یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

گروه "جامعه مهندسین لرستان در تلگرام" که با حضور بیش از 160 نفر از مدیران، مهندسان، مشاوران و فعالان عمرانی استان و گاهاً لرستانی‌های خارج از استان تشکیل شده است، سعی دارد تا با واکاوی معضلات موجود در راه فعالیت‌های عمرانی، کمکی باشد برای مردم و مسوولان لرستان تا خارج از تمام حواشی‌؛ به عنوان مرجعی امین، متخصص و حرفه‌ای کمک نماید تا قدم‌های توانمندتر و بلندتری برای حرکت در مسیر توسعه پایدار لرستان برداشته شود.
این گروه در ادامه سلسله مباحث علمی، فنی و مهندسی خود این‌بار به بحث "بررسی وضعیت فعلی بتن و سازه‌های بتنی لرستان" پرداخت که در ادامه تقدیم می‌گردد.
وضعیت فعلی بتن و سازه‌های بتنی لرستان+ نظرات مهندسان 
در عصر فرا صنعتی و دوران رویکرد به بتن‌های سبز و دوستدار محیط زیست، رفتار با این پرمصرف‌ترین مصالح ساختمانی (بتن) دنیا از معادلات و سازوکارهای پیچیده‌تری پیروی می‌کند.
طبیعتاً این موج تبعیت از دانش و فنّاوری روز دنیا در زمینه صنعت بتن، می‌بایست روزی در لرستان نیز همچون سایر استان‌های بزرگ و توسعه‌یافته کشور عملیاتی شود و امروز به یمن وجود تیم تلاشگر دولت تدبیر و امید در لرستان، ان‌شاالله همان روز موعود است.
بتن در لرستان غالباً به‌عنوان یک مخلوط بیمار و بی‌دوام که متأثر از رفتارهای غلط بتن کاران در مراحل مختلف تولید، انتقال، استقرار و عمل‌آوری، به حالتی آشفته درآمده و استفاده می‌شود، آن ماده‌ای نیست که انتظار داریم در شرایط بحرانی، در تعامل با فولاد جان‌پناه هم استانیان ما باشد!
تولید بتن عموماً توسط قشری ناآگاه صورت می‌گیرند و انتقال آن توسط افرادی ناآگاه‌تر! که پشت رل "تراک میکسر" با شنیدن ناله‌های بادامی شیلنگ آب به دست تمامیت طرح اختلاط موجود را به اضمحلال می‌کشانند و خرسند از این کار قاتلانی بالقوه تا زمان زلزله احتمالی می‌شوند! البته اگر طرح اختلاطی در کار باشد!
پس از آن این پدیده زنده و پویا ادامه حیات پر از معلولیت! خود را در دستان مجریان فاقد صلاحیتی می‌بیند که باکمال تأسف کوچک‌ترین آموزشی در خصوص رفتار با این موجود ناقص‌الخلقه! طی نکرده‌اند.
جامعه مهندسین لرستان در تلگرام، سعی دارد همسو با عزم جدی ایجادشده در معاونت عمرانی استانداری لرستان، به بررسی وضعیت فعلی بتن و سازه‌های بتنی استان بپردازد تا آرام‌آرام قدم‌های بنیادی محکمی همسو با پارادایم جهانی «ساخت بتن‌های بادوام مقاوم» (نه صرفاً توجه به مقاومت و نه صرفاً تأمین دوام) برداشته‌شده و به‌طور کاملاً مویرگی در استان پی‌ریزی شود.
علی‌رضا مقسمی (مشاور (بتن) معاونت عمرانی استانداری لرستان)، در ابتدا موارد اساسی و تأثیرگذار در کیفیت بتن فهرست کرد تا گام‌به‌گام به هر یک پرداخته شود:
1. مشکلات ناشی از طراحی
2. کیفیت مواد اولیه
3. طرح اختلاط
4. دانش و تجربه عوامل اجرایی
5. عمل‌آوری
6. فواید مواد افزودنی
مهندس محاسب که اولین گام سازه‌ای در طراحی یک سازه بتنی را برمی‌دارد، می‌بایست ضمن اشراف کامل بر دانش طراحی و آیین‌نامه‌های جدید دارای خلاقیت و شناخت کافی درزمینهٔ دستاوردهای نوین نیز باشد اما روی دیگر قضیه اینجاست که متأسفانه مهندسینی که دانش فنی آن‌ها حتی به بیش از یک دهه قبل می‌رسد هیچ تمایلی در بروز رسانی و تقویت مفاهیم پایه‌ای از خود نشان نمی‌دهند و بر دانسته‌های قبلی خود که بعضاً دچار مرور زمان نیز شده‌اند پافشاری می‌کنند. با توجه به اینکه سنگ بنای یک سازه بر محاسبات صحیح استوار است امروزه لزوم برگزاری دوره‌های علمی و آموزشی درزمینهٔ بتن بیش از گذشته احساس می‌شود دوره‌هایی که در انطباق با سرفصل‌های استاندارد و به‌صورت پیوسته و مؤثر باشند.
اما در ادامه مبحث به بررسی کیفی مصالح و مواد تشکیل‌دهنده بتن پرداخته شد بتن به‌عنوان ترکیبی از شن، ماسه، سیمان، آب، مواد افزودنی و دانش فنی نیازمند تهیه مصالح مرغوب از منابع مناسب هست شن و ماسه از مهم‌ترین عناصر تشکیل‌دهنده بتن می‌باشند که ازنظر خواص این مصالح باید دارای خواصی همچون؛ شکل ظاهری مطلوب، خواص شیمیایی و سایشی مناسب باشند که به یمن برخورداری از معادن منحصر به فرد مصالح کوهی در استان که به گواه صاحب‌نظران برای پروژه‌های حساس در اقصی نقاط کشور از مصالح استان لرستان استفاده می‌شود اما مشکل کجاست که در بتن‌های تهیه شده در داخل استان از این موهبت طبیعی نیز بی‌بهره‌ایم؟
 - مواردی همچون سودجویی برخی تولیدکنندگان و دو کیفیتی بودن مصالح تولیدی
 - برداشت بی‌رویه از مصالح رودخانه‌ای و اختلاط با مصالح شکسته کوهی
- ناآگاهی مصرف‌کنندگان در تهیه مصالح با کیفیت
- فعالیت تولیدکنندگان غیرمجاز و نبود اهمیت جدی در برخورد با آن‌ها
اما در واکاوی موارد فوق راه‌کارهای زیر ارائه شد:
در گام نخست مشخص شدن متولی نظارت بر تولید کارخانه‌ها و الزام به دریافت استاندارد و گواهینامه فعالیت ضروری به نظر می‌رسد؛
با نظارت دقیق و مستمر می‌تواند مصالح تولیدی را قالب رده‌های مختلف کیفی برای مصارف مختلف طبقه‌بندی کرد که نمایه‌ای روشن هم برای نظارت و هم برای مصرف‌کننده را ترسیم می‌نماید هرچند در این راستا از زحماتی که برای التزام تولیدکنندگان به دریافت استانداردها پس از کسب گواهی‌نامه فعالیت کشیده شده است نمی‌رود چشم‌پوشی کرد اما اهتمام جدی‌تر مسؤولین و متولیان دولتی راهگشای حرکت به سمت بهبود کیفی مصالح خواهد بود در این میان نقش حساس ناظران ساختمانی نیز در جلوگیری از ورود مصالح نامرغوب به کارگاه بسیار مهم می‌باشد.
این بحث ادامه دارد...

تنظيم كننده: مدیران گروه جامعه مهندسین لرستان در واتساپ
مجتبی موحدیان - علی‌رضا مقسمی


دیدگاه‌ها  

#1 شهروند 1394-05-29 22:40
سلام.میشه بفرمایین منظورتون از عزم جدی در معاونت عمرانی کدوم عزمه؟ عملکرد کیفی پروژه هایی که با نظارت عالیه استانداری در حال انجام هست قابل دفاع نیست. .. موفق باشین.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا