یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

استاد "قوچ‌علی راج" یکی از چند نوازنده‌ی کمانچه‌کش (‌سه‌سیم‌) در لرستان بود.
ایشان همراه با استادانی چون همت‌علی سالم، علی‌رضا حسین‌خانی و پیرولی کریمی دوره طلایی يك سال از درگذشت نوازنده چيره‌دست كمانچه لرستان گذشت + عكسموسیقی لرستان را شکل دادند که حاصل همکاری آن‌ها ترانه‌های همیشه به یاد ماندنی و بر گرفته از فرهنگ لرستان همچون کرمی، بنا بنا، بزران، شیرین شیرینم و نفت ایران باید ملی شود است‌.
از ویژگی‌های نوازندگی استاد راج می‌توان به داشتن تکنیک خاص و پنجه بسیار زیبا و دل‌نشین اشاره نمود و همچنین وي گنجینه‌ای از خاطرات دوران طلایی موسیقی لرستان بود‌.
همیشه از زحمت‌هایی که برای ضبط کارها متحمل می‌شد سخن می‌گفت؛ این که چگونه ساعت‌ها و روزها برای ساخت یک ملودی کنار هم هم‌فکری داشتند‌.
استاد راج مي‌گفت: بیش‌تر آهنگ‌های ساخته شده توسط پیرولی کریمی خوانده و ضبط می‌شد. اکنون یک سال است که ما گوهر گران‌بهایی را از دست داده‌ایم و بودند کسانی که بسیار دیر یادش کردند و ارزش زحمت‌هایش را ندانستند!
در نهایت از دخترش "اشرف" به پاس همه‌ی از خودگذشتگی‌ها و زحمت‌های بی‌دریغش سپاس‌گزارم.
صدای ساز قوچ‌علی راج همیشه در گوش‌مان طنین‌انداز است ...
مرحوم "قوچ‌علی راج" فرزند نوروز سال ۱۳۰۵ خورشیدی در محله پشت‌بازار خرم‌آباد دیده به جهان گشود.
وی در سن ۱۰ سالگی پدر و به سن ۱۲ سالگی مادرش را از دست داد. سال ۱۳۱۷ خورشیدی نواختن کمانچه را با استعداد خدادادی که در وجودش نهفته بود، بدون استاد شروع کرد و پله‌های ترقی را یکی پس از دیگری طی نمود تا این که سال ۱۳۲۰ خورشیدی هم‌زمان با ورود نيروهاي متفقين طي جنگ جهانی دوم به كشورمان، در حد فاصل محدوده لرستان و خوزستان يعني در اندیمشک (صالح‌آباد) کنار خارجی‌ها مشغول به کار شد و زبان خارجی را هم تا حدودی فرا گرفت.
یکی از دوستان خارجی‌اش به استعداد درونی او در زمينه كمانچه‌نوازي پی ‌برد و به او پیشنهاد داد که همراه مراسم تشييع و تدفين مرحوم قوچعلي راج هنرمند لرستاني - يافتهاو به خارج از کشور برود، اما مرحوم قوچ‌علي علی‌رغم میل باطنی به خاطر سرپرستی خانواده‌اش از تصمیم خود منصرف و به زادگاهش(خرم‌آباد) بازگشت.
راج در سن ۲۵ سالگی به تهران رفت تا هنر خود را به همگان نشان دهد. وي مانند بسیاری از هنرمندان این دیار، استوار بر استعداد خویش بود. ايشان کمانچه ۳ سیم را به زیبایی می‌نواخت و در نواختن دستگاه‌های موسیقی زبر‌دست و در ذوق آهنگ‌سازی چندین کار دلنشین دارد که از آن جمله می‌توان به ترانه‌هاي زیبای "شیرین شیرینم و خدا" و "نونم يه كُرِ كيه" اشاره کرد.
مرحوم راج آثار زیبایی در کمانچه‌نوازی از خود به يادگار نهاد که همه آن‌ها به صورت بداهه‌نوازی و در همان لحظه نوازندگی خلق شده و این نشان از مسلط بودن وي به موسیقی لری و مقامی دارد.
وي كه دايي استاد "فرج علي‌پور" است روز دوشنبه دوم دي‌ماه در سن 87 سالگي دار فاني را وداع گفت. از مرحوم قوچ‌علي راج 2 پسر به نام‌هاي برزو و علي و 3 دختر به نام‌هاي هاجر، اعظم و اشرف بر جاي ماند.
مراسم تشییع و تدفین استاد قوچ‌علي راج صبح روز چهارشنبه چهارم دي‌ماه 1392 با حضور هنرمندان برجسته استان لرستان و شهرستان اندیمشک در بهشت زهرای اندیمشک برگزار و در آن‌جا به خاك سپرده شد. روحش شاد باد.
 
فرهاد  لطفی

دیدگاه‌ها  

#1 یلدا 1393-10-11 14:07
8) باسلام خسته نباشید خدمت هنرمندان.تاجایی که مااطلاع داریم استاد تنهایک فرزند داشت که درکنارش بود درخوشی ها وناخوشی ها.وان هم دخترش بود.وبسری نداشت.که الان شما نام انهاراذکر کردید.زمانی که جنازه ی بدر روی دستش بود کجابودند.حالانا مشان راذکر کردید.باتشکر
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا