یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

13 به در يا همان "روز طبيعت" پايان يافت و مردم پس از رفتن به مهماني طبيعت، حسابي از خجالت ميزبان و البته همديگر درآمدند!
با وجودي كه هر ساله بر شمار انجمن‌هاي طرف‌دار محيط زيست و فعالان زيست‌محيطي در استان ما و كشور افزوده مي‌شود، اما بايد اذعان داشت كه با رشد جمعيت، متأسفانه بر شمار دسته‌ي مقابل يعني تخريب‌گران طبيت نيز افزوده مي‌گردد!
انساست چنان در بين عده‌اي رنگ باخته، كه بدون توجه به چشم‌هاي هميشه ناظر خداوند متعال، فقط ترس از بندگان خدا به هنگام خطا مي‌تواند عاملي بازدارنده براي آنان تلقي شود.
گردن‌كلفتي كه تا يك مأمور پليس مي‌بيند از ترس متواري مي‌شود، حالا زورش را سر يك آدم صعيف امتحان مي‌كند بدون اين كه حواسش باشد خود، در مقابل شير ديگري، موشي بيش نيست!
راننده‌ي متخلف كه با سرعت دو برابر حد مجاز رانندگي مي‌كند، نه از خداوند متعال كه از مأمور راهنمايي براي جريمه‌ي شدن ترس دارد!
برخي شهروندان ما نيز به دليل آن‌چه روان‌‌شناسان آن را رشد كردن و تربيت شدن در محيطي پر از معضلات اجتماعي و در دامان خانواده‌هايي كه به جاي ياد دادن آداب رعايت حقوق ديگران، فقط پر كردن شكم را به آنان آموخته‌اند، رفتارهايي از خود بروز مي‌دهند كه انسان از همشهري بودن با آن‌ها شرمش مي‌آيد.
براي نمونه تصاويري از روز طبيعت براي شما نمايش مي‌دهيم تا قضاوت كنيد چنين كساني چه برداشتي از سرمايه‌ها و موهبت‌هاي خدادادي ديار ما دارند؟ آيا شهر و طبيعت ما، زباله‌داني آن‌هاست؟!

 دو تصوير از 13 به در ديار ما و چند رفتار دردآور/ رعايت نكردن قوانين نيز نوعي سرقت است
ساعت 17 عصر پس از ترك طبيعت توسط چند خانواده در منطقه چگني
 
 
ساعت 21 شب، همان محل: آواز غم‌انگيز طبيعت براي زباله‌هايي كه در دامان جنگل‌هاي لرستان رها شد
 
از سوي ديگر، يكي ديگر از مشكلات و معضلات اجتماعي كه بايد در برنامه‌هاي مختلف تلويزيوني به آن پرداخته شود، عدم رعايت حق و حقوق ديگران است. هر ساله به هنگام بازگشت خانواده‌ها از دامان طبيعت به سمت شهر و كاشنه‌ي خويش، ترافيك‌هايي سنگين در جاده‌هاي منتهي به شهرها ايجاد مي‌شود.
 آن‌چه در اين بين شرم‌آور مي نمايد، مشاهده‌ي برخي رانندگان متخلف است كه به جاي رعايت صف و حقوق ديگران، شروع به قانون‌شكني كرده و با سبقت از شانه‌ي خاكي سكت راست جاده و يا تجاوز آشكار و خطرناك به لاين مقابل، علاوه بر به هم زدن نظم و ايجاد معطلي براي سايرين، به اجتماع و حقوق ديگران دهن‌كجي مي‌كنند.
اين قبيل افراد كه خود را زرنگ مي‌دانند، همين كه در موقع تخلف -كه گاه به بهاي جان همراهان‌شان و يا ديگر مردم نيز تمام مي‌شود- چشم‌شان كه به ماشين پليس مي‌افتد با كج كردن گردن و عجز و التماس، خواستار بخشش خود و جريمه نشدن هستند، اما به واقع بايد دانست كه "دزدي"، نه فقط از ديوار مردم بالا رفتن است بلكه عدم رعايت حق و حقوق ديگران در صف بازگشت از 13 به در، در صف نانوايي، در مقابل باجه بانك و ... نمودي از اعلام شخصيت شما به سايرين است! در اين هنگام مشغول فرياد زدن هستيد كه: ايها‌الناس! من دزد هستم! فرقي نمي‌كند، چه اين‌جا در جاده و چه هنگامي كه مسوول مالي يك شركت يا بانك باشم يا جاي ديگر! همين كه مرا به حال خود رها كنند و چشم ناظري بالاي سر من نباشد، شروع به دزدي از حقوق ديگران مي‌كنم! چه نيكو گفته‌اند «تخم‌مرغ دزد عاقبت شتردزد مي‌شود».
چه زيباست با آغاز سال جديد سعي كنيم فرهنگ شهرنشيني، شهروندي و انسان بودن را نيز به فرزندان و اطرافياني كه از اين موضوع غافل هستند بياموزيم و با رفتن به 13 به در، به جاي جا گذاشتن زباله‌هاي‌مان در دامان طبيعت، اين قبيل رفتارهاي ناپسند را در طبيعت جاي بگذاريم و همانند يك انسان وارسته به خانه برگرديم ...
رضا جايدري
 

دیدگاه‌ها  

#1 کیوان 1394-01-15 00:27
با سلام خدمت سایت محترم یافته بله همیشه کسایی هستند که هنجارشکنی میکنند ولی اینا همه با یه قانون قوی درست می شود. اگه یادتون باشه کسی کمربند ایمنی نمی بست ولی با سخت گیری اولیه همه الان کمربند می بند و اگه یادتون باشه همیشه دو نفر می نشست جلوی ماشین های مسافر کش الان همچین چیری نمیبینید.
در شهر اصفهان با بنرهای بزرگی که زدند حتی اجازه اتش روشن کردن در طبیعت رو نمیدن. اینم باید بشه یه فرهنگ
در ضمن اینکه وقتی به کشاورزها اجازه میدهند که بلوط ها را سوخته و زغال کرده اواون رو تبدیل به زمین کشاورزی میکنند باید جریمه های سنگین و زندان ببرند تا حساب کار دست بقیه بیفته پس باید قوانیین سخت گیرانه تر بشه
نقل قول کردن
#2 مهدی 1394-01-15 07:52
متاسفانه برخی از ما نه به شرع و اخلاق مقیدیم ، نه به قانون.
نقل قول کردن
#3 ر 1394-01-15 09:34
سلام بنده هم با اقای کیوان موافقم ، ولی زبان درازی نمیکنم که سرم به باد نرود و بقول حافظ : ((هزار سخن بر لب ولب خاموش ))
نقل قول کردن
#4 ستاره 1394-01-15 11:45
صبح روز 13 ساعت 8 برای کاری از خونه خارج شدم : متاسفانه تمام وسط خیابونها سبزه های رها شده گندم های سبز شده برکت خدا ...... راننده پیاده شد داشت سبزه رو میذاشت روی سقف ماشین ...که چی ؟
مثلا داریم میریم سیزده بدر ...
بهش میگم آقا نذار میافته وسط خیابون له میشه رو آسفالت رفتگر بنده خدا ....
با لحن بی ادبی میگه ناراحت رفتگری ، جارو بیار جمش کن .... به چه قیمتی راضی میشیم که بریم تفریح ؟؟؟؟؟؟
نقل قول کردن
#5 فرمان پور 1394-01-15 13:48
باسلام
جناب جایدری به موضوع خوبی اشاره نمودید و جا دارد از جنابعالی بابت حساسیت موضوع قدرانی نماییم.
متاسفانه بدلیل نبود آگاهی زیست محیطی در بین مردم گاگاه شاهد این ناهنجاریها و رفتارهای بد و ناملایم با طبیعت هستیم.
انشالله در سال جدید برنامه ریزهای خوبی جهت فرهنگ سازی و ارتقا فرهنگ زیست محیطی مرم و مسئولین در دستور کار داریم.
بازم از شما کمال تشکر و حمایت بیشتر را داریم
اردتمند فرمان پور / محیط زیست خرم اباد
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا