرد، رشته، غلات، نان و فرآوردهای آن با ٢٠.٤ درصد و در بين هزينه‌هاي غيرخوراكي، بيشترين سهم با ٣٢.٨ درصد مربوط به مسكن، سوخت و روشنايي بوده است.

- متوسط درامد اظهار شده­ سالانه‌ يك خانوار روستایی ٩٨٦,٣٨٣ هزار ريال بوده است كه نسبت به سال قبل ٥٤,٨ درصد افزايش داشته است. منابع تامين درامد خانوارهاي روستایی نشان مي­‌دهد كه ٣٢ درصد از مشاغل مزد و حقوق بگيري، ٣٠.١ درصد از مشاغل آزاد كشاورزي و غيركشاورزي و ٣٧.٩ درصد از محل درامدهاي غيرشغلي خانوار تأمين شده است.

- مقایسه درصد خانوارهای روستایی استفاده کننده از لوازم عمده زندگی در سال ١٤٠١ نسبت به سال ١٤٠٠  نشان می­دهد كه خانوارهاي استفاده كننده از اجاق گاز از ٩٨,٥ به ٩٧.٨، تلوزیون رنگی از ٩٥.١ به ٩٣.٦، جاروبرقی از ٦٨.٩ به ٦٩.٤، ماشین لباسشویی از ٥٩.٨ به ٦٠.٥، یخچال فریزر از ٥٥.٢ به ٥٤.٨، اتومیبل شخصی از ٣٥.٩ به ٣٧.١، مایکروویو و فرهاي هالوژن دار از  ٢.١به ٢.٣و ماشین ظرفشویی از ٠.٥ به ٠.٤ درصد تغيير يافته است.

- در سال ١٤٠١ عمده ترین نوع سوخت مصرفی٧٩,٤درصد از خانوارهای روستایی برای گرما، گاز طبیعی(شبکه عمومی) و ٩.٥درصد نفت سفید بوده است.

برای دریافت اطلاعات تفصیلی به فایل پیوست مراجعه نمایید.
pdf Hazineh daramad1401 (1.36 MB)

دیدگاه‌ها  

#1 شهروند 1402-05-27 16:38
۶۵درصد تسهیلات بودجه مملکت فقط در تهران خرج می‌شود و پنجاه درصد صنعت ایران هم در تهران است بایدم بیشترین درآمد را داشته باشند البته کسانی‌که در تهران مدرک دانشگاهی معتبر و یا سرمایه دارند بیشتر موفق می‌شوند
نقل قول کردن
#2 خرم‌آبادی 1402-05-27 16:40
مردم لرستان با اینکه رودخانه و منابع آب دارند ولی سد و شبکه انتقال آب برای آبی کردن زمین‌های کشاورزی ندارند همچنین صنعت مادری هم ندارند از طرفی نحوه مدیریت هم بخاطر بافت عشیره‌ای و ایلیاتی و طایفه‌ای ضعیف است و استانهای همسایه ما هم بفکر خودشون هستند
نقل قول کردن
#3 رسول 1402-05-27 16:41
اداره کار و اداره صنعت و معدن و تجارت برای کم کردن مشکلات معیشتی چکار کردن و چه برنامه‌ای دارند؟ استاندار باید مدیران کم کار را برکنار کند
نقل قول کردن
#4 دلسوز 1402-05-27 18:01
الان سه ساله خرم‌آباد و بروجرد منطقه ویژه اقتصادی شدند ولی دریغ از جذب سرمایه‌گذاری یا ساخت زیرساخت های اون، میترسم مثل طرح بندرخشک خرم‌آباد که به سلفچگان رفت اینم بگیرند پس نمایندگان و استاندار و مدیران بفکر رونقش نیستند؟
نقل قول کردن
#5 علی 1402-05-27 18:36
چندین ساله به خاطر نبود کار ساکن دیار غربت شدیم
بعضی موقع ها به خرم آباد میام واقعه قیمت اجناس در خرم آباد نسبت به شهر های دیگه بالاست ....با توجه به در آمد پایین مردم خرم آباد و اطراف خرم آباد باید شهر داری و استانداری فکری مثل تشکیل بازارچه های ویژه بکنند
نقل قول کردن
#6 دانشجو 1402-05-27 18:57
دولت نُه سال پیش تصویب کرد که دانشکده معدن و پژوهشکده سنگ شناسی لرستان تاسیس شود و حتی ردیف بودجه هم تعیین کردند اما از طرف دانشگاه لرستان و اداره صنعت و معدن و حتی استانداری لرستان تلاشی منتج به موفقیت در جذب و احداث اینکار صورت نگرفت انصافا لرستان ۷۰درصدش کوهستانی و سنگ و معدن است و می‌تواند اشتغالزایی کند دراین حوزه، خواهش میکنم پیگیر این طرحها باشند
نقل قول کردن
#7 مهرداد 1402-05-27 19:11
با سلام
این آمار بصورت متوسط درآمد و عزینه بیان شده عملا تعداد ریادی از مردم درآمدشان کفاف هزینه شان را نمیدهد و همیشه بایستی از هزینه تفریح و درمان و خوراک مناسب بگذرند
از طرف دیگر هر شهروند بایستی بتواند در طول سال مبلغی را برای آینده پس انداز کند که با این اوصاف تا گور باید کار کنیم و فکر آرامش و آسایش نباشیم
نقل قول کردن
#8 لرستانی 1402-05-28 08:57
شایعاتی در فضای مجازی پیچیده که قراره نان و بنزین گران بشه اما دولت اونو رد کرد. تنها خواهش ما از دولت گرامی و مسئولان اینست که اجازه گران شدن بنزین و نان را ندهند چونکه تولیدکننده‌ و واسطه و دلال و مغازه دارها میان گران شدن بنزین و نان را بهانه می‌کنند و به‌صورت دلبخواهی روی قیمت اجناس می‌کشند که این یکبار اضافه روی دوش مردم مستضعف و فقیر می‌شود حداقل در سال کنونی اجازه افزايش قيمت سوخت را ندهند
نقل قول کردن
#9 رسول 1402-05-28 08:59
به نقل از علی:
چندین ساله به خاطر نبود کار ساکن دیار غربت شدیم
بعضی موقع ها به خرم آباد میام واقعه قیمت اجناس در خرم آباد نسبت به شهر های دیگه بالاست ....با توجه به در آمد پایین مردم خرم آباد و اطراف خرم آباد باید شهر داری و استانداری فکری مثل تشکیل بازارچه های ویژه بکنند
بخدا داداش برخی مغازه‌ها به دلخواه خود قیمت اجناس را بالا می‌برند من جلوبندی ماشین رو تو یکی از شهرهای اراک خیلی کمتر از قیمت خرم‌آباد درست کردم چون سازمان بازرسی و تعزیرات و صنوف روی کسبه و بازار نظارت نمی‌کنند و هرکی هرچی دوست داره گران میفروشه
نقل قول کردن
#10 سیدالموسوی 1402-05-28 12:55
مسولین محترم خصوصا اوقاف فکری به تبدیل باغ موقوفه مرحوم دولتیاری به پارک جهت استفاده شهروندان درمجاورت دریاچه بهشت در خرم اباد بکنند قبل ازاینکه توسط مافیای زمین خوار و سودجویان به قبرستان غیر استاندارد در مرکز شهر شود... اگر موقوفه است چرا ده سال است توسط اوقاف حصار کشی و بلا استفاده عموم شده است ... مردم در این اپارتمان ها یقفس مانند نیاز به فضای سبز وورزشی دارند وسرانه پارک وفضای ورزشی توسط شهرداری ها ی بیخیال مرتب کاسته میشود وتناسبی با جمعیت متمرکز وومتراکم محله ها ی علوی وخیراباد و.....ندارد...
نقل قول کردن
#11 شهروند 1402-05-28 13:34
به نقل از لرستانی:
شایعاتی در فضای مجازی پیچیده که قراره نان و بنزین گران بشه اما دولت اونو رد کرد. تنها خواهش ما از دولت گرامی و مسئولان اینست که اجازه گران شدن بنزین و نان را ندهند چونکه تولیدکننده‌ و واسطه و دلال و مغازه دارها میان گران شدن بنزین و نان را بهانه می‌کنند و به‌صورت دلبخواهی روی قیمت اجناس می‌کشند که این یکبار اضافه روی دوش مردم مستضعف و فقیر می‌شود حداقل در سال کنونی اجازه افزايش قيمت سوخت را ندهند

خدا کنه که گرون نشه الان سهمیه بنزین من ماهی ۳۰لیتر است بعد آزادم لیتری ۳هزار تومان است انصافا برای تردد و عبور و مرور دیگه بنزین از این بیشتر در توان مردم نیست
نقل قول کردن
#12 سالاروند 1402-05-28 17:08
به نقل از لرستانی:
شایعاتی در فضای مجازی پیچیده که قراره نان و بنزین گران بشه اما دولت اونو رد کرد. تنها خواهش ما از دولت گرامی و مسئولان اینست که اجازه گران شدن بنزین و نان را ندهند چونکه تولیدکننده‌ و واسطه و دلال و مغازه دارها میان گران شدن بنزین و نان را بهانه می‌کنند و به‌صورت دلبخواهی روی قیمت اجناس می‌کشند که این یکبار اضافه روی دوش مردم مستضعف و فقیر می‌شود حداقل در سال کنونی اجازه افزايش قيمت سوخت را ندهند

دولت اجازه گران شدن نان و بنزین را ندهد حداقل در سال جدید بفکر رفاه اجتماعی باشد بخدا برخی از مردم ندارن و با یارانه زندگی می‌کنند
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا