یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

کلاس با طریقه‌ی گرفتن کمانچه و نکات مربوط به دست های چپ و راست شروع شد.
اولین ملودی‌هایی را که شروع کردم، دیدم از نظر ریتم و صداها مثل کسی که سال‌ها کمانچه نواخته باشد، یاد می‌گیرد. پرسیدم اهل کجایی؟ گفت: "لرستان". گفتم: "آها، لُرها کمانچه نوازی در خونِ شان است".
در جلسات بعد، پیشرفت او فراتر از روش تلقین و تقلید بود. همان روشی که ابن سینا در قرن چهارم، در مورد آموزش سینه به سینه مد نظر داشت. روش مذکور هنوز هم در لرستان و سراسر ایران، خصوصاً در حوزه موسیقیِ اقوام کارکِرد خود را از دست نداده و ایشان نیز در این زمینه از خود استعداد نشان می‌داند.
گفتم: "قبلاً ساز دیگری کار کرده‌ای؟" گفت: "بله استاد، من تار و سه تار می‌نوازم". در ادامه نام استادانش از جمله استاد داریوش پیرنیاکان و ردیف‌هایی که آموخته بود را ذکر کرد.
آموزش سینه به سینه با ایشان عمدتاً در دستگاه ماهور که ترکیبی ست از ردیف میرزاعبداله و قطعات ضربی استادان قدیم، نظیر: هرمزی، نی داوود و ... ادامه داشت. به یکباره کلاس قطع شد ولی ارتباط تلفنی همیشه پابرجا بود.
سال گذشته طرح آلبومی را که استاد محمود دولت‌آبادی در آن اشعار خیام را روایت کرده بودند، به طور خصوصی و قبل از انتشار برای من فرستاد؛ از ذوق و اندیشه‌ی خلاقِ او همین قدر که رضایت و نظر استاد دولت‌آبادی را برای همکاری جلب کرده است. بیشتر نمی‌گویم تا خودِ آلبوم به زودی با آواز دوست و هنرمند گرانقدر مهدی فلاح منتشر شود.
ماه گذشته، اوایل آذرماه بعد از چند سال، دوباره به کلاس کمانچه آمدند؛ با ذهن، اراده و انگشتانی چابکتر. با تواضع و مهری که در ذات اوست، کتابی به من هدیه داد. صفحه آراییِ جلد او از نقشینه و مفرغ‌های لرستان حکایت داشت و نام کتاب این بود: رمانِ "مثل هیچکس"، نوشته‌ی ساسان بازگیر.
کتاب را ورق زدم، از همین نویسنده:
پاسبان چوبی ( شعر فارسی )
صورتک های سیاه: (شعر فارسی)
Gambler ( شعر انگلیسی )
تُرنج 1: 15 قطعه برای تار و سه تار
نوروز: 13 قطعه برای تار و سه‌تار
Unknown prayers  ( شعر انگلیسی در دست چاپ )
Autumn all winds   مجموعه داستان کوتاه انگلیسی در دست چاپ.
کلیه‌ی آثار فوق، بیش از بیست آلبوم موسیقی دستگاهی و محلی (لری) و همچنین دیگر مقالات و سخنرانی‌های بین‌المللی را ساسان بازگیر به جامعه موسیقی و ادبی ایران در سن 47 سالگی عرضه داشته است.
به او گفتم: "صمیمانه بگویم شما تنها شاگرد کلاس من هستید که مثل شخصیت رمان تان، مثل هیچ یک از شاگردان من نیستید". بسیار باعث خوشحالی ست که جوان همتبارم توانسته در این سن و سالِ کم، اینهمه در عرصه‌ی موسیقی و ادبیاتِ فارسی و انگلیسی صاحب اثر و نشر باشد.
قطعاً خوانندگان و شنوندگان آثار او، خصوصاً با خواندن ِ رمانِ "مثل هیچکس" مانند من، سرشار از شوق و انگیزه خواهند شد. این رمان، گرچه به زبان فارسی نوشته شده ولی بسیار پُر کشش و زیبا، بخش هایی از آداب و رسوم تلخ و شیرین مردم لرستان را در قالب داستانی بومی به تصویر کشیده است.
ساسان جان:
پیوسته خوش بنویسی و خوش بنوازی و اندیشه و ذوق تان جاری و خلاق بماند.
 
علی اکبر شکارچی
 
 دی ماه 1402
 
 
 ***************************************************************
 
 
معرفی:
ساسان بازگیر متولد ۱۳۵۵ در خرم‌آباد آهنگساز و تنظیم‌کننده موسیقی سنتی است.او فراگیری موسیقی ایرانی را از سال ۱۳۷۳ آغاز نمود. دوره مقدماتی و متوسطه را به مدت ۴ سال نزد حسین لک فرا گرفته و از فروردین سال ۱۳۸۰ مشغول فراگیری ردیف آقا حسین‌قلی نزد استاد داریوش پیرنیاکان شد.وی در سال‌های اخیر از محضر استاد علی اکبر شکارچی، اردشیر کامکار و آزاد میرزاپور بهره می‌گیرد.
عضویت در گروه‌های معتبر کشور از جمله گروه ماه به سرپرستی استاد مجید درخشانی و گروه همایون به سرپرستی حسین پرنیا، اجرای کنسرت در کشورهای سوئد، قبرس، هنوستان، دبی و ارمنستان، کتاب ترنج ۱ شامل پانزده قطعه برای تار و سه تار همراه با لوح صوتی از جمله فعالیت‌های موسیقیایی وی است.ساسان بازگیر از سال ۱۳۷۸ گروه موسیقی باربد را پایه‌ریزی کرده و همچنان به اجرای کنسرت در داخل و خارج از کشور می‌پردازد.از دیگر فعالیت‌های ایشان تدریس موسیقی ایرانی از سال ۱۳۸۰ تا کنون در اداره ارشاد شهرستان خرم‌آباد، حوزه هنری استان لرستان و آموزشگاه‌های موسیقی در شهرهای مختلف کشور است. وی از سال ۱۳۷۸ تا کنون مشغول آهنگسازی برای صدا و سیمای مرکز لرستان بوده و همچنان فعال است. بازگیر هم اکنون مشغول تدریس موسیقی در تهران است و سرپرستی گروه موسیقی ترنم مهربانی را به عهده دارند. وی دارای مدرک دکترای ادبیات انگلیسی است و هم اکنون عضو هیات علمی تمام وقت دانشگاه آزاد علوم پزشکی تهران هستند.
 
 
معرفی کتاب : مثل هیچکس
مثل هیچکس جدیدترین اثر ساسان بازگیر است که توسط انتشارات «گویا» منتشر شد. این رمان نقدی اجتماعی بر زندگی و روابط درون و برون خانواده‌ای مردم منطقه‌ی «بالاگریوه» در استان لرستان و شهر خرم‌اباد می‌باشد.
این رمان حکایت مردی است که غم و شادی‌هایش مثل هیچ‌کس نیست و برخوردش با حوادث گذشته و حال متفاوت از هم تبارانش است.
گره کوری که از ابتدای رمان مطرح میشود؛ روح این مرد را از دوران نونهالی تا به امروز که میان سالی‌اش را سپری کرده زخمی کرده و با پیدا شدن شخصیتی جوان و کاملا متفاوت با خودش, این زخم کهنه سر باز میکند و...
 
 
 
ناشر :نشر گویا
مولف :ساسان بازگیر
نوبت چاپ :1
سال چاپ :1401
تعداد کل صفحات :183
زبان :فارسی


دیدگاه‌ها  

#1 یاسر امیری 1402-10-19 09:19
بسیار ممنون از ایشان و عزیزانی که برای لرستان، موسیقی لرستان، فرهنگ و آداب لرستان و ... صمیمانه زحمت می کشند. با احترام
نقل قول کردن
#2 لرستانی 1402-10-19 13:48
دانشکده هنر و معماری در دانشگاه لرستان تاسیس شود
نقل قول کردن
#3 بابک 1402-10-19 15:07
عرض تبریک خدمت دوست عزیز جناب آقای دکتر بازگیر و آرزوی موفقیت روزافزون برای ایشان
نقل قول کردن
#4 احسان سیفی 1402-10-19 17:50
مودب، متین و خبره در کار و هنر. همین
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا