یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

ایجاد بندر خشک می‌تواند به‌ عنوان یکی از محرک‌های اقتصادی در استان لرستان باشد. به بیان دیگر بندر خشک شرایط را برای تبدیل استان لرستان به محل ترانزیت کالا فراهم می‌آورد و همین عامل رونق اقتصادی را با خود به دنبال خواهد داشت.
 با وجود گرفتن مجوز ایجاد بندر خشک در استان هنوز عملیات اجرایی این مجموعه آغاز نشده و به گفته مسئولان مهم‌ترین مانع نیز وجود معارضان محلی مانع اصلی ساخت بندر خشک خرم‌آباد معارضان زمین است.
باید گفت؛ یکی از مهم‌ترین مزایای این بندر فراهم آوردن همه امکانات مورد نیاز برای صادرکنندگان و واردکنندگان است.
وجود زیرساخت‌های اقتصادی به ‌عنوان یکی از مهم‌ترین ملزومات توسعه استان است.
لرستان به‌عنوان یکی از استان‌های کمتر توسعه‌یافته کشور، برای توسعه نیازمند عزم همه‌جانبه و حمایت ویژه دولت است.  به نحوی که لازم است زیرساخت‌های مورد نیاز توسط دولت ایجاد شود تا سرمایه‌گذاران رغبت لازم را برای سرمایه‌گذاری در استان داشته باشند.
 به‌هرحال باید پذیرفت اولویت ابتدایی یک سرمایه‌گذار برای فعالیت وجود زیر ساخت‌های لازم است. یک فعال اقتصادی نباید برای صادرات یا واردات کالای خود مجبور به صرف هزینه و وقت زیاد شود.
انتظار می‌رود مسئولان استان به سرعت مشکلات موجود سد راه در ساخت این پروژه بسیار مهم را برطرف كنند تا مردم استان در آینده نزدیک شاهد تحقق یافتن وعده‌های مسئولان باشند.
 
گلایه از آغاز نشدن عملیات اجرایی
یکی از فعالان اقتصادی استان لرستان بیان می‌کند: با وجود این‌که مسئولان ارشد استان برای گرفتن مجوز ایجاد بندر خشک تلاش بسیاری کرده‌اند و این مجوز فقط در سال 93 به 5 استان داده شد، وضعیت اجرایی این طرح همچنان مناسب نیست.
«رضا امیدی» به همشهری می‌گوید: به هر حال باید شرایط بهتری نسبت به استان‌های مختلف برای حضور سرمایه‌گذاران مهیا کنیم.
وی ادامه می‌دهد: این بندر می‌تواند کمک زیادی به جذب سرمایه‌گذاران کند، زیرا یک سرمایه‌گذار به دنبال کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری فعالیت خود است.
امیدی بیان می‌کند: باید بدانیم در بندر خشک همه شرایط و زیرساخت‌های لازم برای صادرکنندگان و واردکنندگان لرستان و استان‌های همجوار مهیا است و دیگر نیازی به مراجعه به بندرهای دریایی نیست.
این فعال اقتصادی عنوان می‌کند: اکنون فعالان اقتصادی به دلیل ازدحام بیش‌از حد برای صادرات و واردات کالا در بنادر دریایی مجبور به‌صرف زمان و هزینه زیادی هستند. ساخت این بندر می‌تواند بسیاری از مشکلات را در منطقه برطرف کند.
امیدی می‌افزاید: انتظار می‌رود متولیان ساخت این بندر به سرعت شرایط را برای آغاز عملیات اجرایی آن فراهم کنند تا در چند سال آینده بتوان این زیرساخت را به نتیجه رساند.
 
تلاش برای رفع موانع
 
مدیرعامل شرکت توسعه و عمران لرستان در گفت و گو با همشهری اظهار می‌کند: زمینی به مساحت 124 هکتار برای ساخت بندر خشک خرم‌آباد در نزدیکی پل «بابا حسین» در نظر گرفته شده و اکنون مهم‌ترین مشکل برای ساخت این مجموعه وجود معارضان محلی است.
«سید مجتبی صورتیان» ادامه می‌دهد: با توجه به اهمیت این موضوع برای استان، استاندار لرستان دستورات لازم را برای رفع معارض این زمین به فرماندار خرم‌آباد داده و اکنون مسئولان به دنبال برطرف کردن این موانع هستند.
 
استفاده از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی
مدیرعامل شرکت توسعه و عمران لرستان می‌گوید: اعتبار پیش‌بینی‌شده برای ساخت این بندر در حدود 375 میلیارد تومان است و در صورت برطرف شدن مشکل معارضان، این مجموعه در مدت 4 سال ساخته خواهد شد.
صورتیان می‌افزاید: مجوزهای اولیه برای ساخت این بندر خشک گرفته شده‌ است و پس از برطرف شدن مشکلات اراضی این پروژه، با حمایت استاندار در مدت کوتاهی مجوزهای اصلی را از وزارت راه و شهرسازی دریافت خواهیم کرد.
این مقام مسئول می‌گوید: برای ساخت بندر خشک در خرم‌آباد از ظرفیت سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی و تسهیلات استفاده خواهیم کرد.
صورتیان می‌افزاید: بر اساس پیش‌بینی‌های اولیه با ایجاد بندر خشک شرایط برای اشتغال‌ بیش از 700 نفر به صورت مستقیم فراهم خواهد شد. البته در برآوردهای ثانویه این میزان بیشتر می‌شود.
مدیرعامل شرکت توسعه و عمران لرستان بیان می‌کند: ساخت این بندر اشتغال غیرمستقیم بالایی را به دنبال خواهد داشت و اکنون مشاغل مختلف درگیر این ظرفیت بالقوه شده‌اند.
این مقام مسئول عنوان می‌کند: در این بندر زیرساخت‌هایی همچون تأسیسات ساختمانی، پایانه بار و حمل‌ونقل کالا ساخته خواهند شد. همچنین این مكان مجهز به گمرک، انبارهای روباز و رو بسته و جرثقیل‌های سنگین و سقفی خواهد شد.
 
تبدیل لرستان به قطب ترانزیت غرب کشور
مدیرعامل شرکت توسعه و عمران لرستان می‌گوید: با توجه به نبود بندر خشک در غرب کشور، در صورت ایجاد این مجموعه در خرم‌آباد، لرستان به‌عنوان قطب ترانزیت کالای غرب کشور تبدیل می‌شود. به اعتقاد «سید مجتبی صورتیان» در صورت برطرف شدن مشکلات موجود، می‌توان عملیات اجرایی را با 10 تا 15 میلیارد آغاز و به ‌مرور زمان اعتبارات مورد نیاز را تزریق کرد. این مسئول می‌گوید: به هر حال برای توسعه استان لرستان نیازمند تأمین زیرساخت‌های موردنیاز سرمایه‌گذاران هستیم و در همین مورد بندر خشک می‌تواند نقش قابل‌توجهی در تحقق این موضوع ایفا کند. صورتیان اظهار می‌کند: لرستان برای قرارگیری در مسیر توسعه باید به چنین زیرساخت‌هایی مجهز شود و با به نتیجه رسیدن این طرح موفقیت‌های زیادی برای استان حاصل خواهد شد.
علی عبداله‌زاده/ خبرنگار همشهری

دیدگاه‌ها  

#1 شهروند 1395-02-27 08:39
خوب برادر من پول املاک مردم رو بدهید ...مگه شما مدیران مجانی کار می کنید ...شما به فکر رزومه هستید اون مردم محروم به دنبال لقمه ایی نان
نقل قول کردن
#2 محمدآریان 1395-02-27 08:49
آیابااین شعارهاامیدی به اجرای این طرح در لرستان می باشد
اگر معارض وجود دارد پس مسوولین چکاره هستند
از طریق مراجع قضایی وانتظامی پیگیری کنند.
ما که برای آینده فرزندانمان از دیار لرستان گوج کردیم وای به حال مردمان سرزمین پرنعمت ولی پر شعار لرستان
نقل قول کردن
#3 حمید ت 1395-02-27 10:33
نمیدونم چرا این طرحها در استانهای دیگه براحتی اجرا میشن مگه اوناهم اینطور مشگلاتی ندارن؟! آدم وقتی میخواد کاری رو انجام نده بهانه زیاد میتونه برای کار انجام ندادن بیاره جانم
نقل قول کردن
#4 فرزاد 1395-02-27 21:21
بندر خشک پیش کش، پیگیر آزاد راه خرم آباد به اراک و هتل هایی که در خرم آباد کلنگ زنی شدند باشید. که همگی نیمه کاره رها شدند. به خدا مردم این سرزمین عمر نوح ندارند.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا