یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

از زمان شروع بحران ویروس کرونا، گردشگری لرستان به‌تبع بسیاری از حوزه‌های دیگر با رکود کامل مواجه شد. البته رکود این حوزه در لرستان به یک سال قبل‌تر برمی‌گردد که سیل خانمان‌سوز نوروز 98 همه پیش‌بینی‌ها را به هم زد و عملاً حضور گردشگران در لرستان را منتفی کرد.
حال با گذشت سه سال از این بحران‌ها، وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برای جبران خسارات‌ اقتصادی ناشی از کرونا وارد گود شده و شاهد بازگشایی اماکن تاریخی و گردشگری کشور و استان هستیم.
یکی از اماکنی که این روزها با سیل جمعیت مواجه است، قلعه فلک‌الافلاک از برجسته‌ترین آثار تاریخی به‌جامانده از دوران ایران باستان است که در مرکز شهر خرم‌آباد واقع شده است.
با توجه به ازدحام جمعیت در ورودی قلعه و برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی کرونا، مردم بلیت بازدید را به روش اینترنتی از طریق برنامه «آپ» و «تاپ» و یا وب‌سایت https://tafrihati.com/ (زیر نظر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی) و دستگاه‌های مستقر در ورودی قلعه تهیه می‌کنند و مشکلی برای تهیه بلیت مشهود نیست.
اما نکته قابل‌تأمل، بهای بلیت 100 هزار ریالی است که برای ورود به محوطه در نظر گرفته شده و بازدیدکنندگان با خرید بلیت می‌توانند از محوطه، بنای تاریخی و غرفه‌های فروش و عرضه محصولات و صنایع‌دستی دیدن کنند.
 
لزوم حذف بلیت‌فروشی برای بازدید از غرفه‌ها
هر چند به نظر می‌رسد پرداخت بلیت برای بازدید از غرفه‌های فروش محصولات، اقدامی محدودکننده برای حضور بیشتر گردشگران و خرید محصولات است لذا لازم است اداره کل میراث فرهنگی در خصوص اختصاص یک ورودی مجزا برای محوطه غرفه‌ها اقدام فوری نمایند تا فروشندگان شاهد حضور بیشتر گردشگران باشند.
 
گرانی بلیت برای مردم کم‌بضاعت
نکته بعدی گلایه برخی شهروندان از گرانی بلیت به خصوص برای مردم کم‌بضاعت لرستان است. هرچند اعتقاد داریم که کسب درآمد از حوزه گردشگری یکی از راه‌های توسعه این حوزه است؛ اما بهتر بود مدیران میراث فرهنگی تسهیلاتی را برای مردم استان در نظر می‌گرفتند.
 
درآمد حاصله صرف استحکام‌بخشی قلعه شود
نکته بعدی واریز درآمد حاصله از بازدید گردشگران به خزانه کشوری است. با توجه به این‌که استحکام‌بخشی قلعه فلک‌الافلاک یکی از ضروریاتی است که می‌بایست مدنظر قرار گیرد، انتظار می‌رود که مدیران ارشد استان رایزنی لازم را برای اخذ کلیه وجوه حاصل از درآمد بلیت‌فروشی قلعه فلک‌الافلاک به‌حساب استان انجام دهند تا این درآمد صرف بازسازی قلعه فلک‌الافلاک گردد.

عبدالرضا قاسمی/ یافته
 

دیدگاه‌ها  

#1 سید کاظم شاهرخی 1401-01-02 13:30
در ایام تعطیلات نوروز که گردشگران و مسافران عبوری از خرم‌آباد تردد می‌کنند بهتر است مردم بومی در نقاط گردشگری مثل قلعه یا دریاچه کیو ماشین پارک نکنند و جای پارک را بگذارند برای مسافرانی که چند ساعت و چند صد کیلومتر پشت ماشین بودند و خسته اند. همچنین اینقدر به مسافران خیره نشوند و زُل نزنند. اجازه دهید در شهر و استان شما احساس آرامش و راحتی داشته باشند. دور از اخلاق جوانمردی و پهلوانی است که مسافری در شهر و دیار آزرده خاطر گردد و خاطره بدی تا آخر عمر در ذهن او باشد. تشکر از مردم بافرهنگ لرستان که درک میکنند
نقل قول کردن
#2 فولادی 1401-01-02 13:32
متاسفانه اطراف قلعه جای پارک نیست و خیلی شلوغ است و دیروز چندین بار دیدم که مردم بومی که پلاکهای 31 و 41 داشتند بعضاً بخاطر جای پارک با گردشگران و مسافرانی که چند صد کیلومتر از راه دور آمدند و خسته بودند سر جای پارک بگومگو میکردند این جالب و اخلاقی نیست چون بهرحال اونا غریب و ناآشنا هستند و مردم و مغازه‌ها باید مراعات کنند.
نقل قول کردن
#3 محسن جایدری 1401-01-02 13:35
چرا مسئولان میراث فرهنگی خرم‌آباد درب جنوبی قلعه را باز نمی‌کنند؟ محوطه به آن بزرگی دارد و یک نگهبان بزارند که فقط اجاره ورود پلاکهای غیربومی را دهد تا حداقل کمکی به مسافران و گردشگرانی که برای بازدید می آیند باشد. باید مسئولان چند قدم جلوتر از مردم عادی فکر و برنامه‌ریزی کنند.
نقل قول کردن
#4 مهناز سلاحورزی 1401-01-02 13:39
تمام تلاش سالانه اداره میراث فرهنگی شده آوردن ساز و دهل در محوطه قلعه و برپایی یکسری غرفه! خب بندگان خدا، انصافا باید مغازه و کارگاه کابینت سازی دور تا دور قلعه و روبروی قلعه باشد؟ مردم ما و کاسبان ما و مسئولان ما سلیقه و درک درستی صنعت گردشگری که سومین صنعت پر درآمد در دنیاست ندارند. مغازه های یک طبقه با نمای آجری و خشتی گلی در مرکز شهر و ورودی های شهر و متناسب نبودن کارکرد مغازه‌ها با محیط اطراف یکی از مسائلی است که آدم را رنجیده میکند
نقل قول کردن
#5 ایمان چگنی 1401-01-02 14:04
میراث فرهنگی لرستان 16 هزار شیء تاریخی در انبار میراث فرهنگی دارد که به علت شرایط بد نگهداری دارند خراب میشوند بعد یک ساختمان موزه که استاندارد و ایمن و مدرن باشد در محوطه قلعه وجود ندارد و از خود ساختمان قلعه به عنوان موزه استفاده میکنند که به علت بازدید زیاد به اصل بنا فشار وارد میشود. مسئولان میراث فرهنگی خرم‌آباد واقعا ضعیف عمل میکنند حداقل رسانه‌ها از دولت و استاندار بخواهند که کاری اساسی انجام دهند
نقل قول کردن
#6 اسدی 1401-01-02 14:07
چرا این چند مغازه فرسوده و قدیمی روبرو درب قلعه توسط میراث فرهنگی تملک و تخریب نمیشوند؟ اصلا نه نمای خوبی دارند و نه برای بیننده و مسافران جالب است حداقل اگر سالی یک مغازه را تخریب میکردند امروزه اطراف قلعه به یک مکان زیبا تبدیل میشد نه اینکه کارگاه کابینت سازی و لباس نظامی و خیاطی باشد
نقل قول کردن
#7 بهاروند 1401-01-02 14:11
زمان ایام نوروز که گردشگران و مسافران عبوری می آیند مردم ما باید شرایطی را فراهم کنند که توریست یا گردشگر احساس آرامش و امنیت خاطر کند متاسفانه عده‌ای جوان با نهایت سرعت در خیابانها رانندگی می‌کنند یا اطراف کمپ مسافران قدم میزنند و نگاه میکنند یا صدای موزیک را زیاد میکنند. انشاءالله کاری کنید که شهر و استانتان را با اخلاق مداری و گذشت و مهمان نوازی و منش پهلوانی بشناسند هرچند مردم لرستان تماما خان منش و سفره دار و با اخلاق هستند. سپاس
نقل قول کردن
#8 افشار شاپوری 1401-01-02 20:32
احسنت. درآمد بلیت فروشی را خرج خود قلعه کنند. باید یک ساختمان جدید، محکم و ایمن هم متناسب با معماری قلعه به عنوان موزه جدید در محوطه قلعه بسازند زیرا بافت کهن قلعه ظرفیت و گنجایش اینهمه بازدید و جمعیت را ندارد.
نقل قول کردن
#9 دریک 1401-01-02 22:22
اگر میراث فرهنگی محل دانشگاه را برای خودروهای غیر بومی باز نکند پس چرا میگه دور قلعه ازاد شود پس برا قدم زدن آقایون میراث فرهنگهاست التماس کردید محل را دادیم الان سه قافله کردید
نقل قول کردن
#10 سبزواری 1401-01-03 00:51
محوطه وسیع اطراف قلعه هیچ استفاده ای ازش نمیشود نه موزه ای و نه نمایشگاه صنایع دستی و نه هتلی و نه رستوران شیکی و نه حتی سرویس بهداشتی. تمام کار و تلاش میراث فرهنگی شده اینکه چند روز نوروز ساز و دهل بیارن و موسیقی پخش کنند. خب یک حرکتی بزنید. پس ثبت جهانی قلعه چی شد؟ پس ساخت موزه چی شد؟
نقل قول کردن
#11 میرمقدم 1401-01-03 23:39
مسئولان میراث فرهنگی خرم‌آباد فقط سالی یکبار میان دور قلعه جمع میشن و بلیط میفروشن همین. حتی قدرت ندارند مغازه‌های فرسوده روبرو قلعه را تخریب کنند. شده کابینت سازی!!!!!
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا