یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

كساني که در مقطع کارشناسی ارشد به بالا تحصیل کرده‌اند، می‌دانند ذکر منبع یکی از اصول کارهای پژوهشی و نشانی از زحمات محقق یا نویسنده در جستجوی منابع مختلف است، لذا در دوره‌های تحصیلات تکمیلی روی مبحث ذکر منبع بسیار تاکید می‌شود.
ذکر منبع نشانه درست‌کاری شماست/ اخلاق‌مدار باشید نه سارق!متاسفانه در کشور و به‌خصوص استان ما، با فراگیر شدن رسانه‌های مجازی(اينستاگرام، تلگرام و ...)، مدتی است عده‌ای سودجو سعی دارند تا ماحصل تلاش دیگران را به دلایل مختلف به نفع و به نام خود مصادره کنند.(دلایلی نظیر کسب شهرت، جذب آگهی تبلیغاتی، بهره‌برداری اقتصادي و سیاسی و ...)
این رفتار ناشایست علاوه بر کپی کردن مطالب وبلاگ دیگران و حذف نام آن‌ها از انتهای مطلب تا سرقت اخبار سایت‌های دیگر بدون ذکر منبع در این قبیل فضاها قابل مشاهده است.
از قدیم گفته‌اند: «تخم مرغ دزد عاقبت شتردزد می‌شود»، لذا باید بدانیم این سارقین دنیای مجازی که از نظر اخلاقی چهره‌ي موجهی ندارند، بعدها نباید در امور مهم از وجود آن‌ها استفاده شود زیرا یقینا خیانت در امانت، محصول نهایی آنهاست.
متاسفانه روز به روز از شمار کسانی که به اخلاقیات در فضای مجازی پایبند هستند کاسته و بر شمار سارقان ادبی و علنی افزوده می‌شود! به‌جاست آداب درست کار در فضای مجازی و ذکر منبع را رعايت كنيم تا گامی در جهت فرهنگ‌سازی مناسب در این زمینه بردشته شود.، در غير اين صورت، پژوهشگران، عكاسان و ... ترجيح مي‌دهند نتايج تحقيات يا تصاوير خود را در فضاي مجازي منتشر نكنند.
به طور مثال اخیرا فهرستی از نمایندگان خرم‌آباد و لرستان از دوره مشروطه تا کنون در فضای مجازی منتشر شده، اما اولین کسی که این فهرست را از بخش نمایندگان سایت یافته کپی نموده، چند کلمه آخر فهرست که در آن منبع کتاب خرم‌آبادشناسی تالیف استاد سید فرید قاسمی ذکر شده بود را حذف کرده است.
شاید برای شما جالب باشد بدانید پیدا کردن چنین نام‌هایی از دل هزاران اسناد خاک خورده مجلس تا چه حد زمان‌بر و دشوار است اما ارزش این فهرست جمع و خلاصه شده در یک ورقه هرگز بر کسی که از دشواری تحقیق آگاه است، نمایان نیست، لذا سعی می‌کند منفعت چنین رنجی ناکشیده را به نام خود تمام کرده و برای خویش اعتباری از کاری ناکرده و رنجی نابرده دست و پا نماید. اهل فن به‌خوبی می‌دانند که محقق واقعی چند مرده حلاج است و چه کسی قادر است چنین کاری را به سرانجام برساند.
به هر حال، افزایش سارقان دنیای مجازی باعث خواهد شد دیگران مطالب و تصاویر جدیدی در چنین فضاهایی منتشر نکنند، و برعکس، ذکر منبع باعث ایجاد انگیزه در سایرین و نیز افزایش ضریب سلامت کاری و نیز بالا رفتن فرهنگ عمومی در این خصوص خواهد شد.
نقل می‌کنند شبی ژاک دمورگان سرپرست هیات علمی فرانسه در ایران مهمان ناصرالدین شاه قاجار بود. هنگام صرف شام شخصی به نام اعتمادالسلطنه شروع به ذکر تاریخ جهان و ایران از بدو پیدایش بشر تا آن زمان کرد.
اعضای هیات علمی فرانسه بسیار متحیر شدند که چنین دانشمند بزرگی در جهان وجود داشته و آنها از این موضوع بی اطلاع بوده‌اند، لذا پس از شام نزد این شخص می‌روند تا با استفاده از دانش و منابع او، آنها نیز تاریخ جامع فرانسه را تدوین کنند.
فرانسوي‌ها از اعتمادالسلطنه می‌پرسند: منابع مورد استفاده شما در بخش حضرت آدم ابوالبشر تا پادشاهان پیشدادی کدام کتب هستند؟
اعتمادالسلطنه با تعجب پاسخ می‌دهد: منابع؟! این‌ها را پدرم برای من نقل کرده و او هم از پدرش شنیده و او هم از پدرانش!
دمورگان به همراهانش مي‌گويد: اگر این مرد در فرانسه یا اروپا زندگی می‌کرد و چنین ادعاهایی بدون ذکر منابع معتبر می‌نمود یا الان خونش را می‌ریختند که بدون منبع به ذکر تاریخ پرداخته یا کاری می‌کردند که شبانه بار و بندیلش را جمع کرده و از کشور فرار کند!
                                                         ***
آری عزیزان! کار حساب و کتاب دارد و باید بدانیم بین سطح درک و سواد واقعی افراد و رعایت حقوق دیگران، رابطه‌ای "مستقیم" وجود دارد. هر چه انسان از نظر شخصیت فرهنگی و اجتماعی مرتبه رفیع‌تری داشته باشد نسبت به رعایت حقوق دیگران کوشاتر است و برعکس: هر چه پست‌تر و بی‌اصالت‌تر باشد، نسبت به حقوق دیگران لاقیدتر است. پس مواظب باشیم که خودمان را چگونه به دیگران معرفی می‌کنیم!
 
رضا جايدري / خرم‌آباد


دیدگاه‌ها  

#1 فرشاد 1394-04-20 14:12
درود بر یافته
نقل قول کردن
#2 مصطفی باقری طولابی 1394-04-20 14:36
احسنت بر یافته
متاسفانه چنین افرادی که ما هم آن ها را می‌شناسیم تف سر بالای اصحاب رسانه شده اند...
نقل قول کردن
#3 روزنامه نگار 1394-04-20 17:22
خیلی جالب است اخیرا صحبتی داشتم با یکی از دوستان روزنامه نگار در تهران،برای ایشان روزقبلش یادداشتی ارسال کرده بودم تا فردای آن روز در یکی از روزنامه های صبح کشورکه خودشان سردبیرش بودند انتشار دهد،با وجود اطلاع از میل ایشان برای انتشار اما صبح که روزنامه را خواندم مطلبم را ندیدم.برای همین تماس گرفتم که دیدم بسیار عصبانی است که چرا گوشی ات را روز قبل خاموش کرده ای ،پرسیدم موضوع چیست که توضیح داد یک جمله 8کلمه ای را باید از یادداشت من حذف می کرده است و چون موبایل من خاموش بوده است ایشان مجبور شده است کل یادداشت را حذف کند،اتفاقا فردای ان روز با اصلاح مطلب را انتشار داد.
آری برادر در این شهر هنوز تا رسیدن به مرز حرفه ای بودن ،اخلاقی بودن نه،حرفه ای بودن خیلی مانده است،در پایتخت که با اروپای آقای ژاک دمورگان فاصله بسیار دارد،بی اجازه دست زدن به یک جمله از یادداشت نویسنده ای،حتی ویرایش کردن آن،دور از حرفه ای گری است،اینجا که به قول شما کمپلت یادداشت وتحقیق شما برده اند برای خودشان.
.........
یافته: سپاس. نتایج تحقیقات استاد سید فرید قاسمی بوده نه مطلب ما
نقل قول کردن
#4 احمد 1394-04-20 17:51
سلام خدمت مدیر محترم یافته و تمام خبرنگاران زحمت کش یافته،
بعضی ها فکر می کنند سارق باید از دیوار مردم بالا بره و دزدی کنه اما
مطلب زیبای شما هم سارق و بی اخلاقی را به خوبی بیان کرد،بعضی نشریات
خبرچین جای خبرنگار را گرفته و همین باعث شده خبرنگاران واقعی خبر
خود را در چک نویس خود بنویسند،امان از دست خبرچین و یا خبرنگاران
بله قربانگو
نقل قول کردن
#5 محمدتقی قهرمانی 1394-04-20 18:58
باسلام البته ضمن تایید مطلب زیبایتان متاسفانه درسایرمواردهنری این کپی پیست لطمه فراوان به ماحصل تلاش هنرمندان نیزواردکرده است مثل کپی کردن سی دی ها و....
نقل قول کردن
#6 امید 1394-04-20 23:04
بین مححق وخبرنگار فرق بسیار است ،خبرنگار پایین ترین رده رسانه های خبری است ، ودنیای روزنامه نگاری نیز درجه ورتبه هایی داردوقیاس محقق وخبرنگار قیاس معالفارق است ونمی شود هرکه اصول اخلاقی حرفه ای را رعایت نکرد کل آن مجموعه را سارق .نامید درمقدس ترین شغل ها آدمهایی هستند که مرامنامه وقسم نامه را رعایت نمی کنند ،بنده با سرقت ادبی مخالفم واعتقاد به ارایه قانونی در کشور برای این کارم ،لکن مدتی است که قشر زحمت کش خبرنگار استان مورد هجمه است وهرکه نگرانی دارد یه جورایی می خواهند خبرنگاران را اذیت کنند ،البته شاید کار همان افرادی باشد که بدون پشتوانه علمی وعملی در حرفه مقدس خبرنگاری رخنه کرده که شما مواظب مطالب ارایه شده باشید وآگاهی بخشی هم صنفان خود رادر یابید وگناه آهنگر ومسگر را از هم تفکیک کنید . این روزها حال خوشی ندارند ودر رسانه های مجازی هم شاهدیم که افرادی بی پشتوانه علمی خودرا محقق وخبرنگار لرستانی می خوانند وبازار گرمی میکنند پس برادر جای خبرنگارهای واقعی کجاست وما چرا نیاییم دور هم جمع شیم وراه توسعه استان را هموار کنیم تا سیه روی شود هر که در او غش باشد.
نقل قول کردن
#7 علی 1394-04-20 23:49
«اهل فن به‌خوبی می‌دانند که محقق واقعی چند مرده حلاج است.» جمله بیانگر هست.
اتفاقا همین ها متاسفانه ناشیانه دست در مطلب می برند و اهل فن زود می فهمند.
ولی شما ناامید نشو و به رسالتتون ادامه بده و بر آگاهی مردم بیفزای.
نقل قول کردن
#8 علی 1394-04-21 01:48
فرمایش نویسان و بله قربانگویان عمری کوتاه دارند.
نقل قول کردن
#9 محمد شکور 1394-04-22 08:18
بله دوست عزیز برخی معدود از خبرنگاران و روزنامه ها از رسالت اصلی خود فاصله گرفته و بجای بازی در نفش اصلی خود به عنوان رکن سوم دموکراسی ؛ با این حرفه به عنوان یک منع چاپ اسکناس و دلار نگاه میکنند . البته که بایستی خبرنگار درآمد برای گذران زندگی داشته باشد ولی هرگز نباید شرافت این حرفه مقدس را زیر سوال برد
نقل قول کردن
#10 وحید بیرانوند 1394-04-25 17:28
سلام بر رضا جایدری و یافته
همه خوانندگان و دوستداران لرستان می دونن که رضا جایدری همه مطالبش رو با سند و مدرک منتشر می کنه.
استاد قاسمی که جای خودشون رو دارن.
امیدوارم محققان بخصوص در حوزه آموزش، پژوهش و فرهنگ در لرستان از سرقت ادبی آثار بخصوص آثار تاریخی پرهیز کنن.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا