یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

شهرام شرفی/ یافته: این روزها در فضای گفتگویی اهل رسانه، فرهنگ و هنر موضوع تغییرات احتمالی مدیریتی در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان، مطرح شده است.
 
در این رابطه نکاتی را عرض می‌کنم:
 
1_ اهمیت موضوع فرهنگ و هنر به عنوان یکی از ارکان توسعه فرهنگی و اجتماعی ملت‌ها، کمتر از ابعاد عمرانی، فیزیکی و اقتصادی توسعه نیست.
به همین علت، ضرورت دارد نگاه به تغییرات مدیریتی در حوزه‌های فرهنگ و هنر، یک نگاه کاملاً کارشناسی و تخصص‌گرایانه باشد.
همه می‌دانیم بخش خودشکوفایی و تکامل انسان‌ها از مسیر فرهنگ عبور می‌کند. بدین‌روی، نقش و کارکرد فرهنگ، در مباحث توسعه، بسیار کلیدی و انسان‌ساز است.
 
2_ اگر بخواهیم به مفهوم نردبان شغلی در بحث مدیریت توجه کنیم بهتر آن است که اگر قرار است متناسب با فضای گفتمانی و کاری دولت جدید، مدیریت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان تغییر کند از نیروهای درون سازمانی همان اداره کل، استفاده شود.
 
مفهوم نردبان شغلی به ما می‌گوید وقتی در انتصابات، اولویت انتصاب مدیر از همان نیروهای درون‌سازمانی قرار گیرد خود به خود، انگیزه و مؤلفه‌های انگیزش کار و بهره‌وری درون سازمانی هم تقویت خواهند شد.
همچنین نیرویی که سال‌ها در داخل سازمان، خدمت کرده است مهارت‌ها و تجربیات کافی را آموخته و بهتر و سریع‌تر می‌تواند در زمینه مدیریت سازمان مربوطه، تصمیم‌گیری کند.
 
این رویه که مدیر یک اداره یا سازمان از نیروهایی بیرون از آن اداره و سازمان، انتخاب و بعد منصوب شود به اعتقاد بنده، اشتباه است.
 
3_ حوزه فرهنگ و هنر یک حوزه ساختاری و عمیق است. شخصی که به عنوان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی منصوب می‌شود بایستی شناخت و درک درستی از همه کارگزاران این حوزه از اصحاب رسانه تا اهل هنر و موسیقی و سینما و ... داشته باشد.
به دیگر سخن، نوع شخصیت و تیپ‌شناسی فردی که به عنوان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان منصوب می‌شود بایستی از جنس فرهنگ، هنر، رسانه، موسیقی و امثالهم باشد. وقتی چنین شد آنگاه مفهوم مدیریت دانش در عرصه مدیریت فرهنگی، تحقق یافته است.
 
4_ این حق طبیعی، عرفی و سیاسی دولت مستقر است که مدیران خود را از نیروهای حامی خویش منصوب کند اما شاخص شایسته‌گزینی هم در کنار همراه دولت بودن، بایستی موردتوجه قرار گیرد.
زیرا بخش مهم مدیریت، توانمندی و کارآمدی است.
شخصی که به عنوان مدیر یک سازمان منصوب می‌شود می‌بایست بر اساس مفهوم نردبان شغلی، توانمندی و تجربه کافی را در زمینه‌ی مربوطه داشته باشد و بیگانه با خانواده فرهنگ و هنر نباشد.

دیدگاه‌ها  

#1 احمدی 1400-10-04 13:03
انشالله با انتصاب مدیران توانمند در بدنه ارشاد لرستان شاهد نشان دادن قدرت سیاسی استاندار در حوزه انتصابات باشیم. باید جریانات سیاسی یکبار برای همیشه ضربه بخورن که سعی نکنند در این حوزه دلالی کنن
نقل قول کردن
#2 یک شهروند 1400-10-04 13:04
باسلام لطفا عملکرد این افراد که متاسفانه لابی های قوی هم دارد از دستگاه مذکور استعلام شود وقتی طی دوران مدیریت در یه استان فارس قزوین ولرستان ناکارآمد بوده وعزل شده آمد در دولت آقای رییسی چگونه اصرار بکارگیری ایشان است؟
نقل قول کردن
#3 ارشادی 1400-10-04 18:31
مدیریت دانش؟؟؟

ارتباط مدیریت دانش در عنوان یادداشت شما، با مطلبی که نوشتید چیه؟ چرا این تغییرات از نظر شما خوب نیست؟ دولتی رفته، دولتی آمده. کارها همه معطل است. اگه واقعا دلسوزید فرصت نقد فراوان است. عملکرد مدیران بعدی را ببینید بعد شروع بفرمایید نقد کنید. اتفاقا بنظرم باید استاندار عزیز رو دعوت کنیم به تغییر... و انشالله شایسته سالاری
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا