یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

پل قدیم دزفول که در دوره ساسانیان ساخته شده بود با بیش از 1700 سال قدمت در مقابل سیل‌های خروشان پابرجا ماند اما بخش‌هایی پل 9 دی خرم‌آباد که چند سال پبش ساخته شده به راحتی فروریخت. ‌
به گزارش پایگاه خبری یافته، آن‌قدر باران باريد تا سيل شد و خانه‌های بسياري را با خود برد. از ميان آب برده‌ها پلي بود كه عمر كوتاهي از زمان ساختش مي‌گذشت و در كنار آن پل ساخته شده از دوران ساساني همچنان پابرجا ماند.
 اتفاقي نادر از آسيب‌هاي بلاياي طبيعي كه نشان داد ساخت و افتتاح طرح‌های عمراني در كشور چگونه سرسری و غیراصولی انجام می‌شود و چه پول‌هایی از بیت‌المال این‌گونه به باد می‌رود.
بخش‌هایی پل 9 دی خرم‌آباد که چند سال پبش ساخته شده به راحتی فروریخت.
 طی روزهای گذشته خبری منتشر شده که اذهان عمومی را به خود جلب کرد.
پل قدیم دزفول که در دوره ساسانیان ساخته شده بود با بیش از 1700 سال قدمت در مقابل سیل‌های خروشان پابرجا ماند اما بخش‌هایی از پل 9 دی که چند سال پیش ساخته شده به‌راحتی فرو ریخت. ‌
اين حادثه یادآور‌ اين مسئله است که بسیاری از پروژه‌های عمرانی مهندسی و ... که طی دولت گذشته ساخته شده یا توجیه اقتصادی نداشته یا از استحکام لازم برخوردار نبوده یا اینکه با وجود صرف هزینه‌های زیاد از بیت‌المال بی‌نتیجه رها شده است.
 البته باید گفت پروژه‌های ‌این‌چنینی کم نیستند و از میان آن‌ها می‌توان به پروژه مسکن مهر اشاره کرد که طراحی و اجرای آن در دولت قبل کلید خورد و برخی کارشناسان معتقدند شهرک‌های ساخته شده به‌درستی جانمایی نشده‌اند؛ برای مثال بسیاری از این ساختمان‌ها در فضاهایی خارج از شهر ساخته شده‌اند که فاقد امکانات اولیه و حتی امنیت لازم در برابر بلایای طبیعی هستند و دولت بعدی برای اینکه این شهرک‌ها را آماده زندگی کند مشکلات بسیاری را متحمل شده است. حال این سؤال مطرح است که پروژه‌هایی که با صرف هزینه‌های فراوان از بیت‌المال ساخته می‌شود نباید با مطالعات دقیق و کارشناسی لازم انجام شود؟ مسئولانی که پروژه‌های ناکام را افتتاح می‌کنند در صورت بروز حادثه نباید در برابر آن پاسخگو باشند؟
 صادق سلیمی حقوقدان و وکیل دادگستری با اشاره به اینکه در کشور ما مشکل اصلی این است که هیچ‌گونه نظارتی بر مسئولان رده‌بالا در دوره تصدی‌شان صورت نمی‌گیرد، گفت: وقتی فردی مسئولیتی را بر عهده می‌گیرد باید هم در طول دوران مسئولیت و هم پس از خاتمه دوره تصدی‌اش در برابر هرگونه آسیب یا خسارت یا مسائلی كه حادث می‌شود پاسخگو باشد.
 این وکیل دادگستری ادامه داد: نکته مهم بعدی اين است كه مسئولان فقط نباید به فکر اتمام پروژه‌ها باشند بلکه باید تمام سعی و تلاششان بر این باشد که پروژهای عمرانی پزشکی و... به خوبی و با نهایت دقت به اتمام برسند و تمام مسائل امنیتی پروژه و زیرساخت‌های آن باید با رعایت دقت لحاظ شود.
 پرداخت هزينه پروژه‌ها از جيب مردم
 وی افزود: متأسفانه در دولت‌های قبل بسیار اتفاق افتاده که مسئولان فقط به فکر افتتاح پروژه بودند تا پروژه را به نام خودشان به پایان برسانند.‌اين در حالی است که آن‌ها باید بدانند تمام هزینه‌های پروژه‌های عمرانی، پزشکی و فنی و... از جیب تمام ملت، (از بیت‌المال، فروش نفت که متعلق به همه مردم است یا از مالیاتی که مردم می‌پردازند) تأمین می‌شود. پس اولا ‌اين منابع نباید حیف‌ومیل شوند؛ ثانیا ‌اينکه باید حق نظارت بر اعمال مسئولان وجود داشته باشد.
 انجام کارشناسی‌های دقیق در مورد پروژه‌ها
 سلیمی با بیان اینکه مسائل قضایی، مهندسی، فنی، عمرانی و پزشکی نباید به سم سیاست آلوده شود، خاطرنشان کرد: نباید ساخت پروژه‌ها تحت‌الشعاع مسائل سیاسی و جناحی قرار گیرد و طراحی و افتتاح آن‌ها باید با کارشناسی‌های دقیق صورت گیرد و تمام جنبه‌های فنی و حوادث و... در نظر گرفته شود و فقط پروژه‌های خیلی خوب افتتاح شوند و درصورتی‌که پروژه‌اي تکمیل شود بعد افتتاح شود تا از حوادثي كه در آینده اتفاق می‌افتد جلوگیری شود. بسیاري اوقات در دولت‌های قبل شاهد بودیم با وجودی که کارشناسان امر گوشزد کرده بودند این پروژه هنوز تکمیل نشده و شرایط افتتاح را ندارد، اما مسئول مربوطه برای اینکه آن را به نام خودش تمام کند گفته هر طوری هست باید آن را افتتاح کنیم و این افتتاح‌های نابهنگام عواقبی جز آنچه امروز شاهد آن هستیم را نخواهد داشت که البته هم آثار مالی و هم آثار جانی در برخواهد داشت و مسئولان باید در برابر افرادی که از این پروژه‌ها خسارت دیده‌اند پاسخگو باشند.
 این حقوقدان در پاسخ به این سؤال که در این مورد آیا دادستان می‌تواند اعلام‌جرم کند، تصریح کرد: دادستان به‌عنوان مدعی‌العموم باید بلافاصله علیه افرادی که در زمان ساخت مسئولیت داشتند، اعلام‌جرم کند حتی زمانی که هزینه‌هاي نابجایی براي پروژه‌هایی که توجیه اقتصادی ندارند، صرف می‌شود باید دیوان محاسبات مستقل عمل و از وزارتخانه‌ها بازخواست کند.
 ‌اين استاد دانشگاه ادامه داد: اگر پروژه‌اي که ناقص افتتاح‌شده (برای مثال همین پل که در لرستان فروریخته) بعدها در اثر سیل فرو بریزد و در این میان فرد یا افرادی جان خود را از دست بدهند پاسخگویی مسئولان هم جان این افراد را باز نمی‌گرداند.
 نکته مهم این است که دقت و رعایت امنیت در انجام پروژه‌ها باعث خواهد شد که اولاً در آینده و در دولت‌های بعد خسارتی متوجه پروژه‌ها نشود و‌ اينکه مسئولان مطمئن باشند در دوران تصدی‌شان نظارت بر اعمال آن‌ها صورت می‌گیرد و حتی در صورت تخریب پروژه‌ها پس از تصدی‌شان باید در برابر آن پاسخگو باشند و به فکر این نباشند که فقط پروژه‌اي را افتتاح کنند و در آینده شاهد تکرار‌ اين حوادث نخواهیم بود.
 سلیمی در خاتمه یادآور شد: بنده به خاطر دارم حدود 18 سال پیش زمانی كه کرباسچی شهردار محاکمه می‌شد زماني كه دانشجویان از وی سوا لاتی می‌پرسیدند وقتی این حس القا می‌شد یک مسئول در برابر کارهایی که انجام داده پاسخگو است بسیار خوب بود و فکر می‌کردیم باب پاسخ‌گویی مسئولان هم باز شده است و می‌تواند شروعی خوبی باشد.
منبع: روزنامه قانون

دیدگاه‌ها  

#1 بیرانوند 1395-02-01 10:30
آقا دلتون خوشه!!! بزار بدتر بشه کی توجه میکنه
نقل قول کردن
#2 محمد 1395-02-01 11:03
راستی مدعی العموم کجا تشریف دارند؟ حقیقتا موضوع می بایستی پی گیری شود. کمتر از ده روز از افتتاح پل نگذشته بود که حفاظ های کنار پل فرو ریخت. شهرداری اعلام کرد هنوز تسویه نکرده ایم و این حرفها. از پارسال دنبال درست کردن حفاظ ها بودند که الان بخش زیادی از پل تخریب شده. واقعا جان و مال مردم اینقدر بی ارزش است؟
نقل قول کردن
#3 سروش 1395-02-01 12:00
مقصر اصلي ناظرين پروژه مي باشد ..سالها بود كه منتظر نهضت اسفالت بوديم ..برويد زير گذر بسيج رو نگاه كنيد ..زحمت به خودشان ندادند كه باقيمانده سرعت گيرهاي پلاستيكي رو بردارند و روي همان آسفالت كردند با هزينه بالا ...يك ماه از آن مي گذرد همه آسفالت آن بلند شده ..آخه يكي نيست به اين شهرداري خرم آباد بگه كجاي دنيا رو ديدي كه روي پلاستيك آسفالت بريزند ...افسوس
نقل قول کردن
#4 لرستانی 1395-02-01 12:30
ریشه همه این مشکلات امریکای جهانخوار و اسراییل است . پس مرگ بر امریکا مرگ بر اسراییل
نقل قول کردن
#5 شهروند 1395-02-01 12:47
لطفا یافته اطلاع رسانی کند که این پل در زمان تصدی چه شهرداری ساخته شد.منتظریم یافته
نقل قول کردن
#6 حمید 1395-02-01 14:11
زودقضاوت نکنید
اولا پروژه قبلا با یه شرکت بوده بعدا خاتمه دادن باشرکت دیگه قرارداد بستن
طراحیش و نظارت بامشاور آرسیکا بوده که استانداری باهاش قرارداد بسته در طی پروژه طرح ایراد داشته و متاسفانه شهردار وقت آقای مهرابی سریع افتتاح کردن و اجازه ندادن سیستم دفع آبهای سطحیش تکمیل بشه فورا ترافیک روش انداختن و با ترکیدن منبع آب دربالا دستش حجم عظیمی آب روی پل جمع شد و باعث شد قسمتی از پیاده رو هاش آبشستگی ایجاد بشه نهایتا به پیمانکار گفتن تخریب کنه و الان پیمانکار جدید گرفتن برا اینکه به جای گلدانی ریوار حایل بسازه درضمن شورای فنی استان طراح رو مقصر دونست و الان در شعبه 8 حقوقی دادگاه خرم آباد ازش شکایت کردن
و درضمن رر بارندگی اخیر اصلا آسیبی ندید عده ای دوس دارن همدیگه رو با شناتاژ مطبوعاتی تخریب کنن بزرگنمایی کردن
نقل قول کردن
#7 شهروند خرم اباد 1395-02-01 14:46
متاسفانه هرکس برای مطرح کردن خود زود دست به قلم می شود حکایت ان زمانی که زیر گذز میدان کیو افتتاح شد و به علت خشکسالی اب دریاچه قطع گردید و هر روز شاهد بودیم هرکسی در فلان دانشگاه یک مدرک گرفته بود مقاله ای در هفته نا مه ها می نوشت و مقصر استانداری را میدانست که با بتن ریزی شریانهای اب کیو قطع شده ولی با بارش نزولات اسمانی مشخص شد همه این حرفها بی پایه و فقط خشکسالی عامل قطع اب دریاچه بوده حالا شده حکایت پل 9 دی عزیز اگر پروزه ایراد دارد مقصر طراح و ناظر و پیمانکار می باشد و به قرار اطلاع هنوز از پیمانکار این پل تحویل دائم نگردیده و مسولیت خساراتش به عهدهاش می باشد .
نقل قول کردن
#8 یک شهروند 1395-02-01 16:10
یافته جان جهت روشن شدن اذهان عمومی لطفا منتشر کن
همونطور که حمید فرمودن این عکسها مربوط به هشت نه ماه پیشه لطفا عکس بالا سمت راست رو با عکس الانشم مقایسه کنین تا حدود یک ماه دیگه کار مقاوم سازی ضلع جنوب غربی به اتمام میرسه
نقل قول کردن
#9 شهروند 1395-02-01 16:21
اینجاست که میگن خسته نباشی دلاور ، خدا قوت پهلوان ! ماشالله بسياري از مهندسای مرز و بوم . فقط پول هدر دادن شده هنرمون.
نقل قول کردن
#10 حمیدت 1395-02-01 18:50
در این شهر پیمانکار خوب بسیار کمیابه....
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا