یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

استان لرستان سال 98 را با سیل آغاز کرد، سیلی که آسیب‌های جدّی به زیرساخت‌های استان وارد ساخت. شهرهای پل‌دختر، معمولان، خرم‌آباد، نورآباد، چگنی و روستاهای بسیاری سیلیِ سیل (1) را بر پیکره زیرساخت‌هایشان به شدّت احساس کردند. در این میان، شهرهای پل‌دختر، معمولان و روستاهای آن سامان شاید تا سال‌ها نتوانند زیر بار سنگین خرابی‌های سیل قد علم کنند و به وضعیت اولیه بازگردند.
البته، آغاز سال 98 خوش یُمنی و مبارکی همیشگی خود را نیز به همراه داشت. پیام نوروزی رهبر فرزانه انقلاب امیدی تازه در برابر چشمان مردم گشود و فرصت‌های جدیدی را برای کشورمان رقم زد. در وانفسای رکود اقتصادی و کاهش تولیدات داخلی، چه زیبا و بجا «رونق تولید» به‌عنوان راهبرد اساسی دولتمردان در سال 1398 ترسیم و تعیین شده است.
امروزه، رقابتی شدید و نفس‌گیر در عرصه‌های تولید و اقتصاد در میان کشورهای جهان در گرفته و در این کارزار سخت و پیچیده، قدرت‌های بزرگ اقتصادی نقش محوری و اساسی ایفا می‌کنند. معمولاً، شکوفایی اقتصادی و «رونق تولید» رفاه و آسایش جوامع را به همراه دارد و در حقیقت، «تولید» زیربنا و بسترساز توسعه و پیشرفت به حساب می‌آید. بدیهی است هر کشوری تولیدات بیشتری به بازارهای جهانی عرضه نماید، برنده میدان سخت رقابت اقتصادی خواهد بود. بر همین اساس، اعلام سال 1398 به عنوان سال «رونق تولید» دقیقاً رشد و شکوفایی اقتصاد کشورمان را هدف اصلی قرار داده و در صورت اهتمام مجریان و دست‌اندرکاران، بی¬تردید، تأثیر بسزایی در افزایش کیفیت رفاه و آسایش مردم نجیب کشورمان خواهد داشت.

به بیانی دیگر، برای بهره‌برداری از این فرصت گران‌بها، کدام مدیران و چه سازمان‌هایی باید این راهبرد هوشمندانه را اجرایی و عملیاتی سازند. بی‌تردید، جواب این سؤال کلیدی در کارآمدی مدیران و دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی نهفته شده است. واضح و آشکار است در رابطه با «تولید» دستگاه‌ها و سازمان‌های ذیل (چه مستقیم و چه غیرمستقیم) تحت نظر استاندار محجوب لرستان مسئولیت خطیری به عهده دارند:
معاونت هماهنگی‌های امور اقتصادی استانداری لرستان
سازمان صنعت، معدن و تجارت
سازمان جهاد کشاورزی
اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری
اداره کل کار، تعاون و امور اجتماعی
سازمان برنامه‌وبودجه و بانک‌ها
شرکت‌های تحت نظر سازمان تأمین اجتماعی (شستا)
نمایندگی ستاد اجرایی فرمان 8 ماده‌ای امام (ره) در استان
نمایندگی آستان قدس رضوی در استان
نمایندگی بنیاد برکت در استان
فرماندهی قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص)(2)
اتاق بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی

در این میان، به‌جز معاونت هماهنگی‌های امور اقتصادی، سازمان برنامه‌وبودجه و بانک‌ها که نقش برنامه‌ریزی، حمایت و تأمین اعتبارات را به عهده‌دارند، دیگر سازمان‌ها چه به‌طور مستقیم و چه به‌طور غیرمستقیم می¬توانند در راه‌اندازی طرح‌های تولیدی، در سطح استان نقش عملیاتی، اجرایی و حمایتی ایفا کنند. به بیانی ساده‌تر، هر سازمان متولی می‌تواند اجراء یک طرح تولیدی فاخر را در یک شهرستان به عهده بگیرد و با مطالعه و تهیه طرح توجیهی، آن را رأساً اجرا و یا به بخش خصوصی و سرمایه‌گذار معتبر واگذار نماید و با حمایت و هدایت آن طرح تولیدی را به سرانجام برساند.
اشک تمساح و طناب پوسیده ترامپبدین روش و به برکت نام‌گذاری سال 1398 به‌عنوان سال «رونق تولید» استان لرستان حداقل شاهد راه-اندازی 11 طرح فاخر تولیدی در 11 شهرستان خواهد بود. اگر هر طرح تولیدی بین 70 تا 100 نفر اشتغال‌زایی داشته باشد، در سال جاری حداقل 1000 نفر صاحب شغل شده و زندگی‌شان سروسامانی خواهد یافت.
همانطوری‌که اشاره شد، موفّقیت و عملیاتی نمودن طرح‌های تولیدی در دستان مدیران قرار دارد و عملیاتی شدن تولید منوط به همّت و تلاش سازمان‌های متولی است.
آیا استان لرستان در راستای منویات رهبر فرزانه انقلاب می‌تواند ظرفیت‌های خود را بیازماید و از موهبت و فرصت سال «رونق تولید» بهره‌مند گردد؟
 

سیدمحمد قاسمی/ یافته



 


(1): برگرفته از عنوان مقاله "سیلیِ سیل"
 نوشته آقای تیمور احمدوند
 (نشریه بامداد لرستان)
(2): مجری پروژه‌های زیرساختی و اشتغال‌زایی

دیدگاه‌ها  

#1 مصطفی 1398-04-29 16:45
زنده و پاینده باشید جناب مهندس قاسمی....راهکار جنابعالی علمی ، منطقی و قابل اجراست به شرطی که مدیران مربوطه هم همت لازم را داشته باشند.
نقل قول کردن
#2 اکبر-ظ 1398-04-29 16:52
با توجه به اینکه کشور ما همیشه در تحریم است لذا می بایست برنامه ترمیم اقتصادی با اتکا به منابع داخلی و یا منابع مستقل خارج از کشور در نظر گرفته شود اما انچه که محرز است ضعیف بودن منابع داخلی است لذا برای اقتصاد بهتر و رونق تولید ابتدا باید منابع مالی جدید پیدا شود .خیلی از ایرانیان خارج از کشور{که از قضا دارای منابع مالی عظیمی هستند} مایلند در کشور سرمایه گذاری کنند .همچنین می توان از سرمایه کشورهای دوست یا همسایه برای رونق تولید و توسعه طرحهای عمرانی بهره برد.
.یقینا فقط با منابع داخلی نمی توان کشور را اباد کرد نفت را هم نمی توانیم صادر کنیم الان 90 درصد طرحهای عمرانی تعطیل شده اند .
نقل قول کردن
#3 شهریار 1398-04-29 20:30
مدیر باید در وهله اول به کاری که دارد انجام میدهد اعتقاد وباور قلبی داشته باشد ولی متاسفانه برخی از مدیران ما فقط نگاه شان به بالا است وقتی بخشنامه ای به دستشان میرسد به نوعی از زیر بار مسئولیت شانه خالی میکنند به عبارتی دنبال دردسر نمیگردند با کمال تاسف نگاه حرفه ای به منصب وشغل خو را دارند واگر نه با این همه ظرفیت که کشور ما دارداز قبیل داشتن منابع فراوان ونیروی انسانی متخصص و۰۰۰ قاعدتا" نباید تحریم های امریکا و اقمارش بیشتر ۱۰ تا ۲۰ در صد بر اقتصاد ما تاثیر داشته باشد
نقل قول کردن
#4 احمدوند 1398-04-29 22:11
خرم آباد از سیل به گفته شهردار 792 میلیارد تومان خسارت دیده و دولت تاکنون کمکی به شهرداری نکرده است
نقل قول کردن
#5 میرمقدم 1398-04-29 22:18
پل افلاک چه مشکلی برای قلعه میتواند داشته باشد؟ نه در عرصه قلعه است نه ارتفاع بالایی دارد! مراحل تصویب این پل به شورای معماری شهرسازی رسیده و نماینده میراث فرهنگی هم حضور داشته حالا چرا پل را بلاتکلیف رها کردند؟ چرا کسی پیگیر نیست؟
نقل قول کردن
#6 محمد 1398-04-29 22:48
مقاله خوبی است مدیر دلسوز متعهد ودردآشنا وپیگیر میتواند مشکلات را حل وفصل نماید
نقل قول کردن
#7 شهروند خسته 1398-04-31 18:05
آفرین به مهندس قاسمی عزیز حیف که از وجود امثال مهندس قاسمی در مدیریت استان استفاده نمیشه تا کی باید شاهد جولان مدیران فاسد باشیم
نقل قول کردن
#8 محمد 1398-05-05 10:52
احسنت
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا