تا كنون توجه کردهاید ما لرها چقدر غریبپرست هستیم؟! چرا همیشه پیشمون «مرغ همسایه غازه! چرا قشنگترین جملهای که در شهر غریب و در صورت رعایت یکسری آداب فرهنگی درست، بدون لهجه صحبت کردن فارسی و ... از دیگران میشنویم اینه که: «اصلاً بهت نمیاد لر باشی!»
آيا دلایل موارد فوق جز اینه که خودمون رو قبول نداریم؟ جز اینه که علیرغم این که دارای ریشه و فرهنگ غنی تاريخي هستیم ولی غریبهها رو به صرف فارسی صحبت کردن به خودمون ترجیح میدیم؟! در مهمانیهامون به صرف این که یه نفر غریبه است و فارسی صحبت میکنه علیرغم این که ممکنه اطلاعاتی هم در خصوص موضوع مورد بحث نداشته باشه عجیب جذبش میشیم انگار که از یه سیارهي دیگه اومده!
توجه کردید کسانی که داخل ادارات استان فارسی صحبت میکنند علیرغم این که سواد و تحصیلاتشون ممكنه از سایرین هم کمتر باشه ولی خیلی زود پیشرفت میکنند و به همین دلیل است که بعضی از لرهای خودمون علیرغم لر بودنشان ترجیح میدهند از بدو استخدام فارسی صحبت کنند!
توجه کردید فقط ما لرها نسبت به فارسی صحبت کردن خودمون حساسیم و به تپقهای همدیگه گیر میدیم و جالب این که بین اقوام ایرانی اعم از کرد و ترک و بلوچ و ... اكثراً از همه بهتر فارسی رو صحبت میکنیم.
توجه کردید تنها قومی که به پیامکها و کلیپهای تمسخرآمیز علیه خودش میخنده و اصرار بر ارسال اینگونه پیامکها و کلیپها به دیگران داره ما لرها هستیم و اخیراً هم در شبکههای اجتماعی این مورد در حال فراگیر شد نه! توجه کردید وقتی یه نفر رفتاری خارج از عرف از خودش نشون میده بهش میگیم "لر بازی در نیار" یا این که مثلاً وقتی میخوایم سلیقه یکی از خودمون رو به سخره بگیریم میگیم "سلیقهات لریه" این موضوع اینقدر در اخلاق و رفتارمون هم پیشرفت داشته که حتی به نوع رنگ اشیا هم رسوخ پیدا کرده مثلاً وقتی میخوایم رنگی رو که طرف انتخاب کرده رو بگیم "ضایع" است میگیم این رنگ "لریه"!
به نظرتون چرا ترکها، کردها و سایر اقوام ایرانی اینطور نیستند؟ آیا اونها به ما برتری دارند؟
آیا نمیشه در عین حالی که لر یا لک بود به اصطلاح امروزیها باکلاس و مدرن هم بود؟ آیا این دو مقوله با هم تناقض دارند؟ آیا هر کسی که صرفاً فارسی صحبت کنه تنها به همین دلیل باکلاس بودن و مدرن بودنش قطعیه؟ آیا با شنیدن لهجه افراد میتوان میزان مدرن بودن ایشان را سنجید؟ آیا ساکنین سایر شهرهای ایران که لر نیستند صرف فارسی صحبت کردنشون همه باکلاس و مدرن هستند؟ آیا زبان و لهجه با مدرن بودن تناقض داره؟
پس چگونه میتوان این معضل غریبپرستی رو در لرستان از بین برد تا به لر بودنمون افتخار کنیم؟
به نظر نگارنده میبایست نه تنها در گفتار بلکه در عمل نیز به لر بودن و ایل وتبار خود افتخار کرد و در عین حال آداب و رسوم بدی که در بینمون وجود داره رو ترک کنیم. به همدیگه احترام بذاریم به غریبهها هم همینطور. در اولین اقدام از همین الان شروع کنیم هر چه پیامک و کلیپ علیه خودمون داخل گوشیهای موبایل و رایانه داریم حذف کنیم و اطرافیانمان رو هم از اینکار (انتشار اینگونه پیامکها وکلیپها) منع کنیم و بدانیم که غریبههایی که این کار را بر علیه ما انجام میدن در واقع دارن نداشتههاشون رو به راحتی پشت جکهایی که برامون میفرستن پنهان میکنند، خلاصه این که کار فرهنگی کنیم و به یاد بیاریم که:
لر که باشی متفاوتی، تفاوت به معنای برتری نیست بلکه بدین معناست که تو چیزهایی داری که بقیه ندارند: برای خودت لباس محلی داری، شعر داری، زبان داری، موسیقی، رقص و نمایش كهن و داراي پيشينه داری، دنیایی فرهنگ و خردهفرهنگ داری، بیشتر از زبان رسمی کشورت ضربالمثل داری، حکایت، تراژدی عشقی و چل سرو داری.
در طول تاریخ سردار رشیدی همچون "آریوبرزن" داری، پادشاه عادلی مثل کریمخان زند داری، علماي بزرگي مثل آيتالله بروجردي و آيتالله كمالوند داري و ...
پس همتبار گرامی! به یاد بیار که کی هستی و به لر بودنت افتخار کن و به محض این که در یک حیطه اعم از علمی، ورزشی، هنری و ... پیشرفت کردی و موفق شدی، لر و لرستاني بودنت را مايهي فخر و مباهاتت قرار بده.
ارسال کننده: حمید ستودهنیا
دیدگاهها
من نمیدانم کسی میتواند با فارسی حرف زدن اصالت خود را عوض کند،اگر در اجتماع بوده باشید میفهمید که خیلی برتری داریم نسبت به بقیه قشرها.ودر اخر به نظرم من این برداشت غلط که از سوی یک عده ادم ضعیف اراده،غریب پرست،خچد شیرین،و ...را باید با اطلاع رسانی گسترده از بین برد،متشکرم
لرستان تهی از خالیست
این مفاخری که شما به آن می نازی در تاریخ زیسته و رفته اند
... امروز خیابان مطهری جایگاه بیکاری جوانان و علافی و خیابان گز کردن این همه جوان مستعد و بیکار نبود.
به چیزی باید فخر فروشی کرد که فقط در تاریخ نمانده باشد و نمود امروزی هم داشته باشد.
__________________________
يافته: سلام و تشكر، اما برخي از اينها كه نوشتيد رسم همه نقاط لرستان نيست. خونبس رسم برخي نقاط بوده و ساير مناطق لرستان مثل خرمآباد چنين رسمي به صورت عام نداشتهاند. پاتختي نيز جاي مراسم 3 روزه را گرفته. در 3 روز نيز هديه مالي ميدادهاند اما پاتختي يعني همان شب هديه را بدهند تا يك روز از چرخهي زمانگير مراسم در 3 روز بعد كاسته شود
امروزه آنچه ضامن توسعه و پيشرفت جامعه و افراد است تغيير نگرشهاست و نه تغيير زبان. يقيناً پيشرفت جامعه با تغيير در نوع تفكر ما و فرزندانمان محقق ميشود و نه با تغيير زبان مادريمان. به جاي سوق دادن فرزندانمان به تغيير زبان ( كه شاخصهي اصلي هر قوم و ملتي است) آنها را به سوي تغيير در طرز تفكرشان به جهان و حق خواهي سوق دهيم. گم شده امروز جوانان لرستان زبان غير لري نيست، بلكه شجاعت در بيان و حق خواهي آنان ست.
بقول آقاي رحمانپور :هيچ كسي را نديديم كه چنين تيشه به ريشه خود بزند و همه داشته هاي خود را ناديده بگيرد با اينكه در بسياري جهات سرآمد ديگران است.
يكي از مشكلات اساسي ما لرها اقتصاد است .متاسفانه در اين چند دهه گذشته بخصوص از دوره رضاخان به اين سو كه بيشتر نخبگان و افراد با نفوذ ما را اعدام كردند ديگر افراد چندان شاخصي در عرصه سياست و حكومت كشور نداشتيم و همين موجب شد كه بسياري منابع ما مانند نفت و گاز و... ملي شود و دست مردم لر از اين مواهب خدادادي كوتاه شود و همگان منتظر كمك و فرج از حكومت مركزي بودند و آن هم به مردم لر كه دوردست حكومت بوديم چيزي نمي رسيد.در دوره انقلاب اسلامي هم متاسفانه مردم لر نتوانستيم چندان از آن استفاده كنيم چراكه همگان در اين انديشه بوديم كه اين حكومت بر مدار عدالت است و عدالت بطور خودكار براي همگان اجرا خواهد شد و ديگر نياز به سعي و تلاش و يا پيگيري رفع احتياجات نيست .با اينكه بدرستي اساس اين نظام بر عدالت است اما برخی مجريان ، عدالت را فقط براي مناطق مربوط به خود مصادره كردند و از اين بابت موجب زحمات براي اين نظام مقدس شدند .
حاج عبدلله جان شما در حال جنگ با لرهای استان لرستان هستی یا خارج استان لرستان؟
ضمناً ارزوی مرکز استان شدن بروجرد به دلتون میمونه!