یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

فیلم "ایران‌برگر" از ساعت 10 صبح روز چهارشنبه بيستم اسفندماه با حضور استاندار و شماري از فرمانداران و مسوولان لرستان در سينما استقلال خرم‌آباد طي يك سانس به صورت خصوصي با حضور مسعود جعفری‌جوزانی كارگردان و محمدهادی کریمی نويسنده فيلم‌نامه آن نمايش داده شد.
ايران‌برگر گویا درد دل کارگردان است با مردم و شکایت از کوتاهی‌هایی که سیاسیون در حق این ملت داشته‌اند‌.
ایران‌برگر در خرم‌آباد خصوصي اكران شد/ ما ساده هستيم اما ساده‌لوح نيستيم!مسعود جعفری‌جوزانی كارگردان لرتبار(متولد 1327 در ملاير) فيلم می‌خواهد ما را و سیاسیون را با حقیقتی تلخ مواجه کند‌. کشمکش‌های سیاسی که باعث نادیده گرفته شدن خواسته‌های اولیه مردم شده است‌. جوزانی اما آسان‌ترین راه بیانی را برای فیلم خودش انتخاب نموده است‌. فیلمی با داستانی ضعیف که بیش‌تر یک بیانه سیاسی است تا فیلمی تاثیرگذار!
 شعار‌زدگی و بیان مسقیم مشکلات و به تصویر کشیدن اتفاقات روزمره با سس جوک‌های تکراری که در صفحات اجتماعی دست به دست می‌چرخد، مهمترین ضعف این فیلم است و ما را بیش‌تر به یاد سريال "شب‌های برره" می‌اندازد تا فیلمی مستقل‌.
از مشکلات عمده فیلم می‌توان به فیلم‌نامه به شدت ضعیف آن اشاره کرد‌. فیلم‌نامه‌ای که بدون شخصیت‌پردازی منسجم سعی در قالب نمودن اشخاص به تماشاگر را دارد‌. وجود کاراکترهایی مثل پیرمرد مرتاض یا بزرگ آبادی یا ... در فیلم و همچنین آقای معلم(با بازي محمدرضا هدايتي) که در فیلم سرگردان است و یک‌باره در انتهای فیلم به ناجی مردمی تبدیل می‌شود که عمداً ساده‌لوح هستند و از فرط بدبختی و گرسنگی رای‌شان را به بشقابی چلوکباب و مرغ سخاری و پیتزا می‌فروشند و این جماعت حزب باد که به خاطر شکم و به دست آوردن غذا از منزل کاندیدایی به منزل رقیب هجوم می‌برند را به یک باره و با یک شعار به راه سعادت هدایت می‌کند و پایان وصله‌زده‌ای را به فیلم می‌چسباند‌.
تمام مشکلات و معضلات فیلم را به کناری می‌گذارم و بر سر مهم‌ترین مشکل نه فیلم بلکه فیلم‌ساز می‌روم‌.
فیلم "‌ایران‌برگر" آخرین ساخته مسعود جعفری‌جوزانی داستان کاندیداتوری 3 تن از بزرگان روستايي است که وجود خارجی ندارد اما از لهجه سكنه‌اش می‌توان فهمید که سرزمینی است خیالی در لرستان!
 مسعود جعفری‌جوزانی که اصالتاً ملایری است و خود را با افتخار یا با افتحار لر می‌داند دست به تولید فیلمی طنزگونه زده است که می‌توان آن را در ژانر فیلم‌های مثلاً سیاسی هم قرار داد‌. فیلمی که در پس داستان و فیلم‌نامه‌ای پر از اشکال قصد نشان دادن معضلات اجتماعی و سیاسی دارد که در جامعه دیده می‌شود‌.
جعفری‌جوزانی لر مترقی است که تحصیل‌کرده دانشگاه ایالتی سان‌‌فرانسیسکوي آمريكاست و همان‌جا با يك خانم آمريكايي هم ازدواج كرده و سحر جعفري‌جوزاني ماحصل اين ازدواج است.
وي در کارنامه خود فیلم‌های خوبی همچون "‌شیر سنگی"، "جاده‌های سرد" و "بلوغ" دارد. او رجعتی به خود کرده است و خواسته یا ناخواسته نمک بر زخم مردمی پاشیده که در طول سالیان سال با بی‌مهری هم‌وطنانی مواجهند که با کم‌ترین اطلاع از فرهنگ هزاران ساله اين خطه از مملكت‌شان و با گناه عدم آگاهي تاريخي خويش، دست به تخریب این قوم با اصالت زده‌اند و در صفحات اجتماعی و پیامک‌های‌شان با جوک‌هایی که در شأن هیچ انسانی مگر بي‌اصالت‌هايي كه سعي مي كنند نقيصه ي خويش را با تمشخر ديگران لاپوشاني كنند نیست، سال‌هاست به تمسخر قومی پرداخته‌اند که بی‌شک یکی از
متمدن‌ترین و با فرهنگ‌ترین اقوام ايراني‌الاصل هستند.
لرستان را نمی‌توان در تمسخر و جوک‌های دیگران شناخت‌. برای شناخت لرستان و فرهنگ و تمدن این قوم بزرگ باید به اين ديار سفر کرد‌ و مسعود جعفري‌جوزانيداشته‌هاي تاريخي‌اش را ديد و وصف عظمت‌شان را از آگاهان شنيد. تمام ایرانیان که به دیدن بزرگ‌ترین موزه‌های دنیا از جمله لوور فرانسه رفته‌اند بی‌شک یکی از بزرگ‌ترین افتخارات كشور‌شان را در آن‌جا ديده‌اند كه همانا موزه مفرغ(برنز) لرستان در هزاره‌هاي پيش است. موزه‌ای که بخش بزرگی از تمدن پارس و جهان را به لرستان اختصاص داده است.
امام اينك، جعفری‌جوزانی برای بیان معضلی‌، خود در ايران‌برگر به معضل بزرگ‌تری دچار می‌شود و در ناکجا‌آبادش دیواری کوتاه‌تر از این قوم پرصلابت نمی‌‌يابد و گویی با جمع‌آوری تک تک جوک‌های سخیف که این روزها دست به دست می‌چرخد، سعی نموده فیلمی بانمک بسازد که از شوری‌اش دل هر انسان آزاده‌ای آزرده می‌شود. شايد وي به نوعي به حراج آبروي قوم لر، به فروش گيشه دل بسته است.
در ناکجا‌آباد ذهن جوزانی، مردمان ساده‌لوحی زندگی می‌کنند که به گفته وی در اصل نمادی از اهالي ایرانند اما به صورت کاملاً تصادفی لرزبان هستند! او برای بامزه جلوه دادن فیلمش، آسان‌ترین و دم دست‌ترین راه را بر می‌گزیند و با جوال‌دوز زدن به خود می‌خواهد سوزنی به مردم ایران بزند و آن‌ها را از ترفندهای انتخاباتی سیاسیون آگاه سازد‌، اما با اين كار، مردم لرزبان و لرتبار را فدای خنده و فروش فیلمش می‌کند!
 فرض را بر این می‌گیریم که جوزانی به گفته خودش قصد نمایش ناکجا‌آباد را داشته اما آيا این تحصیل‌کرده‌ي دانشگاه‌هاي آمريكا نمی‌داند كه اگر زبانی یا لهجه‌ای را به جغرافیای ذهن شماري از مردمي كه نااگاهي خويش را در قالب پيامك‌هاي سخيف به ديگرا هم‌طنان خود نسبت مي دهند، دیگر آن جغرافیا ناکجاآباد نیست؟!
 برای درک بهتر گفته‌هایم باید خصلت این مردم ناکجا‌آباد را بر شمرد تا بهتر بتوان به لایه‌های زیرین فیلم پی برد‌. در ناکجاآباد ساخته‌ي ذهن جوزانی و كريمي، مردمانی زندگی می‌کنند که برای محکم‌کاری، چندین کمربند بر پاپوش‌شان می‌زنند تا مبادا خدای ناکرده اتفاقی برای‌شان بیافتند! مردمی هستند که شعور سیاسی ندارند و به خاطر شکم، دست به هر کاری می‌زنند‌. عمدتاً زورگو هستند و گرز و سيد غلام‌رضا نعمت‌پورچماق جزء لاینفک زندگی‌شان است‌. برای رسیدن به خواسته‌های‌شان دست به گروگان‌گیری می‌زنند‌. از یک‌دیگر دل خوشی ندارند و مدام با هم گلاویز می‌شوند‌. به زنان‌شان اهمیت نمی‌دهند‌. تازه به دوران رسیده‌اند و در حالی که نان شب برای خوردن ندارند و درون قابلمه‌شان فقط آب می‌جوشد، ولی رایانه، تبلت و تلفن همراه دارند!
این تصاویر که به گفته‌ي کارگردان، مینیاتوری از ایران به شمار مي‌رود، توهمی است که هر شکلش، جای انتقاد دارد‌. چه نمادی از ایران باشد چه نمادی از مردم لرستان ...
 
سيد غلام‌رضا  نعمت‌پور
كارگردان و منتقد سينما
 
 
____________________

انتقاد سرهنگ "علي‌حسين پازدار" معاون هماهنگ‌كننده سپاه حضرت ابوالفضل(ع) لرستان و حجت‌الاسلام كرمي به جوزاني:
انتقاد سرهنگ "علي‌حسين پازدار" معاون هماهنگ‌كننده سپاه حضرت ابوالفضل(ع) لرستان و حجت‌الاسلام كرمي به جوزاني:

* بهرام سلاح‌ورزي خبرنگار سابق روزنامه كيهان در خرم‌آباد مي‌گويد: مسعود جعفري‌جوزاني حدود سال 1350 دوران خدمت سربازی‌اش را در خرم‌آباد گذرانده است.
سلاح‌ورزي معتقد است كه آن ايام، سینمای آزاد خرم‌آباد یکی از مطرح‌ترین گروه‌های سینمایی کشور بود كه از دل آن كساني چون ناصر غلام‌رضايي، عبدالله غيابي و بعدها مسعود رايگان و ... برخواستند.
سلاح‌ورزي مي‌‌افزايد: جعفري‌جوزاني سال‌ها قبل در گفت‌وگویش با یکی از نشریات، اصلی‌ترین عامل آمدنش به طرف سینما را همان فعالیت‌های اوایل دهه 50 سینمای آزاد خرم‌آباد عنوان نمود و پس از آن بود كه به اين عشق راهي آمريكا شد تا در آن‌جا هنرش را بياموزد.
 
___________________

* متاسفانه اطلاع‌رساني در زمينه اكران فيلم "ايران برگر" در خرم‌آباد بسيار ديرهنگام صورت گرفت. در شرايطي كه نمايش اين فيلم ساعت 9:45 در سينما استقلال خرم‌آباد آغاز شد، پيامك دعوت به تماشاي اين فيلم ساعت 9 صبح از سوي روابط عمومي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي لرستان براي خبرنگاران ارسال شد که اکثرا گرفتار جلسات خبری یا تهیه گزارش در نقاط دور بودند!
اين در شرايطي كه بود كه همزمان مراسم پاياني جشنواره فرهنگي جوانان در جهاد، مراسم نيروي انتظامي و نيز جلسه‌اي در فرمانداري خرم‌آباد و چندين نشست ديگر نيز با اكران اين فيلم هم‌ز‌مان بود و به همين دليل، بسياري از خبرنگاران از رسيدن به سينما استقلال براي تماشاي ايران‌برگر باز ماندند!
اي كاش اطلاع‌رساني روابط عمومي اكثر ادارات لرستان سريع‌تر و طي روزهاي قبل صورت پذيرد تا خبرنگاران براي رسيدن به جلسات، برنامه‌ريزي مناسب داشته و تقسيم وظايف كنند.

دیدگاه‌ها  

#1 شهرام 1393-12-21 08:40
این فیلم سراسر توهین به قوم لر بوده اما انگار هیچکسی متوجه این موضوع نبوده یا نمیخواد بشه، بازم درود به غیرت جناب سرهنگ پازدار که انتقادشو کرد
نقل قول کردن
#2 پیامنی 1393-12-21 09:04
آقای نعمت پور بنده با نظر شما کاملا موافقم آقای جعفری جوزانی ظاهرا از لر بودن خودشرمسار است غافل از اینکه کدام قوم اصیل تر و ریشه دارتر از ماست؟
به شما پیشنهاد می کنم این مطالب را در روزنامه های کثیرالانتشار در سطح کشور به چاپ برسانید تا شاید همزمان با پخش تاسف بار این فیلم سطح پایین و شرم آور که کارگردانش با هدف به دست آوردن پول، گذشته و حال قوم لر را به تمسخر گرفته قدری به اشتباه خود پی ببرد.
کارگردان این فیلم با سوء استفاده از لر بودن خود حدود یک ساعت و نیم قوم لر را به تمسخر گرفت و موجب ناراحتی مردم این دیار نجیب و بی بهره از امکانات سرشار ایران گردید. باید از وزارت ارشاد بخواهیم با چنین کارگردان های گستاخی برخورد قانونی و جدی نماید آقای جوزانی باید بفهمد که او یک نفر است و لربودن به او اجازه نمی دهد به همه لرها توهین کند.
نقل قول کردن
#3 مهدی 1393-12-21 09:47
جناب آقای جوزانی لرتبارها شایدساده باشند ولی ساده لوح نیستند. بازی حميد گودرزي یکی از بازیگران این فیلم که در برنامه تلویزیونی زنده خطاب به مجری می گوید من لرم ولی منو تمسخر نکنید در نوع خودش جالبه. به هرحال حال چنانچه به قوم اصیل لر از جانب هر شخصی توهین بشه باید منتظر عواقبش باشه.
نقل قول کردن
#4 محسن 1393-12-21 10:52
بله یافته جان ، این همان فیلمیست که بارها تبلیغش کردی و گفتی که آقای جوزانی مایع افتخار ماست و خود جوزانی هم گفتند که حق دارم با لهجه ی خودم فیلم بسازم ولی چه فیلمی ، فیلمی که طنز باشد و لری هم باشد و بویی از توهین ندهد . جالبه که این آقا با حضور استاندار و مسئولین استان هم به صورت خصوصی فیلم را اکران کرده اند
مگر میشود حمید گودرزی باشد که گفت به لر بودنم نخندید و توهین نباشد
تاسف تاسف تاسف
____________________________
يافته: ما تبليغ نكرديم به نقل از يك سايت ديگر مطلب را ذكر كرديم
نقل قول کردن
#5 خرم ابادی 1393-12-21 14:38
با سلام.چرا ما حتی یک بار شامل محاکمه یک نفر از این خود عزیزان که به قوم لر توهین میکند نیستم یعنی یکی از این قوم بیدا نمیشه که یه شکایت از این اقا بکنه
نقل قول کردن
#6 لرستانی 1393-12-21 23:02
با سلام اول برید فیلم رو ببینید بعد نظریه بدید
اگه قوم لر چهار تا آدم سرشناس و وفادر به لرستان مانند جوزانی داره اونا رو هم فراری بدید احسنت ... افرادی با اصالت مانند جوزانی به درد شما نمی خورد باید افرادی الگوی شما باشند که تا دو روز از لرستان خارج شدند خود را تهرانی بدانند ... با با دمتون گرم این رسم معرفت نیست کسی رو که همیشه با افتخار خودش رو لر می دونه با انتقاد های نابجا از لر بودن ‍ شیمون کنید
نقل قول کردن
#7 محسن-دورود 1393-12-22 04:13
من یکی خودم خیلی تخصصی سر از سینما درنمیارم. ولی بعضی ها دیگه اصلا سرنمیارن. باباجان من شما که اصلا نمیدونی فیلم چیه چرا الکی جو میدی؟ کدوم توهین؟! کی گفته توهینه؟ برید از چهارتا منتقد سینما بخوایید این فیلم رو براتون نقد کنه ببینید میگه توهینه یا نه؟!!! اه حالم به هم میخوره از قضاوت بیجا و بی مورد... درضمن یافته جان شما هم هر خبری رو که نباید نشر بدی. به خدای احد و واحد قسم این طرز اداره کردن یه پایگاه خبری نیست. شما که نباید نظر هرکسی رو تو این سایت انتشار بدید. شاید بگید این قانون مطبوعاته و آزاده هرکس نظر بده. درست اما نه هر نظري رو. بابا این مسئله شوخی بردار نیست یافته جان. وقتی بزرگان سینما این فیلم ها رو نقد میکنن وهیچ توهینی درش نمیبینن اونوقت دوستان چطور توهین دیدن که ما ندیدیم؟ تورو خدا.. یافته جان بعضی وقتها فکر میکنم این سایت بچه بازی شده و هرکه به هرکه هست و دلزده میشم. چیزی هم بگیم شما تند با مردم حرف میزنید آخه این رسمش نیست...
________________________
يافته: سلام. لطفا تا وقتي فيلم را نديده‌ايد اظهار نظر نفرماييد. تحليل اكثر فرهيختگان لر را كه به تماشاي فيلم نشستند به نقل از خبرگزاري مهر منتشر كرديم. آن را بخوانيد بعد به نقل از فيلم آقاي جوزاني چماق به دست بگيريد ...
نقل قول کردن
#8 محسن-دورود 1393-12-22 04:20
درنگاه اول فکر میکنید چون لباساشون ساده و حرف زدناشون و اعمالشون احمقانه است، توهین شده باشه ولی نه اینطور نیست. قبول دارم شاید خیلی دیگه از هموطنان هم چنین برداشتی کنن. اما مشکل از فیلم نیست. مشکل از طرز تفکر و نگرش ماست. این فیلم پیام مهمی رو میخواد برسونه ... اتفاقا بقیه هموطنامون این عقیده رو ندارند که توهین شده ولی ما لرها خودمون میگیم توهین شده. عجب. چون اونا از زاویه دیگه نگاه میکنن ولی ما متعصبانه. میدونید مثل چی میمونه؟ مثل بازی ایران - عراق امسال تو آسیا میمونه. همه مردم ایران گفتن مقصر داور و پولادی بودن که باختیم ولی بعضی از ما لرها (البته میگم بعضی) گفتیم مقصر وحید امیری بوده. نگاه کنید ما چطور نگاه میکنیم به قضایا...
نقل قول کردن
#9 محسن-دورود 1393-12-22 04:35
اینجور هم میشه به قضیه نگاه کرد. آقای جوزانی چه کار بزرگی برای قوم لر کرده که بازیگران بزرگ سینمای ایران رو(که اکثر این افراد غیر لر هستند)جمع کرده و زبان لری رو در دهان این بزرگان و دیالوگهاشون قرار داده و اونها مجبور شدن البته با کمال میلشون با این زبان در این فیلم بازی کنن.. اینو یادمه یکی از خبرگزاری های کشور گذاشته بود. پس الکی مردم رو نگران نکنید لطفا. اصلا آقای نعمت پور که ازش قدردانیم به خاطر مستند گونگادین کی منتقد و کارگردان سینما شدن ما نفهمیدیم. ایشون مگه کارگردان فیلم های مستند نیستن؟ مگه مستند و سینما با هم ارتباط دارن آیا؟ برید جلوی خیلی دیگه از چیزها رو بگیرید که داره به هویت لر لطمه میزنه احتیاج نیست جلوی این فیلم رو بگیرید. برید فکری به خاطر شناسنامه قوم لر قلعه فلک الافلاک کنید که زبونم لال احتمالا تو عید یه برجش از ازدحام جمعیت میریزه!برید جکهایی که تو گوشیتون درمورد قوم لر دارید رو حذف کنید بعد بیایید اینجا واسه کارگردان سینمای ایران شاخ و شونه بکشید!برید به بچه هاتون لری حرف زدن یاد بدید باهاشون فارسی حرف نزنید بعد بیایید اینجا به خاطر توهین نشده گریه و زاری کنید!
_____________________
يافته: سلام. نظر شما هم محترم است. اما از كي تا حالا آقاي نعمت‌پور كه دانش‌آموخته‌ي اين رشته و هنر هستند حق انتقاد ندارند و سركار كه با اسم مستعار و لابد يك بيننده‌ي معمولي فيلم‌ و سينما هستيد درست مي‌فرماييد؟!
نقل قول کردن
#10 محسن-دورود 1393-12-22 04:48
خب یافته جان محترم فرهیختگان لر توی حرفه ی خودشون سررشته دارن توی سینما که سررشته ندارن. ظاهر قضیه رو میبینن. من این حرفا رو از روی باد هوا که نزدم ! وقتی صحبت های چهار تا منتقد سینما و صحبت های آقای جوزانی در مورد تحلیل فیلم رو تو برنامه هفت شبکه سه شنیدم به این نتایج رسیدم. آخه دلیلی نداره من بیخود چماق بگیرم دست از این فیلم حمایت کنم. مگه پدر بنده این فیلم رو ساخته؟!! بحث این وسط هویت و فرهنگ یه قوم و جامعه است. شوخی بردار نیست که احساساتی برخورد کنیم! تو رو خدا فردا پس فردا یا با آقای جوزانی یا با یه کارگردان یا منتقد بزرگ سینما ایران مصاحبه کنید و بخوایید این فیلم رو کامل تحلیل کنه و مصاحبه رو تو سایت قرارش بدید. شاید اصلا من اشتباه کنم... آقا بد میگم؟
_____________________
يافته: اين طور كه شما از آقاي جوزاني دفاع مي كنيد شك كرده‌ايم خود ايشان باشيد كه با نام مستعار نظر مي‌گذاريد!
آن روز در سينما هر كس اين فيلم را ديد، ناراحت شد ... شما اصلاً فيلم را ديده‌اي؟ شما كه نوشتي از دورود هستي و هنوز اين فيلم در لرستان اكران نشده از چه چيز دفاع مي‌كني؟
نقل قول کردن
#11 سید غلامرضا نعمت پور 1393-12-22 14:39
جناب محسن عزیز از دورود . از اینکه نگران هویت لر هستی و اینچنین گرم مینویسی خوشحالم . راستش من منتقد سینما نیستم و یافته عزیز بزرگواری فرمودند که لقب منتقد به من دادند . بنده با داشتن نوزده سال تجربه فیلمسازی و کارشناس امور سینمایی در رشته کارگردانی از این همه هوش و ذوق شما که سینمای مستند را سینما نمیدانید شگفت زده شدم . راستش شاید شما و امثال شما که از جوکهای لری شرمسارید توهین را فقط در این جملات ببینید . گویا از قدرت تصویر نا آگاهید که حتما نیز چنین است . گفته ای : در نگاه اول فکر میکنید چون لباساشون ساده و حرف زدناشون و اعمالشون احمقانه است، توهین شده باشه ولی نه اینطور نیست. لقب احمقانه میدهی و آن را توهین نمیدانی؟ راستش اگر توهینی هم شده باشد به لهجه های نهاوندی و بروجردی و ملایری و دورودی نزدیک تر است اما ما توهین به هر یک از مردممان را توهین به خود و قوم لر میدانیم . در عجبم که چطور فیلم را ندیده ای و بیانیه صادر میکنی . آیا برای گفتن هر مساله مهمی میتوان قومی را لگدمال کرد ؟ به زودی هجمه و تمسخر لرها را در جوکهای جدیدی که به واسطه این فیلم منتشر خواهد شد خواهی دید .
نقل قول کردن
#12 سید غلامرضا نعمت پور 1393-12-22 14:54
گفته ای مگر مستند و سینما با هم ارتباط دارند . خنده ام گرفت . ما را متهم کرده ای از سینما چیزی نمیدانیم ولی جمله خودت عمق فاجعه و نگاه سینمایت را روشن میکند . گفته ای از روی باد هوا حرف نزدی و ما برویم نظر چند منتقد را بخوانیم . با یک سرچ میتوان نظر منتقدینی را دید که پس از نمایش این فیلم در جشنواره فجر نگران توهین به قوم بزرگ لر بوده اند و شما همچون کبک سرتان را زیر برف کرده اید . فیلم آقای جوزانی مطلب و حرف مهمی را در بحث انتخابات بیان میکند که البته حرفی که همه میدانند اما آیا برای بیان یک حقیقت میتوان تمام معضلات را به یک قوم نسبت داد ؟ آیا دلیل کارگردان برای انتخاب لوکیشن لر زبان آشنایی مردم با جوکهایی نیست که میتواند ذهنیت ساده لوح بودن و حماقت را به بهترین شکلش بیان کند ؟
محسن دورودی عزیز با فرار از واقعیت ها نمیتوانی خود را مبرا کنی از تهمت . عوام جامعه در تک تک حرکات این فیلم خندهایی سر خواهند داد که از نگاه کلیشه ای که از قوم تو در ذهن دارند نشات گرفته است . امیدوارم حق با تو باشد و ما اشتباه کرده باشیم و قوم لر همیشه سربلند باد .
نقل قول کردن
#13 محسن-دورود 1393-12-25 01:52
آقای نعمت پور عزیز اولا عرض کنم خدمت شما بزرگوار که به والله قسم اصلا قصد توهین نداشتم. باور کنید منظور من از این جملات شما نبودید، من کلی گفتم. دقیقا درست میفرمایید من اصلا سررشته ای از سینما ندارم یک بیننده ی کاملا معمولی هستم و به عنوان یک شهروند نظرم رو گفتم. منظورم از اینکه کارگردان سینما و مستند فرق میکنند این چیزی که دوستان برداشت کردند نیست!!! اولا من منظورم رو بد انتقال دادم. قبول دارم مستند که چیزی خارج از دنیای سینما به حساب نمیاد! ما سینمای مستند داریم. دوما یه سوال دارم از شما بزرگوار آیا کارگردان فیلم های سینمایی میتونه با همون دانش سینماییش و بدون فهم و درک از سینمای مستند وارد این حیطه بشه و شروع به مستند سازی کنه؟! نه خداییش میتونه؟ به نظر من که نمیتونه . شایدم من اشتباه کنم چون همونطور که گفتم من بیننده ی معمولیم.
نقل قول کردن
#14 محسن-دورود 1393-12-25 02:03
ادامه مطلب قبل: یا بالعکسش هم به نظرم نمیشه اتفاق بیفته که کارگردان مستند بدون دانش سینمایی کافی برای ساخت فیلم سینمای در دنیای سینمای غیر مستند مشغول به کار شه. بازم میگم این نظر شخصی منه و نه به کسی تحمیل میکنم و نه میگم که صد در صد درسته. اگه اشتباه میکنم شما کمک کنید جناب نعمت پور. به نظرم سینمای مستند دنیای واقعی رو به تصویر میکشه درصورتی که سینمای غیرمستند اینطور نیست. اصلا اسمش با خودشه، سینمای مستند. سینمایی با استناد به شواهد و مدارک موجود. حالا چه در طبیعت یا ... من جسارت نکردم خدایی نکرده. ما برای شما احترام خاصی قائلیم... کسی که از جشنواره ی فجر جایزه دریافت میکنه مگه میشه چیزی از سینما ندونه. بالاخص سینمای مستندی که حرفه ی اصلی شما هم هست. نمیدونم چطور بگم که سوتفاهم نشه ... منظورم من این بود شما در سینمای مستند استاد هستید و تبحر دارید ولی ممکنه که به این اندازه در مورد سینما وتلویزیون تبحر نداشته باشید. جسارت نشه شاید بازم اشتباه کنم. شاید تحصیلات خاصی در این زمینه داشته باشد و ما ندونیم. اگه به جملات اول برگردید خواهید دید من اول به خاطر مستند گونگادین از شما تشکر کردم.
نقل قول کردن
#15 محسن-دورود 1393-12-25 02:35
من یه انتقاد از هم استانی های خودم دارم. آخه من نمیفهمم چرا باید به جوزانی توهین بشه؟! یکی گفته که امثال جوزانی باید محاکمه شن به خاطر توهین!! آخه این حرفیه؟ آقا من تسلیم قبول بالفرض توهین شده که به نظر شخصی من نشده! آیا این توهین عمدی بوده؟! جوزانی ای که دختری تربیت کرده که با وجود اینکه متولد آمریکاست و در دامان مادری آمریکایی بزرگ شده و حتی تو ایران هم بزرگ نشده و این دختر بدون اینکه حتی یک بار هم در جایی با ترس و واهمه از اصالتش حرف زده باشه، حالا این آقای جوزانی میاد عمدا فیلمی توهین آمیز در مورد قوم خودش بسازه که ما متهمش میکنیم؟! در ضمن یه سوال دارم آیا بعضی از ما مردم که اینجا میاییم و ناراحتیمون رو در مورد این توهین ابراز میکنیم؛ آیا با افتخار هممون در همه ی دنیا هویتمون رو اعلام میکنیم؟ یا نه وقتی میریم فلان شهر اگه ازمون بپرسن کجایی هستی دست و پامون میلرزه؟ هااا؟ آقای نعمت پور بزرگوار، یافته جان محترم و سایرین عزیز من دلم از این خونه که فلانی گوشی موبایلش پره از جک های توهین آمیز لری ولی میاد اینجا و ابراز تاسف میکنه به خاطر این فیلم!!
نقل قول کردن
#16 محسن-دورود 1393-12-25 03:04
آقای نعمت پور عزیز اگه در بعضی موارد شما رو نعمت زاده خطاب کردم عذر میخوام.آخه امشب برنامه پایش آقای نعمت زاده وزیر صنعت رو دعوت کرده بودند اسم شما دو عزیز گاها از دستم درمیره و اشتباه خطاب میکنم. حرف آخر من اینه کاملا قبول دارم دیدن این فیلم نوعی توهین رو در ذهن القا میکنه. ولی شک ندارم که آقای جوزانی اصلا قصد توهین نداشتند. ما داریم با دو نفر بد برخورد میکنیم یکی آقای جوزانی و دیگری حمید گودرزی. من خودم وقتی برنامه آقای گودرزی رو دیدم باور کنید مغزم داشت سوت میکشد از حرف ایشون. اما مطلبی رو که در کامنت قبل فراموش کردم کامل کنم مجددا اینجا میگم. همونطور که گفتم ما مردم اگر کسی ازمون سوال کنه کجایی هستیم و اصلیتمون کیه، آیا بدون شرمساری و با افتخار اعلام میکنیم؟ خیلی هامون آره و بعضی هامون متاسفانه نه!! حمید گودرزی هم متاسفانه جزء اون بعضی هاست. آیا ما این عده کممون رو طرد کردیم که حمید گودرزی رو به باد انتقاد گرفتیم و اون رو خائن میدونیم؟! ما همه یکی هستیم درسته از دست هم شاید ناراحت بشیم ولی بخشش برا همچین روزیه. اون هم اشتباه کرده و به اشتباهش پی برده مثل خیلی از همشهریامون.
نقل قول کردن
#17 سید غلامرضا نعمت پور 1394-01-17 23:58
دوست عزیز آقا محسن از دورود . همین که نظرتون رو میفرمایید قابل احترام هست . خیلی ها در جلسه اکران فیلم برخورد تندی با کارگردان داشتند و بنده هم این برخورد تند رو قبول ندارم چون جایگاه و عرصه نقد رو در مطبوعات و رسانه ها میدونم و همانطور که کارگردان حق داره فیلم بسازه و به نمایش بگذاره مخاطبین هم این حق رو دارند که نقدهاشون رو منتقل کنند . جهت آگاهی شما باید عرض کنم بنده کار قیلمسازی خودم رو در سال 1375 با حضور در کلاسهای انجمن سینمای جوان خرم آباد شروع کردم و پس از ساخت چند فیلم کوتاه و کسب جوایز متعدد از جشنواره های مختلف ملی و بین المللی موفق شدم در رشته کارگردانی سینما فارغ التحصیل بشم و در این نوزده سال تمام وقت در عرصه تولید فیلم در سمتهای گوناگون بودم و سینما رو هم خیلی خوب میشناسم . دوست عزیز قالب سینمای مستند و داستانی از لحاظ فنی هیچگونه تفاوتی با هم نداره و به قول شما در نوع بیانش متفاوته . اتفاقا مستند ساز بدلیل اینکه برای حرفهاش باید سند داشته باشه خیلی ریزبینانه تر مقوله سینمای داستانی رو میتونه تحلیل کنه . جهت استحضار شما و اینکه فرموده بودید که قصد یادگیری دارید باید بگم
نقل قول کردن
#18 سید غلامرضا نعمت پور 1394-01-18 00:05
ادامه : همه فعالان عرصه سینما می بایست دانش سینمایی داشته باشند و در غیر اینصورت اصلا مجال کار پیدا نمی کنند . زبان سینما یکی است ولی نوع گفتارهاست که با همدیگه فرق داره . برای مثال شما وقتی الفبا رو می آموزید با همون الفبا هم میتونید داستان بنویسید و هم شعر و نثر و....آیا میتونید بگید که کسی که سواد داره و شاعر هست نمیتونه داستان نویس باشه ؟ پس تحلیل شما رو درباره سینمای داستانی و مستند رو قبول ندارم چونکه بنا به نوع بیان حرفی که زده میشه شاید در آینده من فیلم داستانی هم بسازم و این دو منافاتی با هم ندارند . فیلم لایه ای سطحی داره و زیرلایه هایی که با نگاه دقیق بهشون میتونید برسید . امیدوارم این فیلم دست مایه ای نباشه برای دوستان شما که قوم لر رو قومی ساده لو بدونن . وقت شما هم خوش و سربلند باشید .
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا