یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

یکی از عجیب‌ترین رفتارهای که به شهرت رسیدگان از خود بروز می‌دهند، مسئله بغرنجی است با عنوان خودشیفتگی که انسان معاصر بیش از همه دوران گرفتار آن است.
افرادی که الگوی خودشان را، در خودشان جستجو می‌کنند. این شیفتگی و ایستادن روبروی آینه به‌منظور تحسین خویشتن ملزوماتی سخت و گاه دشوار به همراه دارد؛ که مهم‌ترین این ملزومات تائیدی است که از اطرافیان خویش دریافت می‌کنند؛ و فیلم خودشیفته در تلاش برای بازنمایی این خاصیت عجیب انسانی است. فیلم در مورد دختر جوان مشهوری است که از شلوغی و شهرت خود فرار می‌کند و به روستایی پناه می‌برد، کم‌کم در آنجا رنج بی‌اهمیت بودن خویش را تجربه می‌کند و سراسیمه خود را به شهر جایی که می‌تواند نَسخی خویش را با توجهات گاه وبی گاه پر کند می‌رساند. فیلم‌ساز در بیان این نسخی راهی مناسب را برمی‌گزیند، فیلم همچنان که از نامش پیداست رویکردی منحصربه‌فرد و نقادانه بر شیفتگی دارد هر چند این رویکرد در بستری فارغ از هر گونه داوری تدارک دیده شده است و فیلم‌ساز با توسل به روش‌های متفاوت سعی در پنهان نگه‌داشتن این داوری دارد. انتخاب درست جنس شخصیت دختر، وجوه متفاوت شیفتگی را ملموس‌تر و قابل‌فهم‌تر کرده است چه آنکه شخصیت در یک بازی دراماتیک به‌تدریج و در سه روز وضعیت درونی خود را برملا می‌کند. با توجه به آثار قبلی که از اسماعیل خاک‌باز دیده‌ام انتظار شجاعت بیشتری داشته‌ام ولی در این فیلم همه‌چیز خیلی محافظه‌کارانه پیش رفته شخصیت‌پردازی‌ها لاغر هستند ولی بازی‌های فوق‌العاده‌ای که از نابازیگر گرفته شده فیلم را در سطح حرفه‌ای نگه داشته است و البته بازی خوب نازنین فرجی که قبلاً از او کاری ندیده بودم قابل توجه است.
از نکات مثبت فیلم نداشتن دیالوگ است این عدم وجود نه تنها باعث ضعف اثر نشده است که اثر را واجد معناهای تازه‌ای کرده است. تلاش این فیلم برای درک موقعیتی ساده و انسانی به‌دوراز هر گونه بازی با دوربین در روستا توانسته لحنی جدی را در بستری فانتزی ارائه کند. فرار دختر از شهر به روستا مفهومی دراماتیک در درون خود دارد. نوعی مبارزه از پیش باخته با خود که در صحنه نهایی به تقابل جالب‌توجه، پیرمرد کشاورز با دختری جوان می‌انجامد.
شروع فیلم ضرباهنگی سریع و دل‌نشین دارد. همچنان که فیلم در قابی زیبا به پایان می‌رسد. قابی از دختری پشت پنجره که در تمنای توجه است. حرکت دوربین به سمت سوژه در راستای معنای فیلم طراحی شده است. تقابل دو وضعیت شهرنشینی و زندگی در روستا، نوعی از گیجی را برای دختر فراهم می‌آورد وضعیتی که پاسخ مناسبی به صحنه‌های ورودین فیلم است و فیلم‌ساز سعی کرده این تقابل را به بستر اصلی دراماتیک اثر تبدیل کند. فیلم اصولاً در پی بیان، رنج بی‌اهمیت بودن است و فیلم‌ساز پاسخی جز تلخی یک هوس را به بازیگرش نمی‌دهد؛ دختری که به هر قیمت به دنبال جلب نگاه‌ها به خویشتن است.
حسن فرضی پور/ استاد دانشگاه تهران
 
معرفی:
"خودشیفته" به کارگردانی و نویسندگی اسماعیل خاکباز در مرحله اکران قرار گرفت. این فیلم به صورت مستقل و تهیه‌کنندگی اسماعیل خاک‌باز هنرمند لرستانی تولیدشده که به‌زودی در فستیوال‌های داخلی، خارجی و پس از آن تلویزیون نمایش داده خواهد شد.
روایت جالب فیلم خودشیفته در جای خود قابل‌تأمل است و این فیلم کاملاً صامت است و این امتیاز مثبت برای اکران در جشنواره‌های بین‌المللی است.
 
شناسنامه فیلم: "خودشیفته"
- کارگردان و نویسنده: اسماعیل خاکباز
-مدیر برنامه‌ریزی و دستیار اول کارگردان: متین طاهازاده
-مدیر تصویربرداری: محمد صالحی
-تدوین: سیامک مهماندوست
-دستیار دوم کارگردان: مینا کولیوندی
-گریم: راحله فلاحی
-تصویربرداران: علی پوراسد، بهروز قربانی
-مدیر تدارکات: احسان مومنی
نقش اصلی فیلم را نازنین زهرا فرجی ایفا می‌کند.
 شایان ذکر است این فیلم هشتم آذرماه در دانشگاه تهران برای برخی اساتید این حوزه، اکران خصوصی شد.


دیدگاه‌ها  

#1 چگنی 1400-09-18 20:18
احسنت ایشان بچه خرم‌آباده محله علوی دمشگرم
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا