یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

نمایشگاه کتاب لرستان شامگاه پنج‌شنبه پايان يافت. نمایشگاهی که با گذشت چند سال، سرانجام هشتمینش در خرم‌آباد برگزار شد.
نقدي بر نمايشگاه كتاب لرستان: مي‌توانست بهتر باشد!این نمایشگاه نسبت به دوره‌های پیش به‌ویژه هفتمین نمایشگاه كه در مصلي برقرار بود؛ كيفيت مطلوب‌تري داشت، اما اصل مطلب هنوز کمبودهایی دارد!
از چند کتاب‌خوان، نظرشان را درباره‌ي نمایشگاه جویا شديم. بیش‌ترشان خشنودی کامل نداشتند، چون درون‌مایهٔ کتاب‌های ارائه شده را به اندازهٔ کافی قوی نمی‌دانستند.
شهروندان بر این باورند که در کتاب‌فروشی‌های خرم‌آباد کتاب‌های به مراتب بهتری را می‌توان نسبت به كتاب‌هايي كه برخي ناشران به نمايشگاه آورده‌اند پیدا کرد. شوربختانه کتاب‌فروشی‌های لرستان هم در نمایشگاه حضور چشمگيري نداشتند.
در نمایشگاه‌های کتاب لرستان، هماره نزدیک به ۳۰۰ ناشر حضور پیدا کرده‌اند، اما جای بسیاری از ناشران برجسته‌ي كشور نيز خالی بوده است.
برای نمونه، در زمینه‌ی حقوق، انتشارات مجد، میزان و دادآفرین از جمله منتشرکننده کتاب‌های پرتیراژ، مهم یا محبوب هستند. ولی حتی دادآفرین که مدیری خرم‌آبادی دارد، در نمایشگاه هشتم لرستان حضور نداشت!
این به کنار، انتشارات سمت، منتشر کننده‌ی نام‌آشنای کتاب‌های علوم انسانی هم غرفه‌ای در نمايشگاه كتاب خرم‌آباد نداشت! البته انتشارات خوبی همچون جامعه‌شناسان جاي خالي سمت را تا حدودي پر كرده بود.
در سالن اول این نمایشگاه، بیش‌تر ناشران کودک و نوجوان حضور داشتند. بازدیدکنندگانی که به دنبال کتاب‌های تخصصی دیگر بودند، سالن دوم هم چندان راضی‌شان نمی‌کرد.
بازدیدکننده امیدوار است از غرفه‌های انتشارات موفق بازدید کند و كتاب‌هاي طراز اول را خريداري نمايد، نه غرفه‌هایی که «۵۰۴» یکی از بهترین کتاب‌هایش است!
متأسفانه برخي از انتشاراتي‌ها در شهرستان‌هاي محروم اقدام به توزيع كتاب‌هاي بنجول و ته انبار مانده‌ي خود مي‌كنند و كتاب‌هاي مطرح و پرفروش را براي مشتريان از ما بهتر در جاهاي ديگر نگه مي‌دارند چون آگاهند كه اين كتاب‌ها مشتري خود را دارند و از طرفي حاضر نيستند بر روي كتاب‌هاي خوب‌شان حتي 10 درصد تخفيف ببندند! اين نكته‌اي كه برگزاركنندگان لرستان به خصوص مسوولان ارشاد بايد هنگام عقد قرارداد نمايشگاه متوجه آن باشند و با آن‌ها شرط و طي نمايند كه مطابق فهرست ارائه شده انتشارات، همه‌ي كتاب‌ها را در نمايشگاه عرضه كنند به خصوص كتاب‌هاي جديد را!
از طرفي چون نمایشگاه كتاب لرستان "محلی" است، برگزارکنندگان نمایشگاه بهتر است از ناشران برجسته‌ی مد نظر مردم اين ديار دعوت کنند. حتی اگر ناشران نیامدند، برگزارکنندگان خودشان کتاب‌ها را تهیه و غرفه‌اي برپا نمايند تا اين نقيصه جبران شود، لذا این‌گونه، لرستانی‌ها هم درآمدی خواهند داشت.
اگر برگزارکنندگان به دنبال رضایت بیش‌تر شهروندان هستند، چه خوب می‌شود نمایشگاه کتاب را تخصصی‌تر برگزار کنند. برای مثال در فصل زمستان، نمایشگاه کتاب‌های دانشگاهی را برگزار کنند.
امروزه با خرید اینترنتی می‌توان خیلی راحت‌تر کتاب‌ها را حتی گاهی با تخفیفی چشم‌گیر خریداری کرد. پس یکی از دلایل برپایی این‌گونه نمایشگاه‌ها، ایجاد انگیزه کتاب‌خوانی در بازدیدکننده‌هاست. هر چقدر هم در ایجاد این انگیزه موفق باشیم، اگر نتوانیم کتاب‌های بهتری را به نمایش بگذاریم، شکست خورده‌ایم.
با همه‌ي اين‌ها، از استانداری لرستان، اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان، شهرداری خرم‌آباد و ساير دستگاه‌هايي كه در برپايي اين نمايشگاه به ميزباني خرم‌آباد تلاش كردند، تشكر مي‌كنيم. نمايشگاهي که گویی فراموش شده بود و عشق كتاب‌هاي لرستان سخت منتظر برپايي‌اش طي سال‌هاي اخير بودند.

 

دیدگاه‌ها  

#1 محسن شیعه پور 1393-09-20 15:12
درود بر داش مهرداد خودمون،،، خیلی کارت درسته رفیق،،، موفق باشی
نقل قول کردن
#2 بهاروند 1393-09-20 15:35
اونجارو نمیدونم ولی نمایشگاه اصفهان و اراک و یزد خوبه
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا