روزنامهنگاری توسعه یکی از مباحث مهم در علم ارتباطات است که باید مورد توجه مطبوعات استانی هم قرار بگیرد.
برای یک معرفی کوتاه از روزنامهنگاری توسعه، یک کتاب را معرفی میکنم: «مطالعات روزنامهنگاری» (نشر ثانیه) در سال 1392 منتشر شده است.
اين کتاب 8 مقاله دارد:
۱٫ مطالعات روزنامهنگاری، چرا و چگونه؟
۲٫ روزنامهنگاری و دانشگاه
۳٫ آموزش روزنامهنگاری
۴٫ روزنامهنگاران دروازبان
۵٫ پوشش خبری جنگ و صلح
۶٫ روزنامهنگاری توسعه به قلم زیو زیانگ
۷٫ روزنامهنگاری و دموکراسی
۸٫ روزنامهنگاری و جهانی شدن
در بسیاری از کتابهای روزنامهنگاری درباره روزنامهنگاری توسعه مطلب هست. مثلاً فصل هشتمِ کتاب «روزنامهنگاری نوین» تالیف نعیم بدیعی و حسین قندی هم درباره روزنامهنگاری توسعه است.
طي همین مدتی که در نمایشگاه مطبوعات بودم، بسیاری از روزنامههای استانی و منطقهای را خواندم و ورق زدم. اغلبشان فقط برای عرض ارادت به مسوولان منتشر میشوند!
در همین نمایشگاه بود که دیدم در استان لُرستان هفتهنامهای داریم که نصف صفحههایش رپرتاژ آگهی است. یعنی منتشر میشود تا رپرتاژ شرکت آب و فاضلاب و استانداری و شرکت برق را منتشر کند. منتشر میشود تا در هر شماره با یک مسوول استانی گفتوگو کند!
نیاز به روش و رویکرد روزنامهنگاری توسعه در نشریات استانی بیش از نشریات سراسری به چشم میخورد. بسیاری از نشریات استانی در واقع جیرهخوار سُفره روابط عمومیها هستند و از سوی آنها هدایت و تشویق میشوند. اغلب سایتها خبری هم همین طور. یعنی در اغلب نشریات استانی و محلی حتا ردپایی هم از روزنامهنگاری توسعه وجود ندارد.
اما اجزای مهم و کلیدی روزنامهنگاری توسعه به نقل از کتاب به این شرح است:
۱٫ گزارش دادن تفاوت بین آنچه برای اجرا طراحی شده است و آنچه در واقعیت حاصل شده است و نیز تفاوت بین تاثیرات ادعا شده و تاثیرات ایجاد شده برای مردم.
۲٫ به جای تاکید بر اخبار روزمره بر فرایند درازمدت توسعه تمرکز میکند.
۳٫ از حکومت مستقل بوده و انتقادات سازندهای از آن میکند.
۴٫ تاکید روزنامهنگاری را به سوی توسعه اقتصادی و اجتماعی سوق میدهد و در همان حال با حکومت به گونهای سازنده در جهت ملتسازی همکاری میکند.
۵٫ به افراد عادی قدرت و توانایی میبخشد تا زندگی و ارتباطات خود را بهبود ببخشند.
روزنامهنگاری توسعه در دوره کارشناسی روزنامهنگاری با عنوان «مبانی ارتباطات و توسعه» و در ۲ واحد تدریس میشود. گمان میکنم توجه بیشتر به این مبحث میتواند راه را برای توسعه کشور هموار کند.
بدیهی است مهفوم روزنامهنگاری توسعه از ۱۹۶۰ تا به حال دگرگون شده است. مقاله روزنامهنگاری توسعه به قلم زیو زیانگ در ۲۰۰۹ نوشته شده است.
رضا ساکی / تهران
دیدگاهها
این مطلب رو باید با آب طلا نوشت.
یعنی هرچی رضاست جمع شدند توی این یافته ها>>>>> رضا جایدری . رضا طولابی. رضا ساکی و ...
خدایی نشریات ما فقط جای تمجید و تشکر شده .
نمونه ی بارز داریم.
هفته نامه ی ... هههههههه
اصلاً همه ما برای عرض ارادت به مسولین بوجود آمده ایم....