یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

غلامرضا مصدق:  در پي بيانات رهبري در انتقاد از وضعيت نامطلوب شاخص‌های اقتصادي و كيفيت برخی محصولات توليد داخلي، رئیس‌جمهور به معاون اول دستور داد با تشكيل كار گروهی نقشه ارتقاي توليد داخلي را تدوين و عملياتي کند!
 به نظر می‌رسد که قاطبه مسئولان ما به این يقين رسیده‌اند كه ما ملتی کاملاً متفاوت با تمام دنیا هستیم و برای حل مشکلاتمان باید حتماً از راه‌حل‌های انحصاری که اختراع خودمان است استفاده کنیم. به دلیل همین وجه تمایز خود ساخته و خودویرانگر، اصولاً هیچ تجربه موفق بشری به کار ما نمی‌آید و باید بی‌وقفه چرخ اختراع شده در پنج هزارسال قبل را بارها و بارها از نو اختراع کنیم. برای پرهیز از کلی‌گوئی، مصداقی به مورد خاص کیفیت نازل خودروهای تولید داخل که در بیانات رهبری پررنگ بود می‌پردازیم.
هیچ‌گاه دیده و شنیده نشده که دولتی برای ارتقای کیفیت خودروی تولیدی آن كشور کارگروه تشکیل دهد. کارگروه دولتی چطور می‌تواند کیفیت خودروهای داخلی را بهبود بخشد؟ با موعظه؟ صدور بخش‌نامه و دستورالعمل؟ مجازات خودروسازان متخلف؟ نظارت شبانه‌روزی بر پروسه تولید؟ آيا دلايل كيفيت نازل خودرو چنان پيچيده و نامشخص هستند كه نخبگان عضو كارگروه می‌بایست با بررسي و مطالعات عميق، آن‌ها را كشف كنند؟ یا اینکه مرغ پخته هم دلایل آن را می‌داند؟ با فرض اينكه كارگروه بعد از بررسی‌های همه‌جانبه ١٠٠٪؜ دلايل و موانع ارتقاي كيفي خودروهاي توليد داخل را كشف كند، آيا اختيار لازم براي رفع موانع را خواهد داشت؟
 صنعت خودروسازي ما از يك مشكل بنيادين رنج می‌برد، به‌طوری‌که تمام مشكلات ديگر اين صنعت به‌نوعی ذيل همين يك مشكل تعريف می‌شوند، آن مشكل، فقدان فضاي رقابتي در اين عرصه است. وقتي كه، واردات خودرو يا ممنوع است و يا تعرفه واردات خودرو در دوران آزادي واردات با مخلفاتش بيش از ١٢٠٪؜ است (بالاترين نرخ تعرفه بر واردات خودرو در تاريخ بشريت)، میلیون‌ها متقاضي پیش‌خرید خودرو مترصد باز شدن چنددقیقه‌ای سايت پیش‌فروش خودروسازان برای ثبت‌نام هستند، فاصله قيمت خريد از كارخانه نسبت به بازار آزاد چند ده ميليون تومان است، خودرو قبل از اينكه وسیله‌ای براي حمل‌ونقل باشد، ابزاري براي حفظ ارزش سرمايه باشد، در این صورت اگر خودرو بی‌کیفیت و گران به دست مردم نرسد بايد به همه قوانين علمي و تجارب موفق بشري به ديده شك و ترديد نگاه كرد.
 تا سیاست‌ها در اين صنعت براي ايجاد فضاي رقابتي دستخوش تغييرات بنيادين نشوند تشكيل هزار كارگروه هم اگر وضع را بدتر نكند كاري از پيش نمی‌برند. در اقتصادي كه روزبه‌روز بسته‌تر، دولتی‌تر، رانتی‌تر و لاغرتر می‌شود، انتظار بهبود كيفيت و قيمت مناسب سرابي بيش نيست. کسی که گندم بکارد خودبه‌خود کاه هم به دست می‌آورد. اگر فضا رقابتی شود به‌طور طبيعي بقیه مشکلات هم رفع خواهند شد، همان‌طور که در همه کشورهای موفق خودروساز چنين شده است. عكس آن‌هم در كشورهاي كمونيستي سابق اتفاق افتاد كه صنعت خودروسازی آن‌ها در فضاي غیررقابتی به شكست منجر شد.
در چشم‌انداز فعلي اقتصاد ايران، ايجاد فضاي رقابتي رؤیایی دست‌نیافتنی است. رقابتی کردن فضای تولید مستلزم اتخاذ تصمیمات سخت و دردناک توسط سطوح بالای تصمیم‌گیری است که فعلاً آمادگی لازم برای انجام آن وجود ندارد، بنابراين خودروسازان داخلي حتی با تشکیل صد کارگروه فارغ از مواجهه با چالش‌های سخت و نفس‌گیر فضاي رقابتي می‌توانند خودروهای بی‌کیفیت را به چند برابر قیمت جهانی با پیش‌فروش در نوبت‌های تحویل چندساله همچنان به خلق‌الله قالب کنند.
 بنابراین خطاب به آن دسته از مردم و یا مسئولانی که به بررسی و تصمیمات نتایج این قبیل کارگروه‌های نمایشی و تکراری دل‌بسته‌اند باید گفت این امام‌زاده‌ای که بدان دخیل بسته‌اید اگر کورتان نکند شفا نخواهد بخشید!

دیدگاه‌ها  

#1 رضا-س 1400-11-19 10:53
ضمن تشکر ، البته ما ملتی هستیم که با تغییر دولت هم اعتقاد قلبی داریم چرخ را باید دوباره طراحی و اختراع کرد ، استفاده از تجربیات دنیا در زمینه رقابت ، نوآوری را بی خیال.
نقل قول کردن
#2 اکبر-ظ 1400-11-19 12:48
وقتی مافیای خودرو اجازه ورود خودرو را نمی دهند مردم ایران هم ناچارند برای دریافت خودروی بی کیفیت و بسیار گران صف بکشند
.چون خودروسازهای داخلی رقیبی ندارند بد کیفیت ترین و گرانترین خودرو ها را تحویل مردم میدهند.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا