یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

خرداد سال ۱۳۶۱ که نبرد رزمندگان اسلام با اشغالگران بعثی برای بازپس‌گیری خرمشهر در جریان بود، در حدود ۹ سال سن داشتم. چند روز پیش از آزادسازی خرمشهر مادرم داشت مو‌هایش را‌شانه می‌کرد و من هم کنارش نشسته بودم.
در این حین دو تار موی مادرم جدا شده بود، خب قدیمی‌ها باور‌های خاص خودشان را دارند که ممکن است نسل ما و به خصوص امروزی‌ها، این عقاید و باور‌ها را خلاف واقع و خرافه بدانند.
بر این اساس بلافاصله مادر به قول معروف تفألی در این خصوص زد و گفت "خرمشهر آزاد می‌شود و به زودی چنگیز و هرمز هم به مرخصی می‌آیند! "
ان موقع "چنگیز ملکی"حفظ الله از جانبازان جنگ تحمیلی، دایی بزرگم از افسران ارشد ارتش و "هرمز ملکی" دایی دیگرم که چند ماه پیش از بین ما رفت و لقاءالله پیوست، سرباز وظیفه و هر دو در خط مقدم جبهه جنگ بودند.
این گفته مادرم دست کمی از پیشگویی نداشت، چون دو سه روز نگذشته بود که آقای «محمود کریمی علویجه» گوینده پیشکسوت رادیو با ان صدای ماندگار و لحن گرم و البته حزین و حماسی‌اش خبر آزادسازی خرمشهر را اعلام کرد:
"شنوندگان عزیز توجه فرمایید، خرمشهر شهر خون آزاد شد. "
وقتی این خبر از رادیو پخش شد، خدا می‌داند از خوشحالی در پوست خودم نمی‌گنجیدم و به قول لری خودمان پایم روی زمین بند نمی‌شد.
درست بعد از چند روز هر دو دایی‌ام به مرخصی آمدند، به طوری که بخشی از زمان مرخصی آن‌ها با هم تلاقی پیدا کرد و هم دیگر را بعد از چندین ماه ملاقات کردند و با توجه به آزاد شدن خرمشهر و آمدن هم زمان هر دو رزمنده، خانه پدربزرگ مرحومم به تبع از کل جامعه و حال و هوای آن روز‌ها سرشار از شعف و شادی شده بود.
با این همه حمایت‌های مادی، رسانه‌ای، تجهیزاتی و لجستیکی که کشور‌های مختلف شرق و غرب از حکومت بعث عراق می‌کردند، بازپس‌گیری خرمشهر بعد از گذشت ۵۷۶ روز که از اشغال آن از سوی نیرو‌های ارتش بعثی صدام می‌گذشت، چیزی شبیه به یک معجزه بود و همان طور که امام خمینی ره گفتند "خرمشهر را خدا آزاد کرد. "
نمی دانم آمار‌های لازم در باره حضور رزمندگان لرستانی اعم از سپاه، ارتش و سنگر سازان بی‌سنگر در جهاد سازندگی آن موقع، از نظر تعداد نفرات و نیز پشتیبانی و لجستیک و در کل استعداد به کار گرفته شده از استان لرستان در عملیات بیت المقدس استخراج شده یا نه؟
و این که چه تعداد از رزمندگان لرستانی در عملیات آزادسازی خرمشهر شرکت داشتند؟ چه تعدادشهید، جانباز و یا اسیر شدند؟ و...
شهادتت مارِک سرداراگر این آمار، ارقام و اطلاعات گردآوری شده که چه بهتر، سالروز آزادسازی خرمشهر بهترین زمان برای یادآوری و رسانه‌ای شدن این آمار و ارقام است، اگر که نه، معاونت فرهنگی سپاه استان و نیز بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان و سایر نهاد‌های مرتبط، برای آشنایی نسل جدید و آینده با این رشادت‌ها و نیز ثبت در تاریخ، هر چه سریع‌تر دست به کار شوند.
۳ خرداد ۱۴۰۱
مصطفی رباطی

دیدگاه‌ها  

#1 کوشکی 1401-03-03 11:26
هنوز آثار خرابی جنگ بر دیوارهای شهرهای آبادان و خرمشهر هست دولت به بازسازی اونها کمک کنه. پلدختر لرستان به هویزه ثانی معروفه ولی بعد از 3 سال از سیل 98 هنوز روستاهاش راه دسترسی ندارد مخصوصا بخش کوشکی که سیل جاده هایشان را نابود کرد
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا