یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

امروز در خبرها داشتیم که "پس از پیگیری‌ها و جلسات متعدد استاندار لرستان و نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی با هلدینگ سرمایه‌گذاری امید وابسته به بانک سپه (مالک شرکت خمیرمایه) و پیگیری‌های مستمر معاونت اقتصادی استانداری و با محوریت دفتر هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال ا‌ستانداری؛ عملیات احیا و راه‌اندازی کارخانه خمیرمایه دورود با ظرفیت اشتغال ۶۰ نفر به‌صورت مستقیم و تولید سالانه ۴ هزار تن شروع و پیش‌بینی می‌شود حداکثر طی سه ماه آینده تولیدات کارخانه وارد بازار گردد."

نظر به این که نگارنده پیش‌تر به عنوان مدیر مالی و بودجه در هلدینگ سرمایه‌گذاری امید (سهامدار اصلی این شرکت) مشغول به کار بوده‌ و در جریان امورات این شرکت طی ده‌ساله گذشته هستم؛ ذکر چند نکته را در این خصوص ضروری می‌دانم:
 




شرکت خمیرمایه دورود متعلق به شرکت سرمایه‌گذاری امید و وابسته به بانک سپه است که در سال 1370 تحت عنوان پروتئین دامی ثبت و در سال 1381 با اسم خمیرمایه لرستان تغییر نام داد. ظرفیت تولید این شرکت دو هزار تن در سال بود اما هیچ‌وقت تولید آن به این ظرفیت اسمی نرسید و در سال 87 عملاً دیگر نتوانست تولید کند و در نهایت شرکت سرمایه‌گذاری امید تصمیم به انحلال این شرکت گرفت.
از آن تاریخ تاکنون فقط چند نفر به‌عنوان نگهبان وظیفه مراقبت از کارخانه را بر عهده داشتند و متأسفانه طی این سال‌ها ماشین‌آلات، تجهیزات و تأسیسات فرسوده و عملاً  مستهلک شده‌اند.
طی سال‌های گذشته و در دوران تصدی استانداران نمایندگان ادوار، مدیران صنعت استان تعیین تکلیف و راه‌اندازی "شرکت خمیرمایه" به‌عنوان یک مطالبه مطرح بود و مردم منطقه هم توقع راه‌اندازی این شرکت را داشتند تا جایی که در سال 97 راه‌اندازی این شرکت به‌عنوان یکی از ۱۰ پروژه کلیدی شهر دورود مطرح و جلساتی متعددی برگزار، ازجمله جلسه‌ای که در مردادماه 1397 در محل شرکت و با حضور برخی مقامات (از جمله نگارنده به عنوان نماینده سهامدار اصلی) برگزار شد که متأسفانه هیچ یک از این جلسات به نتیجه نرسید.
اگر بخواهیم به موانع عدم موفقیت در به نتیجه رسیدن مذاکرات اشاره کنم باید به مواردی چون تغییرات مدیریتی در سطح شرکت سرمایه‌گذاری امید و سطح استان، توقع برخی مدیران استانی مبنی بر انجام کلیه امور توسط سهامدار اصلی، سهم خواهی احتمالی برخی مقامات استانی در خصوص جذب نیروهای جدید، موانع زیست‌محیطی و در نهایت پیگیری جدی اشاره کرد.
 
در شرایط فعلی که سایه شوم بیکاری در استان بسیار سنگین است، خبر راه‌اندازی مجدد این شرکت را باید به فال نیک گرفت، اما نباید فقط به مذاکرات بسنده کرد.
 مدیریت فعلی گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید را حسین مدرس خیابانی، سرپرست سابق وزارت صنعت، معدن و تجارت به عهده دارد. خیابانی به شدت اهل عمل است و اعتقاد راسخی به راه‌اندازی پروژه‌ها و شرکت‌ها در راستای تحقق شعار سال «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها» دارد و این هنر مدیران استان است که از این فرصت استفاده کنند و در اسرع وقت پیگیر تولید نهایی این شرکت باشند.
شایان ذکر است که " شرکت خمیرمایه لرستان" عملا" منحل شده است و برابر قانون اجازه فعالیت مجدد تحت این نام و برند را ندارد که در این راستان خوشبختانه شرکت سرمایه‌گذاری امید با درایت وارد عمل شده و قصد دارد این شرکت را با شخصیت حقوقی و نام جدید ( احتمالا شرکت صنایع غذایی امید) مجدداً ثبت و راه‌اندازی کند.
 
در راه‌اندازی این شرکت استفاده از نیروی متخصص ضرورتی انکارناپذیر است لذا لازم است که ترکیب مدیران و کارشناسان از بین نیروهای متخصص و بادانش باشد.
پیگیری روزانه، مساعدت؛ تسهیلات کم‌بهره و اعطای معافیت‌های خاص باید در نظر گرفته‌شده تا هر چه‌بهتر بسترهای مناسب برای فعالیت مجدد این کارخانه مهیا گردد.
فراموش نکنیم در حال حاضر فقط ۶ شرکت فعال در صنعت خمیرمایه در کشور وجود دارد و وضعیت بازار این صنعت در کشور بسیار مطلوب است، ضمن این که بازار صادراتی خوبی به خصوص در کشورهای همسایه در این حوزه وجود دارد.
با توجه به قرابت محل کارخانه با زمین‌های کشاورزی و همچنین وجود روستا در جوار کارخانه؛ ارائه راهکار عملیاتی و‌ همکاری توسط مدیران محیط‌زیست ضروری است.
حال که فرایند توجیه‌پذیری اقتصادی، مسائل و موضوعات فنی؛ تکنولوژیکی، ماشین‌آلات و تجهیزات توسط شرکت امید صورت گرفته و اراده این شرکت برای راه‌اندازی مجدد بسیار مصمم و قوی است، لذا نباید از این فرصت طلایی غافل بود و لازم است از این فرصت نهایت استفاده را کرد؛ چه‌بسا تولید محصول با‌کیفیت و تبدیل‌شدن به یک برند معتبر در سطح کشور و حتی خارج از کشور دور از دسترس نباشد.
امیدوارم در این شرایط حساس از گذشته درس بگیریم و همه دست به دست هم دهیم تا با فعالیت این صنعت در لرستان؛ نام خود را در تاریخ اقتصادی استان به نیکی ثبت کنیم و فراموش نکنیم که مثلث توسعه هر صنعت را سه عامل «دولت»، «سرمایه‌گذار» و «نیروی انسانی» تشکیل می‌دهد که عدم کارایی و وظیفه‌شناسی در هر حوزه، آثار مخربی بر صنعت و توسعه آن منطقه خواهد داشت که این آثار مخرب را در شرایط فعلی و به‌راحتی می‌شود در اقتصاد لرستان حس کرد.
 
 
 
عبدالرضا قاسمی/ پایگاه خبری یافته
(مدیر مالی و بودجه سابق شرکت امید/ سرپرست معاونت مالی اقتصادی)



مطلب مرتبط:

راه‌های برون‌رفت «خمیرمایه» لرستان از تعطیلی بررسی شد

دیدگاه‌ها  

#1 پاپی 1400-03-27 22:28
آزمون استخدامی که برگزار نمیکنند فردا با رابطه و پارتی تمام فامیل های مدیرکل غله از روستاها میان استخدام میشوند
نقل قول کردن
#2 رضا 1400-08-08 13:01
سلام
زمان استخدام نیرو رو باید از کجا پیگیر بشیم
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا