یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

مومن‌علی جوزی‌پور معروف به مومهمرحوم مومن‌علی جوزی‌پور معروف به مومه (mooma) فرزند جوزعلي از طايفه‌ي ضروني يكي از هنرمندان شهير شهرستان كوهدشت بود.

به گزارش يافته، وي آوازی خوش داشت و فردی ریزبین و نکته‌سنج بود كه مناسبات عادی مردم را به لطیفه‌های جذاب تبدیل می‌نمود و با هنرمندی خاص آن‌ها را بیان می‌كرد.

در جلساتی که سران و بزرگان ایلات و عشایر در آن حضور داشتند، همه در برابر او دست به عصا عمل نموده و حتی مبالغی نیز به او اهدا می‌کردند تا از زبان طنزآلود مومه در امان بمانند.

مومه در فیلم‌های "کولی‌ها" و "گذری بر موسیقی لرستان" و سریال "سور و سوگ" نيز به ایفای نقش پرداخت.(برگرفته از وبلاگ مهدي ويس‌كرمي)

وي در زنده نگه داشتن هنر عروسك‌گرداني و نمايش عروسكي سنتي لرستان، نقشي اساسي داشت. مومه با شيوه‌ي نمايش "بازي در بازي" با چهره‌ي نمايشي پرقدرت در قالب نقش‌هاي مختلف بازي مي‌كرد.( پيشينه‌ي تاريخي موسيقي لرستان، سيدمحمد سيف‌زاده، انتشارات افلاك 1377)

وي بيش از 85 سال عمر كرد. سرانجام 11 اردي‌بهشت 1378 چهره در نقاب خاك كشيد و در قبرستان روستاي گنجينه از توابع كوهدشت به خاك سپرده شد. روحش شاد باد.

حكايت جالب بخوانيد از بذله‌گويي و حاضرجوابي مرحوم مومه:

نقل است در دهه 40 يكي از خان‌زاده‌هاي شيك‌پوش لرستاني گاهاً از مسيري مي‌گذشت كه مومه سر راه او حضور داشت.

اين خان‌زاده‌ي شيك‌پوش كه هميشه كت و شلوار، جليقه و كلاه شاپو به تن داشت، هنگام راه رفتن در معابر، اكثر مواقع كلاهش را به عادت برخي قديمي‌ها با دو دست پشت بدنش قرار مي‌داد و كم‌تر آن را بر سر مي‌نهاد.

مومه نيز كه فردي ريزبين بود، به اين نكته توجه كرده و روزي پس از سلام و احوال‌پرسي از خان‌زاده مي‌پرسد: خان! چرا كلاهي براي سرت نمي‌خري؟

خان‌زاده پاسخ مي‌دهد: مومه چشمت را باز كن! كلاه دارم! (بعد كلاهش را كه با دست‌هايش پشتش گرفته بود نشان مومه مي‌دهد)

مومه هم پاسخ دندان‌شكني به او حواله مي‌دهد و مي‌گويد: مي‌دانم خان! اما آن "كلاهِ پشتت" است، يكي براي "سرت" بخر!

 ر - ج / یافته

مومن‌علی جوزی‌پور معروف به مومه

مومن‌علی جوزی‌پور معروف به مومه در حال عروسك‌گرداني

دیدگاه‌ها  

#1 بختیاری نژاد 1393-05-11 08:16
سلام
این موضوع مربوط به ایشان نباید باشد بلکه مربوط به یکی از طنازهای خرم آبادی است که به یکی از شهرداران اسبق خرم آباد که اتفاقا همیشه کلاه شاپویش را با دو دست به پشت میگرفته و قدم زنان صبحها به شهرداری می رفته است که هردوی آنها شاید بیست سال و بیشتر قبل از انقلاب مرحوم شده اند اصلا آن موقع مرحوم مومنعلی جوزی پور شاید پایش هم به خرم آباد نخورده باشد .
________________________________
يافته: سلام و سپاس. در متن ذكر نشده كه اين مورد در خرم‌آباد اتفاق افتاده است. به هر حال ذكر اين روايات با هدف جلوگيري از نابودي آن‌هاست
نقل قول کردن
#2 نعمت الهي 1393-05-11 13:11
اتفاقاً اين مرحوم زياد به خرم اباد اومده و يكبار هم يكي در 12 برجي يه چيزي بهش مي پرونه و اونم با حاضر جوابي ميگه روداري نكن وگرنه ميدم اندازه دهلي بكوبنت ..
نقل قول کردن
#3 باران 1393-05-11 22:43
سلام این مطلب مربوط به مومه نیست به احتمال زیاد مربوط به شخص طنازی به نام مرحوم نصرتی بوده که بسیار نکته سنج و شوخ طبع بوده که به مرحوم ب. ... شهردار ان زمان این نکته رو گوشزد میکند . باتشکر
_____________________________
يافته: سلام. هر كس در اين زمينه روايتي دارد. آقايي كه به ننامش اشاره كرديد همان خان زاده است . به هر حال منظور از ذكر اين حكايت‌ها زنده نگه داشتن روايات جالب و نيز معرفي شخصيت‌هاي لرتبار است
نقل قول کردن
#4 النا 1396-02-01 18:17
8) سلام داست
ان بسیار زیبایی.
نقل قول کردن
#5 مارل 1397-09-21 20:21
:lol: عالی نبود
نقل قول کردن
#6 مهدیس 1398-08-17 11:28
خیلی خوب بود
نقل قول کردن
#7 عباس عاشق زندگی 1399-01-06 12:19
عالی بود
نقل قول کردن
#8 ستاره 1400-08-21 10:12
مومه جوزی پور عمومه
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا