یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

سازمان‌های فرهنگی با کار ویژه‌های متفاوت، بستری برای توانمند‌سازی فرهنگی-اجتماعی افراد جامعه هستند و همواره در سیاست‌ها و خط مشی‌های این سازمان‌ها تلاش شده تا بستر حضور افراد را در فضای موجود خود فراهم نمایند.
حضوری که می‌تواند زمینه ساز اعتماد و تفاهم متقابل بین سازمان‌ها و عامه مردم بعنوان مشتریان آن‌ها باشد. زمانی اهمیت حضور افراد در فضا‌های فرهنگی و اجتماعی اهمیت می‌یابد که بدانیم در اکثر مراکز حاشیه‌ای و پیرامونی که اتفاقاً بیشترین آسیب‌های اجتماعی را دارند، مراکز فرهنگی یا حضور ندارند یا فعالیت متناسب با نیاز‌ها و اقتضائات محلی ندارند.
اما چند سالی است که به همت وزارت کشور و استانداری‌ها، دفاتر تسهیلگری به منظور احصاء مشکلات محلی و تلاش در جهت به حداقل رساندن مشکلات این محلات بوجود آمده‌اند. دفاتری که اگر بتوانند ارتباط مناسبی بین شهروندان و دستگاه‌های اجرائی و حاکمیتی بر قرار نمایند، می‌تواند در کاهش‌های آسیب‌های اجتماعی محلات تأثیرگذار باشند.
کتابخانه‌های عمومی بعنوان یکی از نهاد‌های فرهنگی که رسالت خود را توانمند‌سازی آحاد جامعه از طریق دسترس‌پذیر کردن انواع کتاب و نشریات و... می‌داند، چندی است که با احساس مسئولیت اجتماعی در قبال آسیب‌های اجتماعی تلاش دارد با گسترش و توسعه فعالیت‌های جاری خود به مناطق حاشیه‌ای که دسترسی کمتری به منابع فرهنگی دارند، نقش اجتماعی خود را توسعه دهد. از همین رو است که در یک چرخش فرهنگی بنیادی، کتابخانه‌های عمومی علاوه بر ارائه انواع کتب و نشریات در موضوعات مختلف، به عنوان یک "مرکز اجتماعی"، ارایه خدمات متعدد آموزشی، مشاوره‌ای، مهارت‌آموزی، کار آفرینی و... را در دستور کار خود قرار داده است.
با توجه به شرایط جامعه و با همت اداره کل کتابخانه‌های عمومی لرستان، با محوریت کتابخانه غدیر و همگرایی دفاتر تسهیلگری برنامه‌ای تحت عنوان: "این بار نوبت ماست" در حال طراحی و اجرا است که در آن، این بار کتابخانه‌های عمومی، بخشی از جامعه مانند زنان بد سرپرست، کودکان کار، خانواده‌های حاشیه نشین، سالمندان و... را که به دلایل گوناگون امکان مراجعه به کتابخانه را ندارند به عنوان جامعه هدف مورد توجه قرار داده است. در "گام اول" این برنامه تلاش بر این است که کتب مورد نیاز جامعه هدف که احتمالاً مجموعه‌ای از کتب مهارت‌های زندگی، مشاوره‌ای، رمان و حتی کتب کمک درسی است در این دفاتر تسهیلگری در اختیار، علاقه‌مندان قرار گیرد و در گام‌های بعدی تلاش بر این است که متناسب با نیاز‌های واقعی ساکنین محلات، برنامه‌هایی طراحی و اجرا گردد..
این بار نوبت ماست که دین خود را به مردمانمان ادا کنیم.

نصرت اله‌امیری خواه
کتابدار کتابخانه‌های عمومی لرستان

دیدگاه‌ها  

#1 اسدی 1401-02-21 12:56
والا طرح بیخودی است. وقتیکه کسی بیکاره و درآمد نداره اگر حرفه‌ای یا هنری یاد بگیره یا صنعتی، بیشتر به نفعشه تا بره کتاب بخونه. اول کار و درآمد. اول اقتصاد بعد فرهنگ. اول ابزار تولید و اشتغال
نقل قول کردن
#2 نصرت اله امیری خواه 1401-02-22 09:20
مطمنا کسانی هستند که در سن کار نیستند یا امکان کار برشون فراهم نیست، مثل کودکان کار، زنان بد سرپرست، و نوجوانان پشت کنکوری(دختران)، این طرح جامعه هدفش اینا هستن و به دنبال اینه که کتاب های که مهارت های اجتماعی، روانشناسی مانند مهارت نه گفتن، راههای کسب درآمد و ... را در اختیار این عزیزان قرار بدهد... بعنوان مجری این طرح، اگر شما ایده ای دارید که ما بتوانیم آن را اجرا کنیم حتما خوشحال خواهم شد که در خدمت شما باشم.
نقل قول کردن
#3 سپهوند 1401-03-05 14:44
بسیار برنامه خوبی است ممنونیم از طراح این برنامه ارزشمند
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا