یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

اواخر سال گذشته مطلبی در اعتراض به واگذاری طرح پرورش ماهی در دریاچه سد حوضیان نوشته شد و بازتاب گسترده‌ای نیز دراز قانون‌شکنی در سد حوضیان تا سکوت معنادار مدیران لرستان رسانه‌های مکتوب استانی و سراسری و فضاهای مجازی داشت ولی به‌رغم تذکرات دلسوزان از جمله امام‌جمعه محترم و تقارن با تعطیلات نوروز هیچ‌کدام از مدیران شهرستان و استان پاسخی شفاف ارائه ندادند تا اینکه بار دیگر این اعتراض از تریبون نماز جمعه به گوش رسید و حجت‌الاسلام ترکی امام‌جمعه موقت این شهرستان با انتقاد از عدم پاسخ‌گویی مسؤولین به عواقب اجرای طرح مذکور اشاره نمود و با مطرح نمودن احتمال بهره‌برداری از آب سد حوضیان جهت مصارف شرب در آینده اجرای طرح پرورش ماهی در قفس را باعث آلودگی آب دانست و خواستار پیگیری نماینده فعلی و همچنین نماینده منتخب شهرستان شد.
پس از سخنان امام‌جمعه موقت شهرستان نوبت به ولی‌الله میرزایی اصل فرماندار الیگودرز رسید که در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا وابسته به دولت نظری متفاوت ارائه نماید و از اجرای طرح مذکور حمایت و عنوان نماید: واگذاري پروژه پرورش ماهي در قفس در درياچه سد حوضيان اين شهرستان با رعايت كامل تشريفات اداري بوده و قانوني است.
میرزایی می‌گوید: پروژه پرورش ماهي در قفس شهرستان نه تنها ضرري براي شهرستان ندارد بلكه رونق اقتصادي و ايجاد اشتغال را به همراه دارد.
وي با اشاره به اينكه در خصوص سرمايه‌گذار غیربومی اين پروژه اعتراضي را دريافت کرده‌ایم می‌افزاید: چنانچه سرمايه‌گذار بومي شهرستان قصد ادامه اين پروژه را داشته باشد سرمايه‌گذار غیربومی فعلي با دريافت خسارت فعاليت خود را متوقف خواهد كرد.
وي اظهار می‌دارد: بستر مناسب براي سرمايه‌گذاري بخش خصوصي در این شهرستان فراهم است لذا چنانچه سرمايه‌گذاران بومي و غیربومی تمايل داشته باشند مشابه اين كار را در درياچه سد خان‌آباد و سد رودبار انجام دهند حمايت خواهند شد.
در همین رابطه مهندس محمدتقی توکلی نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی هم با انتقاد از اجرای این پروژه گفت: در هنگامه انتخابات سرمایه‌گذار اقدام به اجرای این طرح نمود که کاملاً غیرقانونی می‌باشد و این اقدام بدون مجوز انجام شده است.
وی با اشاره به این که اقدام غیر قانونی سرمایه‌گذار به آب منطقه‌ای لرستان ابلاغ شده است اظهار داشت: وزارت نیرو تنها مجوز انجام مطالعات طرح و ظرفیت گذاری را صادر نموده است و مقرر شده پس از انجام مطالعات نتیجه به وزارت نیرو اعلام شود اما متأسفانه سرمایه‌گذار بدون انجام مطالعات فعالیت خود را آغاز نموده که این اقدام غیرقانونی می‌باشد.
نماینده الیگودرز با اشاره به اینکه ما از سرمایه‌گذار استقبال می‌کنیم افزود: در بحث حوضیان ابتدا باید امکان‌سنجی استفاده از این آب جهت شرب و مباحث زیست‌محیطی مورد بررسی قرار بگیرد و در نهایت اگر موافقت شد با اولویت واگذاری به سرمایه‌گذار بومی به سرانجام برسد.
در اینجا در رابطه با چرایی مغایرت نظر فرماندار با نماینده الیگودرز سخنی به میان نخواهیم آورد، اما این که عنوان شده اقدام مجری طرح احداث پرورش ماهی در دریاچه سد حوضیان قانونی و مراحل آن طی شده است با مشاهدات و حتی مستندات موجود مغایرت دارد و این تضاد را باید در نامه مورخ 21/1/95 معاونت بهره‌برداری وزارت نیرو به مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان مشاهده نمود که به صراحت عنوان شده با عنایت به عدم تحویل موقت و بهره‌برداری پایدار از سد مذکور در حال حاضر انجام اقدامات مربوط به آبزی‌پروری در این سد توصیه نمی‌گردد و در این خصوص پس از تحقق شرایط بهره‌برداری پایدار از سد، مقتضی است آیین‌نامه آبزی‌پروری در سدها و شبکه‌های آبیاری و زه‌کشی با اهداف غیر شرب موضوع ابلاغیه وزارت نیرو ملاک عمل قرار گیرد.
حال سوال این است چرا در حالی‌که سد مذکور تکمیل و تحویل نشده است یک‌شبه مجوز اجرای طرح برای یک سرمایه‌گذار غیربومی با حمایت و هماهنگی مجموعه مدیریت استان صادر می‌شود؟ و آیا تاکنون مدیر عامل محترم آب منطقه‌ای در پاسخ به نامه مذکور اقدامی اساسی انجام داده‌اند؟ و در نهایت آیا این بی‌توجهی به قانون ‌می‌تواند معنی طی مراحل قانونی را داشته باشد.
 هر چند ما هم اعتقاد داریم اگر هر اقدامی بر منوال قانون صورت بگیرد قابل احترام است و همه باید تمکین نمایند اما قانون در گفته و تاکید یک خواسته شخصی خلاصه نمی‌شود.
همچنین باید سوال شود این طرح چه تأثیری در جهت رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال شهرستان دارد در حالی که تنها چند نفر آن هم غیر بومی در این طرح می‌توانند مشغول به کار شوند و در نهایت این که برای ممانعت از یک اقدام غیر قانونی شرط و شروط گذاشته شود و عنوان گردد هر سرمایه‌گذار بومی می‌تواند با پرداخت خسارت ادامه کار سرمایه‌گذار غیر بومی را پی بگیرد، منطقی نیست زیرا شایسته نیست اقدامی غیر قانونی توسط مجری طرح صورت بگیرد و در نهایت مطالبه خسارت نماید و به نوعی تصویری از تعویض جای شاکی و متشاکی در ذهن تداعی گردد.
 بیان این نکته نیز ضروری است که دلسوزان و منتقدان این طرح با اجرای آن مخالف می‌باشند و در این بین سرمایه‌گذار بومی و غیر بومی تفاوت ندارد و ریشه این مخالفت را باید در هدر رفتن سرمایه عظیم الیگودرز دانست که دلیل آن بیان خواهد شد.
شاید سال‌های قبل را فراموش نکرده‌ایم که عده‌ای از قانون‌شکنان هر زمان و به هر بهانه ضمن تخریب و شکستن شیرهای انتقال سراب کمندان، آب آشامیدنی مردم الیگودرز را قطع می‌نمودند و مسوولین ما نیز تنها وعده افتتاح سد حوضیان به عنوان پشتوانه‌ای مطمئن جهت تبدیل به مصارف شرب را می‌دادند و دو سال قبل هم بر اثر تخریب خط انتقال چندین روز مردم الیگودرز از آب آشامیدنی محروم بودند که یقینا در این مواقع سد حوضیان می‌تواند جایگزین باشد و بی‌شک گذشته از موارد فوق با توجه به اینکه بحران آب هر روز فزونی خواهد یافت، از دست دادن این سرمایه منطقی و عاقلانه نیست اما با احداث طرح پرورش ماهی در دریاچه سد حوضیان پس از گذشت مدتی مواد غذایی و فضولات آبزیان در دریاچه رسوب نموده و برای همیشه آب این دریاچه را غیر قابل شرب خواهد نمود و بحث گردشگری هم عملا ابتر خواهد ماند و نمی‌توان به رونق اقتصادی مد نظر امید داشت.
و باز هم فراموش نکرده‌ایم زمانی که انتقال آب الیگودرز به شهرهای مرکزی ایران موسوم به طرح قمرود در دستور کار قرار گرفت برخی مسوولین آب‌های سرگردان و بدون استفاده الیگودرز را برای توجیه این اقدام بکار می‌بردند و زمانی متوجه خسارات آن شدند که قنوات و 
عباس شاه‌علي اليگودرز
چاه‌ها‌ خشک شد، برخی روستاها از سکنه خالی شد و امروز هم عده‌ای اجرای طرح پرورش ماهی در دریاچه سد حوضیان را با رونق اقتصادی و اشتغال توجیه می‌نمایند؛ که امیدواریم قمرودی دیگر برای این شهرستان محروم رقم نخورد.
به هر حال امیدواریم مسوولین استان و شهرستان و به ویژه استاندار بومی لرستان در صدد ممانعت از اجرای این طرح باشند و منافع یک شهر را بر شخص ترجیح دهند.

عباس شاه‌علی/ اليگودرز
 

دیدگاه‌ها  

#1 محمد اكبري 1395-02-08 10:31
اوضاع واگذاري ها درمنابع طبيعي اليگودرز واحداث جاده ها وسدها درحدفاجعه است محدود به شيلات سد حوضيان نميشود بايدبراي منابع طبيعي اليگودرز ستادبحران تشكيل شود مشكل نوع نگاه نماينده ومسوليين به واگذاري ها وعدم توجه به تذكرات مشفقان دل سوز است القصه اليگودرز با اين اوصاف توسعه كه نميابد هيچ منابع خداداي را هم خرج طرح هاي شعاري خواهد نمود
نقل قول کردن
#2 کاظم 1395-02-08 11:25
حکایت الیگودرز حکایت غریبی است متاسفانه برخی که باید حافظ منافع مردم و شهر باشد از اقدام غیر قانونی سرمایه گذار حمایت می کنند

آیا واقعا خبری است که ما نمی دانیم؟
امام جمعه محترم موقت و امام جمعه دائم و نماینده می گویند غیر قانونی است
اقایان مسوول شما چرا اقدامی انجام نمی دهید؟!!!
نقل قول کردن
#3 محمودی 1395-02-08 12:21
سپاسگذاریم عالی بود
نقل قول کردن
#4 شهروند الیگودرزی 1395-02-08 16:01
درود بر یافته که مشکلات الیگودرز را منعکس می کند متاسفانه الیگودرز از داشتن پایگاه خبری مستقل و مردمی محروم است
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا